Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Cicero » 06 apr 2012 10:22

Ik ben het helemaal niet met trajecto eens.
Theologen houden vast aan een ingewikkeld verhaal dat Jezus Christus vlak voor het begin van de zevendedags Sabbat stierf. Verder klampen zij zich vast aan het verhaal dat Hij vervolgens opgewekt werd op zondagmorgen en geven hiermee in hun eigen denken geloofwaardigheid en autoriteit aan het veranderen van de Sabbat van de zevende dag van de week naar de eerste dag van de week: zondag.

Waar theologen aan vast houden is helemaal niet ingewikkeld:
vrijdag dag 1
zaterdag dag 2
zondag dag 3

Klopt als een bus.

Kan een van de mensen die zo overtuigd zijn van die feestsabbat een bron uit de oudheid geven dat dit inderdaad het geval was in de 1e eeuw? Want die kerel kan dat wel beweren, maar volgens mij staat hij gewoon te liegen.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 06 apr 2012 13:19

Cicero schreef:(...)
Want die kerel kan dat wel beweren, maar volgens mij staat hij gewoon te liegen.

Kom kom...
Waarom b.v. niet het gewoon eens bekijken als een interessante hypothese?
Maar direct roepen dat iemand staat te liegen daar schieten we niets mee op. Houd het er liever op dat iemand zich ook kan vergissen en dát is voor dit geval ook niet meer dan een hypothese, maar heeft wel het voordeel van niet vooringenomen-negatief zich op te stellen.
Mij treft het toch echt dat het zeer goed mogelijk lijkt, al heb ik verder nog geen andere ondersteuning om het idee nog meer aannemelijkheid te geven.
Nulla aetas ad discendum sera

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 apr 2012 13:38

Natuurlijk is het een interessante hypothese. Alleen houdt de hypothese het geen seconde vol, omdat:
1. Je niet zonder bron zomaar iets mag verzinnen als historische hypothese.
2. De evangeliën en andere bronnen prima verklaarbaar zijn zonder een extra sabbat in te voegen.

Verder ben ik redelijk goed op de hoogte wat experts over dit 'probleem' zeggen, en dit is al honderden keren tot op de bodem uitgezocht. En wat Ronald Weinland zegt is gewoon geen redelijke optie.

Maar ik doe de deur niet helemaal dicht, vandaar dat ik naar een bron vraag.

Waarom ik zo fel reageer, is omdat 1) wat (zelfbenoemde) voorgangers hun schaapjes wijsmaken heel vaak onzin is en 2) omdat meneer Weinland zoals blijkt uit wikipedia volstrekt kierewiet is en ze ook nog eens achter de elleboog heeft. (Maar dat is blijkbaar aantrekkelijk voor een aantal van jullie.)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 13:42

De Joden duiden de verschillende delen van de dag niet alleen aan met: het zoveelste uur, maar ook met: de eerste avond en de tweede avond.
De eerste avond valt op het Joodse 'negende uur', wat in onze tijdrekening 15.00 uur is.
De tweede avond valt in onze tijdrekening op 18.00 uur.

Het avondoffer werd gebracht op het 'negende uur', dus op de eerste avond.
Waarom is dit nu belangrijk?

Wel, de Pesach had een heenwijzende functie, het was een voorafschaduwing van het grote Offer.
Het was een voorafschaduwing van het sterven van het Lam, dat in onze plaats geslacht werd.

Doordat Zijn bloed, waarvan wij belijden dat het voor ons vergoten is, door God gezien
wordt aan de deurposten van ons hart, zal de verderfengel voorbijgaan en zullen wij niet de eeuwige dood sterven, maar voor eeuwig leven.

In feite is dit wat God 1400 jaar daarvoor had gezegd in een heenwijzend teken: "een gaaf, mannelijk, eenjarig stuk kleinvee moet gij nemen...."

De overpriesters en de schriftgeleerden waren bezig dit 'Lam' te nemen om het te slachten.
En zij deden dat toen het feest der ongezuurde broden, dat Pascha genoemd wordt, naderde.

