De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Riska » 07 sep 2009 16:13

Deze extremiteit komt in Nederland niet voor, of in ieder geval niet in deze extreme vorm. Het is typisch Amerikaans. Ik ken wel meer docu's uit Amerika, waarbij je gewoon weet dat die mensen knettergek zijn. Zoals die groepering die begrafenissen van gesneuvelde militairen uit Irak en Afghanistan volledig verstoort.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2009 16:26

Riska schreef:Deze extremiteit komt in Nederland niet voor, of in ieder geval niet in deze extreme vorm. Het is typisch Amerikaans. Ik ken wel meer docu's uit Amerika, waarbij je gewoon weet dat die mensen knettergek zijn. Zoals die groepering die begrafenissen van gesneuvelde militairen uit Irak en Afghanistan volledig verstoort.


Ja, dat is ook al zo'n fijne oud-testamentische sekte. Het zou me trouwens niets verbazen als die er meer zijn van we denken, en van alle landen. In Amerika vindt zoiets wel een wat vruchtbaardere grond om in te woekeren, aangezien daar godsdienstvrijheid veel verder gaat dan hier. Al moet ik zeggen dat ik ook wel eens een evangelische doopdienst heb meegemaakt waar de voorganger het nodig vond om tussen neus en lippen door even de volledige wetenschap en de mensen die wetenschappelijk zijn ingesteld in de verdomhoek te trappen. Het ging met een terloopsheid die mij deed vermoeden dat dat wekelijkse kost was. Dat kwam destijds toch ook behoorlijk extreem op me over.

Het geeft wel te denken trouwens: die mensen zijn knettergek, prima, ben ik het subjectief best mee eens. Ze zijn ook nog eens een gevaar voor zichzelf en anderen. Dus... oppakken, opsluiten en gedwongen behandelen voor hun geestesziekte? Dat schept dan weer een gevaarlijk precedent.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Michael » 07 sep 2009 18:20

Mortlach schreef:Het geeft wel te denken trouwens: die mensen zijn knettergek, prima, ben ik het subjectief best mee eens. Ze zijn ook nog eens een gevaar voor zichzelf en anderen. Dus... oppakken, opsluiten en gedwongen behandelen voor hun geestesziekte? Dat schept dan weer een gevaarlijk precedent.

Exact, stel dat die lui op den duur in de commissie komen die bepaalt wie gek is en wie niet...
Inquisition all over again.

Wat zou de correcte manier zijn om die extremisten aan te pakken volgens jullie? Hoe neutraliseer je het gevaar zonder dat er mensen op brandstapels gezet moeten worden?

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Jerommel » 07 sep 2009 18:58

Hm... Lastig...
Ik denk de enige manieren om extremistische christenen aan te pakken is de wet te volgen van het land waar ze wonen, want daar dienen christenen zich ook aan te houden, en ze te confronteren met de 'onbijbelsheid' van hun daden en ideeen.
Dat laatste zou 'de inquisite' moeten doen, maar die waren zelf ook corrupt, ook qua leer dus...

Lastig, lastig...
De rotte extremistische appels verpesten de hele christelijke mand...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Boekenlezer » 07 sep 2009 19:53

TabulaRasa schreef:Als laast de zin: De atheïst zegt altijd tegen mij: "Wat jij zegt is onzin." Frapant, ik kom in discussies juist met allemaal verschillende argumenten, die vervolgens door de gelovige wordt verworpen met: Wat jij zegt is onzin, want het staat anders in de bijbel.

Mensen de waarheid voorhouden, en vervolgens de indruk krijgen dat ze je bijdragen nog niet eens voor de helft lezen, terwijl ze vervolgens doorzwammen met hun eigen dwaasheid... terwijl ze naar mijn indruk niet eens beseffen welke consequenties hun denkkeuzes allemaal wel hebben... dan bekruipt bij mij sterk het gevoel van: hij denkt: "Wat jij zegt is onzin."
Dat is nu niet tegen jou persoonlijk bedoeld, maar ik kreeg dat gevoel bij het lezen van wat reacties in een andere discussie die volgen op wat ik schreef.
Het is het gevoel van: niet serieus genomen te worden.
Ik bedoel niet te zeggen dat een atheïst daar het patent op zou hebben. Het kan in allerlei situaties optreden. Een islamiet zou het ook tegenover mij kunnen doen. Of in een werksituatie: een baas door wie ik mij onrechtvaardig behandeld voel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor maboc » 07 sep 2009 20:20

elbert schreef:
Jerommel schreef:Dankje, filosoof. Nog genoeg kerken te gaan... (Den Haag).

