Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 08 jun 2017 13:21

Johan100 schreef:Ik zal kijken welke vraag je bedoelt!
Voor het gemak had ik het linkje al in mijn vorige bericht gezet, dus je hoeft er alleen maar op te klikken. ^_^
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 08 jun 2017 13:22

Ik heb daar in het verleden al antwoord op gegeven. Waarom ben je daar zo benieuwd naar? Omdat je me dan om de oren kunt slaan met bepaalde uitspraken? Dan heb je tenminste een reden. Ik houd het liever inhoudelijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

antoon

Berichtdoor antoon » 08 jun 2017 13:30

Johan kan het goed verwoorden, maar ik zeg er ook maar iets van

Pcrtje schreef:
Ik kan je standpunt heus respecteren. Echter:
Ik heb van jouw kant nog geen enkele keer respect gehoord voor mijn standpunt. (En het standpunt van vele andere theïstisch evolutionisten.) Wat mij betreft zijn wij beiden oprechte christenen die in de kern hetzelfde waarachtige christelijke geloof belijden en slechts verschillen van mening in een middelmatige zaak. Jij zegt echter dat ik onmogelijk christen kan zijn, dat ik onder de invloed van de duivel sta, enzovoorts, enzovoorts. Dat zijn onbehoorlijke aantijgingen, naar je medechristen nota bene.

Kun jij een theïstisch evolutionist, ondanks de verschillen, erkennen als je medechristen?

is dit de vraag

Dat is duidelijk , in de eerste plaats we staan allemaal onder Satan , hij is de God van deze wereld, Jezus ontkende het niet toen hij zei dat hij over de koninkrijken ging en een aanbod deed om voor een blijk van aanbidding koninkrijken weg te geven, dat wil niet zeggen dat we geen vrije wil hebben, we hoeven de heerser van deze wereld niet in alles te volgen, Jezus zei dat hij de vader van de leugen een bedrieger is.

Door mensen in evolutie te laten geloven verzwakt hij het woord dat wij via de bijbel krijgen, veel mensen zullen zeggen .. als schepping niet waar is dan is de rest ook niet waar...
Zo krijgt hij als een brullende leeuw zijn zin, en vooral in deze eindtijd zal hij al zijn schaakstukken inzetten
Laatst gewijzigd door antoon op 08 jun 2017 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 08 jun 2017 13:30

Johan100 schreef:Ik heb daar in het verleden al antwoord op gegeven. Waarom ben je daar zo benieuwd naar? Omdat je me dan om de oren kunt slaan met bepaalde uitspraken? Dan heb je tenminste een reden. Ik houd het liever inhoudelijk.
Ik kan me alleen herinneren dat je er dingen over gezegd hebt maar niet dat je een duidelijke 'ja' of 'nee' gegeven hebt.

Nee, ik wil het niet weten omdat ik het tegen je kan gebruiken. Het is wat mij betreft noodzakelijk om inhoudelijk te kunnen blijven.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 08 jun 2017 13:36

Pcrtje schreef:Ik kan me alleen herinneren dat je er dingen over gezegd hebt maar niet dat je een duidelijke 'ja' of 'nee' gegeven hebt.

Nee, ik wil het niet weten omdat ik het tegen je kan gebruiken. Het is wat mij betreft noodzakelijk om inhoudelijk te kunnen blijven.

Ik wil voor jou nog een keer herhalen wat ik heb gezegd. Jij stelt dat ik heel zwart-wit heb gezegd dat mensen die theïstische evo gedachtegoed aanhangen onder invloed staan van de duivel. Wat ik zo ongeveer heb gezegd is dat de duivel zijn zin heeft en dat het een list van hem is als je van de zondeval en van het bestaan van Adam en Eva etc. een mythische gebeurtenis maakt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 08 jun 2017 13:39

Johan100 schreef:Ik wil voor jou nog een keer herhalen wat ik heb gezegd. Jij stelt dat ik heel zwart-wit heb gezegd dat mensen die theïstische evo gedachtegoed aanhangen onder invloed staan van de duivel. Wat ik zo ongeveer heb gezegd is dat de duivel zijn zin heeft en dat het een list van hem is als je van de zondeval en van het bestaan van Adam en Eva etc. een mythische gebeurtenis maakt.
Okee, maar je ontwijkt mijn vraag. Kun jij mij erkennen als medechristen die deelt in het zaligmakende geloof? Je hebt namelijk ook gezegd dat iemand OFWEL christen OFWEL evolutietheorieaanhanger is. "Er zit niets tussen."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 08 jun 2017 13:59

Pcrtje schreef:Okee, maar je ontwijkt mijn vraag. Kun jij mij erkennen als medechristen die deelt in het zaligmakende geloof? Je hebt namelijk ook gezegd dat iemand OFWEL christen OFWEL evolutietheorieaanhanger is. "Er zit niets tussen."

