Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 15:22

schaapje schreef:@filosoof
Ik vind alles wat je zegt eigenlijk een soort inlegkunde.

Licht toe.

schaapje schreef:Eva had b.v. eerst een heel gesprek met de slang, zij wist heel goed dat God gezegt had
gij zult niet eten want dan zal je sterven, dus moet ze geweten hebben wat sterven was.
God heeft de mens geschapen met een vrije wil, anders zouden er alleen maar robotten
zijn. Dat argument zul je wel vaker gehoord hebben.

Het robot-argument klopt niet omdat:
A) God alwetend is en dus alles van tevoren weet, wat betekent dat al onze keuzes al vaststaan en Hij al wist dat de zondeval zou komen, er mensen moesten branden in de hel, Jezus aan het kruis zou moeten hangen, etc.

Eva wist niet wat sterven was omdat ze
A) zelf niet hoefde te sterven en dus niet binnen de kaders van het tijdelijke leven hoefde te denken
B) ze nooit iets of iemand had zién sterven

schaapje schreef:Het is juist de slang die de gelegenheid kreeg om begeerte in haar hart te leggen
en dat was niet God.

God maakte haar zodanig gebrekkig dat ze zich liet verleiden door de slang. Was ze mentaal sterk genoeg en had ze geweten wat de gevolgen waren (moord, doodslag, kanker, ellende, brandende zielen in de hel, etc.) dan had ze die vrucht met plezier links laten liggen. Zo niet, dan was ze gewoon een saddist en dat geloof ik niet.

schaapje schreef:En wij en ik kunnen daar niets aan doen dat zij die keuze maakte, ik kan het niet
helpen dat ik "in zonde "geboren ben, jij toch ook niet.

Dat is net zoiets als dat jouw vader een moord pleegt, en jij daarvoor naar de gevangenis moet. Het raakt kant noch wal.

schaapje schreef:Maar er is mij een weg gegeven om weer in vrede met God te leven en ik
heb die met beide handen aangenomen, en ik heb het niet nodig om op alle vragen
een antwoord te hebben, net zomin als ik of anderen op jouw vragen een antwoord
kunnen geven.

Doe dan op z'n minst niet dat ik mezelf bedien van inlegkunde. Ik onderbouw mijn argumenten gewoon vanuit de bijbel. ;)
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 15:24

discipel2011 schreef:Dus de mens was en is geen marionet of robot maar was een wezen, dat God vrijwillig liefhad, maar door die vrijwillige ongehoorzaamheid hebben ze daardoor De Dood over zich afgeroepen en verdreven uit het paradijs door hun eigen ongehoorzaamheid.
En als familie delen allen in deze veroordeling, want er is niemand goed op aarde, behalve de Zoon des mensen, Jezus Christus enz....

Dat is geen verklaring voor mijn kritiek. Je gaat voorbij aan de paradox tussen alwetendheid en vrije wil.
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 15:24

Horeb schreef:dat is meestal met dit soort mensen. :(

Dit soort mensen?
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 15:28

Filosoof schreef:
discipel2011 schreef:Dus de mens was en is geen marionet of robot maar was een wezen, dat God vrijwillig liefhad, maar door die vrijwillige ongehoorzaamheid hebben ze daardoor De Dood over zich afgeroepen en verdreven uit het paradijs door hun eigen ongehoorzaamheid.
En als familie delen allen in deze veroordeling, want er is niemand goed op aarde, behalve de Zoon des mensen, Jezus Christus enz....

Dat is geen verklaring voor mijn kritiek. Je gaat voorbij aan de paradox tussen alwetendheid en vrije wil.

Paradox is het niet. Geheel reëel net als bij aardse ouders en hun kinderen...
Een kind heeft een wil, maar daarom is alles wat een kind wil nog niet goed en dan is vader en moeder daar om te corrigeren..

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 15:30

discipel2011 schreef:Paradox is het niet. Geheel reëel net als bij aardse ouders en hun kinderen...
Een kind heeft een wil, maar daarom is alles wat een kind wil nog niet goed en dan is vader en moeder daar om te corrigeren..