Hij zendt daartoe twee van zijn discipelen uit om het (symbolische) Pascha klaar te maken.
Lucas 22:14-15
"En toen het uur aangebroken was, ging Hij aanliggen en de apostelen met Hem.
En Hij zeide tot hen: Ik heb vurig begeerd dit Pascha met u te eten, eer ik lijd."

Welk uur was dat?
Het was het uur dat de nieuwe dag begon, de veertiende
Nisan, de dag van het Pascha.

Die dag begon dus 's avonds, na zonsondergang en duurde
voort tot de volgende avond.

Jezus werd dus overgeleverd en gedood precies op de dag van het Pascha.
Deze dag werd door God 1400 jaar eerder nauwkeurig vastgelegd, als de dag dat het lam geslacht
moest en zou worden.

Bij de instelling van het Pascha, werd bepaald, dat het stuk kleinvee geslacht moest worden op de veertiende Nisan tussen de twee avonden.

Het lam moest dus geslacht worden tussen (onze
tijd) 15.00 en 18.00 uur.

Dit valt dus in de middag volgend op de avond waarop de veertiende begint.

Jezus vierde direct bij de aanvang van de veertiende het Pascha met zijn discipelen.

In de nacht werd Hij overgeleverd.
In de morgen kwam Hij voor Pilatus.
Hij werd gekruisigd, maar Hij stierf niet
direct.
Eerst werd het nog drie uur lang
donker.
Lucas 23:44-45
"En het was reeds ongeveer het zesde uur
(onze tijd: 12.00 uur) en er kwam
duisternis over het gehele land tot het
negende uur, (onze tijd: 15.00 uur) want de
zon werd verduisterd."
Vers 46. "En Jezus riep met luider stem:
Vader in Uw handen beveel Ik mijn geest.
En toen Hij dat gezegd had, gaf Hij de
geest."
Het LAM dat in onze plaats stierf, zodat zijn bloed voor God het teken was dat de verderfengel bij
ons voorbij moet gaan, dat Lam, Jezus, stierf precies binnen
de tijd waarop God veertienhonderd jaar eerder ingesteld
had dat het Paaslam zou moeten worden geslacht.

God heeft Zich ontzettend nauwkeurig gehouden aan
zowel de dag als het uur waarop het Pascha geslacht
moest worden.
Zal Hij Zich dan ook niet net zo nauwkeurig houden aan de rest van het heenwijzende Pascha?

antoon

Berichtdoor antoon » 06 apr 2012 13:44

Waar theologen aan vast houden is helemaal niet ingewikkeld:
vrijdag dag 1
zaterdag dag 2
zondag dag 3

Klopt als een bus.

de discussie boeit mij niet zo maar volgens mij is dit juist klopt inderdaad

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 06 apr 2012 13:58

blijblij schreef:
Een heel groot probleem: We weten niet in welk jaar Jezus is gestorven!

zie bijvoorbeeld deze blog: http://gegrammena.wordpress.com/2011/02 ... gestorven/

In principe kun je gaan bekijken in welke jaren de feestdagen zo in de week vielen dat de uitleg die ik gaf kan kloppen -- of dat minimaal één keertje zo was, dicht rond het jaar 30 naar onze tijdrekening*). Maar er is een probleem: Het Joodse jaar heeft af en toe een extra maand, adar 2. Ik weet niet of het precies bekend is hoe de Joodse jaren in die tijd feitelijk geweest zijn. Adar 2 wordt tegenwoordig volgens een vast systeem bij een jaar toegevoegd, maar dat is pas enige eeuwen later ingevoerd. In de tijd waarover we het hebben werd het steeds door middel van waarneming vastgesteld wanneer het nodig was weer de extra maand toe te voegen.

