Het godsargumentenonderwerp van Heintje, Harmonica2 en anderen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: Het godsargumentenonderwerp van Heintje, Harmonica2 en anderen.

Berichtdoor heintje » 12 jul 2016 09:17

Beste Arco
je hebt gelijk. Deze discussies lopen bijna altijd dood. Dat is een terechte opmerking. verschillende golflengten! Ik zit op de golflengte van rede, logica en bewijs terwijl de gelovige een 'virtue' (weet het Nederlands hier niet voor) bezit, genaamd: faith.
Maar daarom vraag ik vaak naar definities: b.v. Wat versta je onder faith?
Of ik vraag: Waar gebruik je faith (dus niet ik geloof dat het morgen gaat regenen, want dat is deze zomer bijna een feit) nog meer voor?
Ma.w. Denk je dat faith een betrouwbare methode is om kennis te vergaren (als we 'kennis' ook weer gedefinieerd hebben natuurlijk)

Vervolgens maak je m.i. een hele grote sprong (inderdaad gebaseerd op faith) van een schilderij (waarmee we bekend zijn dat die doorgaans door schilders gemaakt worden) naar een God (waar we niet bekend mee zijn, omdat dit nog altijd voer voor discussies is).
De leap of faith die jij maakt, is dat

A: Het de christelijke schepper is (tenminste...dat neem ik aan). tenzij je moslim bent, want dan is het Allah. Tenzij je Viking was, want dan was het Wodan. Tenzij je uit de Chinese oudheid kwam, want dan was het het kosmische ei. etc etc etc. Dus: Welke schepper? En...Hoe weten we dit?

B: Deze schepper zelf niet veroorzaakt/geschapen hoeft te worden?
En dan vraag ik me af: Als een schepper niet geschapen hoeft te worden, waarom een heelal (of plant) dan wel?

C: Als de mooie plant geschapen is, is de onsmakelijke dodelijke parasiet of sluipwesp ook geschapen. Waarom? En waarom natuurrampen waarbij mens en dier (Zijn schepsel n.b) een gruwelijke dood sterven?

Zoveel vragen (dit is slechts een hele kleine greep), zo weinig antwoorden altijd.

Want het onderwerp heet: Het godsargumentenonderwerp... En dit doet veronderstellen dat er meerdere argumenten zijn om het bestaan van een(!) god te postuleren. Niet welke god, want dat is dus afhankelijk van je geloof. Maar geen 1 enkel argument houdt steek. De enige die stand houdt, is de filosoof. Maar dat is zijn vak (om van plus, min te lullen).
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 jul 2016 09:35

Beste Heintje,

Volgens mij zit je niet op de golflengte van rede, logica en bewijs. Want is het redelijk om mensen op hun geloof aan te vallen? En is het niet logisch dat gelovigen zich niet zomaar laten overtuigen? En bewijst deze discussie niet dat dit zinloos is.

Zelfs in je reactie blijkt dat je meer redeneert, dan dat ik je heb toegespeeld. Logisch zou zijn als je in zou gaan op mijn vragen. Dus nogmaals: een boek is geschreven, een schilderij geschilderd, waarom zou een plant niet gemaakt zijn? Jij gaat al weer verder met redeneren over welke god de maker zou zijn, de oorsprong van de maker en zo meer. Het zijn deze platgetrapte redeneringen die deze discussie nog zinlozer maken dan dat het al is.

Dus als jij nu eens de simpele vraag beantwoord: "is een plant gemaakt?" Dan kunnen we kijken of een vervolgvraag zinvol is om te stellen en te beantwoorden.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 12 jul 2016 09:42

O.k. Dat spelletje speel ik mee.

Arco: Is een plant gemaakt?
Heintje: Nee, Arco ik denk niet dat een plant gemaakt is.

Mag ik gelijk een tegenvraag stellen?
Als jij denkt dat een plant wel gemaakt is, hoe weet jij dat?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 jul 2016 09:45

heintje schreef:Arco: Is een plant gemaakt?
Heintje: Nee, Arco ik denk niet dat een plant gemaakt is.

Mag ik gelijk een tegenvraag stellen?
Als jij denkt dat een plant wel gemaakt is, hoe weet jij dat?

Op dezelfde wijze waarop ik weet dat een boek geschreven is en een schilderij geschilderd is, zelfs als een boek en een schilderij geen handtekening hebben van de maker.

