De Vader en de Zoon zijn één

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De Vader en de Zoon zijn één

Berichtdoor mohamed » 03 jun 2009 15:42

P. Strootman schreef:Ik denk, dat je je toch wel vergist, mohamed. In Romeinen 8.3 schreef Paulus:
'God zond zijn Zoon(zijn Geest)in een vlees(in Jezus) aan dat der zonde gelijk'
Dus onvolmaakt en sterfelijk!

Blijkbaar begrijpt u me niet, want ik ontken niet dat Paulus de waarheid sprak, ik doel er enkel op dat Jezus desondanks niet zondigde.

Joh 8,46
Wie van u overtuigt Mij van zonde? En indien Ik de waarheid zeg, waarom gelooft gij Mij niet?

Zijn vlees was aan de zonde gelijk, maar Hij was de enige in het vlees die niet zondigde. Dat is nogal een prestatie voor een gewoon mens.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 03 jun 2009 15:57

mohamed schreef:
P. Strootman schreef:
Marnix schreef:Kijk en dat is nou de drieeenhied. Er zijn de Vader, de Zoon en de Geest, drie personen... en samen zijn ze 1 God. Dat is de drieeenheid :)

Het begrip 'persoon' kan niet op God van toepassing zijn.Een mens is een persoon, namelijk een verschijningsvorm van een in feite geestelijk wezen Ons lichaam, ofwel onze verschijningsvorm heeft alles te maken met de zg. zondeval, toen Adam zich een (als 1)maakte met de stoffelijke wereld

Adam maakte zichzelf niet één met het stoffelijke, maar God schiep hem uit het stof der aarde en daarna blies Hij hem de adem des levens in.

'...alzo werd de mens tot een levende ziel.' (Gen 2,7)

Voordat God hem de levensadem inblies was er nog helemaal geen Adam, dus uw exegese klopt echt niet. Ik hoop maar dat u niet dogmatisch wordt over uw eigen bevindingen, want waarin verschilt u dan nog van de kerken?

Jazeker, toen God de mens (die er al was als geestelijk wezen) formeerde, werd de mens en levende ziel. Dat geldt nog voor elke geboorte. In Genesis 2. 7 staat, dat de Here God de mens (die er al was als geestelijk wezen) formeerde van stof uit de aardbodem. Hetzelfde woord 'formeren' komt voor in Jeremia 1.5, waar staat:
'Eer Ik u vormde (formeerde) in de moederschoot, heb Ik u gekend...'
Was de mens er dan nog niet, voordat hij geformeerd werd van stof uit de aarbodem?
Paulus spreekt toch ook over de uiterlijke mens, wat impliceert dat er ook een innerlijke is?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 03 jun 2009 16:21

wijnand schreef:
P. Strootman schreef:
Marnix schreef:In aardse termen gaat het dan een mens, want verder zijn er op aarde geen wezens die aan die kenmerken voldoen. Maar persoon en persoonlijkheid slaat niet per definitie alleen op mensen. Het gaat over verschijningsvorm (Vader, Zoon, Geest), over karakter, over wat iemand doet etc.

Ik dacht dat dat toch wel zo was! God is Geest en heeft dus geen vorm. Gods Geest wordt in de bijbel echter ook Zoon genoemd, ofwel de eniggeborene des Vaders en heeft dus ook geen vorm. Jezus was als mens ook een Zoon van God, maar dat zijn, zij het in beginsel, alle mensen (Psalm 82.6b) Ook in Johannes 3.16 is sprake van die eniggeboren Zoon des Vaders, namelijk Gods Geest! Niet Jezus!

Waar wordt Gods Geest ook 'Zoon' genoemd?

In de tekst die ik citeerde, namelijk Romeinen 8.3:
God zond zijn Zoon (zijn Geest) in een vlees (in Jezus) aan dat der zonde gelijk'
En verder in Johannes 1. 14 en 3.16 en op nog vele andere plaatsen.Een sprekend voorbeeld hiervan is Mattheus 22.41-46, waarin Jezus aan de Farizeeen vroeg:
Wat dunkt u van de Christus? Wiens Zoon is Hij?'
Zij antwoordden Hem:
'Davids Zoon'
Maar toen antwoorddei Jezus:
'Hoe kan David Hem dan door de Geest zijn Here noemen, als hij zegt: De Here heeft gezegd tot mijn Here:Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden onder Uw voeten gelegd heb. Als David Hem dan zijn Here noemt, hoe kan Hij dan zijn Zoon zijn?'
En dan lezen we, dat zij Hem niet konden antwoorden. En dat zouden de christenen van van vandaag ook niet kunnen, want zij verstaan onder de Christus altijd de mens 'Jezus' als de Zoon van David, dus de Christus wat het vlees betreft en nooit als Gods Geest! Maar Jezus vroeg niet wiens Zoon, Hij, als mens of als Zoon van David, was, maar Hij had het over de Christus als Gods Geest! Maar Paulus onderscheidde wel degelijk tussen de Christus wat het vlees betreft (Rom. 8.5) en de Christus als Gods Geest!
En wat denkt u van de tekst:
Wie de Zoon heeft, heeft het leven. Wie de Zoon niet heeft, heeft het leven niet'
Dat kan toch niemand anders zijn dan de Geest die in Jezus was en in beginsel in ieder mens?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 03 jun 2009 16:32

mohamed schreef:
P. Strootman schreef:Ik denk, dat je je toch wel vergist, mohamed. In Romeinen 8.3 schreef Paulus:

Blijkbaar begrijpt u me niet, want ik ontken niet dat Paulus de waarheid sprak, ik doel er enkel op dat Jezus desondanks niet zondigde.

Joh 8,46
Wie van u overtuigt Mij van zonde? En indien Ik de waarheid zeg, waarom gelooft gij Mij niet?

Zijn vlees was aan de zonde gelijk, maar Hij was de enige in het vlees die niet zondigde. Dat is nogal een prestatie voor een gewoon mens.

Ja, ik begreep je wel, maar wj moeten onderscheiden tussen zonde en zonden.
Zonde zonder n is een toestand van onvolmaaktheid, maar zonden met een n zijn misdaden. Wij zouden het begrip 'zondigen' ook wel kunnen vertalen door: Het doel missen. Welnu, Jezus heeft zijn Doel niet gemist!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 03 jun 2009 17:46

Ook hier geldt:
Zegt de bijbel dat Jezus God is? JA

zie jesaja 6

1 In het jaar, toen de koning Uzzia1) stierf, zo zag ik2) den HEERE,3) zittende op een hogen en verheven troon, en Zijn zomen4) vervullende den tempel. 2 De serafs5) stonden6) boven Hem; een iegelijk7) had zes vleugelen; met twee bedekte ieder8) zijn aangezicht, en met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog hij.9)
3 En de een riep10) tot den ander, en zeide: Heilig, heilig, heilig is de HEERE der heirscharen! De ganse aarde11) is van Zijn heerlijkheid vol!
4 Zodat de posten12) der dorpels zich bewogen van de stem des roependen;13) en het huis14) werd vervuld15) met rook.
5 Toen zeide ik:16) Wee mij, want ik verga!17) dewijl ik18) een man van onreine lippen ben, en ik woon in het midden eens volks, dat onrein19) van lippen is; want mijn ogen hebben den Koning, den HEERE der heirscharen gezien.
6 Maar een van de serafs vloog tot mij,20) en had een gloeiende kool in zijn hand, die hij met de tang van het altaar22) genomen had.
7 En hij roerde mijn mond daarmede aan, en zeide: Zie, deze23) heeft uw lippen aangeroerd; alzo is uw misdaad van u geweken, en uw zonde is verzoend.24)
8 Daarna hoorde ik de stem des Heeren,25) dewelke zeide: Wien zal Ik zenden,26) en wie zal voor Ons henengaan? Toen zeide ik: Zie, hier ben ik,28) zend mij henen.
9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk:29) Horende hoort, maar verstaat niet,30) en ziende ziet, maar merkt niet.
10Maak het35) hart32) dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen,33) opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij34) het geneze.36) 11 Toen zeide ik: Hoe lang,37) Heere? En Hij zeide: Totdat de steden38) verwoest worden,39) zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land met verwoesting40) verstrooid worde.
12 Want de HEERE zal die mensen41) verre wegdoen,42) en de verlating43) zal groot wezen in het binnenste44) des lands.
13 Doch nog een tiende deel45) zal daarin zijn, en het zal wederkeren,46) en zijn om af te weiden; maar47) gelijk de eik,48) en gelijk de haageik,49) in dewelke na de afwerping der bladeren nog steunsel is, alzo zal het heilige zaad50) het steunsel daarvan zijn.51)

en lees dat johannes 12 va vers7

En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;
38 Opdat het woord van Jesaja, den profeet, vervuld werd, dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze43) prediking geloofd,44) en wien is de arm des Heeren45) geopenbaard?46)
39 Daarom konden zij niet47) geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft:
40 Hij heeft hun48) ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze. 41 Dit zeide Jesaja, toen hij Zijn heerlijkheid49) zag, en van Hem50) sprak.
42 Nochtans geloofden ook zelfs velen uit de oversten in Hem; maar51) om der Farizeen wil beleden zij het niet; opdat zij uit de synagoge52) niet zouden geworpen worden.
43 Want zij hadden de eer der mensen lief, meer dan de eer van God.
44 En Jezus riep, en zeide: Die in Mij gelooft, gelooft in Mij niet,53) maar in Dengene, Die Mij gezonden heeft.
45 En die Mij ziet, die ziet54) Dengene, Die Mij gezonden heeft.
46 Ik ben een Licht, in de55) wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve.
47 En indien iemand Mijn woorden gehoord, en niet geloofd zal hebben, Ik oordeel hem niet;56) want Ik ben niet gekomen,57) opdat Ik de wereld oordele, maar58) opdat Ik de wereld zalig make.
48 Die Mij verwerpt, en Mijn woorden niet ontvangt, heeft, die hem oordeelt; het woord, dat Ik gesproken heb, dat zal hem59) oordelen ten laatsten dage.
49 Want Ik heb uit Mijzelven niet60) gesproken; maar de Vader, Die Mij gezonden heeft, Die heeft Mij een gebod gegeven,61) wat Ik zeggen zal, en wat Ik spreken zal.
50 En Ik weet, dat Zijn gebod het eeuwige leven62) is. Hetgeen Ik dan spreek, dat spreek Ik alzo, gelijk Mij de Vader gezegd heeft.

groetjes van Samanthi

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jun 2009 19:14

P. Strootman schreef:Jazeker, toen God de mens (die er al was als geestelijk wezen) formeerde, werd de mens en levende ziel. Dat geldt nog voor elke geboorte. In Genesis 2. 7 staat, dat de Here God de mens (die er al was als geestelijk wezen) formeerde van stof uit de aardbodem. Hetzelfde woord 'formeren' komt voor in Jeremia 1.5, waar staat:
'Eer Ik u vormde (formeerde) in de moederschoot, heb Ik u gekend...'

Zou dat niet een profetie over Jezus kunnen zijn? ;)
Was de mens er dan nog niet, voordat hij geformeerd werd van stof uit de aarbodem?
Paulus spreekt toch ook over de uiterlijke mens, wat impliceert dat er ook een innerlijke is?

Dat er een natuurlijk lichaam en een geestelijk lichaam worden gezaaid ontken ik niet (1 Kor 15,44) alleen de voor u wenselijke volgorde ben ik het niet mee eens.

'Doch het geestelijke komt niet eerst, maar het natuurlijke, en daarna het geestelijke.' (1 Kor 15,46)

Deze tekst is luid en duidelijk en ik vind het mooi dat u eindelijk ook gebruikt maakt van de wet en de profeten, echter hoop ik dat u ze in het vervolg wel in de juiste context citeert!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jun 2009 19:31

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:

Joh 8,46

Ja, ik begreep je wel, maar wj moeten onderscheiden tussen zonde en zonden.
Zonde zonder n is een toestand van onvolmaaktheid, maar zonden met een n zijn misdaden. Wij zouden het begrip 'zondigen' ook wel kunnen vertalen door: Het doel missen. Welnu, Jezus heeft zijn Doel niet gemist!

Ik vrees dat uw exegese niet waterdicht is, maar zou u ooit afstand van uw bevindingen kunnen doen?

Mat 12,31
Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest zal niet vergeven worden.

Mar 3,28
Voorwaar, Ik zeg u, dat alle zonden aan de kinderen der mensen zullen vergeven worden, ook de godslasteringen, welke zij gesproken mogen hebben;

Zonden zijn het meervoud van zonde en meer niet.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 03 jun 2009 19:53

Als dat waar is, dan heeft Jezus gezondigd ofwel 1 zonde gedaan. Je vergist je, mohamed! Een vlees dat aan der zonde gelijk is, is in een onvolmaakte toestand. En neemt het Lam Gods in Johannes 1.29 dan maar 1 zonde weg? Of de toestand van onvolmaaktheid? Ik denk vast en zeker het laatste!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jun 2009 20:08

P. Strootman schreef:Als dat waar is, dan heeft Jezus gezondigd ofwel 1 zonde gedaan. Je vergist je, mohamed! Een vlees dat aan der zonde gelijk is, is in een onvolmaakte toestand. En neemt het Lam Gods in Johannes 1.29 dan maar 1 zonde weg? Of de toestand van onvolmaaktheid? Ik denk vast en zeker het laatste!

Het lam nam de oorzaak van de zonde weg, want anders was het dweilen met de kraan open geweest natuurlijk en verder heeft God zich vernederd in het vlees gelijk aan de zonde, maar Hij heeft op geen enkele manier gezondigd.

