De RKK doop onuitwisbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Faramir » 13 okt 2012 19:49

mohamed schreef:Dat gezegd hebbende weet ik ook dat discussies over religie nooit zonder slag of stoot gevoerd kunnen worden, want daarvoor ligt het bij iedereen te gevoelig. Tel daarbij op dat je op een forum geen gezichten ziet en dingen veel harder kunnen overkomen dan ze bedoeld zijn.

Mooi gezegd. In het echte leven zal men veel minder scherp op elkaar reageren, althans ik wel.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 13 okt 2012 19:57

Lichtzwaard schreef:Al met al waar het om gaat in deze draad is dat het Heilig Doopsel eenmaal toegediend door een gewijd Priester is voor eeuwig. :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

ook toegediend door een leek is hij voor eeuwig.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2012 20:02

mohamed schreef:Dat gezegd hebbende weet ik ook dat discussies over religie nooit zonder slag of stoot gevoerd kunnen worden, want daarvoor ligt het bij iedereen te gevoelig. Tel daarbij op dat je op een forum geen gezichten ziet en dingen veel harder kunnen overkomen dan ze bedoeld zijn.

Faramir schreef:Mooi gezegd. In het echte leven zal men veel minder scherp op elkaar reageren, althans ik wel.

Ja, ik ook en als je goed met elkaar kan opschieten hoeft het nooit een probleem te worden om ergens met elkaar over van mening te verschillen. Vaak maken mensen alleen maar problemen van de dingen als ze zelf niet lekker in hun vel zitten en dat type mensen is oververtegenwoordigd op fora. We kunnen ook eens lachen om een felle tegenreactie, want een beetje kerel is het stoeien wel gewend van kinds af aan.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 okt 2012 20:31

schelpje3 schreef:Als jij het verschil niet weet tussen PKN (met actie kerkbalans) en de midden- en rechtsreformatorische kerken, krijg je inderdaad een onsamenhangend verhaal.
De paus is van alle eeuwen, hij heet alleen af en toe anders.
EEN dominee komt en gaat weer.

Dit argument is inderdaad totaal niet steekhoudend.
Bovendien moeten protestanten , en vooral refo's niet zo hysterisch doen over verering van heiligen, want wat zij doen middels hun predikanten, is precies hetzelfde.
De oprichter van de SGP en saambinder is niet voor niets de tweede kamer uitgeknikkerd.
moet jij nu eens op het zusterforum 1 kwaad woord zeggen over die meneer, die zei dat we moesten bukken onder nazi duitsland en dat het de schuld van Juliana was dat ze het land op een zondag was ontvlucht, dat er oorlog was gekomen.
Hier een informatief stukje. http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011

(Wat echter nooit geholpen heeft in de gereformeerde gezindte vanwege de onaantastbare postie der ambtdragers die je hoog moet achten, wat ze ook doen) die titel lijkt nog wel hoger te staan dan de paus.
Sommigen hebben zelfs overleden , kerkvaders, oudvaders en dominees waaronder deze , als avatar.... Nee hoor wij doen niet aan verering van mensen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 okt 2012 21:13

En dit mag dus allemaal gezegd worden :-&

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 okt 2012 21:18

schelpje3 schreef:En dit mag dus allemaal gezegd worden :-&

Ja. Dit mag zo te zien allemaal gezegd worden. Ik zie niet waar mensen vandaag over de schreef zijn gegaan. Jij neemt geen blad voor de mond wanneer het bijvoorbeeld de katholieke Kerk of een Amerikaanse televisie dominee betreft maar verwacht van anderen dan dat ze jou de balk in het eigen oog niet laten zien?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 okt 2012 21:19

schelpje3 schreef:En dit mag dus allemaal gezegd worden :-&

Vervelend he de waarheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 okt 2012 21:20

Lichtzwaard schreef:

Vervelend he de waarheid.

De waarheid van iemand die alleen maar wil trollen op een forum :-&

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 okt 2012 22:48

Boer heeft over het algemeen nogal moeite met het positieve in anderen zien. Dat geldt voor refos en dat geldt voor Rooms Katholieken. Een vervelende eigenschap, die niet echt de goede geur geeft, maar dat neemt niet weg dat soms zijn kritiek wel wat terechte kenmerken heeft. Kerstens houding was niet zo geweldig in WOII, al was het vooral zo dat in die tijd de reformatorischen zich afzijdig hielden van politiek en ook niet echt samenwerkten met de nazis.