Je luistert niet naar het argument, discipel2011.

Als God alles al weet, staat alles voor Hem al vast.
Waarom is het dan fout gegaan? Want Hij wist dan toch ook van tevoren al dat Lucifer zou vallen, dat Adam en Eva zouden vallen en dat de wereld zou verworden tot een ellendige plaats?
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 15:31

Maar ik ga hier zoals eerder gezegd geen tijd meer aan besteden, je wilt niet komen tot Hem, De Levende en dan kies je zelf volledig voor de dood

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jan 2011 15:36

@filosoof,

Ik blijf er bij dat al jouw gedachten menselijke "inlegkunde" zijn en veel vooronderstellingen.
Blijf toch de vraag waarom God zich aan mij heeft bewezen, .... ik denk omdat ik wil buigen
voor God en kan zien hoe nietig ik ben in Zijn ogen, maar toch zo belangrijk dat Hij Zijn
leven gaf voor mij.

Ik hoop dat jij ook ooit zal buigen voor God, Hij heeft je lief en Zijn genade blijft
er voor jou tot dat je je laatste adem uit blaast.

m.v.g.

ben nu weg :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 15:37

discipel2011 schreef:Maar ik ga hier zoals eerder gezegd geen tijd meer aan besteden, je wilt niet komen tot Hem, De Levende en dan kies je zelf volledig voor de dood

Wat jij wil, discipel. Fijne dag.
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 15:38

schaapje schreef:Ik hoop dat jij ook ooit zal buigen voor God, Hij heeft je lief en Zijn genade blijft
er voor jou tot dat je je laatste adem uit blaast.
ben nu weg :D

Tot ziens. Het was een stevig debat, maar daarom niet minder uitdagend. ;)
-Friedrich Nietzsche-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2011 15:43

schaapje schreef:God heeft de mens geschapen met een vrije wil, anders zouden er alleen maar robotten
zijn. Dat argument zul je wel vaker gehoord hebben.

Dat argument blijft rammelen, elke keer dat ik het lees.

Wat zou er precies mis zijn als de mens niets meer was dan een soort loof- en prijsrobot? Zonder vrije wil ook geen zelfbewustzijn, dus 'wij' zouden er niks van merken, net zo min als een robot in een autofabriek weet dat hij een robot is. Wreed is het pas die robot vrije wil te geven, maar vervolgens de regels zo instellen dat die robot alleen maar slecht kan doen met die vrije wil...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Berjan

Berichtdoor Berjan » 22 jan 2011 15:44

discipel2011 schreef:God heeft de mens geschapen met een vrije wil en een goede relatie met Hem en Hij met hen.
Hij is God en is dus boven Zijn schepsel verheven en daarom zijn de mensen(Adam en Eva) grenzen gesteld, waarbij God's Soevereiniteit blijkt, want alleen Hij weet wat goed en kwaad is.

Als je naar Genesis kijkt blijkt hieruit dat God jaloers is omdat de mens is als God (enkel door het eten van de boom van kennis van goed en kwaad).
God had ook opdracht gegeven om van De Boom der kennis van goed en kwaad niet te eten, want dan zou de mens Den Dood sterven, terwijl die dood er vóór hun daad van ongehoorzaamheid nog niet was in de toenmalige wereld..

Dat waag ik te betwijfelen Discipel2011, want waar was anders die boom des levens voor bedoeld? Pas nadat God de mens verwijdert had uit het paradijs, kon men niet meer komen bij de boom des levens en eeuwig leven. Daarvoor was de dood er ook, maar dan gecamoufleerd door deze boom des levens.

In de verzoeking door de slang(duivel) hadden Adam en Eva vast moeten houden aan God's gebod uit Liefde en bescherming gegeven en ter toetsing van hun gehoorzaamheid aan Hem als God.

Waar in Genesis staat dat de slang de duivel was? Die komt pas in het Nieuwe Testament om de hoek kijken. Ga maar eens naar de online statenvertaling en zoek op duivel, en selecteer dan enkel het OT. Slechts 1 (!) keer komt de naam voor.

