wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: wedergeboren

Berichtdoor mealybug » 13 nov 2013 23:08

Jvslooten schreef:Gewoon, Gods volk, naar de bijbelse definitie. Maar je mag van mij ook het nageslacht van Abraham zeggen, als je dat makkelijker vind:)

het geestelijk nageslacht , bedoel je dan ?
Want lichamelijke bloedlijnen zijn nergens een garantie voor .

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 nov 2013 23:10

Net 3 bladzijdes opgeschoond met reacties die hier niet thuis horen.

Hou het netjes tegenover elkaar en reageer alleen topic gerelateerd.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 23:19

Jvslooten schreef:Gewoon, Gods volk, naar de bijbelse definitie. Maar je mag van mij ook het nageslacht van Abraham zeggen, als je dat makkelijker vind:)
mealybug schreef:het geestelijk nageslacht , bedoel je dan ?
Klopt, niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël. En niet allen die Abrahams nageslacht zijn, zijn allen kinderen.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 14 nov 2013 08:10

Boaz:
Kan je het wat duidelijker toelichten? Heb je het over gelovigen uit de volkeren, of over het volk Israel?

Jvslooten:
Gewoon, Gods volk, naar de bijbelse definitie. Maar je mag van mij ook het nageslacht van Abraham zeggen, als je dat makkelijker vind:)

Waarom beantwoord je mijn vraag nou niet, want je blijft in het vage hangen.
God heeft een volk uit de heidenen, en een volk uit de Joden. Die twee zijn nog steeds onderscheiden. Over welke heb je het? Of heb je het over beide?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 nov 2013 08:22

Verduidelijkend stukje:

http://www.bijbelcollege.nl/downloads/s ... geloof.pdf

(maar goed, zal wel weer verguisd worden omdat het uit een verkeerde hoek komt o.i.d.)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 nov 2013 08:51

Boaz schreef:Waarom beantwoord je mijn vraag nou niet, want je blijft in het vage hangen.
God heeft een volk uit de heidenen, en een volk uit de Joden. Die twee zijn nog steeds onderscheiden. Over welke heb je het? Of heb je het over beide?

Hee Boaz!

Dit is voor het eerst eigenlijk dat ik hoor dat er twee volken van God zijn. Of hang jij de twee-wegen-leer aan?

Groetjes!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 nov 2013 08:56

mealybug schreef:Verduidelijkend stukje:

http://www.bijbelcollege.nl/downloads/s ... geloof.pdf

(maar goed, zal wel weer verguisd worden omdat het uit een verkeerde hoek komt o.i.d.)

Hee Mealybug,

Komt inderdaad uit een gezellig hoekje, maar dat geeft niet, beproef de geesten of zij uit God zijn nietwaar? Maar goed geschreven, duidelijk, bijbels ook volgens mij, maar het gaat nièt over wedergeboorte -dat wordt slechts terloops genoemd, op een voor mij onnavolgbare wijze-. In die zin is het dus niet echt een verduidelijkend stukje, alhoewel het best leerzaam is.

Groeten!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 nov 2013 09:03

Ja, het gaat inderdaad vooral om het vervolg op de wedergeboorte, de wedergeboorte is slechts een fase, het vervolg is de heiliging enz.
Waarom is het zo onnavolgbaar voor je, als je net zegt dat het duidelijk is ?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 14 nov 2013 09:07

Boaz:
Waarom beantwoord je mijn vraag nou niet, want je blijft in het vage hangen.

Jvslooten:
Hee Boaz!

Dit is voor het eerst eigenlijk dat ik hoor dat er twee volken van God zijn. Of hang jij de twee-wegen-leer aan?

Groetjes!

Je stelt een vraag, zonder de mijne te beantwoorden. Wat houdt je tegen? Je zet jezelf niet neer als een serieuze gesprekspartner.

Maar indirect geef je al aan dat je niet ziet dat het belangrijk is goed te lezen in je Bijbel wanneer er tot wie wordt gesproken, en je geeft hiermee ok duidelijk aan dat wanneer er volgens jou geen onderscheid is, alle beloften voor Israel zijn komen te vervallen. Dàt is nu o.a. een van de resten van de vervangingstheologie die nog stevig overeind staat.

Aangezien je weigert om serieus te reageren, zal ik het onderwerp ook verder laten rusten, ik ga er dan geen energie in steken.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 nov 2013 09:39

mealybug schreef:Ja, het gaat inderdaad vooral om het vervolg op de wedergeboorte, de wedergeboorte is slechts een fase, het vervolg is de heiliging enz.
Waarom is het zo onnavolgbaar voor je, als je net zegt dat het duidelijk is ?

Hoi Mealybug!

het enig wat me dus niet duidelijk is, is dat ene kleine zinnetje over de wedergeboorte:

´..Hoewel we, zodra we tot geloof komen, gered zijn door dit geloof –
de wedergeboorte-´

Het lijkt alsof geloof en wedergeboorte hetzelfde zijn en over bekering wordt niet gesproken. Begrijp je mijn verwarring?

Groeten!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 nov 2013 09:43

Boaz schreef:Je stelt een vraag, zonder de mijne te beantwoorden. Wat houdt je tegen? Je zet jezelf niet neer als een serieuze gesprekspartner.
Ik heb je vraag wel beantwoord hoor.. en bovendien heb ik je een wedervraag gesteld, waar je mij geen antwoord op wil geven. Dat vind ik jammer.

Boaz schreef:Maar indirect geef je al aan dat je niet ziet dat het belangrijk is goed te lezen in je Bijbel wanneer er tot wie wordt gesproken, en je geeft hiermee ok duidelijk aan dat wanneer er volgens jou geen onderscheid is, alle beloften voor Israel zijn komen te vervallen.
Dat zijn twee aannames van jou die allebei pertinent onwaar zijn. Dat vind ik jammer.

Boaz schreef:Aangezien je weigert om serieus te reageren, zal ik het onderwerp ook verder laten rusten, ik ga er dan geen energie in steken.
Dat lijkt me inderdaad beter. Groetjes.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 nov 2013 09:57

Jvslooten schreef:
Het lijkt alsof geloof en wedergeboorte hetzelfde zijn en over bekering wordt niet gesproken. Begrijp je mijn verwarring?

Groeten!

Er wordt (terecht) vanuit gegaan, dat degene die het Woord hoort, het geweldige Evangelie, dat ook aanneemt, en zich niet verhardt.
Heb 4:7 !

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 nov 2013 09:59

mealybug schreef:Er wordt (terecht) vanuit gegaan, dat degene die het Woord hoort, het geweldige Evangelie, dat ook aanneemt, en zich niet verhardt.
En, klopt dat in de praktijk? Wordt iedereen die het evangelie hoort, gelovig?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 nov 2013 14:30

mealybug schreef:Er wordt (terecht) vanuit gegaan, dat degene die het Woord hoort, het geweldige Evangelie, dat ook aanneemt, en zich niet verhardt.

