Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor JHM » 29 mar 2011 10:44

Ik vind dit een zeer interessant topic en de inbreng van Mohamed ondergewaardeerd. Ik zie beschuldigen voorbij komen als het googlen en plakken van losse bijbelteksten. Ik zie echter iemand met een uitmuntende bijbelkennis. Ook ik kan zijn posts af en toe niet meer volgen (de bijbel lezen zonder hulp / uitleg kan ook menigeen niet volgen, waaronder ik zelf). Om on topic te blijven, ik vind het een moeilijk onderwerp. Ik bid tot God, dank hem iedere dag weer dat en waarom hij zijn enige zoon gezonden heeft. En ik laat in het midden of hij zichzelf als de zoon gestuurd heeft of zijn zoon, daar ik dit een te gecompliceerd onderwerp vind.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 20:54

Jammer dat dit topic zo blijft "hangen", terwijl het in een ander topic over evangelisatie aan de Joden weer aan de orde komt.
Het is ook moeilijk, maar Mohammed legt heel goed uit dat de Here Jezus Zelf nooit zegt dat Hij de Zoon van God is.
Hij ontkent het zeker niet als anderen dat zeggen maar als Petrus enthousiast uitroept : "Gij zijt de Zoon van de Levende God" moest de Heer hem toch echt even dimmen en zeggen dat hij dat niet zo hard moest roepen en het nog een tijdje voor zich moest houden.
Hierboven staat: "Zegt de Bijbel dat Jezus God is"en dat is een gesloten vraag.
Ja of nee dus.
Dat is het probleem nu juist want tijdens Zijn rondwandeling op aarde werd het verzwegen door Jezus Zelf en Hij gebood hen er niet over te spreken.
Maar wat verbood Hij?
Niet om te zeggen dat Jezus God is, maar om te zeggen dat Hij de Zoon van God is.
Hij werd namelijk tot Zoon aangesteld bij Zijn opstanding.
Zoon heeft in de Bijbel alles met erfrecht te maken.
Toen de Erflater stierf aan het kruis was dit pas aan de orde want een testament gaat pas in op het moment dat de Testamentmaker dood is.

Dat zoon niet altijd een eerstgeborene is die het erfrecht krijgt daarvan is de Bijbel duidelijk met voorbeelden. Jacob en Ezau, Manasse en Efraim.
Elisa werd de zoon van Elia genoemd
Elieëzer werd de zoon van Abraham genoemd terwijl hij zijn knecht was.
En Timotheus werd de zoon van Paulus genoemd.

Er is duidelijk een verschil tussen de positie die de Here Jezus aannam tijdens Zijn bediening op aarde en Zijn positie van voor die tijd en nà die tijd.
Het is duidelijk dat de hierarchie dan wel de positie die de Heer aannam toen Hij de Knecht des Heeren werd en de Zoon des Mensen.
Zelf noemt Hij Zich wel vaak zo.

In ieder geval doet Hij alles in de Naam van de Vader want zonder Hem kon Hij niets doen.
Die positie verandert compleet wanneer Hij tot het uiterste verhoogd werd want toen werd Hij tot Zoon gesteld, tot Erfgenaam, tot Christus, tot Hogepriester en Zijn huidige werk is namelijk die van Hogepriester.
Hoewel Hij niet uit Levi was en niet uit het volk genomen is Hij toch onze Hogepriester, maar wel naar een nieuwe ordening n.l. van Melchizédek.
Zegt de Bijbel dat Jezus God is? Ja en nee.
De Bijbel leert dat Christus God werd bij Zijn verhoging en aanstelling tot Erfgenaam dus tot Zoon.
Het kindje wat geboren werd was niet God, HIJ kon de Thora niet opzeggen uit Zijn hoofd.
Hij moest alles leren ook gehoorzaamheid.
Hij was een mens gelijk als wij, echter zonder de zondige natuur.
Hij was uit God verwekt en uit een Maagd geboren.
En "Heden heb Ik U gegenereerd of verwekt" wees naar Zijn opstanding.
En "Gij zijt Mijn Zoon in Wie Ik Mijn behagen heb" wees naar Zijn opstanding waar Hij de Heilige Geest ontving en daarom was de doop in de Jordaan en de Jona op Zijn hoofd die neerdaalde een type van dood en opstanding.
Het was een belofte van God!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 21:03

="Ewan"nee, Jezus is de Zoon van God, en zit aan Zijn rechterhand, en zal Zijn koninkrijk teruggeven aan de Vader.
(Openbaring)