Zij hadden met deze vraag van satan, om wel van de boom te eten enz. direct naar hun Schepper en Vader moeten gaan, maar dat deden ze niet, maar beslisten zelf, "onafhankelijk" over hun ongehoorzaamheid aan God en dus het luisteren naar Satan.

Nu ook al satan met een hoofdletter schrijven, je maakt er wel iets erg groots van. De slang (want daar gaat het hier over) stond in de oudheid voor WIJSHEID. Pas toen de mens nam van de vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad kreeg men verstand. Anders had de mens nog steeds als robots geleefd, niet wetend van goede en kwade dingen. Men zegt weleens "In het paradijs was er geen zonde, want de kennis van het kwade kwam pas na de zondeval" maar dan bekijk je de zaken te eenzijdig. Zonder de kennis van het kwade, heb je ook geen kennis van het goede.

Kenmerk is dat satan altijd net doet of hij de "waarheid" met mensen voor heeft, maar het is altijd leugen, want Hij is De vader der leugen, halve teksten en verdraaide uitleg en zó werkt hij nog steeds.

Lees de bijbel nog eens goed, en vooral Genesis 3:

22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.

De slang is de brenger van ons geweten, terwijl God de mens als robotten wilde laten houden.

Dit zie je ook bij de Griekse Mythe van Propedetus waarin de held de mensheid wijsheid schenkt en daarvoor gestraft wordt door Zeus. Zo schenkt de slang de mensheid wijsheid, en wordt hij door God gestraft door hem stof te laten eten en te laten kruipen. Ook wilde Zeus de mensheid onwetend houden, en God wilde dat ook.

Ik kan me hier zo gruwelijk over opwinden he, de mening van Christenen die kerkvaders napraten dat het een lieve lust is. Naar mijn mening zijn deze kerkvaders de grootste boosdoeners die er maar te vinden zijn op deze aarde. Er zullen heus wel goede mensen tussen gezeten hebben, maar ze verdraaien het Joodse gedachtegoed, maken andere religies tot duivelse werktuigen, en vergroten satan tot God. Terwijl dit nooit en te nimmer het gedachtegoed van de Joden was!

Pas als je enige "kennis" hebt en open staat voor Oosterse religies en je staat open voor de Joodse Kabbala (volgens de Joden door Mozes als eerste onderricht en van leraar op leerling mondeling overgedragen), dan kun je een klein beetje de waarheid zien. Een heel klein beetje overigens, geen een mens kent de HELE waarheid. Niet tijdens het leven, en niet bij de dood.

Dus de mens was en is geen marionet of robot maar was een wezen, dat God vrijwillig liefhad, maar door die vrijwillige ongehoorzaamheid hebben ze daardoor De Dood over zich afgeroepen en verdreven uit het paradijs door hun eigen ongehoorzaamheid.

Dit is een herhaling van zetten, en ik heb je hierboven mijn mening al gegeven.

En als mensen geen kennis van goed EN kwaad hebben, zit er weinig vrijwilligheid bij.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 15:49

Berjan schreef:En als mensen geen kennis van goed EN kwaad hebben, zit er weinig vrijwilligheid bij.

Et voila.
Mooier kun je het niet verwoorden.
Je kunt immers niet kiezen tussen twee dingen die in wezen pas bestaan nádat je gekozen hebt.

Nog eenmaal een uitleg:

De Boom des Kennis van Goed en Kwaad.
Die boom verschafte kennis van goed en kwaad, zoals de naam impliceert. Dus: Eva kreeg pas kennis over wat goed en kwaad was, nadat ze van die boom at. Daarvoor bezat ze die kennis simpelweg nog niet en kon ze dus ook geen bewuste keus maken.
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 jan 2011 16:01

Filosoof schreef:
Berjan schreef:En als mensen geen kennis van goed EN kwaad hebben, zit er weinig vrijwilligheid bij.

