Is de kinderdoop geldig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Is de kinderdoop geldig?

Berichtdoor naamloos » 16 jan 2025 15:34

KR38 schreef:Maar je gelooft niet in de erfzonde?

Klopt! De kerkleer heeft dat op 1 of anderhalve geisoleerde tekst gebaseerd, een tekst die ook anders vertaald kan worden wat ook gebeurd is Romeinen 5 'Omdat allen gezondigd hebben'.
Niet wij hebben gezondigd in Adam, maar eerder is het andersom en zien we (het archetype van) A en E in onszelf terug.
Ook wij kennen het goed en het kwaad en doen doen goede en verkeerde dingen.
Adam's overtreding wordt wel genoemd maar dat wijst verder niet op ''de val'' maar wat daarop volgt: dat we allemaal zondigen.

En uit de wet van het oude verbond wordt de volgende tekst nogal eens aangehaald als bewijs van Gods 'normale' omgang met mensen/zonden: "... ik, de Heer, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten".
Toen de Israelieten het oude verbond meermaals met voeten getreden hadden, was het enige wat we weten wat hun kinderen 'erfden' de Ballingschap, gewoon de straf die stond op het verbreken van het oude verbond Deuteronomium 28.
(En zo slecht hadden ze het daar in Babel blijkbaar niet, want er waren er velen die niet eens terug naar Israel wilden toen dat weer mocht).
Jeremia zegt bij de aanvang van de straf, bij de belegering van Jeruzalem in hoofdstuk 32: 18 U laat voor de schuld van de ouders de kinderen boeten. En in het volgende vers 19 U let aandachtig op de levensweg van de mensen, en beloont ieder naar zijn daden.
In ieder geval heeft die tekst niks met ''de erfzonde'' te maken.
Het is ook geen structureel onderwerp in de Bijbel (ALS het als zodanig al bestaat, wat ik niet geloof) dat i.t.t. de rest van de zonden.
Ezechiel en Jeremia leren beide met zoveel woorden dat kinderen niet sterven voor de zonden van de ouders, alleen wie zondigt zal sterven.

En wat dacht je van Jezus zelf die zei ''als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet ingaan.''
En dan bedoelt hij natuurlijk niet dat ze moeten gaan knikkeren en verstoppertje spelen.
Het gaat om hun gezindheid. Ze zijn nog onschuldig en puur. Ze veinzen niet, ze vertrouwen, geloven, zijn ontvankelijk en tonen hun emoties.
Die gezindheid zie je bij Jezus ook, en Paulus roept ook op tot die gezindheid: Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.
Zou Jezus een kind met een verdorven natuur als voorbeeld nemen en zeggen dat we moeten worden als zij?
Bekering gaat gewoon over je gezindheid zoals ik op pagina 14 ma dec 23, 2024 12:18 pm tegen je zei en een aantal Bijbelse voorbeelden gaf.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 jan 2025 18:20

KR38 schreef:Geloof zonder gevoel is ook niet goed. Ik geloof dat sommige mensen daarom niet in de erfzonde geloven.

Ik heb genoeg Bijbelse argumenten om niet in ''de erfzonde'' te geloven.
Maar als ''de erfzonde'' wel zou bestaan en God daardoor ''rechtvaardig'' alle mensen in de hel zou kunnen gooien als hij dat wil, dan pas ik.
Dan is hij niet de God waar ik mijn vertrouwen op zou kunnen/durven/willen stellen. In zo'n God geloof ik niet, ook al zou hij bestaan.

En over gevoel, tja ... Wel eens van het onbewuste brein gehoord? De eerste jaren van ons leven wordt ons onbewuste brein gevuld met gedachten en patronen. (dat zegt op zich NIETS over de waarheid en/of goedheid ervan)
Maar liefst 95% van ons gedrag, reacties, denken komt voort uit ons onbewuste brein volgens wetenschappelijke onderzoeken.
Dat onbewuste brein is dus gevuld met onbewuste overtuigingen die we hebben opgedaan in onze jeugd.

Als je als kind met, in dit geval allerlei Bijbelse dogma's, bent opgevoed reageer je ook daarin altijd als eerste vanuit je onbewuste brein.
Alles wat je hoort wat daarmee in tegenspraak is voelt fout, want gedachten brengen gevoelens voort.
Je weet het zeker, de ander heeft het fout want jij 'voelt' dat zo.
Daarbij is het ook nog eens in je bewuste brein geindoctrineerd want je hebt het je leven lang gehoord.
De kracht van herhaling: Je bent naar de kerk en zondagschool geweest. Thuis en op school onderwezen. Je Bijbel gelezen, uiteraard met je eigen vertrouwde kleur bril, en je zit op een Bijbelstudiegroep van je eigen richting.
Maar ondanks dat, wanneer gevoel en verstand botsen, kiezen mensen toch vaak voor hun gevoel vanuit hun onderbewuste overtuigingen.
Maar je ontkomt dan niet aan disorder want je verstand en het normale rechtvaardigheidsgevoel botsen met die onbewuste gedachten.
Dat wordt dan 'opgelost' met we kunnen niet alles begrijpen, het verduisterde verstand, God is zoveel groter ...
Maar de Bijbel leert dat we God moeten dienen en liefhebben met heel je hart, verstand en alle kracht.
Onze evangelische theologie is wat betreft de erfzonde hetzelfde als de gereformeerde.
Ik heb mijn keus gemaakt (ik moest toch wat laten vallen want met de 'noodoplossing' kon/kan ik niet uit de voeten) en mijn gedachten verandert, waardoor mijn gevoel ook veranderde. Geen disorder meer!
Ik hoef mijn verstand niet voor de gek te houden en kan gewoon normaal nadenken of mijn onbewuste overtuigingen waar zijn of niet.
Natuurlijk weet en snap ik niet alles, maar ik weet wel wat ik eerlijk, rechtvaardig en liefdevol vind; of wat juist niet!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 18 jan 2025 18:21

Naamloos schreef: Tja, we kunnen onszelf wel eindeloos gaan herhalen, maar daar komen geen nieuwe inzichten uit.

Toch vind ik dat ik best wat nieuwe inzichten heb opgedaan inmiddels. Juist door erover te discussiëren. Als iemand het met mij ergens niet over eens is dan probeer ik erachter te komen (op mijn tempo) waarom dan niet. Is diegene eigenwijs? Ben ik dom? Wat is de goede visie? Kunnen er meer dan twee visies goed zijn? Enfin.. gaandeweg heb ik wel wat dingen geleerd.
Naamloos schreef: Jij plaatst dopen onder het aanbod/vraag, ik zie de doop als een symbolisch antwoord wat volgt op het eigen persoonlijk geloof op Gods aanbod/vraag.
Ik stem dan in met de belijdenis uit Romeinen 6 dat ik door de doop in zijn dood met hem begraven en weer opgestaan ben.

Ik begrijp jou niet. Hoe kun je belijden met Romeinen 6 dat je door de doop in zijn dood met Hem begraven bent (en weer opgestaan) terwijl je niet in een letterlijke zondeval gelooft? Of zie ik dat verkeerd en geloof je wel in zonde maar niet in erfzonde? Waarvan moest jij dan door de doop met Hem begraven worden? Van Imperfecties? Bij mij in de HSV staat boven Romeinen 6 ‘gestorven aan de zonde’.
Naamloos schreef: Het menselijk antwoord doet ertoe, maar daar volgt totaal de vraag niet uit wie het grootst, heiligst, best, belangrijkst o.i.d. is.
Evenmin volgt eruit dat gelovigen een 'perfect nieuw leven' leiden, Jezus volgen gaat met vallen en opstaan.

Ik geloof dat jouw ja voor 100% gemeend was toen jij je liet dopen. Ik zie je er wel voor aan dat je daarin eerlijk bent. Misschien heb je wel gelijk dat niet automatisch de vraag volgt wie er het grootst, heiligst of belangrijkst is. Zo letterlijk staat dat er niet in de Bijbel. Het is meer een aanname die je kunt maken door de Bijbel heen. Neem het verhaal van de voetwassing van Jezus. Of de gelijkenis van de tollenaar en farizeeër.
Naamloos schreef: Stel dat je ten huwelijk gevraagd wordt en er komt een zwak nietig ja-tje uit, of stel dat iemand vraagt ''is dat jouw vader'' en ook bij dit voorbeeld een zwak nietig ja-antwoordje. Dat klinkt allemaal niet echt overtuigt terwijl het gewoon ja of nee is.
Ben je door geloof/wedergeboorte een kind van God ja of nee? Neem je zijn evangelie aan ja of nee? Heb je de intentie om Jezus te volgen ja of nee?

