Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Berjan

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor Berjan » 26 feb 2011 13:33

7x: is niet hellenistisch, maar een stijlfiguur voor heel de Bijbel.
De christologie van Johannes komt uit hellenistisch-joods milieu uit Alexandrië. (Logos/Woord is een hypostase bij God, maar is niet God). Thomas staat bij Johannes, ik lees dat in de hele christologie van dat boek.

Waarom zou de bijbel zulke cijfers als belangrijk zien? Zoals drie, zeven, 12, en noem ze maar op?

Omdat de hele oudheid belang had in cijfers. Dat was de manier om je uit te drukken. Dat noemen ze ook wel esoterisch, en de gnostici hadden er ook een handje van. Net als de Joden die de OT in elkaar gedraaid hebben.

Het is altijd zo jammer als de mensen de Bijbel als een uniek gebeuren beschouwen, terwijl het in de oudheid wemelde van dit soort geschriften..

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 26 feb 2011 13:46

@berjan: ik weet niet of je dit tegen mij zegt, maar ik bedoel precies hetzelfde.
Stijlfiguur toepassen klinkt beter dan een trucje gebruiken!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2011 14:37

blijblij schreef:Ik gebruik altijd de NBV.

De christologie van Johannes komt uit hellenistisch-joods milieu uit Alexandrië. (Logos/Woord is een hypostase bij God, maar is niet God). Thomas staat bij Johannes, ik lees dat in de hele christologie van dat boek.

Dus als ik jou uitscheld word je alleen kwaad op mijn woord? :roll:

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 26 feb 2011 14:40

Ik zou eerst maar eens op zoek gaan naar een meer betrouwbare vertaling. De NBV als enige bron gebruiken om een theologisch debat te voeren, betekent dat je al bewust een stukje afstand inbouwt tussen het origineel van de Bijbel en wat jij gebruikt. Wil je op basis van de Bijbel argumenteren, gebruik dan of de grondtaal of een zeer betrouwbare vertaling. Maar gebruik niet alleen de NBV, dan haal je de bewijskracht van je eigen stellingname al voor een deel onderuit.

Verder zou ik nog aan de teksten willen toevoegen die bewijzen dat Jezus God is: joh 10, waar Jezus zegt: Ik en de Vader zijn één. Dit gaat niet over Jozef, maar over de eenheid tussen Christus en God de Vader. In Lukas 3 zegt Jezus bijvoorbeeld dat Hij moet zijn 'in de dingen Zijns Vaders'. Dit zegt hij tegen Jozef om aan te geven dat Jozef zijn vader niet is, maar God die zijn 'zichtbare woonplaats' in de tempel heeft.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 27 feb 2011 00:36

7x is inderdaad een stijlfiguur voor de hele bijbel. Met een geestelijke lading. En in Johannes wat betreft de Ik Ben, ook met een hele duidelijke boodschap.

Elk evangelie heeft zijn eigen karakter.
Mattheus ziet de Heer Jezus als de Koning der Joden (het geslachtsregister bewijst dat Hij door Abraham en David de rechtmatige Koning is).
Marcus ziet de Heer als dienstknecht (geslachtsregister is niet van belang, de Heer doet alles 'terstond').
Lukas ziet Hem als de Mensenzoon (geslachtsregister naar Adam toe, de oorsprong van de mensheid).
Johannes ziet Hem als God.

Dus in die zin legt Johannes daar meer de nadruk op, niet verwonderlijk. Johannes was de laatst overgebleven apostel en heeft nog veel correctie kunnen aanbrengen aan de dwalingen die opgang begonnen te maken in de eerste christengemeenten. Een van de ernstigste dwalingen is wel door de Persoon van de Heere Jezus, die zo kostbaar is, niet als eeuwig God te zien. Zoals de zogenaamde Jehova 'getuigen', Mormonen, Tayloristen en Ravenisten doen.

Berjan

Berichtdoor Berjan » 27 feb 2011 09:57

@berjan: ik weet niet of je dit tegen mij zegt, maar ik bedoel precies hetzelfde.
Stijlfiguur toepassen klinkt beter dan een trucje gebruiken!

Ok, als jij het met mij eens bent, dan ben ik dat ook met jou :D

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2011 20:22

Fijn dat we het eens zijn dat Jezus minimaal 7 keer met God wordt geassocieerd, maar bedenk wel dat het toen nog niet bekend mocht worden wie hij was.
1. Mat 9,30

En hun ogen gingen open. En Jezus verbood hun ten strengste en zeide: Ziet toe, niemand mag dit weten!
2. Mat 12,16

en Hij verbood hun ten strengste Hem bekend te maken,
3. Mat 16,20

Toen verbood Hij met nadruk zijn discipelen aan iemand te zeggen: Hij is de Christus.
4. Mar 3,12

En herhaaldelijk verbood Hij hun Hem bekend te maken.
5. Mar 8,30

En Hij verbood hun nadrukkelijk met iemand hierover te spreken.
6. Mar 9,9

En terwijl zij van de berg afdaalden, verbood Hij hun, dat zij iemand zouden vertellen, hetgeen zij gezien hadden, voordat de Zoon des mensen uit de doden zou zijn opgestaan.
7. Luc 8,56

En haar ouders stonden versteld, maar Hij verbood hun tot iemand te spreken over hetgeen geschied was.

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 27 feb 2011 22:22

mohamed schreef:Fijn dat we het eens zijn dat Jezus minimaal 7 keer met God wordt geassocieerd, maar bedenk wel dat het toen nog niet bekend mocht worden wie hij was.
1. Mat 9,30

En hun ogen gingen open. En Jezus verbood hun ten strengste en zeide: Ziet toe, niemand mag dit weten!
2. Mat 12,16

en Hij verbood hun ten strengste Hem bekend te maken,
3. Mat 16,20

Toen verbood Hij met nadruk zijn discipelen aan iemand te zeggen: Hij is de Christus.
4. Mar 3,12

En herhaaldelijk verbood Hij hun Hem bekend te maken.
5. Mar 8,30

En Hij verbood hun nadrukkelijk met iemand hierover te spreken.
6. Mar 9,9

En terwijl zij van de berg afdaalden, verbood Hij hun, dat zij iemand zouden vertellen, hetgeen zij gezien hadden, voordat de Zoon des mensen uit de doden zou zijn opgestaan.
7. Luc 8,56

En haar ouders stonden versteld, maar Hij verbood hun tot iemand te spreken over hetgeen geschied was.

1. dat zegt nog niets over dat de Heilige Geest zoiets al in de tekst gelegd zou hebben.

2. Aan het einde van de bediening van de Heer Jezus mocht zeker bekend worden dat Hij de Zoon van God was. Op de vraag van Pilatus antwoord Hij in Mattheus dan ook bevestigend met "Gij zegt het".

3. Tegen de tijd dat de evangelieen geschreven werden (en zéker natuurlijk het latere Johannes-evangelie) mocht en moest bekend worden dat de Heer Jezus God was.
hart.gr.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 feb 2011 10:29

hvaniepenburg schreef:1. dat zegt nog niets over dat de Heilige Geest zoiets al in de tekst gelegd zou hebben.

Wat bedoel je hier mee?
2. Aan het einde van de bediening van de Heer Jezus mocht zeker bekend worden dat Hij de Zoon van God was. Op de vraag van Pilatus antwoord Hij in Mattheus dan ook bevestigend met "Gij zegt het".

Pas nadat Jezus was opgestaan mocht bekend worden wie hij was (Mar 9,9) en 'jij zegt het' kan ook als een ontkenning worden opgevat.
3. Tegen de tijd dat de evangelieen geschreven werden (en zéker natuurlijk het latere Johannes-evangelie) mocht en moest bekend worden dat de Heer Jezus God was.
hart.gr.

Waar staat dat?

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 28 feb 2011 17:03

mohamed schreef:
hvaniepenburg schreef:1. dat zegt nog niets over dat de Heilige Geest zoiets al in de tekst gelegd zou hebben.

Wat bedoel je hier mee?

Pas nadat Jezus was opgestaan mocht bekend worden wie hij was (Mar 9,9) en 'jij zegt het' kan ook als een ontkenning worden opgevat.
hart.gr.

Waar staat dat?