Rom 7,7
Moeten we nu vaststellen dat de wet hetzelfde is als de zonde? Absoluut niet. Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 04 jun 2009 09:05

Mohamed schreef:
Het lam nam de oorzaak van de zonde weg, want anders was het dweilen met de kraan open geweest natuurlijk en verder heeft God zich vernederd in het vlees gelijk aan de zonde, maar Hij heeft op geen enkele manier gezondigd.

Wat is dan de oorzaak van de zonde, ofwel van de toestand van onvolmaaktheid? Is het niet God Zelf die ons tot zondaren gesteld (werkwoord) heeft? Hij zal ook eens alle mensen tot rechtvaardigen stellen (werkwoord). Maar ik heb toch niet gezegd, dat Jezus zondigde? Nee, de Schrift zegt, dat Gods Geest, zijn Zoon, in een vlees (in Jezus) kwam aan dat der zonde (een onvolmaakte toestand) gelijk!
b]Rom 7,7[/b]
Moeten we nu vaststellen dat de wet hetzelfde is als de zonde? Absoluut niet. Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’

Dat zegt de Schrift inderdaad!
En, Mohamed, als 'zonde' het enkelvoud van 'zonden' is, heeft Jezus dan gezondigd. Je begrijpt het niet goed, denk ik, mits je Romeinen 8.3 goed leest: Gods Geest kwam in een onvolmaakt, vleselijk lichaam! Dat een vlees der zonde! Maar Jezus overtrad hiermee toch geen gebod?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 04 jun 2009 09:36

Jezus had de zonde NIET in zich, anders had Hij niet zonder zondeN kunnen zijn. En als Hij niet zonder zonden was, had Hij niet het onbevlekte Lam kunnen zijn en Zijn leven kunnen geven als verzoen offer voor velen.

Verder moet ik zeggen dat ik niet snap waarom je denkt dat Jezus 'Gods Geest' is, met een stukje vlees erom heen. Dat 'bewijs' (de teksten die je geeft) moet je wel echt heel vaag gaan lezen wil je daaruit halen dat dit zo is. Maar zelfs dat neemt niet af dat Jezus hier wandelde als MENS... dus niet puur als God met wat vlees erom heen, maar Hij is ons in alles gelijk geworden - behalve de zonde.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 04 jun 2009 10:37

"wijnand" schreef:
Jezus had de zonde NIET in zich, anders had Hij niet zonder zondeN kunnen zijn. En als Hij niet zonder zonden was, had Hij niet het onbevlekte Lam kunnen zijn en Zijn leven kunnen geven als verzoen offer voor velen.

Nee, maar Gods Geest kwam in een vlees aan dat der zonde gelijk d.w.z. in een lichaam dat in een onvolmaakte toestand verkeerde. Het onbevlekte Lam zie ik echter als Gods Geest, die ook Zoon genoemd wordt. Wij moeten zeer goed onderscheiden tussen de uit een vrouw geboren Zoon van God (Paulus in Galaten 4.4, een pleonasme dus.) en de niet uit een vrouw geboren Zoon van God (Hebr.7.3 en 16) En daarom gebruikte Paulus die woorovertolligheid.
Verder moet ik zeggen dat ik niet snap waarom je denkt dat Jezus 'Gods Geest' is, met een stukje vlees erom heen. Dat 'bewijs' (de teksten die je geeft) moet je wel echt heel vaag gaan lezen wil je daaruit halen dat dit zo is. Maar zelfs dat neemt niet af dat Jezus hier wandelde als MENS... dus niet puur als God met wat vlees erom heen, maar Hij is ons in alles gelijk geworden - behalve de zonde.

Toch zegt de Schrift het zo! Het is geen verzinsel van mijzelf. Dit geldt trouwens voor ons allemaal. Ik ontkende het mens-zijn van Jezus toch niet? Ik heb ook niet gezegd, dat Jezus Gods Geest is, maar heb slechts de Schrift nagesproken. Dat ik Jezus zou beschouwen als 'Gods Geest met een stukje vlees er omheen' verwerp ik ver van mij!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jun 2009 10:47

P. Strootman schreef:Mohamed schreef:

Wat is dan de oorzaak van de zonde, ofwel van de toestand van onvolmaaktheid? Is het niet God Zelf die ons tot zondaren gesteld (werkwoord) heeft? Hij zal ook eens alle mensen tot rechtvaardigen stellen (werkwoord). Maar ik heb toch niet gezegd, dat Jezus zondigde? Nee, de Schrift zegt, dat Gods Geest, zijn Zoon, in een vlees (in Jezus) kwam aan dat der zonde (een onvolmaakte toestand) gelijk!
b]Rom 7,7[/b]

Dat zegt de Schrift inderdaad!
En, Mohamed, als 'zonde' het enkelvoud van 'zonden' is, heeft Jezus dan gezondigd. Je begrijpt het niet goed, denk ik, mits je Romeinen 8.3 goed leest: Gods Geest kwam in een onvolmaakt, vleselijk lichaam! Dat een vlees der zonde! Maar Jezus overtrad hiermee toch geen gebod?

Eens.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 04 jun 2009 11:05

P. Strootman schreef:"wijnand" schreef:

Nee, maar Gods Geest kwam in een vlees aan dat der zonde gelijk d.w.z. in een lichaam dat in een onvolmaakte toestand verkeerde. Het onbevlekte Lam zie ik echter als Gods Geest, die ook Zoon genoemd wordt. Wij moeten zeer goed onderscheiden tussen de uit een vrouw geboren Zoon van God (Paulus in Galaten 4.4, een pleonasme dus.) en de niet uit een vrouw geboren Zoon van God (Hebr.7.3 en 16) En daarom gebruikte Paulus die woorovertolligheid.

Toch zegt de Schrift het zo! Het is geen verzinsel van mijzelf. Dit geldt trouwens voor ons allemaal. Ik ontkende het mens-zijn van Jezus toch niet? Ik heb ook niet gezegd, dat Jezus Gods Geest is, maar heb slechts de Schrift nagesproken. Dat ik Jezus zou beschouwen als 'Gods Geest met een stukje vlees er omheen' verwerp ik ver van mij!

Het eerste punt, ik lees die verzen maar kan er op geen manier van maken dat de Geest Gods de Zoon van God is/genoemd word. Ik zie de Zoon van God (Christus) die naar de verordening van melchizedek priester is tot in eeuwigheid.

Het tweede punt, de farizeeërs en zelfs satan gebruikt de schrift, dus dat je bijbelteksten aanhaalt betekend niet dat je gelijk hebt (bij mij ook niet trouwens). Ik kan in de teksten die jij geeft niets vinden wat er enigzins op lijkt dat jij gelijk heb... ik snap hoe jij dat allemaal leest. Daarom begrijp ik wss niet wat jij bedoeld en wat jij zegt...

Kun je daar niet iets meer uitleggen hoe jij dat ziet dat de Geest van God -> Gods Zoon is.. en waarom Jezus een ander is dan de Zoon van God die Geest is -> hoe maak je het onderscheid? En graag met bijbelteksten toch wel zodat ik het plaatje zie wat jij bedoeld.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jun 2009 11:20

wijnand schreef:
P. Strootman schreef:"wijnand" schreef:

Het eerste punt, ik lees die verzen maar kan er op geen manier van maken dat de Geest Gods de Zoon van God is/genoemd word. Ik zie de Zoon van God (Christus) die naar de verordening van melchizedek priester is tot in eeuwigheid.

Het tweede punt, de farizeeërs en zelfs satan gebruikt de schrift, dus dat je bijbelteksten aanhaalt betekend niet dat je gelijk hebt (bij mij ook niet trouwens). Ik kan in de teksten die jij geeft niets vinden wat er enigzins op lijkt dat jij gelijk heb... ik snap hoe jij dat allemaal leest. Daarom begrijp ik wss niet wat jij bedoeld en wat jij zegt...

Kun je daar niet iets meer uitleggen hoe jij dat ziet dat de Geest van God -> Gods Zoon is.. en waarom Jezus een ander is dan de Zoon van God die Geest is -> hoe maak je het onderscheid? En graag met bijbelteksten toch wel zodat ik het plaatje zie wat jij bedoeld.

Wijnand, ik maak me zorgen om je, want meneer Strootman heeft helemaal gelijk in deze, apostel Paulus noemt Jezus de Geest van God:

Rom 8,9
Doch gij zijt niet in het vlees, maar in de Geest, indien tenminste de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand de Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

'...de Geest van Christus, Die in hen was,' (1 Petr 1,11a)

Als jij ontkent dat Jezus Christus de Geest van God is, hoe kom jij Hem dan toe Wijnand? Leg me dat nu eens haarfijn uit zonder dat gebazel over satan die de Bijbel gebruikt, want dat is je reinste kolder, de Schrift is de duivel juist dwaasheid.

1 Kor 2,14
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die van de Geest van God zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Ik ben het ook niet altijd eens met meneer Strootman, maar zolang hij belijdt dat Jezus Christus in het vlees is gekomen (1 Joh 4,2) is hij volgens de Schrift uit God.

Terug naar “[Religie] - Open forum”