Et voila.
Mooier kun je het niet verwoorden.
Je kunt immers niet kiezen tussen twee dingen die in wezen pas bestaan nádat je gekozen hebt.

Nog eenmaal een uitleg:

De Boom des Kennis van Goed en Kwaad.
Die boom verschafte kennis van goed en kwaad, zoals de naam impliceert. Dus: Eva kreeg pas kennis over wat goed en kwaad was, nadat ze van die boom at. Daarvoor bezat ze die kennis simpelweg nog niet en kon ze dus ook geen bewuste keus maken.

God had gezegd dat er af moesten blijven. Ze zou er uit zichzelf ws niet aan gezeten hebben, zomaar, maar de slang praatte op haar in. En ze luisterde dus naar satan. Zo is het van het begin af gegaan. De mens heeft ongeloof, luistert niet naar God, maar liever naar de influisteringen van de duivel, die heel zoet kunnen zijn !

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 16:04

Berjan schreef:
discipel2011 schreef:God heeft de mens geschapen met een vrije wil en een goede relatie met Hem en Hij met hen.
Hij is God en is dus boven Zijn schepsel verheven en daarom zijn de mensen(Adam en Eva) grenzen gesteld, waarbij God's Soevereiniteit blijkt, want alleen Hij weet wat goed en kwaad is.

Als je naar Genesis kijkt blijkt hieruit dat God jaloers is omdat de mens is als God (enkel door het eten van de boom van kennis van goed en kwaad).
God jaloers, dat maakt Hem tot zonde, je bent verduisterd door je denken
God had ook opdracht gegeven om van De Boom der kennis van goed en kwaad niet te eten, want dan zou de mens Den Dood sterven, terwijl die dood er vóór hun daad van ongehoorzaamheid nog niet was in de toenmalige wereld..

Dat waag ik te betwijfelen Discipel2011, want waar was anders die boom des levens voor bedoeld? Pas nadat God de mens verwijdert had uit het paradijs, kon men niet meer komen bij de boom des levens en eeuwig leven. Daarvoor was de dood er ook, maar dan gecamoufleerd door deze boom des levens.
De satan was er al in de duisternis boven de afgrond, maar God zei; er zij Licht. en De Dood was er niet, want niets stief nog, alles was goed, be-aamt God Zelf en jij liegt dus en fantaseert..
In de verzoeking door de slang(duivel) hadden Adam en Eva vast moeten houden aan God's gebod uit Liefde en bescherming gegeven en ter toetsing van hun gehoorzaamheid aan Hem als God.

Waar in Genesis staat dat de slang de duivel was? Die komt pas in het Nieuwe Testament om de hoek kijken. Ga maar eens naar de online statenvertaling en zoek op duivel, en selecteer dan enkel het OT. Slechts 1 (!) keer komt de naam voor.
Satan is uit de hemel op de aarde geworpen en is overste van deze wereld, daarom kan en mag hij zoveel leed, dood en ellende aanrichten, zijn resttijd vóór het definitieve oordeel, waarbij Jezus Christus Die Alle macht heeft, Hem persoonlijk in de poel van vuur zal werpen met allen die hem "trouw" zijn gebleven in de leugen..

Zij hadden met deze vraag van satan, om wel van de boom te eten enz. direct naar hun Schepper en Vader moeten gaan, maar dat deden ze niet, maar beslisten zelf, "onafhankelijk" over hun ongehoorzaamheid aan God en dus het luisteren naar Satan.

Nu ook al satan met een hoofdletter schrijven, je maakt er wel iets erg groots van. De slang (want daar gaat het hier over) stond in de oudheid voor WIJSHEID. Pas toen de mens nam van de vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad kreeg men verstand. Anders had de mens nog steeds als robots geleefd, niet wetend van goede en kwade dingen. Men zegt weleens "In het paradijs was er geen zonde, want de kennis van het kwade kwam pas na de zondeval" maar dan bekijk je de zaken te eenzijdig. Zonder de kennis van het kwade, heb je ook geen kennis van het goede.
De mens heeft inderdaad kennis van het kwade gekregen, want het is over de mensheid uitgestort als oordeel en het goede verdwijnt al meer en meer en ook De Goede, Jezus Christus, wordt al meer en meer door het kwade in de mens "verdreven", maar ook hier geldt, Jezus zal komen om deze wereld te richten en de Zijnen thuis te halen...

