Ewan schreef: Nee, dat is niet juist.
De dag eindigde met zonsondergang en dan begon dus de volgende dag.
Zo vieren de Joden nog steeds de sabbat, bijvoorbeeld. Naar onze manier van rekenen begint die dus al op vrijdag als de zon ondergaat en hij eindingt op onze zaterdag wanneer de zon ondergaat. Daarna, voor ons nog op zaterdagavond is het reeds de 1e dag van de volgende week.
Het kan best wezen dat er in culturen het dagbegin bij de zonsopgang werd geacht te zijn -- het doet ook best logisch aan -- maar de Joden rekenden zo niet.
Als je bewijs hebt voor iets anders hoor ik het graag.
noot 53 uit bovenstaande link:
Joh. 12:2, vgl. v. 12; Mišna Berakoth 7.5 over het maal aan het eind van de sabbat; Mišna Šabbat 16,2 wil dat
er op sabbat goed gegeten wordt, niet twee, maar drie maal. De derde maaltijd is het avondmaal op zaterdag
waarbij gasten worden genodigd, 23,2. Verder kan hier het sabbatsmaal van de Therapeuten uit Philo, De vita
contemplativa 36-37 genoemd worden omdat hier de groep de plaats van de familie inneemt. Ook Jubileeën
50.9-10 (100 v.C.), Lc. 14:1 en Persius (34-62 n.C.) 5.182-184 betreffen mogelijk een joods familiemaal op
zaterdagavond. Voor een bijzonder maal op vrijdagavond in de eerste eeuw n.C. ken ik geen aanwijzingen.
Josephus, Vita 279 slaat niet op het avondmaal (deipnon), maar het middagmaal (ariston) midden op de zaterdag,
maar wijst er wel op dat er drie maaltijden op sabbat waren, met het deipnon als derde. Ariston en deipnon
moeten onderscheiden worden, Lc. 14:12.