Boerin schreef:Interessant. Ik zat laatst te denken: Wat als heel Israel Hem wel aangenomen had? Was Hij dan gebleven en waren de Romeinen vernietigd?
Menigeen heeft die vraag gesteld. Deze mogelijkheid zat echter niet in de profetie en niet in Gods plan.
Niet alleen de zegen, maar ook de vloek waren voorzegt. God voorzag en leidde hoe het zou lopen. De verharding van Israël betreft één van de genoemde geheimenissen. Al voordat Israël voor het eerst als volk het beloofde land binnentrok werd de verstrooiing onder alle volken voorspelt. (Deuteronomium) Zowel de naar één land (Babylonische ballingschap), als ook later naar "al de volken".
<Knip en plak uit eigen werk:>
Niet alleen de verstrooiing, maar ook de terugkeer daaruit wordt al in de woestijn aangekondigd. In een profetie wordt de geschiedenis van het volk in een notendop weergegeven. De Bijbel zelf laat zien dat de vervangingsleer niet correct is. Sterker: niet kán zijn. Let goed op! Onderstaande zaken worden gezegd nog voor de Israëlieten vanuit de woestijn na de uittocht uit Egypte het beloofde land bereiken.
Deuteronomium 30:1-10
"1 Wanneer dan al deze dingen over u komen, de zegen en de vloek, die ik u voorgehouden heb, en gij dit ter harte neemt te midden van al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verdreven heeft, 2 en wanneer gij u dan tot de HERE, uw God, bekeert en naar zijn stem luistert overeenkomstig alles wat ik u heden gebied, gij en uw kinderen, met geheel uw hart en met geheel uw ziel – 3 dan zal de HERE, uw God, in uw lot een keer brengen en Zich over u erbarmen; Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verstrooid heeft. 4 Al waren uw verdrevenen aan het einde des hemels, de HERE, uw God, zal u vandaar bijeenbrengen en vandaar halen; 5 de HERE, uw God, zal u brengen naar het land, dat uw vaderen bezeten hebben, gij zult het bezitten en Hij zal u weldoen en u talrijker maken dan uw vaderen. 6 En de HERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nakroost besnijden, zodat gij de HERE, uw God, liefhebt met geheel uw hart en met geheel uw ziel, opdat gij leeft. 7 De HERE, uw God, zal al deze vervloekingen op uw vijanden en uw haters leggen, die u vervolgd hebben. 8 Gij zult weer naar de stem des HEREN luisteren en al zijn geboden volbrengen, die ik u heden opleg. 9 De HERE, uw God, zal u in overvloed het goede schenken bij al het werk uwer handen, in de vrucht van uw schoot, in de vrucht van uw vee, in de vrucht van uw bodem, want de HERE zal weer behagen in u hebben, u ten goede, zoals Hij behagen had in uw vaderen – 10 wanneer gij naar de stem van de HERE, uw God, luistert door zijn geboden en inzettingen te onderhouden, die in dit wetboek geschreven staan; wanneer gij u tot de HERE, uw God, bekeert met geheel uw hart en met geheel uw ziel."
Let in bijzonder op de vetgemaakte tekst.
(Over de wet gesproken) Vers 8 zegt dat zij dan, alsnog de geboden en inzettingen zullen onderhouden, DIE IN DIT WETBOEK beschreven staan. Het spreekt over de periode van terugkeer uit alle volken. We hebben het nog niet gezien. Het moet dus nog plaatsvinden. Het zal dus nog plaatsvinden. Ook Ezechiël schrijft hier uitvoerig over. Daarmee wil ik tevens maar duidelijk maken dat het niet uitsluitend gaat om een voorafschaduwing.
Het is aan het volk van God (Israël) om de wet ook te houden (nog steeds).
Aan ons christenen (uit de heidenen) is dit niet opgelegd. (Zie Handelingen.)
Ook is denk ik niet de wet zelf een voorafschaduwing, maar dat wat de wet voorschrijft. De wet schrijft bijvoorbeeld de offers voor. Die
offers zijn dan een voorafschaduwing, van het offer van de Here Jezus. En zo meer. Wat in de tempel herhaaldelijk en in het klein gebeurde, gebeurt later de het hemels heiligdom voor eens en voor altijd in het groot.
Hebreeën 9
"11 Maar Christus, opgetreden als hogepriester der goederen, die gekomen zijn, is door de grotere en meer volmaakte tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van deze schepping, 12 en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf."Zou het dan de bedoeling zijn dat Christenen dan toch de wet van het oude verbond met Israël elke zondag lezen? Of hebben ze dan toch iets wezenlijks over het hoofd gezien?