______
*) Onze Gregoriaanse kalender is natuurlijk pas van later, overigens. En we hebben een keer datums overgeslagen toen die ingevoerd werd, maar daar gaat het nu niet om.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 apr 2012 14:03

Afbeelding
Jezus stierf vlak voor een grote sabbat, het is opmerkelijk dat 33 een grote sabbat had.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 06 apr 2012 14:16

antoon schreef:Waar theologen aan vast houden is helemaal niet ingewikkeld:
vrijdag dag 1
zaterdag dag 2
zondag dag 3

Klopt als een bus.

de discussie boeit mij niet zo maar volgens mij is dit juist klopt inderdaad

Het kan best dat theologen zo tellen maar:
Mat 12:40
Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de grote vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zijn.

Dit vers wordt ermee wel naar het rijk der fabelen verwezen (of op zijn minst als zijnde incorrect geformuleerd).
Boeiend of niet, het is toch wel een discussie waard en voor jou is er dan wellicht elders een interessant topic.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 apr 2012 14:22

Mat 12:40
Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de grote vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zijn.

Ik begrijp je, maar zou het niet kunnen dat er bedoeld werd anders dan 3 volle dagen en nachten in een graf, wij associëren het hiermee inderdaad, maar was dat de bedoeling, toch wel boeiend
De wandelaars die Jezus tegenkwam spraken gewoon over op dat moment <zondag> in hun ogen de derde dag, dan zou vrijdag de eerste dag zijn.
De andere verzen betrekken arrestatie en marteling ook in de verloop van 3 dagen, alleen dit vers is anders

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 14:45

mohamed schreef:Volgens mij klopt dat verhaal als een bus Trajecto, waarvoor dank.

Ewan schreef:Zo is het gebeurd denk ik, geheel synchroon met de feesten en gedenkdagen die God zo had ingesteld voor de joden.

Volgens Jesaja 66:22-23 zal de sabbat gehouden worden als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde er zal zijn, iets om over na te denken?

Bedoel je dat Jesaja terug wilde naar de zwakke eerste beginselen (Gal 4,9) of mis ik hier iets?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 apr 2012 14:47

Verhip, ik ben het een keer met antoon eens.

Het is een slechte methode om vanwege een dubieuze (want te letterlijke) uitleg van één vers de hele geschiedenis te verwringen zonder goede reden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 14:52

Cicero schreef:Waar theologen aan vast houden is helemaal niet ingewikkeld:
vrijdag dag 1
zaterdag dag 2
zondag dag 3

Klopt als een bus.

Nee hoor, want Jezus was overdag nog niet begraven, dus als hij op een vrijdag gekruisigd zou zijn kom je een halve dag te kort. En dat jij denkt dat het allemaal niet aankomt op een dag meer of minder is alleen maar een baken dat je niets begrijpt van het jodendom uit de eerste eeuw.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 apr 2012 15:00

Nee hoor, want Jezus was overdag nog niet begraven, dus als hij op een vrijdag gekruisigd zou zijn kom je een halve dag te kort. En dat jij denkt dat het allemaal niet aankomt op een dag meer of minder is alleen maar een baken dat je niets begrijpt van het jodendom uit de eerste eeuw.

Als ik de bijbel begrijp is het meer dan genoeg, de onverandelijke chronologie van bepaalde dagen geeft een beeld waaruit te extrapoleren valt , natuurlijk begrijp ik de skepsis aangaande het vers, en dan kom je inderdaad een dag tekort. maar vergeet dus niet dat het voor de Joden de derde dag was, jezus sprak bij zijn heengaan ook over lijden en dood en betrok dat ook tot de derde dag
Laatst gewijzigd door antoon op 06 apr 2012 15:03, 2 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 15:00

Cicero schreef:Verhip, ik ben het een keer met antoon eens.

Het is een slechte methode om vanwege een dubieuze (want te letterlijke) uitleg van één vers de hele geschiedenis te verwringen zonder goede reden.

Die goede reden is er wel degelijk, namelijk een simpele optelsom kunnen begrijpen. Echter is de zondag voor jou zo heilig dat je Christus met graagte al begraaft, nog voordat hij van het kruis werd gehaald.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 apr 2012 15:06

We maken op dat zondag de derde dag was

Afbeelding

Terug naar “[Religie] - Open forum”