learsi schreef:Ik geloof wel, dat jij je niet thuis zou voelen in de protestantse kerken.
Dat zeg je niet zonder reden.
Zou je, in het kader van dit topic, daar eens iets over willen zeggen?
Wat een verlichting, iemand die niet arrogant zegt dat je liegt over oa je eigen gevoel. Op dat niveau wens ik idd niet te praten maar je excuses zijn aanvaard Hubert.
Learsi, alles waar protestanten moeten mee hebben voor wat betreft de katholieke leer en praktijk werkt evengoed de andere kant op. Ik zou mij niet thuis voelen in een protestantse kerk (kom er wel zo nu en dan). Met de mensen heeft at overigens weinig te maken, de PKN'ers die ik tegenkom zijn gewoon aangename mensen. Wat ik ontzetten zou missen is de eucharistie. Dat hangt samen met mijn geloof dat de sacramenten (alle 7) toch wel heel belangrijk zijn. De biecht en de communie zal ik dus het meest missen.
Ook zou ik het vereren van Maria missen, geen kaarsje opsteken voor of na de Mis, niet even een kapel binnenlopen in de drukke binnenstad om even een kaarsje op te steken en in gebed tot rust te komen. Geen rozenkrans kunnen/mogen bidden. Daarnaast vind ik de wereldkerk vrij belangrijk, ik weet dat protestanten daar een andere invulling aan geven maar dat voel ik toch anders.
En als ik een protestantse dienst meemaak (naast de mooie punten die er ook zeker wel zijn) mis ik toch de serene rust en stilte.