Als een plant niet gemaakt zou zijn, hoe komt het dan dat het plantje bestaat uit een systeem van samenhangende componenten die zonder elkaar niet kunnen?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 12 jul 2016 09:54

Arco schreef:
Op dezelfde wijze waarop ik weet dat een boek geschreven is en een schilderij geschilderd is, zelfs als een boek en een schilderij geen handtekening hebben van de maker.

Dit antwoord van jou heb ik al in mijn (in jouw ogen) voorbarige post ervoor gedeeltelijk behandeld. Weet je wat handtekeningen zijn m.b.t. planten Arco? Fossielen, genetica en biochemie. En dan wijst ineens alles erop dat planten geevolueerd zijn. Wil ik je de vraag stellen:
Heeft jouw schepper de oerplant geschapen van waaruit alles verder ontwikkeld is, zoals de wetenschappers dit ontdekken, of schept God iedere plant (zo'n 250.000 plantensoorten) apart?

Als een plant niet gemaakt zou zijn, hoe komt het dan dat het plantje bestaat uit een systeem van samenhangende componenten die zonder elkaar niet kunnen?

Je bedoelt irreducible complexity? https://en.wikipedia.org/wiki/Irreducible_complexity Verdiep je er eens in alvorens je een vraag stelt. Ook dit creationistische pseudowetenschappelijke "argument" is al vele malen ontkracht en bewezen dat het op foutieve aannamen gebaseerd is.
Meest gebruikte voorbeeld is het oog.
M.a.w. Een plant is gradueel geevolueerd.
Daniel Patrick Moynihan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2016 09:56

Arco schreef:Op dezelfde wijze waarop ik weet dat een boek geschreven is en een schilderij geschilderd is, zelfs als een boek en een schilderij geen handtekening hebben van de maker.

En zodra je me een boek of schilderij kan laten zien dat zichzelf vermenigvuldigt met overerving van eigenschappen, heb je een punt. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 12 jul 2016 10:06

Arco schreef:Wat mij telkens maar weer opvalt bij dit soort discussies, is het dat de niet-gelovige het ultieme bewijs vraag
En dat terwijl de niet-gelovige zelf ook nooit en te nimmer het ultieme bewijs voor zijn standpunt/visie/theorie kan leveren. Waarom van de ander vragen wat je zelf niet kunt waarmaken?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 12 jul 2016 10:25

dalethvav schreef:
En dat terwijl de niet-gelovige zelf ook nooit en te nimmer het ultieme bewijs voor zijn standpunt/visie/theorie kan leveren. Waarom van de ander vragen wat je zelf niet kunt waarmaken?[/quote]
Ultiem bewijs? Wat is dat? bewijs vind ik al sterk genoeg.

Een definitie van bewijs kan ik je wel geven: Wetenschappelijk bewijs bestaat uit waarnemingen die een hypothese of theorie bevestigen (verificatie) of ontkrachten (falsificatie).
En ik geef je deze definitie omdat het postuleren van een intervenierende/scheppende God een wetenschappelijke claim is.

is bewijs dan hetzelfde als absolute waarheid?
Nee!
En zo is evolutie geen absolute ultieme waarheid, maar wel bewezen. Een feit.
Daniel Patrick Moynihan

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 jul 2016 10:36

heintje schreef:Dit antwoord van jou heb ik al in mijn (in jouw ogen) voorbarige post ervoor gedeeltelijk behandeld. Weet je wat handtekeningen zijn m.b.t. planten Arco? Fossielen, genetica en biochemie. En dan wijst ineens alles erop dat planten geevolueerd zijn. Wil ik je de vraag stellen:
Heeft jouw schepper de oerplant geschapen van waaruit alles verder ontwikkeld is, zoals de wetenschappers dit ontdekken, of schept God iedere plant (zo'n 250.000 plantensoorten) apart?

Nee, in jouw voorbarige post heb je alleen tegenwerpingen behandeld, die geen antwoorden bieden op de gestelde vragen. De aanwezigheid van een fossiel is nog geen bewijs van een soort voorouder. Genetica en biochemie bewijzen een samenhang, maar dat is nog geen (macro-)evolutie. Ik geloof dat de Schepper het niet nodig heeft om van mijn kant te bepalen wat (in die zin van een oerplant of alle planten apart) Hij wel of niet geschapen heeft. En hoe Hij dat zou hebben gedaan. Wat ik weet is dat Hij de Schepper is.

heintje schreef:Je bedoelt irreducible complexity? https://en.wikipedia.org/wiki/Irreducible_complexity Verdiep je er eens in alvorens je een vraag stelt. Ook dit creationistische pseudowetenschappelijke "argument" is al vele malen ontkracht en bewezen dat het op foutieve aannamen gebaseerd is.