Verder is het zo dat sommige mensen wel erg geschokt reageren als er kritiek komt op Calvijn, Brakel of welke reformator of oudvader dan ook. Dat is niet echt gezond meer. (Al moet ook weer gezegd worden dat die kritiek vaak gebracht wordt zonder enig oog voor de situatie toen). Kritiek op de Katholieke kerk is vaak ook te goedkoop. De huidige paus doet weinig domme dingen en schrijft heel waardevolle dingen over de Heere Jezus. De omgang met maria is in theorie geen afgoderij of iets dergelijks (Maria is een van de weinigen in de Bijbel waarvan persoonlijk is gezegd dat ze zalig is), maar het gaat daar meer over of de kerk die al in de hemel is contact kan hebben met die op de aarde is.

Echter er zijn dingen waar de wegen tussen protestanten en katholieken scheiden (niet echt bij de doop trouwens), eerder bij het zicht op de mis. Sommige protestanten komen terug op de harde bewoordingen die in de Catechismus worden gebruikt, maar niet op de argumenten waarom ze de tafel van de Heere anders interpreteren dan de RK kerk. Ook is in de praktijk de mariacultus vaak wat ongezond en zelfs de paus lijkt haast Maria een plaats te geven als middelares tussen de Heere Jezus en ons. Dat is denk ik vrij ongezond.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 14 okt 2012 22:46

Mooi gezegd. In het echte leven zal men veel minder scherp op elkaar reageren, althans ik wel.-----CITAAT.

Dat is nog maar de vraag;in ieder geval om willen van de waarheid kan je niet aardig gaan doen;en het echte leven is nog veel scherper;men vraagt er nou een maal om men kan het krijgen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 okt 2012 23:02

Lichtzwaard schreef:Mooi gezegd. In het echte leven zal men veel minder scherp op elkaar reageren, althans ik wel.-----CITAAT.

Dat is nog maar de vraag;in ieder geval om willen van de waarheid kan je niet aardig gaan doen;en het echte leven is nog veel scherper;men vraagt er nou een maal om men kan het krijgen.

Volgens mij was jij graag in de middeleeuwen geboren.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 15 okt 2012 09:37

Volgens mij was het toch echt Wilhelmina die tijdens de oorlog op de troon zat hoor Boer, klein detail natuurlijk :-oo

Doet me wel denken aan die mensen die in de oorlog gewoon Joden aangaven, want ja, je moest de overheid die over je gesteld was dienen, en je mocht natuurlijk niet liegen. Gelukkig konden ze daarna met een rein geweten gaan slapen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 okt 2012 09:48

Katlheen schreef:Volgens mij was het toch echt Wilhelmina die tijdens de oorlog op de troon zat hoor Boer, klein detail natuurlijk :-oo

De koningin vluchtte met de staart tussen de benen naar Engeland terwijl in haar naam soldaten doorvochten tot de dood op hetzelfde moment, dat was het punt denk ik.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 15 okt 2012 10:20

Mwah, ik geloof dat het meer onder druk gebeurde hoor. Men wilde de Duitsers vooral geen "bonus" geven door de regering ook nog even mee te pakken. Wel jammer natuurlijk, want al die lui van het "gebroken geweertje" zaten natuurlijk ook hoog en droog in Engeland. Die hadden ze mooi hier mogen laten. Je weet wel, die mensen die denken dat je een oorlog in kan gaan met wapens van een eeuw oud.
Maar goed, we dwalen af, het begon hier over de RKK doop... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 okt 2012 10:26

Uit digibron:
''De scriptiescribent concludeert na uitvoerig bronnenonderzoek dat ds. Kersten zijn handtekening NIET heeft gezet onder een protesttelegram uit juli 1942 tegen Jodendeportaties. De SGP-jongeren en het deputaatschap voor Israël van de Gereformeerde Gemeenten suggereerden dat WEL in een advertentie die in 2002 tot tweemaal toe in deze krant verscheen. "De naam van de Gereformeerde Gemeenten stond er wel onder, maar dat was ten onrechte gebeurd. Iemand van het Interkerkelijk Overleg had dat ZONDER TOESTEMMING gedaan. Van een handtekening van Kersten was dus géén sprake."

(''DONATIO CONSTANTINUS'', alles is vergeven ;-)!

@Kathleen: wie zegt dat JULIANA al op de troon zat?
Misschien was ze nog prinses?
Hoe dan ook, lees het zelf maar:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gerrit_Hendrik_Kersten

Terug naar “[Religie] - Open forum”