Iznogoodh schreef:Dit is geen wetenschappelijk betoog, beste Boekenlezer.
Klopt, het waren wat eigen gedachten van mij. Ik neem aan dat dat niet verboden is? Wat zou er op tegen zijn om eens gewoon zelf na te denken over bepaalde zaken?
Zoals jij reageert, lijkt het wel alsof ik verplicht ben om ja en amen te zeggen op alle evolutionistische conclusies, en alsof zelf nadenken als gewone man niet gewaardeerd wordt. Net zoals de gewoonte was/is in communistische landen. Daarom komt jouw verhaal ook uitermate onsympathiek op mij over.
En ja, ik neem de Bijbel serieus. Dat wordt blijkbaar ook niet zo erg gewaardeerd. Maar ik zal niet anders kunnen als gelovige, want anders zou ik geen gelovige zijn.
Iznogoodh schreef:Wetenschap is een collectieve, intellectuele onderneming. Je verkent haar, of je onthoudt je van uitspraken over haar.
Wat een ontzettend doctrinaire uitspraak weer, die een grenzeloos vertrouwen in het menselijke uitspreekt! Alsof de wetenschap heilig en onfeilbaar is.
Dat wetenschap echter niet meer is dan menselijk denken, waarin er vandaag zo wordt gedacht, en waarin dat over een paar decennia weer anders kan zijn, laat je volledig uit beeld. Ik herinner mij iets van Thomas Kuhn aangaande paradigmaverschuivingen. Dat zal hij niet voor niets hebben uitgedacht.