Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
="Ewan"nee, Jezus is de Zoon van God, en zit aan Zijn rechterhand, en zal Zijn koninkrijk teruggeven aan de Vader.
(Openbaring)
Wilsophie schreef:Jammer dat dit topic zo blijft "hangen", terwijl het in een ander topic over evangelisatie aan de Joden weer aan de orde komt.
Het is ook moeilijk, maar Mohammed legt heel goed uit dat de Here Jezus Zelf nooit zegt dat Hij de Zoon van God is.
Hij ontkent het zeker niet als anderen dat zeggen maar als Petrus enthousiast uitroept : "Gij zijt de Zoon van de Levende God" moest de Heer hem toch echt even dimmen en zeggen dat hij dat niet zo hard moest roepen en het nog een tijdje voor zich moest houden.
Hierboven staat: "Zegt de Bijbel dat Jezus God is"en dat is een gesloten vraag.
Ja of nee dus.
Dat is het probleem nu juist want tijdens Zijn rondwandeling op aarde werd het verzwegen door Jezus Zelf en Hij gebood hen er niet over te spreken.
Maar wat verbood Hij?
Niet om te zeggen dat Jezus God is, maar om te zeggen dat Hij de Zoon van God is.
Hij werd namelijk tot Zoon aangesteld bij Zijn opstanding.
Zoon heeft in de Bijbel alles met erfrecht te maken.
Toen de Erflater stierf aan het kruis was dit pas aan de orde want een testament gaat pas in op het moment dat de Testamentmaker dood is.
Dat zoon niet altijd een eerstgeborene is die het erfrecht krijgt daarvan is de Bijbel duidelijk met voorbeelden. Jacob en Ezau, Manasse en Efraim.
Elisa werd de zoon van Elia genoemd
Elieëzer werd de zoon van Abraham genoemd terwijl hij zijn knecht was.
En Timotheus werd de zoon van Paulus genoemd.
Er is duidelijk een verschil tussen de positie die de Here Jezus aannam tijdens Zijn bediening op aarde en Zijn positie van voor die tijd en nà die tijd.
Het is duidelijk dat de hierarchie dan wel de positie die de Heer aannam toen Hij de Knecht des Heeren werd en de Zoon des Mensen.
Zelf noemt Hij Zich wel vaak zo.
In ieder geval doet Hij alles in de Naam van de Vader want zonder Hem kon Hij niets doen.
Die positie verandert compleet wanneer Hij tot het uiterste verhoogd werd want toen werd Hij tot Zoon gesteld, tot Erfgenaam, tot Christus, tot Hogepriester en Zijn huidige werk is namelijk die van Hogepriester.
Hoewel Hij niet uit Levi was en niet uit het volk genomen is Hij toch onze Hogepriester, maar wel naar een nieuwe ordening n.l. van Melchizédek.
Zegt de Bijbel dat Jezus God is? Ja en nee.
De Bijbel leert dat Christus God werd bij Zijn verhoging en aanstelling tot Erfgenaam dus tot Zoon.
Het kindje wat geboren werd was niet God, HIJ kon de Thora niet opzeggen uit Zijn hoofd.
Hij moest alles leren ook gehoorzaamheid.
Hij was een mens gelijk als wij, echter zonder de zondige natuur.
Hij was uit God verwekt en uit een Maagd geboren.
En "Heden heb Ik U gegenereerd of verwekt" wees naar Zijn opstanding.
En "Gij zijt Mijn Zoon in Wie Ik Mijn behagen heb" wees naar Zijn opstanding waar Hij de Heilige Geest ontving en daarom was de doop in de Jordaan en de Jona op Zijn hoofd die neerdaalde een type van dood en opstanding.
Het was een belofte van God!
hubert schreef:Ik heb altijd gedacht dat 'Zoon van God' een soort titel is die ook geldt voor de gelovigen. Zijn wij niet allen Zonen (en Dochters) van God? Jezus dus ook, maar dan wel op een bijzondere wijze? Namelijk als Het Gezicht van God!
Uit het verhaal van Wilsophie begrijp ik dat er twee visies mogelijk zijn op grond van de Bijbelteksten? Zit ik verkeerd als ik niet geloof in een maagdelijke geboorte, maar meer in een theologische geboorte?
hubert schreef:Ok Schelpje.
Kun je misschien zeggen waarom ik verkeerd zit. Ik meen het serieus: een maagdelijk geboorte kan toch niet. Het is toch meer naar analogie van de Griekse godenwereld zo verwoord? Jezus was geweldig, dus geboren uit een maagd!
En, ik ga uit van allen die geloven zijn zonen en dochters van God. Maar ...............het gaat mij te ver om de rest als kinderen van satan te bestempelen.
hubert schreef:Ik meen het serieus: een maagdelijk geboorte kan toch niet.
Ik heb altijd gedacht dat 'Zoon van God' een soort titel is die ook geldt voor de gelovigen. Zijn wij niet allen Zonen (en Dochters) van God? Jezus dus ook, maar dan wel op een bijzondere wijze? Namelijk als Het Gezicht van God!
Uit het verhaal van Wilsophie begrijp ik dat er twee visies mogelijk zijn op grond van de Bijbelteksten? Zit ik verkeerd als ik niet geloof in een maagdelijke geboorte, maar meer in een theologische geboorte?
Het Wonder begon in Bethlehem en eindigde op Golgotha.
hubert schreef:Ik stel een serieuze vraag en krijg vragen en getuigenissen als antwoord.
Ik ben het ermee eens dat het zo in de Bijbel staat. Ik vind het ook prima het te geloven als een soort wonder.
Mijn verstand zegt echter dat het niet kan. Voor mij blijft het vooralsnog een theologische geboorte. Het wonder van Jezus prediking is daarom geen cent minder waard en het door Hem geboden perspectief van groot belang.
Graag terug naar het onderwerp: Jezus mens en/of God?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten