Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bambi » 05 jun 2017 21:57

Mortlach schreef:Jawel hoor. Uitdijend heelal, kosmische achtergrondstralen, verdeling van chemische elementen, allemaal prima controleerbaar en wijzend op een Big Bang.
Nope, niks bewijsbaar dat daar een aarde door ontstaan is

Jij misschien niet, maar gelukkig ben jij niet maatgevend. Hele fossielenreeksen die prachtige evolutie laten zien, paarden, walvissen, zelfs vroege homoniden (proto-mensen zeg maar) die kenmerken hebben die exact tussen die van ons en chimpansees in liggen.

Dat jij dit allemaal niet accepteert, is wat anders dan dat het niet bestaat.
Als je een kerkhof opgraaft, liggen er allemaal fossielen van duuzende mensen, maar helaas, komen die al niet uit elkaar voort, net als al die andere fossielen. Ook al vertonen ze nog zoveel kenmerken van elkaar

Behalve als je een paard bent, of een walvis, of een primaat, of een trilobiet of eigenlijk wat dan ook. Maar op een bepaalde manier heb je ook wel weer gelijk. Waar de mens ook in verandert, we blijven zoogdieren en daar zullen we altijd toe blijven behoren, zelfs als alle eigenschappen die kenmerkend zijn verloren zouden gaan

antoon

Berichtdoor antoon » 06 jun 2017 05:35

gravo nog even dit, ik ga ervan uit dat je alles oprecht bedoelt.
Nu moet je eens naar FT forum gaan en voor leggen dat evo en geloof samen kunnen gaan, je krijgt de wind van voren, nu weet ik ook dat zij daar wel een beetje kennis maar totaal geen inzicht hebben, toch alleen op dit punt hebben zij recht van spreken,
Als jij je daar inschrijft kan je je stelling misschien plausibel maken ik ben benieuwd

antoon

Berichtdoor antoon » 06 jun 2017 05:40

Nope, niks bewijsbaar dat daar een aarde door ontstaan is

schreef Bambi

klopt het bewijst en weerlegt niets, behalve dan dat de bijbel weer gelijk had, er was een begin en als de schepper de oerknal als vorming van de aarde en het universum gebruikte, daarna als begin schepping mens planten en dieren inluidde, is er niets wat daar op tegen is. totaal niets

Genesis 1:1 In [het] begin schiep God de hemel en de aarde.
2 De aarde nu bleek vormloos en woest te zijn en er lag duisternis op het oppervlak van [de] waterdiepte....

precies zoals we het kunnen voorstellen, toen begonnen de scheppings perioden, naar mijn overtuiging 7 perioden van ieder 7000 jaar.
4026 bc. begon in ieder geval de vorming of schepping van Adam wanneer daarna Eva kwam dat weet ik niet weet niemand, de bijbel geeft geen data

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 jun 2017 06:57

antoon schreef:

precies zoals we het kunnen voorstellen, toen begonnen de scheppings perioden, naar mijn overtuiging 7 perioden van ieder 7000 jaar.
4026 bc. begon in ieder geval de vorming of schepping van Adam wanneer daarna Eva kwam dat weet ik niet weet niemand, de bijbel geeft geen data

En vanaf nu gaan de creationisten elkaar de tent uitvechten :mrgreen:
"een dag is een dag!" "lees dan wat er staat" "letterlijk!"

antoon

Berichtdoor antoon » 06 jun 2017 07:08

n vanaf nu gaan de creationisten elkaar de tent uitvechten
"een dag is een dag!" "lees dan wat er staat" "letterlijk!"

De bijbel geeft zeer vaak aan dagen vastgekoppeld langere tijdsperioden, we hoeven elkaar niet de tent uit te vechten, in ieder geval begin ik daar niet aan, ik begrijp de opvatting van letterlijke dagen, ik respecteer het ook maar ik hoef niet alles aan te nemen niet van evo aanhangers maar ook niet van mede christenen.
Je hoeft het van mij ook niet meteen als zoete koek te accepteren maar...
Het is ook een beetje doorgronden hoe de schepper is en hoe hij werkt, door middel van bijbel studie krijg je een beeld van de persoonlijkheid van de schepper en daar kan mijn argument bij passen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 06 jun 2017 08:36

antoon schreef:Nu moet je eens naar FT forum gaan en voor leggen dat evo en geloof samen kunnen gaan, je krijgt de wind van voren, nu weet ik ook dat zij daar wel een beetje kennis maar totaal geen inzicht hebben, toch alleen op dit punt hebben zij recht van spreken.

Verspillen van energie. Natuurlijk zijn zij voor een letterlijke lezing anders hebben zij geen redenen meer om ongebreideld te kunnen schoppen en trappen. :mrgreen:

antoon schreef:... ik begrijp de opvatting van letterlijke dagen, ik respecteer het ook maar ik hoef niet alles aan te nemen niet van evo aanhangers maar ook niet van mede christenen.

Precies, zo denken theïstisch evolutionisten ook, maar dan worden we weggezet als 'onbesneden Filistijnen' of erger.
Wonderlijk allemaal. #-o
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 06 jun 2017 10:33

antoon schreef:schreef Bambi

klopt het bewijst en weerlegt niets, behalve dan dat de bijbel weer gelijk had, er was een begin en als de schepper de oerknal als vorming van de aarde en het universum gebruikte, daarna als begin schepping mens planten en dieren inluidde, is er niets wat daar op tegen is. totaal niets

Genesis 1:1 In [het] begin schiep God de hemel en de aarde.
2 De aarde nu bleek vormloos en woest te zijn en er lag duisternis op het oppervlak van [de] waterdiepte....

"In het begin" betekent niets anders dan "Daar begon het mee" of "Om te beginnen"

En als God later Zelf tegen Mozes zegt dat Hij de hemel en aarde en alles wat daarop is in 6 dagen schiep en op de 7e rustte en ze daarom ook op de 7e dag moeten rusten, dan bedoelt Hij ook 6 dagen en geen 6 keer 7000 jaar. En God heeft er ook nog bijgezegd dat Mozes dat tegen het volk moest zeggen, dus die data staat wel in de bijbel nl op dag 6 schiep Hij Eva.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 jun 2017 10:42

Het zit bijbels zo in elkaar
van de 7 perioden heeft God er 6 afgesloten met HET WAS GOED en gaf zijn zegen, alleen bij de laatste dag/periode sprak hij dat niet, later gag hij door middel van zijn bijbelschrijvers te kennen dat de 7e dag/periode nog voortduurde dat was al duizenden jaren verder

Het is logisch denken en combineren
de laatste dag duurt nu nog steeds voort, dus het is echt geen normale dag van 24 uur meer, het zou een beetje vreemd zijn als de andere dagen wel letterlijk 24 uur waren.

En God heeft er ook nog bijgezegd dat Mozes dat tegen het volk moest zeggen, dus die data staat wel in de bijbel nl op dag 6 schiep Hij Eva.

zie boven staande, de dag is nog steeds bezig
als ik even tijd heb zal ik Bijbel passages invoegen

Bambi

Berichtdoor Bambi » 06 jun 2017 10:49

antoon schreef:Het zit bijbels zo in elkaar
van de 7 perioden heeft God er 6 afgesloten met HET WAS GOED en gaf zijn zegen, alleen bij de laatste dag/periode sprak hij dat niet, later gag hij door middel van zijn bijbelschrijvers te kennen dat de 7e dag/periode nog voortduurde dat was al duizenden jaren verder

de laatste dag duurt nu nog steeds voort, dus het is echt geen normale dag van 24 uur meer, het zou een beetje vreemd zijn als de andere dagen wel letterlijk 24 uur waren.

Ik dacht het niet. Als God 7000 jaar erover deed om Adam en Eva te scheppen, zou dit al niet kloppen hè?
Genesis 5:3
En Adam leefde honderd en dertig jaren, en gewon een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld, en noemde zijn naam Seth.

Genesis 5:5
Zo waren al de dagen van Adam, die hij leefde, negenhonderd jaren, en dertig jaren; en hij stierf.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 jun 2017 11:16

2 Zo kwamen de hemel en de aarde en hun gehele leger tot voltooiing. 2 En tegen de zevende dag kwam God tot de voltooiing van zijn werk dat hij gemaakt had, en hij ging ertoe over op de zevende dag te rusten van al zijn werk dat hij gemaakt had. 3 Voorts zegende God de zevende dag en hij heiligde die, omdat hij daarop is blijven rusten van al zijn werk, dat God geschapen heeft om [het] te maken.

even goed begrijpen Adam was er zijn jaren gingen tellen zoals je aangaf

Uit Genesis 1 onderkennen we dat DE SCHEPPER in zes dagen-perioden de aarde klaar maakte voor mens en dier. De Bijbel zegt over het eind van elke dag-periode En het werd avond en het werd morgen (Gen. 1:5, 8, 13, 19, 23, 31). Maar NET over de zevende dag wordt IETS ANDERS gezegd: Voorts zegende God de zevende dag en hij heiligde die, omdat hij daarop is blijven rusten van al zijn werk, dat God geschapen heeft

Later zei GOD dat mensen zijn rust konden ingaan. Rust hij nu nog steeds? IS DIE DAG NOG LOPENDE En hoe weten wij dat.. ECHT EEN VRAAG

Hebreeën 4
aangezien de belofte om zijn rust binnen te gaan nog steeds geldt, moeten we oppassen dat er nooit iemand van jullie tekort blijkt te schieten. Want ook aan ons is het goede nieuws bekendgemaakt, net als aan hen. Maar zij hadden niets aan het woord dat ze hoorden, want ze hadden niet hetzelfde geloof als degenen die luisterden. 3 Wij die geloven, gaan wél binnen in die rust, waarvan hij heeft gezegd:

‘En in mijn woede heb ik gezworen: “Zij zullen mijn rust niet binnengaan”’ — en dat terwijl zijn werk al klaar was sinds de grondlegging* van de wereld.+ 4 Want over de zevende dag heeft hij ergens het volgende gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk.’ 5 En hier zegt hij weer: ‘Zij zullen mijn rust niet binnengaan.’

6 Aangezien sommigen er dus nog zullen binnengaan en degenen aan wie het goede nieuws het eerst bekend is gemaakt, vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 stelt hij opnieuw een dag vast door lange tijd later in Davids psalm ‘vandaag’ te zeggen. Zoals al eerder is gezegd: ‘Als jullie vandaag zijn stem horen, verhard je hart dan niet.’ 8 Want als Jozua ze in een plaats van rust had binnengeleid, zou God later niet over een andere dag hebben gesproken. 9 Er blijft dus een sabbatsrust over voor het volk van God. 10 Want wie Gods rust is binnengegaan, heeft ook gerust van zijn eigen werk, zoals God van het zijne.

De apostel haalt de psalm aan
9 toen jullie voorvaders me op de proef stelden. Ze daagden me uit, ook al hadden ze mijn werken gezien. 10 Want 40 jaar lang voelde ik weerzin tegen die generatie en ik zei: ‘Ze zijn een volk dat in hun hart altijd afdwaalt, ze hebben mijn weg niet leren kennen.’ 11 En in mijn woede heb ik gezworen:‘Zij zullen mijn rust niet binnengaan.’

Gods rust die hij instelde niet na maar nog in de 7e dag duurt voort God sloot de dag niet af zoals de anderen.
er zijn meer argumenten maar eerst dit ontrafelen en het is behoorlijk pittig

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 06 jun 2017 11:27

antoon schreef:Het zit bijbels zo in elkaar

Beste Antoon
Het zit Bijbels NIET zo in elkaar .
Het is wel zo door mensen kunstmatig in elkaar gestoken en als een zogenaamd "nieuw of voortschrijdend licht" aangeprezen en onderwezen. Dit met heel speciale onderliggende redenen. Waardoor men o.a. op deze manier poogt om aan te tonen dat het vierde gebod niet meer van tel is op vandaag en verantwoord men het verzuim aan het verplicht onderhouden van het vierde gebod .
Dit is dan ook één van de vele nieuwe lichten die pas na de tweede wereldoorlog is ontstaan en die totaal tegengesteld zijn aan hetgeen ervoor werd gebracht en onderwezen.(controleer maar de wachtoren uitgaven van vóór de oorlog).

Dit soort" nieuwe of voortschrijdende lichten " is dan ook totaal on-Bijbels omdat ze niet voortbouwen op de voorgaande waarheid of leer maar deze vervangen door iets totaal nieuws dat zelfs in de meeste gevallen het voorgaande totaal tegenspreekt of afbreekt.

Als een zogenaamd "logisch denken en het combineren" waarover je spreekt uiteindelijk leidt tot een afbraak of tegenspraak met de voorgaande leer of met de duidelijke raadgevingen of geboden van God; Dan is dit louter op een menselijke gedachte gestoeld want als de Bijbel in een latere periode meer klaarheid verschaft over een bepaald onderwerp dan is dit NOOIT in tegenspraak met het voorgaande. Integendeel het heeft steeds meer uitleg en inzicht waarom het voorgaande geleerd of geboden werd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 06 jun 2017 11:52

antoon schreef:even goed begrijpen Adam was er zijn jaren gingen tellen zoals je aangaf
Dus je wou beweren dat God er 7000 jaar gedaan heeft, om Adam en Eva te scheppen?

Uit Genesis 1 onderkennen we dat DE SCHEPPER in zes dagen-perioden de aarde klaar maakte voor mens en dier. De Bijbel zegt over het eind van elke dag-periode En het werd avond en het werd morgen (Gen. 1:5, 8, 13, 19, 23, 31). Maar NET over de zevende dag wordt IETS ANDERS gezegd: Voorts zegende God de zevende dag en hij heiligde die, omdat hij daarop is blijven rusten van al zijn werk, dat God geschapen heeft

Later zei GOD dat mensen zijn rust konden ingaan. Rust hij nu nog steeds? IS DIE DAG NOG LOPENDE En hoe weten wij dat.. ECHT EEN VRAAG

6 Aangezien sommigen er dus nog zullen binnengaan en degenen aan wie het goede nieuws het eerst bekend is gemaakt, vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 stelt hij opnieuw een dag vast door lange tijd later in Davids psalm ‘vandaag’ te zeggen. Zoals al eerder is gezegd: ‘Als jullie vandaag zijn stem horen, verhard je hart dan niet.’ 8 Want als Jozua ze in een plaats van rust had binnengeleid, zou God later niet over een andere dag hebben gesproken. 9 Er blijft dus een sabbatsrust over voor het volk van God. 10 Want wie Gods rust is binnengegaan, heeft ook gerust van zijn eigen werk, zoals God van het zijne.

De apostel haalt de psalm aan
9 toen jullie voorvaders me op de proef stelden. Ze daagden me uit, ook al hadden ze mijn werken gezien. 10 Want 40 jaar lang voelde ik weerzin tegen die generatie en ik zei: ‘Ze zijn een volk dat in hun hart altijd afdwaalt, ze hebben mijn weg niet leren kennen.’ 11 En in mijn woede heb ik gezworen:‘Zij zullen mijn rust niet binnengaan.’

Gods rust die hij instelde niet na maar nog in de 7e dag duurt voort God sloot de dag niet af zoals de anderen.
er zijn meer argumenten maar eerst dit ontrafelen en het is behoorlijk pittig

Ik zou je hersens er ook niet over kraken als ik jou was. Je probeert alles in te passen in hokjes. Je gaat er nu vanuit dat God al bijna 7000 in Zijn rust is, dus pas je de rest van het verhaal ook maar in periodes van 7000 jaar. Zo werkt het niet. Want wat als morgen de Grote dag is, dat Hij terug komt? Dan is het bijna 6000 jaar geweest. Wordt de schepping dan ineens 6 keer 6000 jaar? Bij God is altijd rust. Daar wordt iets anders mee bedoeld dan het uitrusten van Zijn 6 daagse schepping. Daarom wordt de 7e dag ook als rustdag gegeven, dan moeten mensen zich alleen met God en Zijn dingen bezighouden, om weer in die rust van God te komen. En in het Nieuwe Testament heeft Jezus alles volbracht, dus is het altijd sabbat als je bij Hem hoort. Dat zegt Jezus al, als Hij mensen die vermoeid en belast zijn, maant naar Hem toe te komen en Hij ze rust zal geven

antoon

Berichtdoor antoon » 06 jun 2017 12:03

Beste alle 2
ik heb de formulering gegeven zoals die zonder tegenspraak met elkaar is
Beste Bambi volgens jou zouden de profetien ook niet uitkomen want bijna allemaal gaan ze over dagen, en het gros van de christenen weet dat er jaren bedoelt zijn.
Ik wil best inruilen voor een betere uitlegging maar dan moet dat zonder tegen spraak IN HET BOEK zijn en ook liefst waarin de bijbel de bijbel verklaart.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 jun 2017 12:07