Ewan hoe zie je dat voor je( als dat mogelijk is?)
Zijn er dan 2 tronen?
In de grondtekst staat het woordje "hand" niet.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 18 mar 2012 13:26

Wilsophie schreef:Jammer dat dit topic zo blijft "hangen", terwijl het in een ander topic over evangelisatie aan de Joden weer aan de orde komt.
Het is ook moeilijk, maar Mohammed legt heel goed uit dat de Here Jezus Zelf nooit zegt dat Hij de Zoon van God is.
Hij ontkent het zeker niet als anderen dat zeggen maar als Petrus enthousiast uitroept : "Gij zijt de Zoon van de Levende God" moest de Heer hem toch echt even dimmen en zeggen dat hij dat niet zo hard moest roepen en het nog een tijdje voor zich moest houden.
Hierboven staat: "Zegt de Bijbel dat Jezus God is"en dat is een gesloten vraag.
Ja of nee dus.
Dat is het probleem nu juist want tijdens Zijn rondwandeling op aarde werd het verzwegen door Jezus Zelf en Hij gebood hen er niet over te spreken.
Maar wat verbood Hij?
Niet om te zeggen dat Jezus God is, maar om te zeggen dat Hij de Zoon van God is.
Hij werd namelijk tot Zoon aangesteld bij Zijn opstanding.
Zoon heeft in de Bijbel alles met erfrecht te maken.
Toen de Erflater stierf aan het kruis was dit pas aan de orde want een testament gaat pas in op het moment dat de Testamentmaker dood is.

Dat zoon niet altijd een eerstgeborene is die het erfrecht krijgt daarvan is de Bijbel duidelijk met voorbeelden. Jacob en Ezau, Manasse en Efraim.
Elisa werd de zoon van Elia genoemd
Elieëzer werd de zoon van Abraham genoemd terwijl hij zijn knecht was.
En Timotheus werd de zoon van Paulus genoemd.

Er is duidelijk een verschil tussen de positie die de Here Jezus aannam tijdens Zijn bediening op aarde en Zijn positie van voor die tijd en nà die tijd.
Het is duidelijk dat de hierarchie dan wel de positie die de Heer aannam toen Hij de Knecht des Heeren werd en de Zoon des Mensen.
Zelf noemt Hij Zich wel vaak zo.

In ieder geval doet Hij alles in de Naam van de Vader want zonder Hem kon Hij niets doen.
Die positie verandert compleet wanneer Hij tot het uiterste verhoogd werd want toen werd Hij tot Zoon gesteld, tot Erfgenaam, tot Christus, tot Hogepriester en Zijn huidige werk is namelijk die van Hogepriester.
Hoewel Hij niet uit Levi was en niet uit het volk genomen is Hij toch onze Hogepriester, maar wel naar een nieuwe ordening n.l. van Melchizédek.
Zegt de Bijbel dat Jezus God is? Ja en nee.
De Bijbel leert dat Christus God werd bij Zijn verhoging en aanstelling tot Erfgenaam dus tot Zoon.
Het kindje wat geboren werd was niet God, HIJ kon de Thora niet opzeggen uit Zijn hoofd.
Hij moest alles leren ook gehoorzaamheid.
Hij was een mens gelijk als wij, echter zonder de zondige natuur.
Hij was uit God verwekt en uit een Maagd geboren.
En "Heden heb Ik U gegenereerd of verwekt" wees naar Zijn opstanding.
En "Gij zijt Mijn Zoon in Wie Ik Mijn behagen heb" wees naar Zijn opstanding waar Hij de Heilige Geest ontving en daarom was de doop in de Jordaan en de Jona op Zijn hoofd die neerdaalde een type van dood en opstanding.
Het was een belofte van God!

Oké dit is voor mij een hele duidelijk omschrijving en uiteenzetting.
Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom er in de Bijbel door Jezus zelf nooit gezegd is dat Hij de zoon van God was. Jezus zei zelf altijd dat Hij de zoon des mensen was b.v. de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken enz.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 mar 2012 13:45

Daar ben ik blij om.
Let wel, Hij is de Zoon van God, maar het begrip gaat verder dan alleen een kind van zijn ouders.
Het is verbazingwekkend hoe vaak het zoonschap en de aanstelling tot zoon voorkomt in de Bijbel m.b.t. het erfrecht.
Ik heb nooit begrepen wat het zoonschap voor mij inhield en wanneer.
Tot ik hoorde dat het een titel is in relatie tot het erfrecht. Ik ben echt blij dat je er wat aan hebt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mar 2012 15:23

Jezus Christus liet er bij zijn naaste discipelen geen misverstand over bestaan wie hij is:

Mattheus 16:
13 Toen nu Jezus gekomen was in de delen van Cesaréa Filippi, vroeg Hij Zijn discipelen, zeggende: Wie zeggen de mensen, dat Ik, de Zoon des mensen, ben?
14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; en anderen: Elia; en anderen: Jeremía of een van de profeten.
15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.
17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-Jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
18 En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen.
19 En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.
20 Toen verbood Hij Zijn discipelen, dat zij iemand zeggen zouden, dat Hij was Jezus, de Christus.

Joh 1,34
En ik heb gezien, en heb getuigd, dat Deze de Zoon van God is.

Noemde Jezus zichzelf niet de zoon tijdens zijn wandel op aarde?

Joh 5,21
Want gelijk de Vader de doden opwekt en levend maakt, alzo maakt ook de Zoon levend, Die Hij wil.

Joh 5,25
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 mar 2012 16:27

Ik heb altijd gedacht dat 'Zoon van God' een soort titel is die ook geldt voor de gelovigen. Zijn wij niet allen Zonen (en Dochters) van God? Jezus dus ook, maar dan wel op een bijzondere wijze? Namelijk als Het Gezicht van God!
Uit het verhaal van Wilsophie begrijp ik dat er twee visies mogelijk zijn op grond van de Bijbelteksten? Zit ik verkeerd als ik niet geloof in een maagdelijke geboorte, maar meer in een theologische geboorte?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2012 16:35

hubert schreef:Ik heb altijd gedacht dat 'Zoon van God' een soort titel is die ook geldt voor de gelovigen. Zijn wij niet allen Zonen (en Dochters) van God? Jezus dus ook, maar dan wel op een bijzondere wijze? Namelijk als Het Gezicht van God!
Uit het verhaal van Wilsophie begrijp ik dat er twee visies mogelijk zijn op grond van de Bijbelteksten? Zit ik verkeerd als ik niet geloof in een maagdelijke geboorte, maar meer in een theologische geboorte?

Wat mij betreft zit je dan verkeerd. En het is een misvatting te zeggen dat wij ALLEN kinderen van God zijn. Dan dient er toch van Godswege een verandering (= bekering) plaatsgehad te hebben. Tot zolang ben je kinderen van de duivel!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 mar 2012 17:06

Ok Schelpje.
Kun je misschien zeggen waarom ik verkeerd zit. Ik meen het serieus: een maagdelijk geboorte kan toch niet. Het is toch meer naar analogie van de Griekse godenwereld zo verwoord? Jezus was geweldig, dus geboren uit een maagd!
En, ik ga uit van allen die geloven zijn zonen en dochters van God. Maar ...............het gaat mij te ver om de rest als kinderen van satan te bestempelen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2012 17:40

hubert schreef:Ok Schelpje.
Kun je misschien zeggen waarom ik verkeerd zit. Ik meen het serieus: een maagdelijk geboorte kan toch niet. Het is toch meer naar analogie van de Griekse godenwereld zo verwoord? Jezus was geweldig, dus geboren uit een maagd!
En, ik ga uit van allen die geloven zijn zonen en dochters van God. Maar ...............het gaat mij te ver om de rest als kinderen van satan te bestempelen.

Laten wij trachten in verwondering neer te zinken, vanwege dit Wonder! Wanneer je deze gebeurtenissen gaat ontkrachten, zoals de Schepping in 7 dagen, Jona in de walvis, de maagdelijke geboorte, trek je de hele Bijbel uit elkaar! Daar rust geen Zegen op.
Allen die geen kinderen des Lichts zijn, dus van Godswege bekeerd, zijn kinderen van satan. Wij zijn hem deelachtig, zolang wij niet gekend zijn door de Vader.
Luister niet naar de mooipraters, die menen dat alle mensen zalig worden, vanwege de kruisiging. Straks kunnen we allemaal weer die valse romantiek horen. Gezongen door heidenen :-&
Het Wonder begon in Bethlehem en eindigde op Golgotha.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 20 mar 2012 18:31

hubert schreef:Ik meen het serieus: een maagdelijk geboorte kan toch niet.

Waarom zou dat niet kunnen? Jezus liep ook over water, Hij wekte doden op en deed vele andere wonderen die onmogelijk geacht worden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 mar 2012 19:26

Ik stel een serieuze vraag en krijg vragen en getuigenissen als antwoord.
Ik ben het ermee eens dat het zo in de Bijbel staat. Ik vind het ook prima het te geloven als een soort wonder.
Mijn verstand zegt echter dat het niet kan. Voor mij blijft het vooralsnog een theologische geboorte. Het wonder van Jezus prediking is daarom geen cent minder waard en het door Hem geboden perspectief van groot belang.
Graag terug naar het onderwerp: Jezus mens en/of God?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 19:28

Ik heb altijd gedacht dat 'Zoon van God' een soort titel is die ook geldt voor de gelovigen. Zijn wij niet allen Zonen (en Dochters) van God? Jezus dus ook, maar dan wel op een bijzondere wijze? Namelijk als Het Gezicht van God!

Bijna goed. Men wordt een kind van God op grond van geloof en dan HEBBEN wij het recht om onszelf zo te noemen zegt Johannes.
En een zoon is een titel in de Bijbel t.a.v. het erfrecht dat zeg je goed.
Jezus was door God verwekt en uit Maria geboren. En Hij was het uitgedrukte Beeld van God en het Gezicht van God reken ik ook goed... =D> , maar dan gaan onze wegen uit elkaar want een kind van God kan opgroeien naar het zoonschap.
Omdat het zoonschap alles te maken heeft met ons mede-erfrecht.
De belofte is dat wij mede-erfgenamen zijn ( van het Koninkrijk) en dat wij mede de engelen zullen oordelen enz...er zijn nog meer taken die dan voor ons zijn weggelegd.

Er is echter nog een begrip in de Bijbel over de zonen Gods uit Genesis 6 en die reuzen die als Gods zonen gemeenschap hadden met de vrouwen op aarde en dat keurde God af , het waren mannen die van ouds geweest zijn, mannen van name.

Ja dan kom ik bij de restitutieleer, want ik geloof dat deze mannen van vanouds de gevallen engelen zijn die bij het oordeel over satan en zijn manschappen een chaos deden ontstaan op de aarde omdat zij uit de hemel waren gegooid door een rebellie.
En in dit geval is zonen Gods inclusief hun verleden hun identiteit, en God had spijt dat HIj de mens gemaakt had alleen Noach vond genade in de ogen van de Heer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 19:34

@ Hubert, het is heel logisch dat je een aantal zaken onverklaarbaar en soms onbegrijpelijk vindt.
Daarmee ben je geen kind van satan hoor. Laat je niks wijs maken.
Want dan ben ik dat ook, want ik geloof niet in een schepping van de Hemel en de aarde in 6 dagen en ik geloof niet in de Drie-éénheid vastgesteld bij het concilie van Nicea.
En ik leef niet onder de wet van het Oude Verbond, maar ben wedergeboren onder de genade van het Nieuwe Verbond.

Het is goed om vragen te stellen en ik vind dat men zijn best moet doen om te antwoorden i.p.v. te smijten met de meest afschuwelijke verwijten.
En alles wat afwijkt van hun leer af te doen met dwalingen.
Ik ervaar dit dagelijks, gelukkig zijn deze mensen in de minderheid.
Vraag zoveel je wilt als ik niet duidelijk ben., sommige taal heb ik mij zo eigen gemaakt in de loop van de jaren dat het wel eens vreemd klinkt, maar ik wil het graag in Jip en Janneke taal doen. Heel graag!

Het Wonder begon in Bethlehem en eindigde op Golgotha.

Gelukkig is dit ook niet waar.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 20 mar 2012 20:56

hubert schreef:Ik stel een serieuze vraag en krijg vragen en getuigenissen als antwoord.
Ik ben het ermee eens dat het zo in de Bijbel staat. Ik vind het ook prima het te geloven als een soort wonder.
Mijn verstand zegt echter dat het niet kan. Voor mij blijft het vooralsnog een theologische geboorte. Het wonder van Jezus prediking is daarom geen cent minder waard en het door Hem geboden perspectief van groot belang.
Graag terug naar het onderwerp: Jezus mens en/of God?

Het was ook een serieus antwoord. Maar goed on topic. Jezus is het Woord van God (Openbaring 19:13), de Heilige Geest Zijn werkzame kracht (Lucas 1:35) en de Vader is het geheel (Johannes 10:29-30). En deze drie zijn allen God. Één God, meerdere verschijningsvormen (Jakobus 2:19).

Terug naar “[Religie] - Open forum”