Dat is dus niet waar: Markus 4
Hoort toe: ziet, een zaaier ging uit om te zaaien.
En het geschiedde in het zaaien, dat het ene deel zaads viel bij den weg; en de vogelen des hemels kwamen, en aten het op.
En het andere viel op het steenachtige, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op, omdat het geen diepte van aarde had.
Maar als de zon opgegaan was, zo is het verbrand geworden, en omdat het geen wortel had, zo is het verdord.
En het andere viel in de doornen, en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve, en het gaf geen vrucht.
En het andere viel in de goede aarde, en gaf vrucht, die opging en wies; en het ene droeg dertig-,en het andere zestig-,en het andere honderd voud.
En Hij zeide tot hen: Wie oren heeft om te horen, die hore.
En als Hij nu alleen was, vraagden Hem degenen, die omtrent Hem waren, met de twaalven, naar de gelijkenis.
En Hij zeide tot hen: Het is u gegeven te verstaan de verborgenheid van het Koninkrijk Gods; maar dengenen, die buiten zijn, geschieden al deze dingen door gelijkenissen;
Opdat zij ziende zien, en niet bemerken, en horende horen, en niet verstaan; opdat zij zich niet te eniger tijd, bekeren en hun de zonden vergeven worden.
En Hij zeide tot hen: Weet gij deze gelijkenis niet, en hoe zult gij al de gelijkenissen verstaan?
De zaaier is, die het Woord zaait.
En dezen zijn, die bij den weg bezaaid worden, waarin het Woord gezaaid wordt; en als zij het gehoord hebben, zo komt de satan terstond, en neemt het Woord weg, hetwelk in hun harten gezaaid was.
En dezen zijn desgelijks, die op de steenachtige plaatsen bezaaid worden; welke, als zij het Woord gehoord hebben, terstond hetzelve met vreugde ontvangen.
En hebben geen wortel in zichzelven, maar zijn voor een tijd; daarna, als verdrukking of vervolging komt om des Woords wil, zo worden zij terstond geergerd.
En dezen zijn, die in de doornen bezaaid worden; namelijk degenen, die het Woord horen;
En de zorgvuldigheden dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms en de begeerlijkheden omtrent de andere dingen, inkomende, verstikken het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
En dezen zijn, die in de goede aarde bezaaid zijn, welke het Woord horen en aannemen, en dragen vruchten, het ene dertig-,en het andere zestig-,en het andere honderd voud.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 nov 2013 15:31

schelpje3 schreef:Dat is dus niet waar: Markus 4
Hoort toe: ziet, een zaaier ging uit om te zaaien.
En het geschiedde in het zaaien, dat het ene deel zaads viel bij den weg; en de vogelen des hemels kwamen, en aten het op.
En het andere viel op het steenachtige, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op, omdat het geen diepte van aarde had.
Maar als de zon opgegaan was, zo is het verbrand geworden, en omdat het geen wortel had, zo is het verdord.
En het andere viel in de doornen, en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve, en het gaf geen vrucht.
En het andere viel in de goede aarde, en gaf vrucht, die opging en wies; en het ene droeg dertig-,en het andere zestig-,en het andere honderd voud.
En Hij zeide tot hen: Wie oren heeft om te horen, die hore.
En als Hij nu alleen was, vraagden Hem degenen, die omtrent Hem waren, met de twaalven, naar de gelijkenis.
En Hij zeide tot hen: Het is u gegeven te verstaan de verborgenheid van het Koninkrijk Gods; maar dengenen, die buiten zijn, geschieden al deze dingen door gelijkenissen;
Opdat zij ziende zien, en niet bemerken, en horende horen, en niet verstaan; opdat zij zich niet te eniger tijd, bekeren en hun de zonden vergeven worden.
En Hij zeide tot hen: Weet gij deze gelijkenis niet, en hoe zult gij al de gelijkenissen verstaan?
De zaaier is, die het Woord zaait.
En dezen zijn, die bij den weg bezaaid worden, waarin het Woord gezaaid wordt; en als zij het gehoord hebben, zo komt de satan terstond, en neemt het Woord weg, hetwelk in hun harten gezaaid was.
En dezen zijn desgelijks, die op de steenachtige plaatsen bezaaid worden; welke, als zij het Woord gehoord hebben, terstond hetzelve met vreugde ontvangen.
En hebben geen wortel in zichzelven, maar zijn voor een tijd; daarna, als verdrukking of vervolging komt om des Woords wil, zo worden zij terstond geergerd.
En dezen zijn, die in de doornen bezaaid worden; namelijk degenen, die het Woord horen;
En de zorgvuldigheden dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms en de begeerlijkheden omtrent de andere dingen, inkomende, verstikken het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
En dezen zijn, die in de goede aarde bezaaid zijn, welke het Woord horen en aannemen, en dragen vruchten, het ene dertig-,en het andere zestig-,en het andere honderd voud.

Inderdaad, aan iedereen de keuze.

Terug naar “[Religie] - Open forum”