Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2013 14:13

Wilsophie schreef:Is dat niet dat gedoe met die Johanna komma?

1 joh. 5 vers 7 "want ( dus er ging iets aan vooraf) dus lees je ook vers 6 en 5 waar gewoon duidelijk staat dat Jezus is de Zoon van God,( maar let op dat dit na de opstanding is geschreven.) Deze is gekomen door water en bloed namelijk Jezus. Water is een beeld van het Woord van God en bloed is een beeld van Leven. En het Woord is Leven, dus allemaal synoniemen en geen verschillen en de Geest is het Die daarvan getuigt en waarvan getuigt Hij dan? Dat het de Geest der Waarheid is.
Want,.,...en nu wordt het omschreven nog nader aangeduid dat het om de Vader, gaat en om het Woord ( hetwelke is Christus en de Heilige Geest en deze zijn Eén en moeilijker is het niet.

Dan komt het advies: "Indien wij deze getuigenis DER MENSEN aannemen welnu de getuigenis van God is meerder omdat Hij van de Zoon getuigt." Het gaat dus om het getuigenis van de Vader over de Zoon. en dat dat getuigenis gaat over het eeuwig leven in de Zoon dus in Christus zeggen de volgende verzen.

En ja..dat men op een concilie ging goochelen met komma's om een leer te staven zal me helemaal worst zijn. De Schrift is helemaal duidelijk.

Wat klopt is dat drie één zijn, namelijk de Vader, de Zoon en de Heilige Geest maar een drie-eenheid is iets totaal anders, zie mijn vorige reactie.

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 26 sep 2013 12:56

Drie-eenheid is een term inderdaad gemaakt door mensen in de middeleeuwen.

Het is zoals het is:
1. Er is maar een God, en dat is De Schepper.
2. Jezus de Messias
3. Heilige geest

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 26 sep 2013 12:57

Drie-eenheid is een term inderdaad gemaakt door mensen in de middeleeuwen.

Het is zoals het is:
2. Jezus de Messias
3. Heilige geest

Na de kruisiging ging pas het lichtje branden dat Jezus wel eens de Messias zou kunnen zijn. Nu wordt Hij aanbeden Als God - en dat is niet goed. je moet door Jezus -> God aanbidden. Dat doet Jezus ook voor ons Hij is onze ''''advocaat'''' Verlosser

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 sep 2013 13:16

tegendraadje schreef:Drie-eenheid is een term inderdaad gemaakt door mensen in de middeleeuwen.

Het is zoals het is:
2. Jezus de Messias
3. Heilige geest

@tegendraadje ; Niet in de middeleeuwen

maar in het jaar 325 kwamen 318 bisschoppen bijeen te Nicea. Er werd een geloofsbelijdenis aangenomen waarin staat dat Christus homoousios, van dezelfde substantie, is als de Vader en dus ook waarlijk God is.
In het jaar 381 kwam het Eerste Concilie van Constantinopel bijeen.
De fundamentele doctrines van de christelijke kerken werden voor altijd vastgelegd: de leer van de triniteit (drie-eenheid).
Het geloof in de Heilige Geest als gelijkwaardige goddelijke derde persoon van de in essentie éne God werd in de - in Nicea vastgestelde - geloofsbelijdenis opgenomen. De Heilige Geest komt - volgens de aangevulde tekst - voort uit God de Vader en wordt samen met Christus de Zoon als (één van de personae van) God aanbeden en geëerd.

Het dogma luidt dat de God bestaat uit God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest en dat deze drie personae weliswaar zijn te onderscheiden maar niet zijn te scheiden, oftewel God is Eén.

Vrije vertaling van de Griekse en Latijnse geloofsbelijdenis;

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.
Terwille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven. Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
En een heilige, algemene en apostolische kerk.
Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.
Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.

Deze belijdenis geldt voor alle christelijke kerken tot op de dag van vandaag.

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 26 sep 2013 14:42

Zoals het in de geloofsbelijdenis snap ik (anders had ik geen belijdenis gedaan :wink: )alleen de naam drie-eenheid wekt best veel verwarring op. merk ik ook aan niet gelovigen

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 sep 2013 18:15

tegendraadje schreef:Zoals het in de geloofsbelijdenis snap ik (anders had ik geen belijdenis gedaan :wink: )alleen de naam drie-eenheid wekt best veel verwarring op. merk ik ook aan niet gelovigen

Mag ik je aanraden het te lezen (en uit te leggen) zoals het oorspronkelijk bedoeld is.

Het dogma luidt dat de God bestaat uit God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest en dat deze drie personae weliswaar zijn te onderscheiden maar niet zijn te scheiden, oftewel God is Eén.

Dus niet 3 personen maar 3 personae.
Personae is een term uit de theaterwereld.
Het betekend 3 rollen - of zoals vroeger 3 maskers.
1 acteur die 3 rollen speelt - dat is personae.

Zo ook met de drie-eenheid.
Er is maar een God - Hij laat zich zien aan de mens in drie verschijningsvormen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2013 10:00

tegendraadje schreef:Zoals het in de geloofsbelijdenis snap ik (anders had ik geen belijdenis gedaan :wink: )alleen de naam drie-eenheid wekt best veel verwarring op. merk ik ook aan niet gelovigen

rotterdam schreef:Mag ik je aanraden het te lezen (en uit te leggen) zoals het oorspronkelijk bedoeld is.

Dus niet 3 personen maar 3 personae.
Personae is een term uit de theaterwereld.
Het betekend 3 rollen - of zoals vroeger 3 maskers.
1 acteur die 3 rollen speelt - dat is personae.

Zo ook met de drie-eenheid.
Er is maar een God - Hij laat zich zien aan de mens in drie verschijningsvormen.

Van jouw vergelijking uitgaande moeten het er vier zijn i.p.v. drie, want één van de drie kan nooit alle drie de rollen van Vader, Zoon en Heilige Geest spelen als ze niet van elkaar gescheiden mogen worden.

God (1) = de Vader (2) de Zoon (3) en de Heilige Geest (4)

Het is dus in werkelijkheid een vier eenheid waar jij in gelooft en wat voor jou het eerste gebod van alle geboden is. Immers, volgens jou mag iemand zich pas christen noemen als hij die mysterieuze eenheid belijdt, dus is dat je eerste gebod. Eerder heb ik op academische wijze in dit topic aangetoond dat de term 'eenheid' heel wat anders betekent als één een gegeven dat nogal een impact heeft op deze discussie, maar het wordt helaas niet opgepakt. :roll:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 sep 2013 11:09

mohamed schreef:Van jouw vergelijking uitgaande moeten het er vier zijn i.p.v. drie, want één van de drie kan nooit alle drie de rollen van Vader, Zoon en Heilige Geest spelen als ze niet van elkaar gescheiden mogen worden.

God (1) = de Vader (2) de Zoon (3) en de Heilige Geest (4)

Spijkers op theologisch laag water.
De Ene is God - Hij laat zich zien als drie gedaantes - Vader, Zoon en Geest.
Zoals 1 acteur - 3 rollen speelt

Immers, volgens jou mag iemand zich pas christen noemen als hij die mysterieuze eenheid belijdt, dus is dat je eerste gebod.

Absolute flauwekul - waar en wanneer heb ik dit gezegd ?

Eerder heb ik op academische wijze in dit topic aangetoond dat de term 'eenheid' heel wat anders betekent als één een gegeven dat nogal een impact heeft op deze discussie, maar het wordt helaas niet opgepakt. :roll:

Academisch ? Op een academische manier spreken over God ?
Het woordenboek zegt bij "academisch" ook "te theoretisch, niet echt".
En zo is het.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2013 12:15

Ik dacht dat je rooms katholiek was rotterdam en zij belijden dat iemand pas christen is als hij de drie-eenheid onderschrijft. Kennelijk is dat niet het geval dus neem ik die opmerking terug.
rotterdam schreef:Academisch ? Op een academische manier spreken over God ?
Het woordenboek zegt bij "academisch" ook "te theoretisch, niet echt".
En zo is het.

Het verschil tussen één en een eenheid is levensecht hoor, daar is niks té theoretisch aan. Voorts wordt het woord eenheid in de Bijbel nooit op God betrokken. Kortom, je weet totaal niet waar je over praat en dat wil je verbloemen met een dooddoener die kant noch wal raakt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 sep 2013 12:17

mohamed schreef:Ik dacht dat je rooms katholiek was rotterdam en zij belijden dat iemand pas christen is als hij de drie-eenheid onderschrijft. Kennelijk is dat niet het geval dus neem ik die opmerking terug.

Volgens mij worden Kopten ook als christenen beschouwd door de katholieke Kerk en die hebben toch een andere kijk op de drie-eenheid.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2013 12:27

mohamed schreef:Ik dacht dat je rooms katholiek was rotterdam en zij belijden dat iemand pas christen is als hij de drie-eenheid onderschrijft. Kennelijk is dat niet het geval dus neem ik die opmerking terug.

Faramir schreef:Volgens mij worden Kopten ook als christenen beschouwd door de katholieke Kerk en die hebben toch een andere kijk op de drie-eenheid.

Kan je daar wat meer over vertellen, bijvoorbeeld hoe de koptische christenen tegen de drie-eenheid aan kijken?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 sep 2013 12:29

Faramir schreef:Volgens mij worden Kopten ook als christenen beschouwd door de katholieke Kerk en die hebben toch een andere kijk op de drie-eenheid.

Heel juist Faramir, niet alleen de Kopten, alle Orthodoxen hebben eigen nuance.

Dat weet Mohamed niet - die is geobsedeerd door het woord Drie-eenheid.
Dat hij een minimaal minderheidsstandpunt binnen de christelijke kerken verdedigd leidt niet tot enige vorm van bescheidenheid.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 sep 2013 12:32

mohamed schreef:Kan je daar wat meer over vertellen, bijvoorbeeld hoe de koptische christenen tegen de drie-eenheid aan kijken?

Ik kan je helaas niet meer vertellen dan wat je erover op bijvoorbeeld Wikipedia over kan lezen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 sep 2013 12:37

Ik ben vrolijk orthodox - is dat goed ?

Kan je daar wat meer over vertellen, bijvoorbeeld hoe de koptische christenen tegen de drie-eenheid aan kijken?

Een historisch strijdpunt met de westerse Kerken is de theologische kwestie over de voortkomst van de Heilige Geest; in het westen heeft men in de 8e eeuw aan de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel het zgn. Filioque toegevoegd: vanaf dat moment leerde de rooms-katholieke Kerk dat de Heilige Geest niet alleen uit de Vader, maar ook uit de Zoon voortkomt.
De orthodoxie (dus ook de Kopten) leert dat de Geest voortkomt uit de Vader door de Zoon.

Het zal je goed doen om te weten dat de orthodoxe Kerk de leer van de doop met enkel besprenkeling verwerpt. (alleen volledige onderdompeling)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 sep 2013 12:41

rotterdam schreef:Het zal je goed doen om te weten dat de orthodoxe Kerk de leer van de doop met enkel besprenkeling verwerpt. (alleen volledige onderdompeling)

Maar dan wel weer ook baby's.

Terug naar “[Religie] - Open forum”