Goed, dit snap ik geloof ik wel. Bij jou is een ja een ja en een nee een nee. Niet zeuren, gewoon doen. Kies je standpunt. Ik heb geen kinderen maar al zou ik ze hebben dan kan ik het biologische ouder/ kind-schap natuurlijk niet in twijfel trekken.
Wat ik wel geloof is dat je je kindschap verspelen kunt. Biologisch gezien niet natuurlijk maar er bestaat een mogelijkheid dat je iets niet goed doet waardoor het mis kan gaan. Dat spanningsveld blijft voor elke gelovige bestaan. Dat is de dagelijkse gang van zaken en de praktijk van het leven. Zolang wij nog op deez zondige aardbol wandelen.
Heb ik daarvoor BEWIJS? Tja.. voor mij klinkt dit zo logisch als wat. Als ik het bijbels moet gaan onderbouwen dan denk ik aan het verhaal van koning Saul of Judas. Zowel het O.T. en N.T.
Naamloos schreef: Het probleem is, denk ik, dat je de levenspraktijk aan het ja-woord koppelt, maar daar gaat de vraag en het antwoord niet over.

Voor mij wel, daar heb je gelijk in. Alleen zie ik dat niet als een probleem! Wel als een moeilijkheid! :)
Naamloos schreef: Voor mijn 'knutselwerk' hoef ik niets uit z'n verband te halen, het past naadloos in elkaar.
Het gaat over hetzelfde onderwerp, ik hoef niets te veranderen of aan te passen o.i.d. De doop volgt op het ja-woord.
Als jij vindt van niet dan mag jij me uitleggen waar het schuurt en wringt. Hoe, wat, waar en waarom?
Ik, van mijn kant, heb mijn bezwaren tegen jouw argumentatie ingebracht, gezegd wat en waarom dat m.i. niet klopt.
Van jouw kant hoor ik niet veel anders dan dat mijn visie niet waar is omdat het niet klopt met jouw overtuiging, en verder een paar vage conclusies die totaal niet uit mijn argumenten volgen. Mijn vragen aan jou staan nog steeds open ...

Ik doe mijn best om zo goed mogelijk op je vragen in te gaan. Als je me vaag en ongefundeerd vind omdat iets mijn overtuiging is tja… daar hoef/kan ik waarschijnlijk niet veel aan doen?
Dit zijn mijn gedachtes en dit is mijn tempo… take it ore leave it. :-s
Jouw vraag aan mij. Wil je van mij weten waarom ik de kinderdoop legaal vind? Volgens mij heb ik dat al beantwoord her en der.. ook aan anderen.
Ik bedoel hier niet mee dat ik jouw vraag niet wil beantwoorden. Maar help me even op weg.
Naamloos schreef: Serieus? Vanwege een schrijffoutje? Wat vindt je dan van de duizenden verschillen in de meer 5000 handschriften waaruit het N.T. is gereconstrueerd? (Originelen zijn er al lang niet meer)
En voor je denkt dat dit iets vrijzinnigs is, nee dat weten de meest rechtse gereformeerde theologen ook.
https://www.theobaldusparochie.nl/bijbe ... en%20ervan.
Ool aanrader: De Evolutie Van De Bijbel van Bart D Ehrman (ga maar direct op de grond zitten, dan val je figuurlijk nergens vanaf) :D

Ja serieus!! Vanwege een schrijffoutje. Kun je nagaan hoe hoog het me zat. Ik wil graag blijven geloven dat de Bijbel geïnspireerd is door de Heilig Geest. Inmiddels probeer ik ermee te leven dat ik niet alles begrijpen kan. Zo snugger ben ik nu eenmaal niet. Sommige mensen kunnen na een keer iets gelezen te hebben direct alles uit het hoofd oplepelen. Nou bij mij… vergeet het maar. Maar (om bij het onderwerp te blijven) bij het lezen van de Bijbel zijn wel eens vaker dingen die ik irritant vind of moeilijk te begrijpen. Omdat ik niet kan gaan muggenziften over elluk dingetje heb ik met mezelf afgesproken dat ik pas op onderzoek ga wanneer ik het niet verkroppen kan. Schrijffoutjes daar kan ik mee leven, uitleggingen die me op het verkeerde been zetten probeer ik mee te leven. Of… wat natuurlijk ook kan; ik interpreteer er zelf wat bij wat naar mijn overtuiging me heel erg goed uitkomt :mrgreen: . dat is trouwens een grapje

Hmmmm, Bijbel van Bart d Ehrman zou me misschien interesseren als ik dan maar figuurlijk nergens van af val. Dat is wel zo veilig. Sommige auteurs brengen je zo in de war dat je de weg kwijtraakt. Neemt niet weg dat ik het een goed ding vind om onderzoek te doen om zaken boven tafel te krijgen die verkeerd zijn.

Ik luisterboek het liefst biografieën, waargebeurde verhalen of historische romans ofzo. Ik haak af op monotone opsommingen.
Laatst gewijzigd door Huisje_op_de_hei op 18 jan 2025 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 18 jan 2025 18:47

Marnix schreef: Dat kan, maar je moet misschien wel oppassen in de selectie van wat je dan wel en niet wil geloven. Want wat ik hier zie is dat je eerst naar je gevoel kijkt en dan of je het wil geloven. Dat doen mensen heel vaak maar dat gaat niet altijd goed. Dan krijg je al snel: God zegt dit of dat maar ik vind dat niet fijn voelen dus in dit geval geloof ik het gewoon niet. Of "Ik gruw van naaktslakken dus geloof ik niet dat God ze heeft gemaakt" wat natuurlijk zowel als argument en conclusie best absurd is. Ik ken ook mensen die gruwen van slangen, insecten, fladderende vogels, haaien, kwallen, wolven, leeuwen, hyena's, ongeveer alle andere soorten insecten, geleedpotigen, vissen etcetera etcetera maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet geschapen zijn omdat jij ze toevallig vies vindt. Of iets in de Bijbel staat is niet afhankelijk van jouw gevoel, sterker nog, er kunnen dingen staan die voor mensen als vervelend worden gevoeld. Bijvoorbeeld als Jezus tegen een rijke zegt dat hij zijn bezittingen moet verkopen en aan andere geven zodat hij een schat in de hemel zal hebben. De rijke druipt teleurgesteld af omdat hij zo rijk was.

En dat is iets anders dan wat jij er hier van maakt. We zeggen snel: "Er zal wel dit en dat bedoeld worden" en dan vullen we het al snel in vanuit alles waar we mee zijn opgevoed, maar we moeten uitkijken dat we God en Zijn Woord laten spreken en niet ons gevoel, onze dogmatiek, onze kerkcultuur. Sola Scriptura, alleen wat er in de Bijbel staat.

Daar heb je zeker gelijk in. Het is ook zaak dat je moet oppassen met wat je wel en niet wil geloven. Eens dus.
Het is zo, dat ik gruw van naaktslakken en dat God ze daarom niet geschapen heeft lijkt best absurd. Ik heb me wel eens laten vertellen (en vond dat best geloofwaardig) dat sommige insecten (of wat is een slak?) met de 10 plagen zijn meegekomen waar de Egyptenaren onder te lijden hadden.
En... daar een beetje op voortbordurend... als in de ark van Noach alleen de dieren waren die mannelijk en vrouwelijk van aard waren dan was een slak daar niet bij. Die is namelijk homogeen. Dat is een feit wat je op Wikipedia vinden kunt.
Dus misschien was de naaktslak er in het paradijs wel maar heeft ie de zondvloed niet overleefd?

Nuja ik lig er niet echt wakker van of een slak er toen bij was of niet. Het is een klein uitstapje van me wat betreft het begrijpen van de Bijbel.
:wink:

Marnix schreef: 2 Korinthe 5: Goed lezen is altijd belangrijk. Er staat: God heeft de wereld met zich verzoend door Christus en Hij heeft ons de verkondiging daarover toevertrouwd. Hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend.

Vind jij dat ik dat niet goed heb gelezen dan? Ik schreef dat n.a.v. een eerdere reactie dat de wereld niet automatisch is verzoend in Christus.
Dat is toch niet in tegenspraak met dit vers?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 jan 2025 16:16

Huisje_op_de_hei schreef:Toch vind ik dat ik best wat nieuwe inzichten heb opgedaan inmiddels. Juist door erover te discussiëren. Als iemand het met mij ergens niet over eens is dan probeer ik erachter te komen (op mijn tempo) waarom dan niet. Is diegene eigenwijs? Ben ik dom? Wat is de goede visie? Kunnen er meer dan twee visies goed zijn? Enfin.. gaandeweg heb ik wel wat dingen geleerd.

Eigenwijs of dom zijn niet de enige opties bij verschil van mening over 1 of meer visie(s).
Zelf pobeer ik me altijd zo goed mogelijk te verplaatsen in de standpunten van de ander, en op die weg een poosje mee te lopen.
Op die manier ben ik ook waarde gaan hechten aan het principe 'gij en uw huis' en ben ik globaal wat minder individueel gaan denken.
Ik heb ook niets tegen herhalen, of hetzelfde met andere woorden zeggen. Dat kan best wel eens helpend zijn is mijn ervaring.
Ik bedoel hier echter ons verschil van mening over waar de doop voor staat (jij plaats het onder vraag/aanbod, ik onder antwoord/aannemen-geloven) en daarbij heb ik het gevoel dat we in de welles - nietes fase zijn belandt, en dat vind ik niet veel toevoegen.
- Als ik teksten lees over de doop o.a. uit Romeinen 6 dan gaat het over de doop die volgt op het aanemen/geloven/instemmen van het evangelie van Jezus Christus. Daarin is geen sprake van automatisme en/of iets erven (schuld-genade).
- Jij zegt: "Dopen is m.i. een teken waarin God beloofd dat Hij mijn God wil zijn''.
De Bijbelteksten die je gebruikt om dat te onderbouwen gaan echter totaal niet over dopen.
Ja God beloofd Abraham 1, dat hij zijn God is en die van zijn vele nakomelingen, 2, de landsbelofte en 3, dat in hem alle geslachten van de aardbodem gezegend zullen worden. Het teken van dat verbond is de besnijdenis.
God zegt uitdrukkelijk dat, ondanks dat er uit hem (Abraham) veel volken zullen voortkomen, hij zijn verbond met Isaak zal voortzetten.
Nergens staat dat dat verbond uitgebreid zal worden naar de hele wereld og de gelovigen.
Een 'verbond' is een overeenkomst tussen twee partijen die elkaar onder ede beloven om zich aan bepaalde afspraken te houden.
Soms zijn de beloften wederzijds, maar ook wel wordt de belofte alleen door de ene partij aan de andere gedaan.

God heeft zich aan zijn belofte gehouden en die vervuld: Abraham heeft veel nakomelingen gekregen, er zijn veel volken uit hem voortgekomen, het land Israel is in hun bezit geweest, en na Jezus' dood worden ook alle geslachten van de aarde gezegend, Jezus geeft nl. de opdracht zijn evangelie naar de hele wereld te brengen. En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend Galaten 3.
(Dat evangelie van vergeving was trouwens ook nieuw voor de Israelieten zelf, want voordien leefden zij nog onder de het oude verbond, en voor dat verbond gold doe dat en gij zult leven, zegen of vloek,

Huisje_op_de_hei schreef:Ik begrijp jou niet. Hoe kun je belijden met Romeinen 6 dat je door de doop in zijn dood met Hem begraven bent (en weer opgestaan) terwijl je niet in een letterlijke zondeval gelooft? Of zie ik dat verkeerd en geloof je wel in zonde maar niet in erfzonde? Waarvan moest jij dan door de doop met Hem begraven worden? Van Imperfecties? Bij mij in de HSV staat boven Romeinen 6 ‘gestorven aan de zonde’.

Toen ik me liet dopen nam ik het dogma van de erfzonde nog voor waar aan,.
Inmiddels geloof ik dat niet meer maar ik zie niet in waarom dat verschil zou moeten maken.
Natuurlijk weet ik dat ik zonden heb gedaan en dat ik nog steeds imperfect ben.
Wie in Christus is, is 1 met hem leert de Bijbel. Hij was zonder zonden en heeft alleen maar goed gedaan, dat heeft hem zijn leven gekost.
Wie in Jezus gelooft is 1 met hem, hij is het hoofd en wij zijn zijn leden/lichaam. Hij is het voorbeeld, gelovigen volgen.
We leven niet voor de zonden (al vallen we er regelmatig meer of minder in), maar we leven voor het goede zoals Jezus deed.
De doop symboliseert die eenheid van Jezus (ons hoofd) en de gelovigen. Met hem gestorven, begraven en weer opgestaan.
Als je zonden vergeven zijn ben je rechtens vrij van de zonden, zoals wanneer iemands schuld is kwijtgescholden schuldvrij is.

Huisje_op_de_hei schreef:Ik geloof dat jouw ja voor 100% gemeend was toen jij je liet dopen. Ik zie je er wel voor aan dat je daarin eerlijk bent. Misschien heb je wel gelijk dat niet automatisch de vraag volgt wie er het grootst, heiligst of belangrijkst is. Zo letterlijk staat dat er niet in de Bijbel. Het is meer een aanname die je kunt maken door de Bijbel heen. Neem het verhaal van de voetwassing van Jezus. Of de gelijkenis van de tollenaar en farizeeër.

Ja klopt, daar gaat het meermaals over in de Bijbel.
Bij de voetwassing en de tollenaar inderdaad, En in Matt.18 ''wie is de belangrijkste in het koninkrijk van God?''
Die context maakt overduidelijk dat dat daar van toepassing is, maar dat is toch echt een heel ander onderwerp dan waar het in Romeinen 6 over gaat.

Huisje_op_de_hei schreef:Wat ik wel geloof is dat je je kindschap verspelen kunt. Biologisch gezien niet natuurlijk maar er bestaat een mogelijkheid dat je iets niet goed doet waardoor het mis kan gaan. Dat spanningsveld blijft voor elke gelovige bestaan. Dat is de dagelijkse gang van zaken en de praktijk van het leven. Zolang wij nog op deez zondige aardbol wandelen.
Heb ik daarvoor BEWIJS? Tja.. voor mij klinkt dit zo logisch als wat. Als ik het bijbels moet gaan onderbouwen dan denk ik aan het verhaal van koning Saul of Judas. Zowel het O.T. en N.T.

Dat ben ik wel met je eens, lees bijvoorbeeld Ezechiel 18. Maar die visie is niet gereformeerd hoor :wink:
Die zeggen (allemaal?) dat God niet verlaat wat zijn hand begon, hij zal zijn werk voleinden.
Dus als hij je geloof geeft (geloof is een gave) zorgt hij er zelf voor dat je het nooit helemaal verliest.
Dus op het eind komt het altijd weer goed, en zo niet heb je altijd een vals/schijn/nep-geloof gehad. Het was eigen werk...

Huisje_op_de_hei schreef:Ik doe mijn best om zo goed mogelijk op je vragen in te gaan. Als je me vaag en ongefundeerd vind omdat iets mijn overtuiging is tja… daar hoef/kan ik waarschijnlijk niet veel aan doen?
Dit zijn mijn gedachtes en dit is mijn tempo… take it ore leave it.

Natuurlijk ga jij zelf over je overtuigingen, maar als je daar geen Bijbels fundament voor hebt en geeft, kun je het moeilijk als een Bijbelse overtuiging verkopen. En ook dat is prima, ik heb zelf ook zat overtuigingen waar de Bijbel niet aan te pas komt.
Maar als je een Bijbels theologische discussie voert mag ik toch wel vragen waar je het vandaan haalt?
Je tempo moet je ook helemaal zelf bepalen, maar als je verdergaat en vragen overslaat krijg ik het idee dat het wel weer in de lucht zal blijven hangen.
Ik heb deze discussie meer gevoerd, en er zijn vragen bij waar je nooit antwoord op krijgt.
Maar ik wadeer je inzet hoor! :D

Huisje_op_de_hei schreef:Jouw vraag aan mij. Wil je van mij weten waarom ik de kinderdoop legaal vind? Volgens mij heb ik dat al beantwoord her en der.. ook aan anderen.
Ik bedoel hier niet mee dat ik jouw vraag niet wil beantwoorden. Maar help me even op weg.

- Wat doe je met Galaten 3? Als eerste het veranderen, toevoegen aan een verbond qua inhoud en teken en personen; wat nou juist niet legaal/rechtsgeldig wordt genoemd?
- Wat hebben gedoopte kinderen inhoudelijk meer dan de kinderen van geloofsdopers, anders dan het ritueel van watergespetter?
- Is Gods aanbod meer waard, echter waar, hartelijker gemeend, betrouwbaarder als er water aan te pas komt dan wanneer hetzelfde aanbod zonder water tot iemand komt?
- Wil God niet de God zijn van ongedoopte kinderen, al van niet van christelijke ouders?
- Als ook babys niet automatisch in Christus zijn (zoals je zelf ook zegt) waarom dan wel instemmen met ''wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood. We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven en weer opgestaan. Is dit al gebeurt dan?
- Welke oud zondig leven leggen de baby's af? En welk nieuw leven gaan ze beginnen? (om een nieuw leven te beginnen heb je een oud/vorig zondig leven achter de rug.
- Als je, zoals de Bijbel leert, geoordeeld wordt naar je daden hetzij goed of kwaad (dus niet naar een eventuele erfzonde), waarom heeft een baby dan de doop als afwassing van de zonden nodig? Een baby heeft nog niets gedaan, geen goed en ook geen kwaad.
- Waarom leert de Bijbel dat ieder om zijn eigen zonden zal sterven, dat de kinderen niet afgerekend worden vanwege de zonden van de ouders en andersom, als Adams zonde wel toegerekend wordt? Hoe rijm je dat?

Dat was even uit de losse pols, ik heb niet weer alles nagelezen maar deze vragen had ik allemaal gestelt voor zover in me herinnner.

Huisje_op_de_hei schreef:Ja serieus!! Vanwege een schrijffoutje. Kun je nagaan hoe hoog het me zat. Ik wil graag blijven geloven dat de Bijbel geïnspireerd is door de Heilig Geest. Inmiddels probeer ik ermee te leven dat ik niet alles begrijpen kan. Zo snugger ben ik nu eenmaal niet. Sommige mensen kunnen na een keer iets gelezen te hebben direct alles uit het hoofd oplepelen. Nou bij mij… vergeet het maar. Maar (om bij het onderwerp te blijven) bij het lezen van de Bijbel zijn wel eens vaker dingen die ik irritant vind of moeilijk te begrijpen. Omdat ik niet kan gaan muggenziften over elluk dingetje heb ik met mezelf afgesproken dat ik pas op onderzoek ga wanneer ik het niet verkroppen kan. Schrijffoutjes daar kan ik mee leven, uitleggingen die me op het verkeerde been zetten probeer ik mee te leven. Of… wat natuurlijk ook kan; ik interpreteer er zelf wat bij wat naar mijn overtuiging me heel erg goed uitkomt . dat is trouwens een grapje

Daar verschillen we dan ook in. Ik zou niet zeggen dat ik geloof in de Bijbel, ik geloof in liefde/rechtvaardigheid/vergeving, in het gedachtengoed van Jezus en daarom dus in Jezus zelf. Alles wat daar niet mee in overeenstemming is laat ik rustig aan me voorbij gaan.
Maar, dat geef ik grif toe, dat is pas na jaren onderzoek gegaan en gedaan.

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 23 jan 2025 19:24

Naamloos citeert:

Dat evangelie van vergeving was trouwens ook nieuw voor de Israelieten zelf, want voordien leefden zij nog onder de het oude verbond, en voor dat verbond gold doe dat en gij zult leven, zegen of vloek,

O ja? Is dat voor ons opgehouden? Blijkbaar heeft u nog nooit gehoord dat op Yom Kipoer om vergeving wordt gevraagd voor het komende jaar. Dat is dus niet postuum maar bij voorbaat al.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 jan 2025 08:30

Jesaja40 schreef:O ja? Is dat voor ons opgehouden? Blijkbaar heeft u nog nooit gehoord dat op Yom Kipoer om vergeving wordt gevraagd voor het komende jaar. Dat is dus niet postuum maar bij voorbaat al.

Een semantische conclusie!

Je hebt mij niet horen zeggen dat het VOORWAARDELIJKE oude verbond geen vergeving kent.
Wat nieuw was, ook voor Israël, was het evangelie van Jezus Christus: vergeving buiten de wet (oude verbond) om.
Ik (en anderen) hebben je daarvoor meermaals de nieuwtestamentische onderbouwingen gegeven, wat jij dan weer consequent negeert.
Jij kiest ervoor onder het juk van het oude verbond te blijven, en om het N.T. selectief te lezen.
Ik vind het allemaal prima, maar wen er maar aan dat de meeste christenen dat anders zien en daar niet voor kiezen.
Ik ben geen Jood maar ik kan wel lezen :shock:, dat jij toevallig een Jood bent daar volgt niet uit dat jouw visie automatisch waarheid is.
Dat zou ik sowieso al tamelijk arrogant vinden aangezien gelovige Joden het onderling ook niet met elkaar eens zijn, net als de christelijke niet-Joden

Nu je stokpaard weer staat kunnen we misschien weer terug naar de eventuele geldigheid van de kinderdoop?
(Misschien kun je een nieuw topic openen waarin je je frustraties over "de kerkleer" kwijt kunt.)

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 28 jan 2025 14:12

Jesaja40 schreef:
O ja? Is dat voor ons opgehouden? Blijkbaar heeft u nog nooit gehoord dat op Yom Kipoer om vergeving wordt gevraagd voor het komende jaar. Dat is dus niet postuum maar bij voorbaat al.

naamloos schreef:Naamloos schreef Een semantische conclusie!

Je hebt mij niet horen zeggen dat het VOORWAARDELIJKE oude verbond geen vergeving kent.
Wat nieuw was, ook voor Israël, was het evangelie van Jezus Christus: vergeving buiten de wet (oude verbond) om.
Ik (en anderen) hebben je daarvoor meermaals de nieuwtestamentische onderbouwingen gegeven, wat jij dan weer consequent negeert.
Jij kiest ervoor onder het juk van het oude verbond te blijven, en om het N.T. selectief te lezen.
Ik vind het allemaal prima, maar wen er maar aan dat de meeste christenen dat anders zien en daar niet voor kiezen.
Ik ben geen Jood maar ik kan wel lezen :shock:, dat jij toevallig een Jood bent daar volgt niet uit dat jouw visie automatisch waarheid is.
Dat zou ik sowieso al tamelijk arrogant vinden aangezien gelovige Joden het onderling ook niet met elkaar eens zijn, net als de christelijke niet-Joden

Nu je stokpaard weer staat kunnen we misschien weer terug naar de eventuele geldigheid van de kinderdoop?
(Misschien kun je een nieuw topic openen waarin je je frustraties over "de kerkleer" kwijt kunt.)

Een flinke portie zout doet soms wonderen.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 28 jan 2025 14:55

Ter inleiding:

Als eerste wil ik beginnen met een stukje voorgeschiedenis. In het geloof draait het niet alleen om dat wat we bewijzen kunnen. Hoe je bent opgegroeid, uit wat voor milieu je komt dat vormt je mening/oordeel ook. In mijn familie, het gezin waar ik uitkom, en de generaties daarvoor wordt er op grote schaal gekinderdoopt (leuk woord). Mijn overgrootouders zijn als kind gedoopt, mijn opa’s en oma’s zijn als kind gedoopt, mijn vader en moeder zijn als kind gedoopt, mijn broers en zussen zijn als kind gedoopt en mijn neefjes en nichtjes zijn als kind gedoopt Dat zijn dus hele generaties die de kinderdoop handhaven. Ik ben daarin groot geworden en voor mij is het heel normaal. Ik woon en kerk in een dorp waar de gemeenschap nooit veel anders heeft gekend als de kinderdoop. De laatste decennia (?) zijn er wat Evangelische gemeenten gekomen die de volwassendoop aanhouden. De kinderen mogen wel opgedragen worden maar dat is weer wat anders dan dopen en verder wordt er ook aan overdopen gedaan. Nu zal ik eerlijk toegeven dat ik nooit veel nagedacht heb over de betekenis van de (kinder)doop. Zo interessant vond ik dat niet. Pas veeeel later ben ik me gaan afvragen wat de doop nu eigenlijk is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het soms nog niet goed weet.

Voor mij rust mijn geloof in mijn kinderdoop op een ervaring/verhaal/geschiedenis. Zelf was ik een (uiteraard schattig) baby’tje die de kerk binnen werd gedragen door een vriendin van mijn ouders. Gekleed in een witte gebreide cape, wat een oudtante tijdens vakantie in Tunesië heeft gekocht, met een bijpassend wit maillotje. De dominee in kwestie vonden mijn ouders een heel vervelend mannetje. Mijn vader zat toen in de kerkenraad en er waren wat akkefietjes. Mijn ouders moesten, wat eigenlijk nooit gebeurde, tijdens het dopen met het gezicht naar de gemeente gaan staan.

Ze (de gemeente) zongen psalm 105:5.
God zal Zijn waarheid nimmer krenken
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken
Zijn trouw wordt altoos trouw volbracht
Tot in het duizendste geslacht
’t verbond met Abraham, Zijn vrind
Bevestigd Hij van kind tot kind

De preek ging over de voetwassing door Jezus. En mijn vader achteraf maar mopperen dat hij niet van plan was om de …..voeten van de dominee te gaan wassen. Mijn moeder had nergens last van. Voor haar was het op dat moment waar. Gods trouw wordt in het duizendste geslacht bevestigd van kind tot kind.

Kijk; ik weet dat dit verhaal natuurlijk bomvol staat van tradities, beleving, interpretaties en aannames. Ik kan niet verklaren (kun je geloof bewijzen?) waarom en hoe God trouw is aan mijn ouders en mij. Je leest en hoort dingen vanuit de Bijbel en gelooft dat ze waar zijn. Het is tenslotte Gods Woord waardoor wij gevoed worden. En je ervaart wel eens iets waarvan je gelooft dat Gods hand daarin was en is.

Hoewel de dominee al lang weg is, het water allang verdampt, de kerk een scheuring heeft meegemaakt (2004) ben ik feitelijk gedoopt in de Naam van de Vader, en van de Zoon, en van de Heilige Geest. Ja en daar is ook het doopformulier bij gebruikt. Ik weet Naamloos dat jij vindt dat dat formulier met een hoop kunst en vliegwerk is samen geknutseld. Waar ook best iets voor te zeggen zal zijn. Maar datgene wat het formulier leert hoeft toch niet persé onwaar te zijn? Het is, als het goed is, wel gegrond op de Bijbel. Na de komst van Christus hebben zijn volgelingen de doop gepraktiseerd. Dat is wel terug te vinden in het N.T. bij de stichting van de christelijke gemeenten. Bij mijn weten zijn die christelijke gemeenten gewoon doorgegaan tot de dag van vandaag en kunnen wij die nog kennen. Kan de christelijke kerk (hoeveel verschillenden er ook zijn) die doop niet gewoon toepassen dan?

Oké, we hebben het hier natuurlijk wel over de kinderdoop. Of een kinderdoop geldig is.
Wat mij betreft wel. Feit is natuurlijk dat in het N.T. zelf daar niet veel over te vinden is behalve dan de teksten waarover staat dat het hele huisgezin gedoopt werd (Lydia, de stokbewaarder). Dat staat dus letterlijk in de Bijbel en dat kun je gewoon geloven of niet. Bewijzen kan ik dat niet want die beste mensen leven niet meer (hier). De discussie van hoe oud die kinderen dan wel waren vind ik gewoon flauw =; . Er staat huisgezin dus mocht iedereen binnen dat gezin gedoopt worden.

Wat is een doop?
De doop is, zoals ik het zie, iets wat je ondergaat. Er wordt iets met je gedaan. Als je kijkt naar Jezus hoe Hij gedoopt werd, door Johannes de doper met water, dan is het iets wat Hij ondergaat. Een handeling. Naamloos jij plaatst dopen onder antwoord/aannemen/geloven schreef je. Ook dat is waar omdat Jezus de handeling aanvaart. Doordat Hij zich laat dopen stemt hij in met het aanbod.
Dus dan zou dopen toch een belijdenis kunnen zijn? Doopsbelijdenis is dat een leuk woord :) ?
Met dat Jezus door Johannes (met water) gedoopt werd wat beleed Hij toen? Volgens de vier evangeliën doopte Johannes met ‘water tot bekering van zonden’
Mattheüs 3:6 en zij werden door hem gedoopt in de Jordaan, terwijl zij hun zonden beleden.
Markus 1:4 Johannes kwam in de woestijn en doopte en predikte een doop van bekering tot vergeving van zonden.
Lukas 3:3 En hij kwam in heel de omgeving van de Jordaan en predikte een doop van bekering tot vergeving van zonden.
Johannes 1:28-31 Dit gebeurde in Bethabara, aan de overkant van de Jordaan, waar Johannes doopte. De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt! Hij is het van Wie ik gezegd heb: Na mij komt een Man Die voor mij geworden is, want Hij was er eerder dan ik. En ik kende Hem niet, maar opdat Hij aan Israël geopenbaard zou worden, daarom ben ik gekomen om te dopen met het water.

Dopen heeft dus iets met zonden te maken.

Handelingen 22:16 En nu, waarom aarzelt u? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen onder aanroeping van de Naam van de Heere.

In Mattheüs 28 vers 19 lees je dat Jezus zegt aan de discipelen: ‘Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.

Dit vers komt dan wat mij betreft weer neer op wat ik eerder zei, dat dopen ook een handeling is die je ondergaat. Behalve dat er water wordt gebruikt en je besprenkeld of ondergedompeld kunt worden word je gedoopt in de Naam van God. Dat moet toch ook iets te betekenen hebben? Dat je a.h.w. een naam aan krijgt.

Omdat je in het N.T. nergens leest dat baby’s uitgesloten zijn van de doop, ook al lees je voornamelijk over volwassen, denk ik niet dat je kunt stellen dat de kinderdoop verkeerd is. Je leest over de huisgezinnen van Lydia en de stokbewaarder (mijn enige Bijbelse bewijs) en hierboven bij Mattheüs 28 lees je dat Jezus zegt aan de discipelen: ‘Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend…. Met het woord volken kun je gemakkelijk concluderen dat dat iedereen is!

Tot zover mijn inleiding :ddd

Naamloos schreef: Wat doe je met Galaten 3? Als eerste het veranderen, toevoegen aan een verbond qua inhoud en teken en personen; wat nou juist niet legaal/rechtsgeldig wordt genoemd?

Ik vind het lastig merk ik om hier tot duidelijke antwoorden te komen. We hebben het hier over mijn kinderdoop in combinatie met het verbondenverhaal waarom mijn kinderdoop uberhaupt onder een verbond zou vallen. Dus… heb ik recht om Abrahams nageslacht te zijn? Want daar gaat het over. Het verbond wat God met Abraham gemaakt heeft is dat volgens Genesis 17 Abraham de vader zal zijn van een menigte volken. Genesis 17 vers 7-8 Ik zal Mijn verbond maken tussen Mij, u en uw nageslacht na u, al hun generaties door tot een eeuwig verbond, om voor u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u.
Ik zal aan u en uw nageslacht na u het land waar u vreemdeling bent, heel het land Kanaän, als eeuwig bezit geven. Ik zal hun tot een God zijn.

Ik ben geen Jood. Een vleselijke lijn van Abraham tot mij toe zul je in mijn dna niet vinden. Dus val ik in die zin niet onder nageslacht. Hoewel ik zoveel verhalen en preken over Abraham gehoord heb dat het mijn eigen grootvader zou kunnen zijn.

Jij stelt Naamloos dat volgens Galaten 3 niemand iets mag toevoegen of afdoen van een verbond omdat dat niet rechtsgeldig is. Dat lees je in Galaten 3:15.

Het verbond met Abraham is in die mate voor mij (en voor iedereen) belangrijk omdat in de lijn van het vleselijke nageslacht Christus is geboren. Daar is niets aan geknipt of verplakt.
Is Christus los van het verbond? Nee Hij is de vervulling van het verbond.
In Christus delen wij in de zegen van Abraham. In Genesis 17 vanaf vers 23 lees je dat het huis van Abraham besneden werd. Alles wat mannelijk is. Ook Ismaël hoorde bij dat huis (abrahams zoon) en de vreemdelingen. Maar je leest dat het verbond met Izak gemaakt wordt.

Kan het niet gewoon zo zijn dat het verbond wat God maakte een zegen is voor alle volken? En in die zin is het toch niet ongeldig dat je een deelgenoot bent van het verbond?
Dan zijn allen die in Christus geloven toch geestelijke kinderen van het verbond?

In Galaten 3 vers 14 staat: opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.

Naamloos schreef: Wat hebben gedoopte kinderen inhoudelijk meer dan de kinderen van geloofsdopers, anders dan het ritueel van watergespetter?

Het dopen op zich, wat een ander teken is dan de besnijdenis, is een opdracht van Jezus. Mattheüs 28 vers 19. Wat gedoopte kinderen inhoudelijk meer hebben dan de kinderen van geloofsdopers weet ik niet te beantwoorden. In de Bijbel lees ik dat het een opdracht is. Daarbij heb ik al uitgelegd waarom ik denk dat baby’s erbij horen. En Bijbels onderbouwd ook.
Ik denk maar zo: dat omdat het een opdracht is van Jezus wij daarin hebben te gehoorzamen. Daarbij (wat ik al eerder zei) het gedoopt worden in de Naam van de Vader, en van de Zoon, en van de Heilige Geest moet toch iets :!: te betekenen hebben? Voorzover ik zien kan groeien er ineens geen extra benen en armen aan als je gedoopt wordt. Dus iets zien of bewijzen dat kan ik niet. Net zomin als van kinderen (of volwassenen) die niet gedoopt zijn.

Naamloos schreef:Is Gods aanbod meer waard, echter waar, hartelijker gemeend, betrouwbaarder als er water aan te pas komt dan wanneer hetzelfde aanbod zonder water tot iemand komt?

Eehmm. Zijn dat niet gewoon maar uiterlijkheden die niet de hoofdzaak vormen? Bijzaken?

Naamloos schreef: Wil God niet de God zijn van ongedoopte kinderen, al van niet van christelijke ouders?

Paulus zegt in 1 Timotheüs 2:4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen. Dus neem ik graag aan dat God van iedereen God wil zijn.

Naamloos schreef: Als ook babys niet automatisch in Christus zijn (zoals je zelf ook zegt) waarom dan wel instemmen met ''wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood. We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven en weer opgestaan. Is dit al gebeurt dan?

Dat staat in Romeinen 6 ja.
In Romeinen 6 (vers 11) roept Paulus de gemeente op om zichzelf te rekenen als dood voor de zonde maar levend voor God in Christus Jezus onze Heere.
Daarbij worden ze actief aangesproken om niet te blijven in de zonde. De mensen daar doen blijkbaar nog steeds zonden. Ook al zijn ze gedoopt. Ik zie Romeinen 6 als een aansporing dat je je te gedragen hebt. Dat zou in de opvoeding met kinderen toch ook wel kunnen denk ik.
Ik zeg het misschien wat simpel maar dat is voor mij de kern.
Jij vraagt is dit al gebeurt dan? Als ik dat zo lees dan denk ik het niet. Het lijkt me eerder een proces.

Naamloos schreef: Welke oud zondig leven leggen de baby's af? En welk nieuw leven gaan ze beginnen? (om een nieuw leven te beginnen heb je een oud/vorig zondig leven achter de rug.

Ik geloof niet in reïncarnatie. We hebben allemaal één leven gekregen. Waarbij we niet exact weten wat de eindbestemming zal zijn. Met dat éne leven komen baby’s in aanraking op het moment van ontstaan/wording. Dus in die zin hebben ze hun eigen ‘nieuwe’ leven te leven,
en kunnen ze geen oud/vorig leven geleefd hebben.

Naamloos schreef: Als je, zoals de Bijbel leert, geoordeeld wordt naar je daden hetzij goed of kwaad (dus niet naar een eventuele erfzonde), waarom heeft een baby dan de doop als afwassing van de zonden nodig? Een baby heeft nog niets gedaan, geen goed en ook geen kwaad.

Ik ben blij dat er in de Bijbel zoiets staat als Ezechiël 18! Ik heb maar even jouw aantekeningen nagekeken en het opgezocht.
Ezechiël 18 vers 20. De mens die zondigt, die zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.
Klinkt mij heel rechtvaardig in mijn oren en ik wil dit graag aannemen.

De doop als afwassing zie ik als een symbool.
Volgens mij zal iedereen het wel met me eens zijn dat je in dit leven blijft zondigen. Dat je gewassen moet worden is dan meer een teken oftewel het verwijst ergens naar. Dus letterlijk vallen er geen zonden van je af.
Romeinen 7 vers 18: Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet.
Die inwendige strijd hebben we allemaal. Trouwens, wat me te binnen schiet: als wij geen strijd hebben dan kennen wij ook geen zonden. En juist als je strijd hebt ken je de zonde wel!
Zonde is een deel van je. Dat voel je toch gewoon?

Naamloos schreef: Waarom leert de Bijbel dat ieder om zijn eigen zonden zal sterven, dat de kinderen niet afgerekend worden vanwege de zonden van de ouders en andersom, als Adams zonde wel toegerekend wordt? Hoe rijm je dat?

Jij zegt: een baby heeft nog niets gedaan, geen goed en geen kwaad. Naar mijn interpretatie zijn zonden niet alleen de dingen die je doet maar is zonde ook wat je bent. Jij gelooft niet in een erfzonde. Ik wel. Dat vind ik niet zo moeilijk. Of je er om veroordeeld wordt (omdat je zonde bent) is stap twee. Toen Adam en Eva van de verboden vrucht hadden gegeten van de boom van de kennis van goed en kwaad veranderde hun natuur. Je leest in Genesis drie de gevolgen van de zondeval. Die gevolgen zijn er nog steeds en daar lijden we allemaal onder. Romeinen 3 geeft aan dat alle mensen zondaars ZIJN. Dus we zijn zonde en lijden aan de zonde en doen zonden.

Ik vind het ook stom/moeilijk dat we allemaal lijden aan de zonden van een verrrrrrrrrre voorouder (zoals je ergens schreef). Daar kan ik lang op gaan mopperen maar het is nu eenmaal zo. Er is een weg uit! Dat wel!!!

i.i.g. Naamloos. Oprecht bedankt voor jouw vragen want ik heb een aardig potje zitten studeren. Wat ik best nuttig vind. Ik heb niet altijd tijd voor discussies en het kan zijn dat we in een patstelling blijven waarin de een dit blijft vinden en de ander dat.
Toch bedankt! :)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 jan 2025 14:32

Huisje_op_de_hei schreef:Als eerste wil ik beginnen met een stukje voorgeschiedenis. In het geloof draait het niet alleen om dat wat we bewijzen kunnen. Hoe je bent opgegroeid, uit wat voor milieu je komt dat vormt je mening/oordeel ook. In mijn familie, het gezin waar ik uitkom, en de generaties daarvoor wordt er op grote schaal gekinderdoopt (leuk woord). Mijn overgrootouders zijn als kind gedoopt, mijn opa’s en oma’s zijn als kind gedoopt, mijn vader en moeder zijn als kind gedoopt, mijn broers en zussen zijn als kind gedoopt en mijn neefjes en nichtjes zijn als kind gedoopt Dat zijn dus hele generaties die de kinderdoop handhaven. Ik ben daarin groot geworden en voor mij is het heel normaal. Ik woon en kerk in een dorp waar de gemeenschap nooit veel anders heeft gekend als de kinderdoop.
Hierop zou ik eigenlijk hetzelfde schrijven aan wat ik aan KR38 schreef op do jan 16, 2025 6:20 pm.

Huisje_op_de_hei schreef:Kijk; ik weet dat dit verhaal natuurlijk bomvol staat van tradities, beleving, interpretaties en aannames. Ik kan niet verklaren (kun je geloof bewijzen?) waarom en hoe God trouw is aan mijn ouders en mij. Je leest en hoort dingen vanuit de Bijbel en gelooft dat ze waar zijn. Het is tenslotte Gods Woord waardoor wij gevoed worden. En je ervaart wel eens iets waarvan je gelooft dat Gods hand daarin was en is.

Ik kom natuurlijk niet aan jouw ervaringen, dat neem ik achter elkaar van je aan.
Maar als iemand, de kerk bijv. beweerd dat de kinderdoop gegrond is op de BIjbel zou je dat in de Bijbel terug moeten kunnen vinden.
Je kunt de kerkleer ook gewoon vertrouwen/geloven zonder ooit zelf, zoals de gemeente in Berea, die dagelijks de Schriften bestudeerden om te zien of het inderdaad waar was wat er werd gezegd door Paulus. Handelingen 17.

Huisje_op_de_hei schreef:Hoewel de dominee al lang weg is, het water allang verdampt, de kerk een scheuring heeft meegemaakt (2004) ben ik feitelijk gedoopt in de Naam van de Vader, en van de Zoon, en van de Heilige Geest. Ja en daar is ook het doopformulier bij gebruikt. Ik weet Naamloos dat jij vindt dat dat formulier met een hoop kunst en vliegwerk is samen geknutseld. Waar ook best iets voor te zeggen zal zijn. Maar datgene wat het formulier leert hoeft toch niet persé onwaar te zijn? Het is, als het goed is, wel gegrond op de Bijbel. Na de komst van Christus hebben zijn volgelingen de doop gepraktiseerd. Dat is wel terug te vinden in het N.T. bij de stichting van de christelijke gemeenten. Bij mijn weten zijn die christelijke gemeenten gewoon doorgegaan tot de dag van vandaag en kunnen wij die nog kennen. Kan de christelijke kerk (hoeveel verschillenden er ook zijn) die doop niet gewoon toepassen dan?

Dat God hun God is/wil zijn, hen in Christus tot zijn kinderen aanneemt/wil aannemen, hun zonden vergeeft/wil vergeven wat de doop volgens kinderdopers inhoudt, dat is en blijft natuurlijk op zich gewoon een Bijbelse waarheid.
Maar dat is m.i. een open deur intrappen want al die dingen staan gewoon als beloften/evangelie-aanbieding in de Bijbel en worden niet pas bij de doop geldig. Vandaar mijn vraag: wat gedoopte baby's meer/boven ongedoopte baby's van gelovige ouders?
Verder, je kunt met verschillende waarheden een theorie in elkaar knutselen die van geen kant klopt, of een beetje klopt, of de schijn heeft dat het klopt. Je kunt de Bijbel als het abc gebruiken en hem alles laten zeggen wat je wilt, en dat dan 'bewijzen' met de Bijbel in de hand.

Huisje_op_de_hei schreef:Oké, we hebben het hier natuurlijk wel over de kinderdoop. Of een kinderdoop geldig is.
Wat mij betreft wel. Feit is natuurlijk dat in het N.T. zelf daar niet veel over te vinden is behalve dan de teksten waarover staat dat het hele huisgezin gedoopt werd (Lydia, de stokbewaarder). Dat staat dus letterlijk in de Bijbel en dat kun je gewoon geloven of niet. Bewijzen kan ik dat niet want die beste mensen leven niet meer (hier). De discussie van hoe oud die kinderen dan wel waren vind ik gewoon flauw . Er staat huisgezin dus mocht iedereen binnen dat gezin gedoopt worden.

- Van Lydia weten we niet eens of ze getrouwd was, en zo ja of ze kinderen had, en zo ja of die kinderen klein waren.
Zeker dat laatste lijkt me sterk, vrouwen bleven normaliter thuis bij de kleine kinderen en Lydia was een handelaarster in purperstoffen.
- Over de stokbewaarder staat dat Paulus en Silas het spraken tot allen die in zijn waren en dat de stokbewaarder met zijn huis aan God gelovig was geworden.
- Van de samenstelling van het gedoopte huisgezin van Stefanus weten we verder ook niets, maar wat we wel weten is: U weet dat Stefanas en zijn huisgenoten als eersten in Achaje tot geloof gekomen zijn en dat ze zich in dienst van de heiligen hebben gesteld.
- En Crispus, een leider van de synagoge, aanvaardde samen met al zijn huisgenoten het geloof in de Heer.

Conclusie: van alle gedoopte huisgezinnen staat dat ze tot geloof gekomen waren behalve van Lydia weten we wat minder.
Maar met wat er verder over onderwijs/geloof/dopen staat geschreven, is het redelijker om er vanuit te gaan dat er geen baby's gedoopt werden dan wel. Het is redelijker om uit te gaan van wat er wel staat dan van wat er niet staat
Filippus zei tegen de kamerling die gedoopt wilde worden: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd.
Jezus woorden in de tekst die je zelf ook aanhaalt: ‘Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
Baby's worden nog niet onderwezen, kunnen nog niet geloven, kunnen nog geen geboden houden dan wel breken.

En dan nog wat over het huisgezin met een ander onderwerp:
Van Elkana staat dat hij met zijn hele huisgezin optrok voor het jaarlijks offer, ondanks dat Hanna en de kleine Samuel niet meegingen.
De doop van baby's wordt verondersteld (de Bijbel spreekt er niet over) omdat het redelijk is te veronderstellen dat er baby's in huisgezinnen zijn.
Maar net zoals er van Elkana staat dat hij met heel zijn huisgezin optrok voor het jaarlijkse offer terwijl Hanna thuis bij baby Samuel bleef tot hij groot genoeg was, zo is het ook redelijk te veronderstellen dat huisgezinnen gedoopt werden en de kleintjes later zullen volgen als ze groot genoeg zijn het evangelie en onderwijs te begrijpen en geloven.
Het gaat niet om de leeftijd, maar om bewustzijn, begrip, een keuze, geloof. Ik zie niet in waarom dat 'flauw' is.
Jouw conclusie over de babydoop 'er staat huisgezin DUS iedereen mag gedoopt worden' klopt niet met wat er geleerd voordat er gedoopt werd, wat de doop zelf inhoudt, en ook uit het huisgezinnen-argument valt die conclusie niet te trekken.
De geloofsdoop echter past er naadloos in. Geen gestoei met verbonden en Bijbel-shoppen met teksten.

Wordt vervolgd, ik moet gaan werken. (ik ben nog niet eens klaar met je inleiding zie ik) :wink:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 31 jan 2025 13:49

Huisje_op_de_hei schreef:De doop is, zoals ik het zie, iets wat je ondergaat. Er wordt iets met je gedaan. Als je kijkt naar Jezus hoe Hij gedoopt werd, door Johannes de doper met water, dan is het iets wat Hij ondergaat. Een handeling. Naamloos jij plaatst dopen onder antwoord/aannemen/geloven schreef je. Ook dat is waar omdat Jezus de handeling aanvaart. Doordat Hij zich laat dopen stemt hij in met het aanbod.
Dus dan zou dopen toch een belijdenis kunnen zijn? Doopsbelijdenis is dat een leuk woord ?

Dat lijkt me correct, de dopeling ondergaat de doop en daarin is ie redelijk passief.
Maar inhoudelijk beeldt het de instemming van de dopeling uit, de geloofskeuze. Het geloof in Jezus en het van harte willen volgen van hem.

Huisje_op_de_hei schreef:Wat is een doop?
De doop is, zoals ik het zie, iets wat je ondergaat. Er wordt iets met je gedaan. Als je kijkt naar Jezus hoe Hij gedoopt werd, door Johannes de doper met water, dan is het iets wat Hij ondergaat. Een handeling. Naamloos jij plaatst dopen onder antwoord/aannemen/geloven schreef je. Ook dat is waar omdat Jezus de handeling aanvaart. Doordat Hij zich laat dopen stemt hij in met het aanbod.
Dus dan zou dopen toch een belijdenis kunnen zijn? Doopsbelijdenis is dat een leuk woord ?
Met dat Jezus door Johannes (met water) gedoopt werd wat beleed Hij toen? Volgens de vier evangeliën doopte Johannes met ‘water tot bekering van zonden’
Mattheüs 3:6 en zij werden door hem gedoopt in de Jordaan, terwijl zij hun zonden beleden.
Markus 1:4 Johannes kwam in de woestijn en doopte en predikte een doop van bekering tot vergeving van zonden.
Lukas 3:3 En hij kwam in heel de omgeving van de Jordaan en predikte een doop van bekering tot vergeving van zonden.
Johannes 1:28-31 Dit gebeurde in Bethabara, aan de overkant van de Jordaan, waar Johannes doopte. De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt! Hij is het van Wie ik gezegd heb: Na mij komt een Man Die voor mij geworden is, want Hij was er eerder dan ik. En ik kende Hem niet, maar opdat Hij aan Israël geopenbaard zou worden, daarom ben ik gekomen om te dopen met het water.

Dopen heeft dus iets met zonden te maken.

Bij Jezus' doop staat na het bezwaar van Johannes: '15 Maar Jezus antwoordde: ‘Toch moet je het doen, want zo dienen wij de gerechtigheid geheel en al tot vervulling te brengen.’16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor Hem en zag Hij hoe de Geest van God als een duif op Hem neerdaalde.
In Handelingen 19 vroeg Paulus aan enkele van zijn leerlingen: Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie tot geloof kwamen?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’ 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen die tot inkeer kwamen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer ....

Volgens mij is het BIjbels om te zeggen dat dopen in de naam van de Vader, Zoon en de H.G. te maken heeft met bekering van zonden (Johannes de doper was daar heel concreet over in Lukas 3 en dat ging niet over 'erfzonde'), en vergeving van zonden, en het volgen van Jezus in de kracht van de H.G. die in gelovigen woont.

Huisje_op_de_hei schreef:Handelingen 22:16 En nu, waarom aarzelt u? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen onder aanroeping van de Naam van de Heere.

In Mattheüs 28 vers 19 lees je dat Jezus zegt aan de discipelen: ‘Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.

Dit vers komt dan wat mij betreft weer neer op wat ik eerder zei, dat dopen ook een handeling is die je ondergaat. Behalve dat er water wordt gebruikt en je besprenkeld of ondergedompeld kunt worden word je gedoopt in de Naam van God. Dat moet toch ook iets te betekenen hebben? Dat je a.h.w. een naam aan krijgt.

Omdat je in het N.T. nergens leest dat baby’s uitgesloten zijn van de doop, ook al lees je voornamelijk over volwassen, denk ik niet dat je kunt stellen dat de kinderdoop verkeerd is. Je leest over de huisgezinnen van Lydia en de stokbewaarder (mijn enige Bijbelse bewijs) en hierboven bij Mattheüs 28 lees je dat Jezus zegt aan de discipelen: ‘Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend…. Met het woord volken kun je gemakkelijk concluderen dat dat iedereen is!

