Nah, ik ben ook modernhettys schreef:Soortgelijke betekent dus gewoon van dezelfde soort. Gelijkwaardigheid is een moderne term.

Man en vrouw zijn gelijkwaardig, punt. ik ben dat mierenneuken om een woordje zat
Vertel anders maar effe waar de (oorspronkelijke) meerwaarde van de man uit bestaat, en waar ik dat in de bijbel kan vinden.
Grapjas, waarom zouden er regels moeten komen als alles al precies volgens die lage moraal verliep? Een open deur intrappen?hettys schreef:Dat verzin je. De discriminerende seksistische regels uit het OT komen precies overeen met de culturele moraal in die tijd. Geen erfrecht, uithuwelijken, regels in geval van bevallingen en verkrachtingen...
Ik heb geleerd dat de moraal die tijd nog lager was, die regels trokken het nog enigszins op.
Dat deed hij zeker, maar hij heeft de morele wet ook in zn volle geestelijke betekenis aangescherpt.hettys schreef:Jezus hield zich aan de wet van Mozes. In Matt 5 staat er niets dat mij van dat standpunt doet veranderen.
Geen overspel werd geen vrouw aanzien om haar te begeren enz.
Dat heb ik al uitgelegd, ik blijf niet aan de gang. Ik ga van deze rotonde af, dus wederomhettys schreef:In de bijbel staat toch echt dat we Jezus moeten gehoorzamen.