Al eens in de Bethlehemkerk geweest? Ze hebben in elk geval video diensten online, zodat je alvast een kijkje kunt nemen.


Goede suggestie. Dominee Visser en zijn (ex)missionair werker hebben mij op het spoor van het geloof gebracht. Erg inspirerend.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2009 20:35

Jerommel schreef:Hm... Lastig...
Ik denk de enige manieren om extremistische christenen aan te pakken is de wet te volgen van het land waar ze wonen, want daar dienen christenen zich ook aan te houden, en ze te confronteren met de 'onbijbelsheid' van hun daden en ideeen.


Ik denk niet dat het zo gemakkelijk zal zijn. Als een landswet recht tegen een bijbelinterpretatie ingaat, dan zou het me hoogst verbazen als alle christen zeggen "Ok, vooruit dan maar..." In de tijd van de Bijbel hadden ze ook nog nooit gehoord van "burgelijke ongehoorzaamheid".
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Jerommel » 07 sep 2009 21:12

Mortlach schreef:
Jerommel schreef:Hm... Lastig...
Ik denk de enige manieren om extremistische christenen aan te pakken is de wet te volgen van het land waar ze wonen, want daar dienen christenen zich ook aan te houden, en ze te confronteren met de 'onbijbelsheid' van hun daden en ideeen.


Ik denk niet dat het zo gemakkelijk zal zijn. Als een landswet recht tegen een bijbelinterpretatie ingaat, dan zou het me hoogst verbazen als alle christen zeggen "Ok, vooruit dan maar..." In de tijd van de Bijbel hadden ze ook nog nooit gehoord van "burgelijke ongehoorzaamheid".
Het zal idd niet gemakkelijk zijn in sommige gevallen.
Maar een christen dient zich te houden aan de regels van het land of het huis waar hij zich bevindt.
Dat staat duidelijk in het NT.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2009 22:51

Jerommel schreef:Het zal idd niet gemakkelijk zijn in sommige gevallen.
Maar een christen dient zich te houden aan de regels van het land of het huis waar hij zich bevindt.
Dat staat duidelijk in het NT.


Prima, laten we even een hypothetisch landje nemen genaamd Mortlachia. In het democratische Mortlachia heerst al eeuwenlang een vredige rust; het investeringsklimaat is gunstig, er is grondwettelijke vrijheid van mening, kunst en geloof. Met een kleine miljoen mensen is het geen wereldspeler, maar de mensen hebben nog wel het gevoel dat ze elkaar kennen. De buren geven de plantjes water tijdens de vakantie in den vreemde; het kattenkwaad van de jeugd van tegenwoordig gaat niet veel verder dan belletje trekken en appels uit een marktkraam bietsen en natuurlijk zorgen ze ervoor dat hun studieresultaten er niet onder lijden. Er is een kleine maar stabiele christelijke laag die goed geintegreerd zijn en van alle vrijheden genieten, bijzonder onderwijs, rust op zondag, en met feestdagen wordt ook rekening gehouden.

Er zijn echter nog twee schandvlekken in dit andersinds trotse landje. De voorloper van Mortlachia, het tyranieke Fundazië, had wetten die het daglicht nauwelijks konden verdragen maar die toch bij het stichten van Mortlachia in het wetboek zijn overgenomen. Namelijk: de eerste keer dat een meisje zwanger is MOET ze abortus laten plegen, en mensen over de 75 worden VERPLICHT geeuthenaseerd.

Uiteraard is er een commissie van wijze mannen en vrouwen bezig te bekijken hoe deze wetten het beste uitgefaseerd kunnen worden, maar we weten allemaal dat dat niet zomaar gaat. Gelukkig staan de christenen vooraan met hun zwangere dochter of bejaarde moedertje; zij weten zich immers verplicht door het NT zich te houden aan de landswetten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Michael » 08 sep 2009 11:13

Jerommel schreef:De rotte extremistische appels verpesten de hele christelijke mand...

Dat kun je wel zeggen ja. Zonder hen zou christendom in het ergste geval gewoon als een soort eigenaardigheid gezien worden. In plaats van de haatzaaiende intolerante rotzakken die men nu vaak in ze ziet.

Volgens mij komt dat door "competetief christendom" mijn variant is beter dan jouw variant. Waardoor je vanzelf richting extremen glijdt.

En dat is zonde. Het christendom is geweldig.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten