Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 13:42
De Joden duiden de verschillende delen van de dag niet alleen aan met: het zoveelste uur, maar ook met: de eerste avond en de tweede avond.
De eerste avond valt op het Joodse 'negende uur', wat in onze tijdrekening 15.00 uur is.
De tweede avond valt in onze tijdrekening op 18.00 uur.
Het avondoffer werd gebracht op het 'negende uur', dus op de eerste avond.
Waarom is dit nu belangrijk?
Wel, de Pesach had een heenwijzende functie, het was een voorafschaduwing van het grote Offer.
Het was een voorafschaduwing van het sterven van het Lam, dat in onze plaats geslacht werd.
Doordat Zijn bloed, waarvan wij belijden dat het voor ons vergoten is, door God gezien
wordt aan de deurposten van ons hart, zal de verderfengel voorbijgaan en zullen wij niet de eeuwige dood sterven, maar voor eeuwig leven.
In feite is dit wat God 1400 jaar daarvoor had gezegd in een heenwijzend teken: "een gaaf, mannelijk, eenjarig stuk kleinvee moet gij nemen...."
De overpriesters en de schriftgeleerden waren bezig dit 'Lam' te nemen om het te slachten.
En zij deden dat toen het feest der ongezuurde broden, dat Pascha genoemd wordt, naderde.
Hij zendt daartoe twee van zijn discipelen uit om het (symbolische) Pascha klaar te maken.
Lucas 22:14-15
"En toen het uur aangebroken was, ging Hij aanliggen en de apostelen met Hem.
En Hij zeide tot hen: Ik heb vurig begeerd dit Pascha met u te eten, eer ik lijd."
Welk uur was dat?
Het was het uur dat de nieuwe dag begon, de veertiende
Nisan, de dag van het Pascha.
Die dag begon dus 's avonds, na zonsondergang en duurde
voort tot de volgende avond.
Jezus werd dus overgeleverd en gedood precies op de dag van het Pascha.
Deze dag werd door God 1400 jaar eerder nauwkeurig vastgelegd, als de dag dat het lam geslacht
moest en zou worden.
Bij de instelling van het Pascha, werd bepaald, dat het stuk kleinvee geslacht moest worden op de veertiende Nisan tussen de twee avonden.
Het lam moest dus geslacht worden tussen (onze
tijd) 15.00 en 18.00 uur.
Dit valt dus in de middag volgend op de avond waarop de veertiende begint.
Jezus vierde direct bij de aanvang van de veertiende het Pascha met zijn discipelen.
In de nacht werd Hij overgeleverd.
In de morgen kwam Hij voor Pilatus.
Hij werd gekruisigd, maar Hij stierf niet
direct.
Eerst werd het nog drie uur lang
donker.
Lucas 23:44-45
"En het was reeds ongeveer het zesde uur
(onze tijd: 12.00 uur) en er kwam
duisternis over het gehele land tot het
negende uur, (onze tijd: 15.00 uur) want de
zon werd verduisterd."
Vers 46. "En Jezus riep met luider stem:
Vader in Uw handen beveel Ik mijn geest.
En toen Hij dat gezegd had, gaf Hij de
geest."
Het LAM dat in onze plaats stierf, zodat zijn bloed voor God het teken was dat de verderfengel bij
ons voorbij moet gaan, dat Lam, Jezus, stierf precies binnen
de tijd waarop God veertienhonderd jaar eerder ingesteld
had dat het Paaslam zou moeten worden geslacht.
God heeft Zich ontzettend nauwkeurig gehouden aan
zowel de dag als het uur waarop het Pascha geslacht
moest worden.
Zal Hij Zich dan ook niet net zo nauwkeurig houden aan de rest van het heenwijzende Pascha?