heintje schreef:@Cicero
Je beweert heel stellig dat Jezus uit Nazareth kwam. Ik dacht Bethlehem een hele goede 1e optie was. Welke is het nou en welk historische bewijs (hoeveel diverse soorten bronnen) heb je hiervoor?
Er staat nergens dat Jezus uit Betlehem kwam. Jezus kwam uit Nazaret (en verhuisde toen hij ging optreden naar Kafarnaüm):
Mc. 1:9 In die tijd kwam Jezus vanuit Nazaret, dat in Galilea ligt...
Mt. 4:13 Hij liet Nazaret achter zich en ging wonen in Kafarnaüm.
Mt. 21:11 Dat is Jezus, de profeet uit Nazaret in Galilea.
Lc. 2:51 Hij reisde met hen terug naar Nazaret en was hun voortaan gehoorzaam.
Lc. 4:16 Hij kwam ook in Nazaret, waar hij was opgegroeid.
Joh. 1:45-46 Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazaret. ‘Uit Nazaret?’ zei Natanaël. ‘Kan daar iets goeds vandaan komen?’
Hand. 10:38 Jezus uit Nazaret
Verder nog:
Jezus de Nazarener of Nazoreeër (Mc. 1:24/Lc. 4:34; Mc. 10:47/Lc. 18:37; Mc. 14:67/Lc. 24:19/Mt. 26:71/Lc. 24:19; Mc. 16:6; Joh. 18:5.7; 19:19; Hand. 2:22; 3:6; 4:10; 6:14; 22:8; 24:5; 26:9), d.w.z. iemand uit Nazaret.
Dat wil zeggen: de vroege bronnen zijn, als ze er iets over zeggen, eenduidig over de plaats waar Jezus vandaan kwam. Dat is iets vanzelfsprekends en moet daarom wel teruggaan op oudere herinneringen. Zijn die herinneringen correct? Dat Jezus uitgerekend uit Nazaret moest komen, verzin je niet, want dan zou je wel iets meer bijzonders verzinnen. Daarom is het hoogstwaarschijnlijk een accurate herinnering.
Of kloppen de 'feiten' van de volkstelling, waarvan we weten dat ook dit niet heeft plaatsgevonden.
De census heeft plaatsgevonden hoor, lees Josefus maar.
De geboortegeschiedenis van Matteüs (wat jou betreft een historische bron) kun je onmogelijk lijmen aan die van Lukas (eveneens een historische bron) aangezien er een hiaat van tien jaar zit tussen de dood van Herodus en de volkstelling van Quirinius. Tenminste één van twee is historisch gezien onbetrouwbaar. Deze zaak is uitputtend onderzocht en aangetoond door de historicus Richard Carrier (maar die nam je niet serieus meende ik).
Daar is al eeuwenlang onderzoek naar gedaan, Carrier heeft echt niets nieuws bedacht.
Maar ik denk dat je twee dingen door de war haalt. Namelijk of een geschrift en historische bron is (dat is vrijwel altijd het geval) en of alles wat erin staat historisch betrouwbaar is (in elk geschrift valt wel een foutje te ontdekken). Als ik zeg dat Matteüs een historische bron is, betekent dat nog niet dat ik hem op zijn woord geloof. Ik zeg alleen dat door kritische analyse je er historische gegevens uit kunt filteren. Hetzelfde geldt voor Tacitus: ik geloof er niet zoveel van dat Vespasianus een blinde en verlamde genas zoals hij vertelt, maar Tacitus' verslag is wel van grote waarde om de geschiedenis van Vespasianus te beschrijven.
Net als bij Julius Caesar, de Peloponnesische oorlog, Sokrates, de ontwikkeling van het principaat of wat niet al, is het de bedoeling dat je al de bronnen analyseert en naast elkaar legt. Wat neemt de een van de ander over, wat gaat terug op oudere bronnen, waarin spreken ze elkaar tegen en waarom, en waarin komen ze overeen en waarom, wat past in de context van de tijd, wat is inherent geloofwaardig, waarmee kunnen we dit of dat vergelijken, enzovoort. Dan ontstaat er een bepaald beeld op grond waarvan je een historische synthese kunt maken.
Je noemt nogal wat vergelijkingsmateriaal. Ik ben in deze geïnteresseerd in de diversiteit van de bronnen. Komen deze van 1 volk of meerdere?
Dat verschilt per situatie, en of bronnen van een volk of niet komen is vaak niet bijster van belang.
En ook leuk dat je geloofwaardig noemt. Als een heel groot gedeelte van de inhoud van de evangeliën niet geloofwaardig is, waarom gebruik je dit dan toch als bron voor het bestaan van een historisch figuur?
Omdat dit geheel verschillende zaken zijn. De keizervitae van Suetonius staan ook vol ongeloofwaardige verhalen, maar die gebruiken we ook 'gewoon' als historische bron. Als ergens ongeloofwaardige zaken in staan, betekent dat niet dat de andere zaken ook zomaar ongeloofwaardig worden. Dat geldt ook omgekeerd: er is een gedeelte van de evangeliën wel geloofwaardig, maar dat is geen reden om alles historisch geloofwaardig te verklaren.