Kenmerk is dat satan altijd net doet of hij de "waarheid" met mensen voor heeft, maar het is altijd leugen, want Hij is De vader der leugen, halve teksten en verdraaide uitleg en zó werkt hij nog steeds.

Lees de bijbel nog eens goed, en vooral Genesis 3:

22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.

De slang is de brenger van ons geweten, terwijl God de mens als robotten wilde laten houden.
Je kent God niet en Jezus Christus niet en de Heilige Geest.
Je spreekt door satan en die is de leugenaar van den beginne...

Dit zie je ook bij de Griekse Mythe van Propedetus waarin de held de mensheid wijsheid schenkt en daarvoor gestraft wordt door Zeus. Zo schenkt de slang de mensheid wijsheid, en wordt hij door God gestraft door hem stof te laten eten en te laten kruipen. Ook wilde Zeus de mensheid onwetend houden, en God wilde dat ook.

Ik kan me hier zo gruwelijk over opwinden he, de mening van Christenen die kerkvaders napraten dat het een lieve lust is. Naar mijn mening zijn deze kerkvaders de grootste boosdoeners die er maar te vinden zijn op deze aarde. Er zullen heus wel goede mensen tussen gezeten hebben, maar ze verdraaien het Joodse gedachtegoed, maken andere religies tot duivelse werktuigen, en vergroten satan tot God. Terwijl dit nooit en te nimmer het gedachtegoed van de Joden was!

Ik dank U Elohim, dat ik niet ben zoals de kerkvaders en die discipel 2011, die het allemaal op een enkele na "fout" doen en belijden...
Pas als je enige "kennis" hebt en open staat voor Oosterse religies en je staat open voor de Joodse Kabbala (volgens de Joden door Mozes als eerste onderricht en van leraar op leerling mondeling overgedragen), dan kun je een klein beetje de waarheid zien. Een heel klein beetje overigens, geen een mens kent de HELE waarheid. Niet tijdens het leven, en niet bij de dood.
Ik ben de Weg De Waarheid en het Leven, alleen door Hem kunnen wij het Woord en God kennen en verstaan.
Een ander Evangelie verkondigen zoals jij doet, veroorzaakt dat je een vloek over jezelf afroept
6 Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie;
7 Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren.
8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.
10 Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.
11 Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens.
12 Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus.
13 Want gij hebt mijn omgang gehoord, die eertijds in het Jodendom was, dat ik uitnemend zeer de Gemeente Gods vervolgde, en dezelve verwoestte;
14 En dat ik in het Jodendom toenam boven velen van mijn ouderdom in mijn geslacht, zijnde overvloedig ijverig voor mijn vaderlijke inzettingen.
15 Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed;
17 En ben niet wederom gegaan naar Jeruzalem, tot degenen, die voor mij apostelen waren; maar ik ging henen naar Arabië, en keerde wederom naar Damaskus.
[quo
te]
Dus de mens was en is geen marionet of robot maar was een wezen, dat God vrijwillig liefhad, maar door die vrijwillige ongehoorzaamheid hebben ze daardoor De Dood over zich afgeroepen en verdreven uit het paradijs door hun eigen ongehoorzaamheid.

Dit is een herhaling van zetten, en ik heb je hierboven mijn mening al gegeven.

En als mensen geen kennis van goed EN kwaad hebben, zit er weinig vrijwilligheid bij.[/quote]
Je bent verduisterd door je joods en grieks denken en de gevolgen daarvan waren o.a. de kruisiging van Jezus Christus, want Hij past niet in dát denken...

Berjan

Berichtdoor Berjan » 22 jan 2011 16:27

God jaloers, dat maakt Hem tot zonde, je bent verduisterd door je denken

Lees maar eens goed en rustig. O, de mens is als god geworden kennende goed en kwaad. Kom we moeten zorgen dat de mens niet van de boom des levens eet, gooi ze uit het paradijs. Dit lijkt me redelijk jaloers, en heeft niks met verduistering te maken

De satan was er al in de duisternis boven de afgrond, maar God zei; er zij Licht. en De Dood was er niet, want niets stief nog, alles was goed, be-aamt God Zelf en jij liegt dus en fantaseert..

Waar haal je het vandaan dat satan in de duisternis was voordat God zei "Er zij licht"?

Satan is uit de hemel op de aarde geworpen en is overste van deze wereld, daarom kan en mag hij zoveel leed, dood en ellende aanrichten, zijn resttijd vóór het definitieve oordeel, waarbij Jezus Christus Die Alle macht heeft, Hem persoonlijk in de poel van vuur zal werpen met allen die hem "trouw" zijn gebleven in de leugen..

En nu nog inhoudelijk reageren discipel2011. Lees eens in het OT, en je zal er weinig duivel in terugzien.

De mens heeft inderdaad kennis van het kwade gekregen, want het is over de mensheid uitgestort als oordeel en het goede verdwijnt al meer en meer en ook De Goede, Jezus Christus, wordt al meer en meer door het kwade in de mens "verdreven", maar ook hier geldt, Jezus zal komen om deze wereld te richten en de Zijnen thuis te halen...

Dus nu is het ineens een oordeel door God? Terwijl ze namen van de boom van kennis van GOED en KWAAD. Goed en kwaad zijn tegengestelden. Als je kennis hebt van het goede, heb je ook kennis van het kwade en andersom.

Je spreekt door satan en die is de leugenaar van den beginne...

Bedankt

Ik dank U Elohim, dat ik niet ben zoals de kerkvaders en die discipel 2011, die het allemaal op een enkele na "fout" doen en belijden...

Zulk sarcasme hoef jij niet te hebben. Jij denkt dat enkel Christenen het goede doen, en de rest is allemaal het Kwaad. "Dank u God, dat ik niet ben als die heidenen die zelfstandig nadenken"

[i]Ik ben de Weg De Waarheid en het Leven, alleen door Hem kunnen wij het Woord en God kennen en verstaan.
Een ander Evangelie verkondigen zoals jij doet, veroorzaakt dat je een vloek over jezelf afroept
6 Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie;
7 Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren.
8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.
10 Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.
11 Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens.
12 Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus.
13 Want gij hebt mijn omgang gehoord, die eertijds in het Jodendom was, dat ik uitnemend zeer de Gemeente Gods vervolgde, en dezelve verwoestte;
14 En dat ik in het Jodendom toenam boven velen van mijn ouderdom in mijn geslacht, zijnde overvloedig ijverig voor mijn vaderlijke inzettingen.
15 Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed;
17 En ben niet wederom gegaan naar Jeruzalem, tot degenen, die voor mij apostelen waren; maar ik ging henen naar Arabië, en keerde wederom naar Damaskus.

Misschien ben jij wel degene met een ander evangelie, al eens aan gedacht? Deze tekst gebruikt men maar al te vaak om de ander te veroordelen, terwijl ze daar niet voor geschreven is.

Je bent verduisterd door je joods en grieks denken en de gevolgen daarvan waren o.a. de kruisiging van Jezus Christus, want Hij past niet in dát denken...

Jezus was een Jood en hij dacht Joods. Maar de Kerk heeft een andere Jezus gebracht. Van de historische Jezus weten we vrij weinig. Enkel de Evangeliën zijn ons bekend gebleven. En dat zijn Christelijke gedachtes, geen Joodse.

Waarom zo'n afkeer van het denken van de mensen in de oudheid? Moeten de Christenen niet nederig zijn en eens luisteren naar hun joodse broeders en zusters? Ik weet zeker dat er dan vele dogma's verleden tijd zullen zijn.

En probeer in het vervolg wat beter te quoten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”