'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor Chaya » 02 jun 2016 15:14

Johan100 schreef:Ik kan de vraag die ik elders stelde beter hier plaatsen. Even een vraag om over na te denken voor wie dat wil.

Maar wij (de meesten) zeggen dat we allemaal christenen zijn. Er komen ook af en toe niet-christenen op dit forum.
Wat zou nou de belangrijkste reden zijn voor een niet-christen om christen te worden?

Dat is niet te doorgronden. Welke reden je ook aan zult voeren, vaak zijn mensen daar totaal niet bevattelijk voor.
Het hier en nu? Is best prima. Of er iets na de dood is? Dan zien we dan wel weer.
Eigenlijk moet een mens eerst vastlopen, geen grond meer onder de voeten hebben.
Johan100 schreef:Hoe zouden wij daar aanleiding toe geven?

Met onze daden. En als het gevraagd wordt, met onze woorden. Niet andersom.
Geef een hongerige eerst brood, anders zal hij niet luisteren.
Geef een dorstige eerst water, pas dan zal hij willen horen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 jun 2016 15:21

Eens met Chaya! :D
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 jun 2016 15:31

Johan100 schreef:Ik zou als tegenstelling dan willen zeggen; werd het evangelie meer juist gehoord, dan waren er meer mensen uitverkoren

Toch niet, want God bepaald wiens oren geopend worden en wiens niet.

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 02 jun 2016 15:40

JohannesHermanus schreef:Dat kan. En toch heeft er maar 1 gelijk.

Als het om gelijk krijgen of gelijk hebben zou draaien, dan zou Jezus daar wel iets zinnigs over gemeld hebben...

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 jun 2016 16:03

Klopt, en dat heeft Hij ook. Goed lezen...

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 02 jun 2016 16:32

Nee, de historische Jezus heeft daar niets over gezegd.
Het is wel zo dat christenen zich daar al in de eerste eeuwen druk over gingen maken.
Die geschiedenis is mede oorzaak van de impopulariteit van het christendom in moderne samenlevingen.
Zelfs de meer verlichte christelijke stromingen zitten toch opgescheept met die schriftuurlijke balast.
Een paralel dus met vergelijkbare problemen bij de Islam.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 03 jun 2016 06:47

vreemdeling schreef:Als het om gelijk krijgen of gelijk hebben zou draaien, dan zou Jezus daar wel iets zinnigs over gemeld hebben...

JohannesHermanus schreef:Klopt, en dat heeft Hij ook. Goed lezen...

vreemdeling schreef:Nee, de historische Jezus heeft daar niets over gezegd.

Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij. (Joh.14:6)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 04 jun 2016 07:27

Chaya schreef:
Dat is niet te doorgronden. Welke reden je ook aan zult voeren, vaak zijn mensen daar totaal niet bevattelijk voor.
Het hier en nu? Is best prima. Of er iets na de dood is? Dan zien we dan wel weer.
Eigenlijk moet een mens eerst vastlopen, geen grond meer onder de voeten hebben.

Met onze daden. En als het gevraagd wordt, met onze woorden. Niet andersom.
Geef een hongerige eerst brood, anders zal hij niet luisteren.
Geef een dorstige eerst water, pas dan zal hij willen horen.

Race406 schreef:Eens met Chaya! :D

Ik lees een tegenstelling.
ik vind het trouwens nogal ''hypercalvinistisch'' en te makkelijk , het lijkt me geen vrucht van genade, al is het vanuit de mens beredeneerd wel begrijpelijk, maar
dan ga je van de uitverkiezing uit. dedwaler heeft er een uitgebreid stukje over geschreven elders (topic ...) wat ik onderschrijf.
Paulus was gedreven om een middel te zijn om mensen te behouden. Waarom zit je anders onder het Woord? Het Woord is toch het middel? Kwam jij vanuit jezelf dan?
het laatste vind ik wel het overdenken waard.
JohannesHermanus schreef:Toch niet, want God bepaald wiens oren geopend worden en wiens niet.

Ja, maar het Woord is het middel, anders zou het evangelie niet verkondigd hoeven worden en zouden wij niet de verantwoordelijkheid naar onze naaste toe voelen etc. De Geest maakt toch juist dat je spreekt of zie ik dat verkeerd?
JohannesHermanus schreef:Klopt, en dat heeft Hij ook. Goed lezen...

Het ontgaat me geloof ik even waar het over gaat..
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 04 jun 2016 07:58

Johan100 schreef:Ja, maar het Woord is het middel, anders zou het evangelie niet verkondigd hoeven worden en zouden wij niet de verantwoordelijkheid naar onze naaste toe voelen etc. De Geest maakt toch juist dat je spreekt of zie ik dat verkeerd?

