Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 jun 2014 08:41

En je houdt er dus helemaal geen rekening mee dat jouw interpretatie van Gods Woord wel eens feilbaar zou kunnen zijn?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 03 jun 2014 08:48

Tante Pollewop schreef:En je houdt er dus helemaal geen rekening mee dat jouw interpretatie van Gods Woord wel eens feilbaar zou kunnen zijn?


Dan is het niet Gods Woord meer.
Er is maar 1 ware uitleg van Gods Woord.
Het gaat niet om onze eigen interpretaties, maar om datgene wat God in Zijn Woord tot ons wil zeggen.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 jun 2014 08:52

Maar waarom zie jij je eigen interpretatie dan als de enige ware uitleg? Dat is toch arrogant?

Faramir

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Faramir » 03 jun 2014 08:52

Spreeuw schreef:Dan is het niet Gods Woord meer.

Gods Woord blijft Gods Woord. Er zijn inmiddels zo'n 30.000 verschillende interpretaties van datzelfde Gods Woord. Als jouw interpretatie van Gods Woord onjuist blijkt wil dat niet zeggen dat het Gods Woord niet meer is.
Er is maar 1 ware uitleg van Gods Woord.

Dus jij verheft nu je eigen interpretatie boven alle andere interpretaties van Gods Woord?
Het gaat niet om onze eigen interpretaties, maar om datgene wat God in Zijn Woord tot ons wil zeggen.

En dat moet je dus interpreteren. Zonder interpretatie kan je er namelijk vrij weinig mee, al helemaal niet toepassen op je eigen leven.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 03 jun 2014 08:55

Tante Pollewop schreef:Maar waarom zie jij je eigen interpretatie dan als de enige ware uitleg? Dat is toch arrogant?


Begrijpt u het niet of wilt u het niet begrijpen?
Of wilt u uw eigen interpretatie van Gods Woord verdedigen?
Het gaat niet om mijn eigen interpretatie, maar om datgene wat God in een bepaald tekstgedeelte tot ons wil zeggen.

Lock&Stock

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Lock&Stock » 03 jun 2014 08:56

Spreeuw schreef:Het gaat niet om onze eigen interpretaties, maar om datgene wat God in Zijn Woord tot ons wil zeggen.


Het gaat in het christendom toch juist om interpretaties? Waarom anders al die verschillende denominaties? Of behoor jij niet toe aan denominatie?

Lock&Stock

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Lock&Stock » 03 jun 2014 08:56

Spreeuw schreef:maar om datgene wat God in een bepaald tekstgedeelte tot ons wil zeggen.


Dan is het toch vreemd dat bij dezelfde tekstgedeeltes verschillende christenen blijkbaar een andere boodschap krijgen van God...

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 jun 2014 09:02

Spreeuw schreef:Begrijpt u het niet of wilt u het niet begrijpen?
Of wilt u uw eigen interpretatie van Gods Woord verdedigen?
Het gaat niet om mijn eigen interpretatie, maar om datgene wat God in een bepaald tekstgedeelte tot ons wil zeggen.

Ik kan hetzelfde aan jou vragen: begrijp je niet dat jouw interpretatie een menselijke is, en dus nooit verheven kan worden tot de enige ware?
Wellicht begrijp je het wel helemaal verkeerd en wil God wel iets heel anders zeggen dan jij denkt..

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 03 jun 2014 09:05

Faramir schreef:Gods Woord blijft Gods Woord. Er zijn inmiddels zo'n 30.000 verschillende interpretaties van datzelfde Gods Woord. Als jouw interpretatie van Gods Woord onjuist blijkt wil dat niet zeggen dat het Gods Woord niet meer is.


God is niet gediend van uw eigen interpretatie van Zijn Woord. Hij is namelijk Dezelfde tot in alle eeuwigheid. Zijn Woord is onveranderlijk. De Bijbel is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Uw en mijn verstand is verduisterd, en daarom zijn er verschillende interpretaties ontstaan. Er is maar een waarheid, namelijk die van Gods Woord. En als er slechts 1 waarheid is, is er geen ruimte voor meerdere interpretaties. Jezus zegt: "Ik ben de Waarheid."

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 03 jun 2014 09:10

Ik kan hetzelfde aan jou vragen: begrijp je niet dat jouw interpretatie een menselijke is, en dus nooit verheven kan worden tot de enige ware?


Nogmaals: het gaat niet om mijn interpretatie, want die is niet juist. Hetzelfde geldt voor uw interpretatie. God spreekt Zelf vanuit Zijn Woord tot ons, dat alleen is waar.

Wellicht begrijp je het wel helemaal verkeerd en wil God wel iets heel anders zeggen dan jij denkt..


Dat is mogelijk, maar in zo'n geval heb ik Gods Woord niet goed verstaan. Maar dat kan u ook overkomen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Cicero » 03 jun 2014 09:11

Oke, maar wat garandeert dat je Gods woord wel goed verstaat?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 03 jun 2014 09:17

Cicero schreef:Oke, maar wat garandeert dat je Gods woord wel goed verstaat?


Dat is lastig, omdat ons verstand door de zondeval verduisterd is.
Maar een goed onderzoek van Gods Woord kan veel helpen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Cicero » 03 jun 2014 09:25

Spreeuw schreef:Dat is lastig, omdat ons verstand door de zondeval verduisterd is.
Maar een goed onderzoek van Gods Woord kan veel helpen.

onderzoek = interpretatie

Faramir

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Faramir » 03 jun 2014 09:29

Spreeuw schreef:God is niet gediend van uw eigen interpretatie van Zijn Woord.

Toch wel anders waren we wel robots zonder enige vrije wil.
Hij is namelijk Dezelfde tot in alle eeuwigheid.

Toch veranderd het beeld wat mensen van Hem hebben van tijd tot tijd. Kijk bijvoorbeeld naar de tijd van het OT en de tijd van vandaag de dag.
Zijn Woord is onveranderlijk.

Indien je onder Zijn Woord verstaat de bijbel dan is dat zeker wel aan verandering onderhevig in de loop der eeuwen. Zo is ooit het nieuwe testament toegevoegd en zijn er op een gegeven moment binnen bepaalde denominaties boeken van het oude testament verwijderd.
De Bijbel is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.

De dagelijkse praktijk laat al sinds de tijden van het oude testament zien dat dat wel degelijk het geval is.
Uw en mijn verstand is verduisterd, en daarom zijn er verschillende interpretaties ontstaan.

En toch claim je hier dat jouw interpretatie geen interpretatie is en dus ook niet verduisterd.
Verder ben ik het wel met deze zin eens.
Er is maar een waarheid, namelijk die van Gods Woord. En als er slechts 1 waarheid is, is er geen ruimte voor meerdere interpretaties. Jezus zegt: "Ik ben de Waarheid."

God is de Waarheid.
Datgene wat jij Gods Woord noemt (de bijbel) daar kunnen we in lezen over God en dus de Waarheid. Maar dat wil niet zeggen dat de verzameling boeken de Waarheid zijn en dat er geen interpretatie van mogelijk is.

Ik wil verder niet heel vervelend doen, maar als christen vind ik dat er wel wat relevatie in je geloof mag plaatsvinden.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 03 jun 2014 09:32

Cicero schreef:onderzoek = interpretatie


Dat is niet waar.
Bij een onderzoek gaat het om iets wat controleerbaar is en kan het zowel juist als onjuist zijn.
Bij een interpretatie gaat het om eigen, persoonlijke uitleg van of opvatting over iets.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten