De man is het hoofd van zijn vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor naamloos » 11 dec 2014 22:20

hettys schreef:Soortgelijke betekent dus gewoon van dezelfde soort. Gelijkwaardigheid is een moderne term.
Nah, ik ben ook modern :mrgreen:
Man en vrouw zijn gelijkwaardig, punt. ik ben dat mierenneuken om een woordje zat
Vertel anders maar effe waar de (oorspronkelijke) meerwaarde van de man uit bestaat, en waar ik dat in de bijbel kan vinden.
hettys schreef:Dat verzin je. De discriminerende seksistische regels uit het OT komen precies overeen met de culturele moraal in die tijd. Geen erfrecht, uithuwelijken, regels in geval van bevallingen en verkrachtingen...
Grapjas, waarom zouden er regels moeten komen als alles al precies volgens die lage moraal verliep? Een open deur intrappen?
Ik heb geleerd dat de moraal die tijd nog lager was, die regels trokken het nog enigszins op.
hettys schreef:Jezus hield zich aan de wet van Mozes. In Matt 5 staat er niets dat mij van dat standpunt doet veranderen.
Dat deed hij zeker, maar hij heeft de morele wet ook in zn volle geestelijke betekenis aangescherpt.
Geen overspel werd geen vrouw aanzien om haar te begeren enz.
hettys schreef:In de bijbel staat toch echt dat we Jezus moeten gehoorzamen.
Dat heb ik al uitgelegd, ik blijf niet aan de gang. Ik ga van deze rotonde af, dus wederom =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 dec 2014 16:51

Spreeuw schreef:In hoeverre geldt dit? De vrouw wordt opgeroepen de man onderdanig te zijn als aan de Here. De man is immers het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van Zijn gemeente. Hoeveel zeggenschap heeft de man en in hoeverre kan de vrouw onderdanig zijn aan haar man?

Hoi Spreeuw, het staat zo mooi in het huwelijksformulier:

- zo zult u uw vrouw naar uw vermogen verstandig leiden, onderwijzen, troosten en beschermen.
Bovendien zult u uw vrouw liefhebben als uw eigen lichaam, zoals Christus Zijn gemeente liefgehad heeft [Ef. 5: 22-30]. U zult niet verbitterd tegen haar worden, maar bij haar wonen met verstand, en aan de vrouw als brozer aardewerk eer geven, omdat u beiden mede-erfgenamen van de genade des levens bent, en opdat uw gebeden niet verhinderd worden [1 Pe. 3:7].

Zo had God dit van oorsprong bedoeld, maar ook het huwelijk is met zonde bedekt.
Welke vrouw laat zich nog gewillig onderwijzen anno 2014?
De meisjes worden immers aangespoord om een hogere opleiding te volgen, om zodoende financieel onafhankelijk te kunnen zijn.
De AOW was eerst voor 2 personen, het echtpaar, maar wordt nu afzonderlijk van elkaar overgemaakt, omdat de overheid man en vrouw individueel benadert, als 2 verschillende personen ziet.
Dus je kunt beter vragen: is dit nog wel een haalbare eis?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 dec 2014 06:55

Chaya schreef:Zo had God dit van oorsprong bedoeld, maar ook het huwelijk is met zonde bedekt.het huwelijk is heilig, lees ik in de Bijbel
Welke vrouw laat zich nog gewillig onderwijzen anno 2014?
De meisjes worden immers aangespoord om een hogere opleiding te volgen, om zodoende financieel onafhankelijk te kunnen zijn.Ehm, studeerde jij ook niet in de avonduren ;-)
De AOW was eerst voor 2 personen, het echtpaar, maar wordt nu afzonderlijk van elkaar overgemaakt, omdat de overheid man en vrouw individueel benadert, als 2 verschillende personen ziet.
Dus je kunt beter vragen: is dit nog wel een haalbare eis?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2014 10:40

Dat is waar, maar dan ga je er kennelijk van uit dat ik een man heb, die mij onderwijst.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 dec 2014 11:32

Chaya schreef:Dat is waar, maar dan ga je er kennelijk van uit dat ik een man heb, die mij onderwijst.

Heb je die niet? Er zijn hier mannen genoeg die je graag uitleggen wat de ware leer is. :lol:

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2014 16:11

mohamed schreef:Heb je die niet? Er zijn hier mannen genoeg die je graag uitleggen wat de ware leer is. :lol:

Nadat ik diverse topics heb doorgelezen, moet ik helaas concluderen dat ze me dan allemaal een andere kant op zullen wijzen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 dec 2014 16:20

mohamed schreef:Heb je die niet? Er zijn hier mannen genoeg die je graag uitleggen wat de ware leer is. :lol:

Chaya schreef:Nadat ik diverse topics heb doorgelezen, moet ik helaas concluderen dat ze me dan allemaal een andere kant op zullen wijzen.

Dat heb je dan snel gedaan voor een nieuweling! :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”