1 & 3. De evangelieen werden de opstanding en hemelvaart geschreven, het is dus niet gek dat daar de Ik Ben naam in gebruikt werd.
2. Kan, maar is in de context niet logisch omdat de Heere al had gezegd dat Hij de Zoon van God was.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 feb 2011 18:12

hvaniepenburg schreef:1 & 3. De evangelieen werden de opstanding en hemelvaart geschreven, het is dus niet gek dat daar de Ik Ben naam in gebruikt werd.

Nee, jij schreef:

En wat ik graag zou willen weten is waar in de Bijbel staat dat het bekend moest worden dat Jezus God is? Kun je mij dat aanwijzen?

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 28 feb 2011 19:22

mohamed schreef:
hvaniepenburg schreef:1 & 3. De evangelieen werden de opstanding en hemelvaart geschreven, het is dus niet gek dat daar de Ik Ben naam in gebruikt werd.

Nee, jij schreef:

En wat ik graag zou willen weten is waar in de Bijbel staat dat het bekend moest worden dat Jezus God is? Kun je mij dat aanwijzen?

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Geloof je dat de Heer Jezus zelf God is? Geloof je dat dit fundamenteel is voor het christelijk geloof?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 feb 2011 19:28

hvaniepenburg schreef:Volgens mij praten we langs elkaar heen. Geloof je dat de Heer Jezus zelf God is? Geloof je dat dit fundamenteel is voor het christelijk geloof?

Ik heb toch een aantal citaten laten zien waar dat staat? Of het fundamenteel is voor het christelijke geloof denk ik zeer zeker, maar wat mij opvalt is dat de meesten het absoluut niet geloven en daarom verwerpen dat Jezus zowel de vader als de zoon is en daar kan ik helemaal niks mee.

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 28 feb 2011 19:57

mohamed schreef:
hvaniepenburg schreef:Volgens mij praten we langs elkaar heen. Geloof je dat de Heer Jezus zelf God is? Geloof je dat dit fundamenteel is voor het christelijk geloof?

Ik heb toch een aantal citaten laten zien waar dat staat? Of het fundamenteel is voor het christelijke geloof denk ik zeer zeker, maar wat mij opvalt is dat de meesten het absoluut niet geloven en daarom verwerpen dat Jezus zowel de vader als de zoon is en daar kan ik helemaal niks mee.

Welnu, dat denk ik ook. Door de Persoon van de Heere Jezus bekend te maken, maken we ook bekend dat Hij de eeuwige God is. Dat we bekend moeten maken dat de Heere Jezus God is staat nergens expliciet in de Bijbel. Nergens bedoelde ik dat te zeggen.

De onduidelijkheid voor mij is als volgt; jij schreef;
"Fijn dat we het eens zijn dat Jezus minimaal 7 keer met God wordt geassocieerd, maar bedenk wel dat het toen nog niet bekend mocht worden wie hij was."

Dan denk ik; het maakt niet uit of 30 na chr. bekend mocht worden wie Hij precies was, ik citeer uit het Joh. evangelie en dat is 95 na Chr. geschreven in een tijd dat dit wél bekend mocht worden (dit staat nergens expliciet, toch lijkt het evident). Dus in die zin is het van belang dat de Heer 7x met de Godsnaam aangesproken wordt.
Wellicht dat dit wat verduidelijkt.
hart.gr

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 feb 2011 22:38

hvaniepenburg schreef:Dan denk ik; het maakt niet uit of 30 na chr. bekend mocht worden wie Hij precies was, ik citeer uit het Joh. evangelie en dat is 95 na Chr. geschreven in een tijd dat dit wél bekend mocht worden (dit staat nergens expliciet, toch lijkt het evident).

Alles wat Jezus in de mond wordt gelegd dien je juist wél in die context te plaatsen, want anders had er net zo goed niet kunnen staan dat pas na de opstanding wereldkundig mocht worden wie hij is. Denk ook aan Mattheus 12,20:

Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen, totdat Hij het oordeel zal uitbrengen tot overwinning.
Dus in die zin is het van belang dat de Heer 7x met de Godsnaam aangesproken wordt.
Wellicht dat dit wat verduidelijkt.
hart.gr

Ik denk dat Jezus zich vaker dan één keer met de vader gelijkstelt, maar één keer zou al genoeg moeten zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”