Echter ging het in uw repliek om luisteren en werd het accent daarop gelegd. Was het maar zo dat men de nadruk legt op spreken! Dan komen zaken beter in perspectief te staan m.i. Leraren/uitleggers zijn zeer belangrijk. Ik geloof niet dat God iemand bij voorbaat de oren verstopt, noch ziende blind maakt.

Johan100 schreef:dedwaler heeft er een uitgebreid stukje over geschreven elders (topic ...) wat ik onderschrijf.

viewtopic.php?f=2&t=29398&start=30#p2043408

Johan100 schreef:Het ontgaat me geloof ik even waar het over gaat..

Dat kan kloppen, want het was ook niet aan u gericht.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 04 jun 2016 08:52

JohannesHermanus schreef:
Echter ging het in uw repliek om luisteren? en werd het accent daarop gelegd. Was het maar zo dat men de nadruk legt op spreken! Dan komen zaken beter in perspectief te staan m.i. Leraren/uitleggers zijn zeer belangrijk. Ik geloof niet dat God iemand bij voorbaat de oren verstopt.

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=29398&start=30#p2043408

Oh bedankt, ik was de link vergeten te plaatsen.
Dat kan kloppen, want het was ook niet aan u gericht.

Droge! Dat had ik wel in de gaten. Maar ik wil het wel graag kunnen volgen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 04 jun 2016 08:58

Johan100 schreef: om luisteren?

viewtopic.php?f=2&t=29260&start=240#p2044195

U schrijft hier:

Johan100 schreef:Ik zou als tegenstelling dan willen zeggen; werd het evangelie meer juist gehoord, dan waren er meer mensen uitverkoren.

Johan100 schreef:Droge! Dat had ik wel in de gaten. Maar ik wil het wel graag kunnen volgen.

Beter droge humor, dan een natte grap. Het is een reactie op het bericht van vreemdeling precies ervoor afgaand.

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 04 jun 2016 09:20

JohannesHermanus schreef:Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij. (Joh.14:6)

In het Johannes evangelie, dat vrij mystiek is, staan waarschijnlijk nauwelijks of geen historische uitspraken van Jezus.
Impliciet in de echte leringen is wel dat de meester een soort van katalysatorfunctie vervult zoals dat bij alle grote spirituele meesters ("goeroes") het geval is.
God als almachtige Vader is immers objectief niet waar te nemen en zo een gerealiseerde meester is een medium om je makkelijker tot die Vader te kunnen richten.
In zekere zin heeft die Johannes schrijver dus gelijk, de weg naar de Vader gaat via de Meester, die er 1 mee is.

Veel meer dan dat kan ik er niet uit opmaken.
Christenen die gaan schermen met dit gezegde alsof Jezus zou hebben beweerd dat andere meesters daarmee nooit die Weg, Waarheid en het Leven zijn, die lezen niet goed, want dat staat er helemaal niet in.
Op andere tijden in de geschiedenis kan de Vader op weer een andere manier zo een Weg, Waarheid en het Leven aan de mensheid aanbieden, toch?
Johannes laat Jezus hier spreken als de zelfverwerkelijkte meester, niet als de beperkte persoonlijkheid in tijd en ruimte. Die meester is tijdloos (daarom zeggen ze ook "Jezus leeft!"), feitelijk is God de Vader de Meester en in die hoedanigheid laat de schrijver van Johannes hem hier spreken.
Als je een mystiek evangelie gaat lezen met te platte ogen, dan trek je foute conclusies.
Zo is er ook met de historische uitspraken van Jezus geknoeid omdat de schrijvers die ze bewerkten een te platte manier van denken hadden om de gezegden op de juiste manier te begrijpen.

Als je zoiets zegt, beginnen veel christenen direct te steigeren omdat ze aan die schrijvers krachten toeschrijven hen door de Heilige Geest toebedeeld, maar dat verzinnen ze zelf. Overal zien dat soort christenen heilige apostelen en dergelijke.
Ik ga zelf liever af op wat de historische Jezus leert en in de inhoud van die leringen ben ik niet teleurgesteld.
Ze zijn zeer interessant om te ontdekken, echt een aanrader!

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 04 jun 2016 09:34

vreemdeling schreef:Ze zijn zeer interessant om te ontdekken, echt een aanrader!

Als u meent het Woord van God zodanig te moeten manipuleren dat er iets wenselijks uitkomt wat u wel past (naar eigen hand zetten dus), dan zijn wij uitgediscussieerd. Op geen enkele manier voel ik de behoefte om dit te gaan voeden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 jun 2016 09:42

Zie ik hier nou met mijn platte ogen en platte manier van denken iemand met een allegorisch geloof 8)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 04 jun 2016 11:34

schaapje schreef:Zie ik hier nou met mijn platte ogen en platte manier van denken iemand met een allegorisch geloof 8)

Nee, iemand met een agnostisch geloof.

Jezus=Christus=De beloofde Messias!

Terug naar “[Religie] - Open forum”