Als je de zondeval ontkent door er een mytisch verhaal van te maken en ook van het bestaan van Adam en Eva een mytisch verhaal maakt, kun je toch ook geen zaligmakend geloof hebben? Paulus wijst op Christus als de tweede Adam. Lees daarvoor Romeinen 5: 12 tot het einde!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 jun 2017 14:09

Pcrtje schreef:Okee, maar je ontwijkt mijn vraag. Kun jij mij erkennen als medechristen die deelt in het zaligmakende geloof? Je hebt namelijk ook gezegd dat iemand OFWEL christen OFWEL evolutietheorieaanhanger is. "Er zit niets tussen."

Lees dit verhaal eens,van een Christen die na de dood van een geliefde, vanuit verdriet gaat twijfelen aan de almacht van God en dan ineens in de evolutie gaat geloven, net als Darwin. Dan ben je voer voor de duvel en die lacht, net als bij jou/ De duvel is nu de leider in zijn leven en dan vraagt hij waar God is, maar hij doet het zelf. En als je naast elkaar legt, dat hij voor die tijd voor alles in de Bijbel pleitte, dan hoor je de duvel lispelen tegen hem:" Wat is dat voor God, die dat allemaal veroorzaakt? Zie je wel dat Hij er niet is voor de mens en dat Hij niks verhoort? En die schepping 6 dagen kan toch ook niet, de wetenschap is toch niet achterlijk?" En zo heeft de duvel zijn spelletje gewonnen, in deze man zijn leven en hem juist voor zijn karretje gespannen en heeft deze meneer zich van God afgekeerd en heeft de duvel steeds meer grip in zijn leven en zijn denken, wat begon met twijfel aan Gods liefde en daarna aan Gods Almacht en daarna aan de waarheid van de Bijbel

http://www.volkskrant.nl/archief/hoe-go ... ~a3310645/

De mens die in de evolutie gelooft, keert het hart niet alleen af van God, maar sluit ook het af voor God.
Want geloven komt op het hart aan. En als je een deel van je hart afsluit en daarmee de evolutie gelooft en de Bijbel daarin als sprookjesboek ziet, dan ben je al met de duvel op weg en niet met heel je hart op God gericht
Ieder kind van God kent die strijd, waarin je je volledige vertrouwen op God kwijtraakt en je gedachten een loopje met je nemen. Maar dan mis je de relatie met God weer en dan keer je terug en dan laat God zien hoe je met je eigen gedachten en gevoelens je mee liet slepen en dan komt de spijt en dan krijg je die band met God weer terug. Maar met de evolutie geloven en blijven verdedigen, heb je je hart nog steeds dicht

Jezus zei dit niet voor niks
Marcus 12:30
En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.

Maar met geloven in de evolutie en wat ook vaak met groot verdriet gebeurt, is dit
Mattheüs 13:15
Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 08 jun 2017 15:03

Iedereen die in Jezus gelooft gaat niet verloren, maar heeft eeuwig leven.
En iedereen die Jezus volgt (dat heeft met je gezindheid en je hart te maken, zie Galaten 5: 22 en 1 Korinthe 13) is een christen.
'Geloven' in de evolutie is van een andere orde dan geloven-vertrouwen in Jezus. Dat is niks meer of minder dan 'voor waar houden'.
Precies zoals de manier waarop de duivel in God gelooft (ook alleen maar voor waar houden).

Het is helemaal niet erg om over bijzaken verschillend te denken: Aanvaard elkaar ter ere van God, zoals ​Christus​ u heeft aanvaard.
God aanvaard iedereen die Jezus heeft aangenomen, waarom het dan beter willen weten?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 jun 2017 15:04

antoon schreef:
Dat is duidelijk , in de eerste plaats we staan allemaal onder Satan , hij is de God van deze wereld, Jezus ontkende het niet toen hij zei dat hij over de koninkrijken ging en een aanbod deed om voor een blijk van aanbidding koninkrijken weg te geven, dat wil niet zeggen dat we geen vrije wil hebben, we hoeven de heerser van deze wereld niet in alles te volgen, Jezus zei dat hij de vader van de leugen een bedrieger is.

Door mensen in evolutie te laten geloven verzwakt hij het woord dat wij via de bijbel krijgen, veel mensen zullen zeggen .. als schepping niet waar is dan is de rest ook niet waar...
Zo krijgt hij als een brullende leeuw zijn zin, en vooral in deze eindtijd zal hij al zijn schaakstukken inzetten

En je ziet niet in dat je zelf op dezelfde manier bezig bent, met je idee dat de schepping niet in 6 dagen maar in 6 keer 7000 jaar gebeurd is?
Ook jij gooit de Almacht van God al aan de kant en probeert alles met je eigen kleine verstand in te passen, want God kan dat nooit in 6 dagen gedaan hebben. Nee, als Hij mens was niet nee, maar Hij is God

Dit is ook weer een misvatting
antoon schreef:6000 en iets meer is wat mensen geleefd hebben planten dieren en vissen kunnen van een andere scheppingsperiode misschien enige duizenden jaren ouder zijn

Want pas na de zondeval kwam de dood in de wereld

Wat trouwens gelijk korte metten maakt met alle evolutie onzin en ook hun tijdsberekening

sjaqi
Mineur
Mineur

Berichtdoor sjaqi » 08 jun 2017 16:29

Volgens mij is de basisvoorwaarde voor geloof toch wel om Gods Woord, de bijbel, als waarheid te accepteren.
Is er er ruimte voor interpretatie van de bijbel? Ja zeker wel maar die ruimte wordt beperkt door de bijbel zelf omdat interpretaties van de bijbel nooit strijdig kunnen zijn met andere delen van de bijbel. Schrift dient met schrift vergeleken te worden.

