JohannesHermanus schreef:Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij. (Joh.14:6)
In het Johannes evangelie, dat vrij mystiek is, staan waarschijnlijk nauwelijks of geen historische uitspraken van Jezus.
Impliciet in de echte leringen is wel dat de meester een soort van katalysatorfunctie vervult zoals dat bij alle grote spirituele meesters ("goeroes") het geval is.
God als almachtige Vader is immers objectief niet waar te nemen en zo een gerealiseerde meester is een medium om je makkelijker tot die Vader te kunnen richten.
In zekere zin heeft die Johannes schrijver dus gelijk, de weg naar de Vader gaat via de Meester, die er 1 mee is.
Veel meer dan dat kan ik er niet uit opmaken.
Christenen die gaan schermen met dit gezegde alsof Jezus zou hebben beweerd dat andere meesters daarmee nooit die Weg, Waarheid en het Leven zijn, die lezen niet goed, want dat staat er helemaal niet in.
Op andere tijden in de geschiedenis kan de Vader op weer een andere manier zo een Weg, Waarheid en het Leven aan de mensheid aanbieden, toch?
Johannes laat Jezus hier spreken als de zelfverwerkelijkte meester, niet als de beperkte persoonlijkheid in tijd en ruimte. Die meester is tijdloos (daarom zeggen ze ook "Jezus leeft!"), feitelijk is God de Vader de Meester en in die hoedanigheid laat de schrijver van Johannes hem hier spreken.
Als je een mystiek evangelie gaat lezen met te platte ogen, dan trek je foute conclusies.
Zo is er ook met de historische uitspraken van Jezus geknoeid omdat de schrijvers die ze bewerkten een te platte manier van denken hadden om de gezegden op de juiste manier te begrijpen.
Als je zoiets zegt, beginnen veel christenen direct te steigeren omdat ze aan die schrijvers krachten toeschrijven hen door de Heilige Geest toebedeeld, maar dat verzinnen ze zelf. Overal zien dat soort christenen heilige apostelen en dergelijke.
Ik ga zelf liever af op wat de historische Jezus leert en in de inhoud van die leringen ben ik niet teleurgesteld.
Ze zijn zeer interessant om te ontdekken, echt een aanrader!