Lekker aanmatigend: "verdiep je er eens in". Voer jij altijd zo een discussie? Even een linkje posten en de ander aanmatigend in de hoek zetten. Goed bezig!

Evolutionistische wetenschappers denken dus een verklaring te hebben voor een samenhangend geheel. Prachtig die plaatjes over "de vorming van het oog". Maar men gaat volkomen langs het feit dat een samenhangend geheel bestaat uit onlosmakende onderdelen die geen onderdelen bevat zonder functie. Zelfs als die functie een toekomstig gebruik zou hebben. Bewijs voor de vorming van het oog, zoals dat plaatje weergeeft, is er niet. Nog maar niet te denken aan de overleving van het oog dat nog geen functie heeft.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 jul 2016 10:37

Mortlach schreef:En zodra je me een boek of schilderij kan laten zien dat zichzelf vermenigvuldigt met overerving van eigenschappen, heb je een punt. :mrgreen:

Irrelevant om te weten dat er een maker is voor een boek, een schilderij en een plant.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2016 10:48

Arco schreef:Irrelevant om te weten dat er een maker is voor een boek, een schilderij en een plant.

Het feit dat je vergelijking niet klopt omdat er een categorisch verschil is tussen planten (levend) en schilderijen (levenloos), lijkt me behoorlijk relevant.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 12 jul 2016 10:57

Nee hoor, want Adam was ook ooit levenloos, totdat God de levensadem in zijn neus blies en hij een levende ziel werd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 12 jul 2016 11:06

Heintje:
Dit antwoord van jou heb ik al in mijn (in jouw ogen) voorbarige post ervoor gedeeltelijk behandeld. Weet je wat handtekeningen zijn m.b.t. planten Arco? Fossielen, genetica en biochemie. En dan wijst ineens alles erop dat planten geevolueerd zijn. Wil ik je de vraag stellen:
Arco:
Nee, in jouw voorbarige post heb je alleen tegenwerpingen behandeld, die geen antwoorden bieden op de gestelde vragen. De aanwezigheid van een fossiel is nog geen bewijs van een soort voorouder. Genetica en biochemie bewijzen een samenhang, maar dat is nog geen (macro-)evolutie. Ik geloof dat de Schepper het niet nodig heeft om van mijn kant te bepalen wat (in die zin van een oerplant of alle planten apart) Hij wel of niet geschapen heeft. En hoe Hij dat zou hebben gedaan. Wat ik weet is dat Hij de Schepper is.

De aanwezigheid van 1 fossiel is inderdaad geen bewijs voor gemeenschappelijke voorouders en afstamming. Meerdere fossielen zou een heel goed argument zijn, maar of het doorslaggevend bewijs is voor de theorie dat planten evolueren. Het is wel overtuigend, maar niet doorslaggevend denk ik.
Echter: Al zou er nooit 1 enkel fossiel gevonden zijn, de wetenschap is inmiddels zo ver gevorderd met diverse technieken dat je niet meer serieus genomen kunt worden als je evolutie/afstamming afwijst. Je kan nog steeds zeggen dat God ieder atoom stuurt en er alles aan doet om het te laten lijken dat alles evolueert, om ons om de tuin te leiden, maar de argumenten en bewijzen voor evolutie zijn zo overweldigend dat het wel een zeer nare God moet zijn om ons zo te misleiden.

Mag ik tussendoor een vraag stellen? Ben je jonge-of oude aarde creationist?

heintje:
Je bedoelt irreducible complexity? https://en.wikipedia.org/wiki/Irreducible_complexity Verdiep je er eens in alvorens je een vraag stelt. Ook dit creationistische pseudowetenschappelijke "argument" is al vele malen ontkracht en bewezen dat het op foutieve aannamen gebaseerd is.
Arco:
Lekker aanmatigend: "verdiep je er eens in". Voer jij altijd zo een discussie? Even een linkje posten en de ander aanmatigend in de hoek zetten. Goed bezig!

