katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor hubert » 05 mei 2014 13:53

Faramir
Ik weet wat de stellingen van Luther zijn. Een aantal is zonder meer terrecht.

Ik ken deze stellingen niet goed, maar zijn ze inmiddels opgelost door de tijd of de RKK?
bv die over aflaten (zondenvergeving tegen betaling of prestatie). Laatst las ik in de krant dat er nog steeds aflaten verstrekt worden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 13:55

hubert schreef:Faramir
Ik ken deze stellingen niet goed, maar zijn ze inmiddels opgelost door de tijd of de RKK?
bv die over aflaten (zondenvergeving tegen betaling of prestatie). Laatst las ik in de krant dat er nog steeds aflaten verstrekt worden.

De handel erin is tijdens het concilie van Trente sterk veroordeeld en uitgebannen.
Het concilie van Trente en de daaruit volgende contra-reformatie heeft vele zaken opgelost.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 mei 2014 14:01

Waarom hebben we dan nog niet 1 echt katholieke kerk?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 14:07

hubert schreef:Waarom hebben we dan nog niet 1 echt katholieke kerk?

We hebben 1 echt katholieke Kerk.

Ten tijde van de contra-reformatie kwamen grote groepen mensen weer terug naar de katholieke Kerk, anderen echter kozen ervoor dat niet te doen. Dat kan allerlei redenen hebben gehad waaronder zeker ook politieke. De reformatie was immers ook niet een beweging enkel op ideologische gronden.

Het protestantisme heeft zich natuurlijk ook steeds verder ontwikkeld, verder van de katholieke Kerk af. Ook dat bemoeilijk terugkeer. Vergelijk de huidige protestantse kerken maar eens met datgene wat Luther en/of Calvijn voor ogen stond. De kans is groot dat deze mensen vandaag de dag niet welkom zouden zijn binnen de meeste protestantse kerken.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 mei 2014 14:48

Faramir
Vergelijk de huidige protestantse kerken maar eens met datgene wat Luther en/of Calvijn voor ogen stond. De kans is groot dat deze mensen vandaag de dag niet welkom zouden zijn binnen de meeste protestantse kerken.

Ik denk niet de meeste prot kerken, maar in de rechter vleugel zouden ze zich niet herkennen in Luther en Calvijn. Ik heb laatst eens een preek gelezen van Calvijn en die was veel lichter van toon dan wat je bv in de GG hoort.
Luther wilde beslist ook vaker Avondmaal vieren enz.
Vergeet niet dat Luther eigenlijk binnen de toenmalige kerk wilde blijven, maar hem dat onmogelijk gemaakt is door de starre houding van de RKK.
Verder denk ik niet dat protestanten zich thuis zouden voelen in de huidige RKK. Ook qua leerstellingen zijn er nog steeds onoverbrugbare verschillen zoals de betekenis van het pausschap, visie op ambten, avondmaal, Maria.
Maar goed, dat neemt niet weg dat we allen Christus volgen zo goed en kwaad als dat mogelijk is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 14:58

hubert schreef:Vergeet niet dat Luther eigenlijk binnen de toenmalige kerk wilde blijven, maar hem dat onmogelijk gemaakt is door de starre houding van de RKK.

En Luther was toch zo'n fijn meedenkend type, daar viel echt wel redelijk mee te praten....
De toenmalige paus heeft grote blunders gemaakt dat klopt zeker maar aan de kant van Luther was ook niet alles koek en ei. Waar er twee vechten hebben er twee schuld.
Verder denk ik niet dat protestanten zich thuis zouden voelen in de huidige RKK. Ook qua leerstellingen zijn er nog steeds onoverbrugbare verschillen zoals de betekenis van het pausschap, visie op ambten, avondmaal, Maria.

Evengoed zou ik (kan enkel voor mijzelf spreken maar denk wel dat dit wordt gedeeld door vele andere katholieken) mij niet thuis voelen in een protestantse kerk. Om precies dezelfde onoverbrugbare verschillen.
Maar goed, dat neemt niet weg dat we allen Christus volgen zo goed en kwaad als dat mogelijk is.

klopt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 mei 2014 19:27

Evengoed zou ik (kan enkel voor mijzelf spreken maar denk wel dat dit wordt gedeeld door vele andere katholieken) mij niet thuis voelen in een protestantse kerk. Om precies dezelfde onoverbrugbare verschillen.

Ik denk dat je dat niet zo algemeen kunt stellen.
In mijn prot. kerk is bv 30% van katholieke huize. Zij voelen zich prima thuis in onze protestantse kerk.
Het is toch bekend dat de meeste Ned. katholieken het niet eens zijn met Rome op velerlei gebied. Denk aan anti conceptie, celibaat, houding tav gescheiden mensen etc. Ze blijven wel rk ingeschreven maar doen nergens meer aan of kerken elders.

Nog een ervaring uit de praktijk. Ik ontmoette mijn ex buren (waar ik 10 jaar heb naast gewoond) bij de ingebruikneming van de gerestaureerde RK kerk waar ik nu naast woon. Ik was verbaasd hen daar aan te treffen en zei: ik wist niet dat jullie katholiek waren. Oh zeiden ze verontschuldigend: we zijn Nederlands katholiek!
Oké zei ik: prima toch!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 19:31

hubert schreef:Ik denk dat je dat niet zo algemeen kunt stellen.
In mijn prot. kerk is bv 30% van katholieke huize.

En zo zal je ook regiuo's hebben waar een deel van de bezoekers van katholieke vieringen van protestantse huize is.
Zij voelen zich prima thuis in onze protestantse kerk.
Het is toch bekend dat de meeste Ned. katholieken het niet eens zijn met Rome op velerlei gebied. Denk aan anti conceptie, celibaat, houding tav gescheiden mensen etc. Ze blijven wel rk ingeschreven maar doen nergens meer aan of kerken elders.

Kan je dan nog spreken van belijdend katholieken? Nee. En het mag toch hopelijk bekend zijn dat de Nederlandse katholieken niet model staan voor de gemiddelde katholiek.
Nog een ervaring uit de praktijk. Ik ontmoette mijn ex buren (waar ik 10 jaar heb naast gewoond) bij de ingebruikneming van de gerestaureerde RK kerk waar ik nu naast woon. Ik was verbaasd hen daar aan te treffen en zei: ik wist niet dat jullie katholiek waren. Oh zeiden ze verontschuldigend: we zijn Nederlands katholiek!
Oké zei ik: prima toch!

Ontzettend leuk die voorbeelden.

Maar zo te horen wil je dus niet van mij aannemen dat veruit de meeste katholieken (waaronder ikzelf) zich niet thuis zouden voelen in de protestantse kerken net zoals andersom het geval is. Als je me dan niet geloofd, waarom nog dit gesprek? Feitelijk wil je nu eigenlijk zeggen dat ik uit mijn nek *censuur*. Prima, maar dan is het einde oefening wat mij betreft.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 mei 2014 15:10

Ik denk alleen dat je niet voor 'de meeste katholieken' kunt spreken.
De meeste christenen betitelen zich als 'katholiek'. Dat betekent namelijk zoiets als 'algemeen christelijk'. Dat de kerk van Rome dit etiket op zichzelf plakt zegt mij niets. De RKK wereldwijd verschilt onderling net zoveel van mening en eredienst als de protestanten om maar iets te noemen. In Mexico bv ligt de focus meer op Maria dan op Christus en zijn veel heidense gebruiken ingeslopen. In Indonesie zelfs animistische rituelen. Zo kan ik nog er nog vewel noemen, want overal woon ik diensten bij en praat ik met de clerus.
De kerk van Christus is nu eenmaal pluriform en dat is maar goed ook. Paulus zou zeggen: als je maar in Christus bent' Waarom zou je je beperken tot de kerk van Rome? Die hebben ook echt de waarheid niet pacht.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 mei 2014 16:07

hubert schreef:Ik denk alleen dat je niet voor 'de meeste katholieken' kunt spreken.

Ik kan evengoed namens katholieken spreken als jij namens protestanten kan spreken.
De meeste christenen betitelen zich als 'katholiek'. Dat betekent namelijk zoiets als 'algemeen christelijk'. Dat de kerk van Rome dit etiket op zichzelf plakt zegt mij niets.

