Gereformeerde gemeente en televisie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor 1a2b3c » 25 jan 2013 16:02

schelpje3 schreef:Pleit jij er nu voor om niet altijd en/of geheel naar een dominee te luisteren?

Vergat ik nog: Over de samenkomsten: 1 Kor.14: 29 En laten twee of drie profeten spreken, en laten de anderen het beoordelen. Dus nooit zomaar aannemen wat je voorgeschoteld krijgt.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 25 jan 2013 16:05

Maar mág een kerk wel regels stellen die over het privéleven van kerkgangers gaan? Dat ze regels hebben over het kerkelijk en gemeentelijk leven lijkt me normaal, maar mogen ze ook voorschrijven welke vertaling je thuis moet lezen, of je een boeddhabeeld in huis mag hebben, of je dochter een lange broek aanmag bij het schaatsen, of je open internet mag hebben?
Ik vind die onderwerpen, voor zover ze 'moeilijk liggen', meer iets voor huisbezoekgesprekken dan voor regels van bovenaf.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 25 jan 2013 16:14

Maar om er nu zo'n groot punt van te maken door een apart topic erover te openen, dat begrijp ik niet. Want het is niet alleen de gergem die een tv afwijst!

Bovenstaande schreef @schelpje3 eerder.

Ben het er helemaal mee eens. Ben zelf een GG-er.
Maar laat de GG nu eens met rust!!
We openen toch ook niet 'PKN die ......' Of 'de HHK.....' ' waarom dragen de OGG zwarte kousen.....'
enz enz. Lees maar eens goed. Er gaan vele discussies over de GG.
Ik zou zeggen. Kom eens bij ons in de GG. Welkom! Dan kun je met eigen ogen zien dat vele dingen die in diverse topics besproken worden niet waar zijn!!!
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2013 16:16

pannenkoek schreef:Maar om er nu zo'n groot punt van te maken door een apart topic erover te openen, dat begrijp ik niet. Want het is niet alleen de gergem die een tv afwijst!

We openen toch ook niet 'PKN die ......' Of 'de HHK.....' ' waarom dragen de OGG zwarte kousen.....'
Ik zou zeggen. Kom eens bij ons in de GG. Welkom! Dan kun je met eigen ogen zien dat vele dingen die in diverse topics besproken worden niet waar zijn!!!

Precies Pannenkoek!
Het topic had een andere naam moeten hebben.
Ik ben zelf geen lid van de ger. gem, maar heb veel respect en achting voor dit kerkverband en zijn predikanten! Dus ook voor de aldaar geldende regels.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 jan 2013 18:45

We hebben een Bijbel en een geweten. Ja, maar die eerste is voor velerlei uitleg vatbaar, dat blijkt telkens. En het 2e, ach, dat is zo rekbaar.
Als je tegen je geweten ingaat, meerdere keren, gaat het zwijgen nl.
Ik zou daar maar niet al te veel op vertrouwen.

Ik ben blij dat ik veel meer heb dan een Bijbel en een geweten.
Ik ben gezegend met alle geestelijke zegeningen in Christus Jezus.
En ik heb een gereinigd geweten en een open Bijbel. En of ik gg ben of hg, maakt niets uit want voor God ben ik vm i Chr.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 25 jan 2013 22:52

Kerkmuren moeten en zullen vallen en dan maakt het niet uit of je zwarte kousen hebt.
Met de auto op zondag naar de kerk gaat.
Op zondag niet naar het strand mag.
Met een hoedje in de kerk zit.
Geen televisie kijkt op zondag.
Geen televisie hebt.
etc, etc...

Dit onderstaande maakt trouwens wel uit.

16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

17 Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.

18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

Fijne avond en voor een ieder God's Genade.

Met groet Byte :)
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 26 jan 2013 23:28

pannenkoek schreef:Maar om er nu zo'n groot punt van te maken door een apart topic erover te openen, dat begrijp ik niet. Want het is niet alleen de gergem die een tv afwijst!

@Je hebt helemaal gelijk waarde @pannenkoek.en ook in veel Katholieke kringen is ook geen TV aan wezig en zijn soms veel strenger dan de GG.

In ieder geval de mede broeders en zusters in Christus van de GG zijn echte broeders en zuster en met grote gastvrijheid en vriendelijkheid is de ervaring;en zonder dat ze het zelf weten een grote Katholiciteit.
VERITAS VOS LIBERABIT.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 feb 2013 11:11

Het gaat toch vaak om karikaturen die nog eens lekker aangezet worden.
Uiteindelijk belijden ze allemaal een katholieke kerk, dwz een algemene christelijke kerk. Dat geldt ook voor de rk gemeenschappen, die er hier en daar nog (over) zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2013 11:47

hubert schreef:Het gaat toch vaak om karikaturen die nog eens lekker aangezet worden.
.

DAT is onuitroeibaar. Mensen uit de rechterflank worden neergezet alsof ze allemaal hetzelfde eruit zien, dezelfde mening hebben. Ik ken een heleboel gergemmers, die gewoon televisie hebben, geen knot dragen, volkomen normaal met 2 benen op de grond staan, zonder die stereotieperingen.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 08 feb 2013 11:50

Het is nog veel gekker. Ik ken er die wel een knot hebben, en ook tv. Die alleen SV lezen en op hele noten zingen maar wel graag op wintersport gaan. Enzovoorts.
Mensen voldoen zelden aan alle 'kenmerken' van de refo.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2013 11:54

Ja precies. Ik heb een familielid die aan alle eisen voldoet, behalve als ze hier komt in......jeans :shock:

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 feb 2013 12:17

schelpje3 schreef:Ja precies. Ik heb een familielid die aan alle eisen voldoet, behalve als ze hier komt in......jeans :shock:

oh, we verzanden weer in uiterlijkheden, HET visitekaartje van de refo.
Het niet hebben van een TV is allemaal heel vroom, maar als je kijkt hoeveel er ''uitzending gemist'' als startpagina op hun pc hebben, kun je alleen maar fronzen.

De oudtestamentische opdracht dat vrouwen in vrouwenkkleren moeten lopen etc , staat trouwens in dezelfde reeks als dat ongestelde vrouwen de stad uitmoeten tot ze weer rein zijn.

Zijn daar de refocampings voor? 8-[

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 08 feb 2013 13:04

Al ben ik niet van de geref gem. wil ik toch graag even iets zeggen. Sinds heel kort heeft God mij weer de ogen geopend en laten zien wat er echt toe doet in het leven, het is weer zo heerlijk om van Hem te leren uit Zijn woord!
We hadden ook tv en films en wereldse muziek in huis maar nu we weer voor 100% voor Jezus Christus gaan als ik het zo mag zeggen hebben we alles het huis uit gesmeten, geen tv, geen wereldse muziek en geen wereldse films meer!
We lopen zo makkelijk met de wereld mee maar God liet mij zien in Zijn woord wat 'maar gij geheel anders' betekent. We willen weer alles van Hem leren!
Ik veroordeel niemand die een tv heeft maar is het niet heerlijk om van Hem te leren?
Ik geloof dat we echt aan het eind der tijden gekomen zijn, en dan is de bijbel heel duidelijk wat betreft de wijze en dwaze maagden. . Ik kan alleen zeggen en bidden, zorg dat je een wijze maagd ben!!! De Bruidegom komt, ben je er klaar voor en verlang je er intens naar?
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2013 13:06

marcel081276 schreef:Al ben ik niet van de geref gem. wil ik toch graag even iets zeggen. Sinds heel kort heeft God mij weer de ogen geopend en laten zien wat er echt toe doet in het leven, het is weer zo heerlijk om van Hem te leren uit Zijn woord!
We hadden ook tv en films en wereldse muziek in huis maar nu we weer voor 100% voor Jezus Christus gaan als ik het zo mag zeggen hebben we alles het huis uit gesmeten, geen tv, geen wereldse muziek en geen wereldse films meer!
We lopen zo makkelijk met de wereld mee maar God liet mij zien in Zijn woord wat 'maar gij geheel anders' betekent. We willen weer alles van Hem leren!
Ik veroordeel niemand die een tv heeft maar is het niet heerlijk om van Hem te leren?
Ik geloof dat we echt aan het eind der tijden gekomen zijn, en dan is de bijbel heel duidelijk wat betreft de wijze en dwaze maagden. . Ik kan alleen zeggen en bidden, zorg dat je een wijze maagd ben!!! De Bruidegom komt, ben je er klaar voor en verlang je er intens naar?

Diep respect Marcel!

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 08 feb 2013 14:06

marcel081276 schreef:Al ben ik niet van de geref gem. wil ik toch graag even iets zeggen. Sinds heel kort heeft God mij weer de ogen geopend en laten zien wat er echt toe doet in het leven, het is weer zo heerlijk om van Hem te leren uit Zijn woord!

HULDE---------de meeste laatste bijdragen zijn gezeur over knot en rok of spijkerbroek en waar het om gaat is de levende relatie met Jezus Christus de Heer buiten Hem en Zijn Kerk geen zaligheid.

Een goede bijdrage van jou;maar alles wat God gegeven heeft geniet daar wel van tot Zijn eer en tot eer van de Kerk.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “[Religie] - Open forum”