Ik denk inderdaad, dat als je een discussie aangaat m.b.t. evolutie, dat je je er eerst in moet verdiepen. Heb ik met ID ook gedaan. En ben er achter gekomen dat het een politieke (lees: geloofs)agenda heeft. Geen wetenschappelijke. Ieder argument dat aangevoerd is (of het nou het oog, een plant of flagellum was) is uitgeplozen door de wetenschappers en het is gebleken dat er wel degelijk tussenstadia zijn, tot aan (in geval oog) een lichtgevoelige cel. Want wat is het nut van 50% oog of vleugel wordt veel gevraagd? Nou precies dat wat evolutie ons vertelt. Overleven! Overleven en doorgeven van die genen. Want het broertje dat maar 40% oog of vleugel heeft wordt opgevreten. Wederom een argument voor evolutie.
Evolutionistische wetenschappers denken dus een verklaring te hebben voor een samenhangend geheel. Prachtig die plaatjes over "de vorming van het oog". Maar men gaat volkomen langs het feit dat een samenhangend geheel bestaat uit onlosmakende onderdelen die geen onderdelen bevat zonder functie. Zelfs als die functie een toekomstig gebruik zou hebben. Bewijs voor de vorming van het oog, zoals dat plaatje weergeeft, is er niet. Nog maar niet te denken aan de overleving van het oog dat nog geen functie heeft.
Zoals hiervoor gezegd: Het is volledig uitgeplozen en ieder onderdeel waarvan IDérs beweerden dat het onherleidbaar complex was (flagellum is volgens de meest recente poging geweest), is ontkracht.

Om niet alles zelf uit te moeten leggen moet ik je toch een link geven waar het haarfijn uitgelegd wordt: http://www.evolutietheorie.ugent.be/node/271
Dit stukje gaat over Behe:
Wanneer zijn critici hem confronteren met een plausibele evolutionaire voorloper van een ‘onherleidbaar complex’ systeem, schroeft hij de bewijsstandaarden steeds verder op. Hoeveel stukken van de evolutionaire puzzel ook worden ingevuld, de aanhangers van Intelligent Design vragen steeds om meer bewijzen. In plaats van toe te geven dat de verschijnselen van exaptatie en indirecte evolutie zijn argument onderuit halen, hamert Behe erop dat nog steeds niemand heeft aangetoond hoe de componenten zich dan precies hebben samengevoegd of hoe ze ontstaan zijn. Eigenlijk verwacht Behe een volledig uitgewerkt, gedetailleerd en stapsgewijs verslag van de evolutionaire geschiedenis van een systeem (Behe 2006: 66, 95). Dat is natuurlijk een andere discussie, maar het is vooral een absurde eis: niemand was erbij om de evolutie van het bacterieel zweepstaartje waar te nemen. Dat wil niet zeggen dat we daarover niets kunnen achterhalen. Hoe meer aanwijzingen wetenschappers verzamelen om de evolutionaire geschiedenis van het zweepstaartje in grote lijnen te reconstrueren, hoe absurder het wordt om te blijven volhouden dat de evolutietheorie niet bij machte is om een verklaring te bieden

Maar jij blijft gerechtigd om te beweren dat God het doet lijken alsof evolutie een feit is. Daar kan ik niets tegenin brengen, behalve dat het een kwaadaardige God zou zijn.
Ik zou je dus met klem willen adviseren je eens te verdiepen in evolutie. En als je vragen hebt, misschien kan ik ze beantwoorden.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 12 jul 2016 11:15

Mortlach schreef:Het feit dat je vergelijking niet klopt omdat er een categorisch verschil is tussen planten (levend) en schilderijen (levenloos), lijkt me behoorlijk relevant.

Sorry, maar dit moet ik tegenspreken. De vergelijking op zich is niet eens zo verkeerd. Planten, dieren en mensen zouden best ontworpen kunnen lijken zoals een boek ontworpen is door een schrijver. Alleen schort het aan de uitwerking van het "argument".
Indien God, Allah of Shina het oog wilde scheppen, is het zeker dat hij/zij daartoe in staat was en dit ook deed. Het zwakke punt is gelegen in de aanname dat God het oog wilde scheppen. Zo'n hulphypothese over Gods intenties moet steunen op onafhankelijk bewijsmateriaal. Ze kan niet louter worden afgeleid uit het feit dat ogen bestaan. We moeten dus los van de schepping een toegang hebben tot Gods intenties. En die kunnen we niet achterhalen. Verder is er uiteraard ook geen bewijs dat god almachtig is, of überhaupt bestaat, maar daar zal ik even niet over vallen.

Overigens is het ook vele malen in verschillende vormen geschapen en het menselijk oog is alles behalve logisch perfect geschapen, zoals je van een almachtige schepper zou verwachten. Ook bij het oog lijkt alles erop te duiden dat het geevolueerd is.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 12 jul 2016 11:15

Johan100 schreef:Nee hoor, want Adam was ook ooit levenloos, totdat God de levensadem in zijn neus blies en hij een levende ziel werd.

Hoe weet je dit?
Daniel Patrick Moynihan

Terug naar “[Religie] - Open forum”