Ik zou je hersens er ook niet over kraken als ik jou was. Je probeert alles in te passen in hokjes. Je gaat er nu vanuit dat God al bijna 7000 in Zijn rust is, dus pas je de rest van het verhaal ook maar in periodes van 7000 jaar.

Mij hoor je dat niet zeggen in de 1e plaats ik citeer de geinspireerde schrijvers.

Zo werkt het niet. Want wat als morgen de Grote dag is, dat Hij terug komt? Dan is het bijna 6000 jaar geweest. Wordt de schepping dan ineens 6 keer 6000 jaar? Bij God is altijd rust. Daar wordt iets anders mee bedoeld dan het uitrusten van Zijn 6 daagse schepping.

In de bijbel staat niets voor niets, nu heb jij de ondankbare taak om een uiteen te zetten wat er dan wel bedoelt wordt met de richt lijnen die ik in de vorige post gaf.

Daarom wordt de 7e dag ook als rustdag gegeven, dan moeten mensen zich alleen met God en Zijn dingen bezighouden, om weer in die rust van God te komen. En in het Nieuwe Testament heeft Jezus alles volbracht, dus is het altijd sabbat als je bij Hem hoort. Dat zegt Jezus al, als Hij mensen die vermoeid en belast zijn, maant naar Hem toe te komen en Hij ze rust zal geven

Dit is iets uit de wet wij zijn vrij van de wet, wil niet zeggen dat het geen goede raad is, ook nu kunnen we het toepassen

antoon

Berichtdoor antoon » 06 jun 2017 12:16

Beste Antoon
Het zit Bijbels NIET zo in elkaar .
Het is wel zo door mensen kunstmatig in elkaar gestoken en als een zogenaamd "nieuw of voortschrijdend licht" aangeprezen en onderwezen. Dit met heel speciale onderliggende redenen. Waardoor men o.a. op deze manier poogt om aan te tonen dat het vierde gebod niet meer van tel is op vandaag en verantwoord men het verzuim aan het verplicht onderhouden van het vierde gebod .

Ook jij mag van mij een betere uitlegging geven, ik zie het je nog niet doen, maar wieweet
Dit is dan ook één van de vele nieuwe lichten die pas na de tweede wereldoorlog is ontstaan en die totaal tegengesteld zijn aan hetgeen ervoor werd gebracht en onderwezen.(controleer maar de wachtoren uitgaven van vóór de oorlog).

Ik heb het niet over de wachttoren niet over reformatie niet over een belijdenis of wat dan ook, ik haal het uit de schrift, de wachttoren onderschrijft het terecht wil niet zeggen dat ik geen nieuw licht ontvangen heb van andere groeperingen, dat heb ik ook

Dit soort" nieuwe of voortschrijdende lichten " is dan ook totaal on-Bijbels omdat ze niet voortbouwen op de voorgaande waarheid of leer maar deze vervangen door iets totaal nieuws dat zelfs in de meeste gevallen het voorgaande totaal tegenspreekt of afbreekt.

Je zal moeten aantonen niet alleen maar roepen, want dat doe je nu

Als een zogenaamd "logisch denken en het combineren" waarover je spreekt uiteindelijk leidt tot een afbraak of tegenspraak met de voorgaande leer of met de duidelijke raadgevingen of geboden van God; Dan is dit louter op een menselijke gedachte gestoeld want als de Bijbel in een latere periode meer klaarheid verschaft over een bepaald onderwerp dan is dit NOOIT in tegenspraak met het voorgaande. Integendeel het heeft steeds meer uitleg en inzicht waarom het voorgaande geleerd of geboden werd.

de formulering spreekt zich niet tegen in de bijbel, dat het pittige kost is dat weet ik, je zal ook diepgaande kennis moeten hebben om verbanden te zien

Terug naar “[Religie] - Open forum”