Krijgen we die kolder nog een keer?
De RKK wereldwijd verschilt onderling net zoveel van mening en eredienst als de protestanten om maar iets te noemen. In Mexico bv ligt de focus meer op Maria dan op Christus en zijn veel heidense gebruiken ingeslopen. In Indonesie zelfs animistische rituelen. Zo kan ik nog er nog vewel noemen, want overal woon ik diensten bij en praat ik met de clerus.
De kerk van Christus is nu eenmaal pluriform en dat is maar goed ook. Paulus zou zeggen: als je maar in Christus bent' Waarom zou je je beperken tot de kerk van Rome? Die hebben ook echt de waarheid niet pacht.

Geweldig toch dat jij het allemaal zo goed en vooral ook vele beter weet. Wees er gelukkig mee zou ik zeggen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 mei 2014 17:12

@Faramir
Sinds wanneer zijn christenen die zich katholiek noemen kolderiek?
Of slaat dit onbedoeld wellicht op jezelf?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mei 2014 17:13

hubert schreef:@Faramir
Sinds wanneer zijn christenen die zich katholiek noemen kolderiek?
Of slaat dit onbedoeld wellicht op jezelf?

Protestanten die zich katholiek noemen in een oecumenisch gesprek zijn enkel uit op Babylonische spraakverwarring. Niets meer of minder.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 09 mei 2014 11:14

Faramir schreef:Protestanten die zich katholiek noemen in een oecumenisch gesprek zijn enkel uit op Babylonische spraakverwarring. Niets meer of minder.

Sorry, maar op dit niveau kunnen we niet verder.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 mei 2014 11:17

Faramir schreef:Maar zo te horen wil je dus niet van mij aannemen dat veruit de meeste katholieken (waaronder ikzelf) zich niet thuis zouden voelen in de protestantse kerken net zoals andersom het geval is. Als je me dan niet geloofd, waarom nog dit gesprek? Feitelijk wil je nu eigenlijk zeggen dat ik uit mijn nek *censuur*. Prima, maar dan is het einde oefening wat mij betreft.

Ik geloof wel, dat jij je niet thuis zou voelen in de protestantse kerken.
Dat zeg je niet zonder reden.
Zou je, in het kader van dit topic, daar eens iets over willen zeggen?

Ik kan me voorstellen dat je er wel eens iets over gezegd hebt, maar dat heb ik niet helder (meer), en om het op te zoeken is een hele klus.
Daarom even mijn vraag.
Het hoeft niet uitgebreid hoor, gewoon 1 van de meest in het oog springende zaken(of zo).

b.vd.
h.g.
Learsi

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 mei 2014 11:28

learsi schreef:Ik geloof wel, dat jij je niet thuis zou voelen in de protestantse kerken.
Dat zeg je niet zonder reden.
Zou je, in het kader van dit topic, daar eens iets over willen zeggen?

Wat een verlichting, iemand die niet arrogant zegt dat je liegt over oa je eigen gevoel. Op dat niveau wens ik idd niet te praten maar je excuses zijn aanvaard Hubert.

Learsi, alles waar protestanten moeten mee hebben voor wat betreft de katholieke leer en praktijk werkt evengoed de andere kant op. Ik zou mij niet thuis voelen in een protestantse kerk (kom er wel zo nu en dan). Met de mensen heeft at overigens weinig te maken, de PKN'ers die ik tegenkom zijn gewoon aangename mensen. Wat ik ontzetten zou missen is de eucharistie. Dat hangt samen met mijn geloof dat de sacramenten (alle 7) toch wel heel belangrijk zijn. De biecht en de communie zal ik dus het meest missen.

Ook zou ik het vereren van Maria missen, geen kaarsje opsteken voor of na de Mis, niet even een kapel binnenlopen in de drukke binnenstad om even een kaarsje op te steken en in gebed tot rust te komen. Geen rozenkrans kunnen/mogen bidden. Daarnaast vind ik de wereldkerk vrij belangrijk, ik weet dat protestanten daar een andere invulling aan geven maar dat voel ik toch anders.

En als ik een protestantse dienst meemaak (naast de mooie punten die er ook zeker wel zijn) mis ik toch de serene rust en stilte.
Laatst gewijzigd door Faramir op 09 mei 2014 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”