Ik hoorde eens een mooie vergelijking over de bekering.
De bekering is als het verliefd worden/houden van een meisje/jongen. Als je van die ander gaat houden geloof je wat de ander zegt, accepteer je de ander zoals hij/zij is en waarom? Omdat er liefde is.
Zo is het ook met het komen tot het geloof, je gelooft wat Gods woord zegt, (God spreekt tot ons door Zijn woord) je accepteert datgene wat God zegt in Zijn woord en waarom? Omdat er liefde tot God in je hart is gekomen.

Volgens mij is het daarom ook niet zozeer de vraag of je met een bepaalde visie op de evolutie wel of geen goede christen bent. Maar is het de vraag of je wel of geen liefde tot God in je hart voelt, en daarmee ook tot Gods woord, de bijbel. (Let wel dat ik het hier heb over het beginnende geloofsleven, het draait uiteindelijk natuurlijk om de vergeving van onze zonden door de verdienste van Jezus.)
Als wetenschappelijke theorien gaan heersen over datgene wat er in de bijbel staat dan is mijn vraag, hoe is het met je liefde tot God en tot Zijn woord?

Voor mijzelf ga ik dan ook niet beweren dat de evolutietheorie alleen maar onzin is. Nee, mijn mening is dat Gods woord leidend is. Als de wetenschap of breder, de rede het over gaat nemen dan kom ik in conflict met het 1e gebod waarin staat dat het geloof/vertrouwen in God op de 1e plaats hoort te staan.

antoon

Berichtdoor antoon » 08 jun 2017 16:43

Je ziet het niet juist Bambi, ik geef weer zoals bijbelschrijvers onder inspiratie de dingen zien, daar is toch echt niets mis mee.
Ik geef God de positie die hem toekomt, in acht nemend zijn hele woord. Buiten dat vind ik het iersje denigrerend om God als een tovenaar voor te stellen, je bedoelt het uiteraard goed neem ik zo aan, je staat in iedergeval in een beter positie dan veel evolutionisten, ik dan leg connectie met het hele woord allemaal van de schepper afkomstig, daar is absoluut niets mis mee.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 jun 2017 17:10

antoon schreef:Je ziet het niet juist Bambi, ik geef weer zoals bijbelschrijvers onder inspiratie de dingen zien, daar is toch echt niets mis mee.
Ik geef God de positie die hem toekomt, in acht nemend zijn hele woord. Buiten dat vind ik het iersje denigrerend om God als een tovenaar voor te stellen, je bedoelt het uiteraard goed neem ik zo aan, je staat in iedergeval in een beter positie dan veel evolutionisten, ik dan leg connectie met het hele woord allemaal van de schepper afkomstig, daar is absoluut niets mis mee.

Nee jongen, je bent God in aan het passen in jouw brein, ipv jouw brein aanpassen aan God

antoon

Berichtdoor antoon » 08 jun 2017 17:35

Als dat zo is zal je met een bijbelse verklaring moeten komen om je gelijk en mijn ongelijk te staven, je zal de bijbel moeten gebruiken en geen menselijke leringen ook geen sentiment , dat jou wereld in zou storten, jouw wereld stort niet in en hoeft niet in te storten, alleen zal je moeten erkennen dat er niets voor niets in Gods woord staat, dat hij alles onder inspiratie op liet tekenen.

Ik zie je nog niet met een verklaring komen, vergeet ook niet dat de dag beeldspraak geweest moet zijn de gehele schepping bij elkaar wordt ook een dag genoemd.

Als jij mij met de bijbel kan overtuigen buig ik mijn hoofd , want het woord komt bij mij in de eerste plaats

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 jun 2017 18:14

antoon schreef:Als dat zo is zal je met een bijbelse verklaring moeten komen om je gelijk en mijn ongelijk te staven, je zal de bijbel moeten gebruiken en geen menselijke leringen ook geen sentiment , dat jou wereld in zou storten, jouw wereld stort niet in en hoeft niet in te storten, alleen zal je moeten erkennen dat er niets voor niets in Gods woord staat, dat hij alles onder inspiratie op liet tekenen.

Ik zie je nog niet met een verklaring komen, vergeet ook niet dat de dag beeldspraak geweest moet zijn de gehele schepping bij elkaar wordt ook een dag genoemd.

Als jij mij met de bijbel kan overtuigen buig ik mijn hoofd , want het woord komt bij mij in de eerste plaats

Bestudeer deze maar es, dan zie je dat 6 dagen, steeds ook in andere dingen terugkomt, zoals alles wat van belang is aan elkaar hangt in de Bijbel en steeds terugkomt en ook letterlijk 6 dagen zijn

http://www.statenvertaling.net/zoek.php ... %5D=2&in=v

Terug naar “[Religie] - Open forum”