http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&u=http://newlife.id.au/equality-and-gender-issues/kenegdo-meet-subordinate-suitable-or-similar/&prev=searchhettys schreef:Nee. er staat nergens in de bijbel dat de vrouw gelijkwaardig is. Geef mij een tekst waarin het woord 'gelijkwaardig' voorkomt.
Je moet elkaar onderdanig zijn. Dat wil er bij jouw niet in, maar dat staat er toch echt.hettys schreef:Christus Onderwijs
Markus 10: 42 En Jezus riep hen tot Zich en zeide tot hen: Gij weet, dat zij, die regeerders ('Archein') der volken heten, heerschappij over hen voeren, en hun rijksgroten oefenen macht over hen.
Hier had je dus wel het Griekse woord ‘archein’ in de betekenis van hoofden van het volk.
Markus 10: 43 Zo is het echter onder u niet.
‘Nou’, zegt Christus, ‘zo moet het onder jullie niet zijn’. Als Paulus dan spreekt over het hoofd zijn in Efeze 5 deze les van Christus vergeten zijn? Nee, hij gebruikt bewust dat andere woord voor ‘hoofd’.
Markus 10: 44 – 45 Maar wie groot wil worden onder u, zal uw dienaar zijn; en wie onder u de eerste wil zijn, zal aller slaaf zijn. Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om Zich te laten dienen, maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen.
Tegenover het hoofdschap (arche) in de wereld tekent Christus hier de kenmerken van Zijn hoofdschap (kephale). Christus doel was niet om de baas te zijn over de gemeente, maar om haar te heiligen en te reinigen. In die zin is de man het hoofd van de vrouw, niet om over haar te heersen, maar om haar lief te hebben en te dienen.
Daar zeggen ze doodleuk dat Jezus niet de baas is. maar er staat wel dat je Jezus moet gehoorzamen. Hoe zit dat nou? Hoe zit dat nou? De man is niet de baas, maar je moet wel onderdanig zijn....
In dit verband -waarin het gaat over het huwelijk in vergelijking met Christus en de Gemeente- staat heel niets over de baas zijn.
Dan blijft natuurlijk wel staan dat Jezus gezegd heeft, leer hen onderhouden alles wat ik u geboden hen. Alleen staat deze uitspraak dan weer niet in verband met het huwelijk.
En zijn geboden onderhouden gebeurd uit liefde voor hem, want Jezus zegt: wie mij liefheeft onderhoud mijn geboden.
In liefde komt het woord moeten niet voor. Liefde is geven en ontvangen.hettys schreef:Je kunt van alles liefhebben, tot je hond aan toe. Een opofferende liefde. Die moet ook wel gehoorzamen. En die liefde is ook dienend.
naamloos schreef:Als rosh, het Hebreeuws woord voor hoofd, in de zin van leider werd gebruikt, kiest de septuaginth voor het woord arche.
Lees je wel? Ik zeg toch niet dat rosh niet óók leidinggevend betekent.hettys schreef:Als ik zo in het OT zit te zoeken, zie ik dat voor 'hoofd' (in de zin van leider) ook al-loof' wordt gebruikt. of 'ab' Er zijn in het Ot allerlei woorden voor hoofd in de zin van leider. Wat heeft dat nou precies te maken met het grieks voor leidinggevend?
De keren dat ik rosh tegenkom, is het wel echt leidinggevend. In de zin van baas. Bijv. in Richteren 11:8.
Ik zeg dat er in dát geval vertaald werd met arche, en niet met kephale.
En er staat niet dat de man de arche is van de vrouw, maar de kephale.
Nou sorry, maar dit vind ik je reinste onzin.hettys schreef:sorry. ik vindt dat je reinste onzin. Waarom zou God eerst alle dieren scheppen om te zien of er een partner voor Adam tussen zat, als Hij de vrouw verborgen al had geschapen?
Ook had de Heere God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.
Want als de Heere God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.
Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds; maar voor den mens vond hij geen hulpe, die als tegen hem over ware.
Toen deed de Heere God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam een van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees.
De hulp had dus net zo goed een dier kunnen zijn, als die bij Adam had gepast.
God ging niet eerst dieren scheppen om te kijken of er iets passends voor Adam tussen zat, die was er nog niet eens.
God maakte de vrouw als iemand tegenover hem, dus niet onder hem.
En samen moesten ze heersen over de schepping incl over de dieren 1:28.
En God heeft man en vrouw naar zijn beeld geschapen, wat met de dieren niet het geval is.
Ik ben er verder helemaal klaar mee, iemand die zo minderwaardig over vrouwen praat daar ga ik niet verder mee in discussie.