discipel2011 schreef:God heeft de mens geschapen met een vrije wil en een goede relatie met Hem en Hij met hen.
Hij is God en is dus boven Zijn schepsel verheven en daarom zijn de mensen(Adam en Eva) grenzen gesteld, waarbij God's Soevereiniteit blijkt, want alleen Hij weet wat goed en kwaad is.
Als je naar Genesis kijkt blijkt hieruit dat God jaloers is omdat de mens is als God (enkel door het eten van de boom van kennis van goed en kwaad).
God had ook opdracht gegeven om van De Boom der kennis van goed en kwaad niet te eten, want dan zou de mens Den Dood sterven, terwijl die dood er vóór hun daad van ongehoorzaamheid nog niet was in de toenmalige wereld..
Dat waag ik te betwijfelen Discipel2011, want waar was anders die boom des levens voor bedoeld? Pas nadat God de mens verwijdert had uit het paradijs, kon men niet meer komen bij de boom des levens en eeuwig leven. Daarvoor was de dood er ook, maar dan gecamoufleerd door deze boom des levens.
In de verzoeking door de slang(duivel) hadden Adam en Eva vast moeten houden aan God's gebod uit Liefde en bescherming gegeven en ter toetsing van hun gehoorzaamheid aan Hem als God.
Waar in Genesis staat dat de slang de duivel was? Die komt pas in het Nieuwe Testament om de hoek kijken. Ga maar eens naar de online statenvertaling en zoek op duivel, en selecteer dan enkel het OT. Slechts 1 (!) keer komt de naam voor.
Zij hadden met deze vraag van satan, om wel van de boom te eten enz. direct naar hun Schepper en Vader moeten gaan, maar dat deden ze niet, maar beslisten zelf, "onafhankelijk" over hun ongehoorzaamheid aan God en dus het luisteren naar Satan.
Nu ook al satan met een hoofdletter schrijven, je maakt er wel iets erg groots van. De slang (want daar gaat het hier over) stond in de oudheid voor WIJSHEID. Pas toen de mens nam van de vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad kreeg men verstand. Anders had de mens nog steeds als robots geleefd, niet wetend van goede en kwade dingen. Men zegt weleens "In het paradijs was er geen zonde, want de kennis van het kwade kwam pas na de zondeval" maar dan bekijk je de zaken te eenzijdig. Zonder de kennis van het kwade, heb je ook geen kennis van het goede.
Kenmerk is dat satan altijd net doet of hij de "waarheid" met mensen voor heeft, maar het is altijd leugen, want Hij is De vader der leugen, halve teksten en verdraaide uitleg en zó werkt hij nog steeds.
Lees de bijbel nog eens goed, en vooral Genesis 3:
22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.De slang is de brenger van ons geweten, terwijl God de mens als robotten wilde laten houden.
Dit zie je ook bij de Griekse Mythe van Propedetus waarin de held de mensheid wijsheid schenkt en daarvoor gestraft wordt door Zeus. Zo schenkt de slang de mensheid wijsheid, en wordt hij door God gestraft door hem stof te laten eten en te laten kruipen. Ook wilde Zeus de mensheid onwetend houden, en God wilde dat ook.
Ik kan me hier zo gruwelijk over opwinden he, de mening van Christenen die kerkvaders napraten dat het een lieve lust is. Naar mijn mening zijn deze kerkvaders de grootste boosdoeners die er maar te vinden zijn op deze aarde. Er zullen heus wel goede mensen tussen gezeten hebben, maar ze verdraaien het Joodse gedachtegoed, maken andere religies tot duivelse werktuigen, en vergroten satan tot God. Terwijl dit nooit en te nimmer het gedachtegoed van de Joden was!
Pas als je enige "kennis" hebt en open staat voor Oosterse religies en je staat open voor de Joodse Kabbala (volgens de Joden door Mozes als eerste onderricht en van leraar op leerling mondeling overgedragen), dan kun je een klein beetje de waarheid zien. Een heel klein beetje overigens, geen een mens kent de HELE waarheid. Niet tijdens het leven, en niet bij de dood.
Dus de mens was en is geen marionet of robot maar was een wezen, dat God vrijwillig liefhad, maar door die vrijwillige ongehoorzaamheid hebben ze daardoor De Dood over zich afgeroepen en verdreven uit het paradijs door hun eigen ongehoorzaamheid.
En als familie delen allen in deze veroordeling, want er is niemand goed op aarde, behalve de Zoon des mensen, Jezus Christus enz....
Dit is een herhaling van zetten, en ik heb je hierboven mijn mening al gegeven.
En als mensen geen kennis van goed EN kwaad hebben, zit er weinig vrijwilligheid bij.