Tot zover mijn inleiding

Uit het woord volken concludeer ik dat het evangelie (niet de doop) in principe voor iedereen bestemd is.
Hij wil dat alle mensen zalig worden staat er elders.
De opdracht luidt: Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
Dus logischerwijs eerst onderwijs, en degenen die niet willen en afwijzend zijn zullen zich niet laten dopen, en 'degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen' Handelingen 2.
Na het onderwijs van Petrus zegt hij op hun vraag wat ze doen moeten:‘Kom tot inkeer en laat u allen dopen in de naam van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’

Met de gedachte dat je a.h.w. een nieuwe naam krijgt kan ik Bijbels gezien wel instemmen.
Johannes: Ieder gelooft dat Jezus de Christus is, die is uit God geboren. Hij draagt geestelijk gezien voortaan de naam van zijn/haar Vader.

Huisje_op_de_hei schreef:Ik vind het lastig merk ik om hier tot duidelijke antwoorden te komen. We hebben het hier over mijn kinderdoop in combinatie met het verbondenverhaal waarom mijn kinderdoop uberhaupt onder een verbond zou vallen. Dus… heb ik recht om Abrahams nageslacht te zijn? Want daar gaat het over. Het verbond wat God met Abraham gemaakt heeft is dat volgens Genesis 17 Abraham de vader zal zijn van een menigte volken. Genesis 17 vers 7-8 Ik zal Mijn verbond maken tussen Mij, u en uw nageslacht na u, al hun generaties door tot een eeuwig verbond, om voor u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u.
Ik zal aan u en uw nageslacht na u het land waar u vreemdeling bent, heel het land Kanaän, als eeuwig bezit geven. Ik zal hun tot een God zijn.

Ik ben geen Jood. Een vleselijke lijn van Abraham tot mij toe zul je in mijn dna niet vinden. Dus val ik in die zin niet onder nageslacht. Hoewel ik zoveel verhalen en preken over Abraham gehoord heb dat het mijn eigen grootvader zou kunnen zijn.

Misschien is het handig wat uit te zoomen zodat je beter objectief naar de kinderdoop in het algemeen kunt kijken.
Met de bril van de theologie van de kinderdoop die van de geloofsdoop lezen levert vaak geen al te helder zicht op.
Je kunt niet twee kanten tegelijk opkijken.

Huisje_op_de_hei schreef:Het verbond met Abraham is in die mate voor mij (en voor iedereen) belangrijk omdat in de lijn van het vleselijke nageslacht Christus is geboren. Daar is niets aan geknipt of verplakt.
Is Christus los van het verbond? Nee Hij is de vervulling van het verbond.
In Christus delen wij in de zegen van Abraham. In Genesis 17 vanaf vers 23 lees je dat het huis van Abraham besneden werd. Alles wat mannelijk is. Ook Ismaël hoorde bij dat huis (abrahams zoon) en de vreemdelingen. Maar je leest dat het verbond met Izak gemaakt wordt.

Kan het niet gewoon zo zijn dat het verbond wat God maakte een zegen is voor alle volken? En in die zin is het toch niet ongeldig dat je een deelgenoot bent van het verbond?
Dan zijn allen die in Christus geloven toch geestelijke kinderen van het verbond?

In Galaten 3 vers 14 staat: opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.

Geestelijke kinderen van het verbond? Hoe dan? Welk verbond?
Het thema van Galaten 3 (en daarna gaat het nog even door) is het geloof en de wet. De wet is het OUDE VERBOND.

Eerst was er het verbond met Abraham (wat een vleselijk/fysiek verbond was) plus de belofte van zegen voor alle volken van de aarde.
Na 430 jaar is de wet (het oude Sinaitische verbond) gekomen om de overtredingen aan het licht te brengen.
Totdat Christus kwam zaten de Israelieten gevangen onder de wet en was de wet hun bewaker.
Na Christus is het niet meer volgens de voorwaarde van het oude verbond: 'doe dat en gij zult leven' maar geld de rechtvaardiging op grond van geloof.
17 Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderddertig jaar na de belofte is gekomen ...19 De wet is later toegevoegd om onze overtredingen aan het licht te brengen, tot de komst van de nakomeling aan wie de belofte was gedaan ... 24 Kortom, de wet hield ons onder toezicht totdat Christus kwam, opdat we rechtvaardig verklaard zouden worden op grond van geloof. 25 Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht

Na de komst van Christus gaat de belofte aan Abraham van zegen voor de alle volken in vervulling.
Jezus zelf geeft daarvoor de opdracht ''ga heen, predik het evangelie aan alle volken.''
26 want door dit geloof bent u allen kinderen van God, in Christus Jezus. 27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.

De Bijbel leert niet dat gelovigen uit de volken geestelijke kinderen van het verbond zijn, maar -figuurlijk gesproken- geestelijke kinderen van Abraham.
7 U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. 8 En de Schrift, die voorzag dat God ook de andere volken door geloof rechtvaardig zou verklaren, verkondigde het evangelie al lang tevoren aan Abraham: ‘In jou zullen alle volken gezegend worden.’ 9 En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend.
14 Zo zouden in Christus Jezus alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals is beloofd, door geloof de Geest ontvangen.

Voor zover de besnijdenis wat met ons heidenen te maken heeft is dat geestelijk, geestelijke kinderen van Abraham hebben een geestelijke besnijdenis ondergaan, die van het hart. Maar dat gaat niet automatisch door de natuurlijke geboorte, maar door wedergeboorte.
Dat geldt trouwens ook voor de Joden, want een fysiek kind van Abraham is nog geen geestelijk kind van hem.
- Romeinen 2 28 Je wordt geen Jood alleen doordat je besneden bent. De echte besnijdenis heeft niet te maken met je lichaam, want dat is alleen maar de buitenkant. 29 Je bent pas een echte Jood, als je dat aan de binnenkant bent. De echte besnijdenis heeft met je binnenste te maken. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.
- Kolossenzen 2 11 In Hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door alles wat aards in u is af te leggen. 12 Toen u gedoopt werd bent u immers met Hem begraven, en met Hem bent u ook tot leven gewekt, doordat u gelooft in de kracht van de God die Hem uit de dood heeft opgewekt. 13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen Hij ons al onze zonden kwijtschold.
- Jeremia 4 4 Laat je besnijden voor de HEER, ontdoe je van de voorhuid van je hart.

Het probleem met de kinderdoop is dat het fysieke met het geestelijke gemixt wordt.
Door kinderen te dopen wordt hun hart niet 'besneden', wordt het geloof niet ingestort, worden geen zonden kwijtgescholden ...
Dus geestelijke kinderen van Abraham, geestelijke besnijdenis na de geestelijke geboorte. (wat uit het vlees geboren is is vlees, de wedergeboorte is uit de Geest geboren is is geest)
Huisje_op_de_hei schreef:Eehmm. Zijn dat niet gewoon maar uiterlijkheden die niet de hoofdzaak vormen? Bijzaken?

Ja dat vind ik ook, ik heb al eerder gezegd dat ik de doop op zichzelf niet zo belangrijk vind.
Huisje_op_de_hei schreef:Paulus zegt in 1 Timotheüs 2:4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen. Dus neem ik graag aan dat God van iedereen God wil zijn.

Mooi, dat zijn we dus ook eens. Alleen snap ik niet waarom de kinderdoop dan zo'n hot item is.
Huisje_op_de_hei schreef:Dat staat in Romeinen 6 ja.
In Romeinen 6 (vers 11) roept Paulus de gemeente op om zichzelf te rekenen als dood voor de zonde maar levend voor God in Christus Jezus onze Heere.
Daarbij worden ze actief aangesproken om niet te blijven in de zonde. De mensen daar doen blijkbaar nog steeds zonden. Ook al zijn ze gedoopt. Ik zie Romeinen 6 als een aansporing dat je je te gedragen hebt. Dat zou in de opvoeding met kinderen toch ook wel kunnen denk ik.
Ik zeg het misschien wat simpel maar dat is voor mij de kern.
Jij vraagt is dit al gebeurt dan? Als ik dat zo lees dan denk ik het niet. Het lijkt me eerder een proces.

Ik zie het ook als een proces, ik ben het ook met je eens dat je kinderen moet leren zich te gedragen in de opvoeding.
Maar op het moment dat de baby gedoopt wordt is dit allemaal (nog) niet aan de orde, terwijl het wel als voltooid t.t. gebracht wordt.
Dat is dan op zijn best een (wens)geloof van de ouders, het kind zelf weet nergens van.

Huisje_op_de_hei schreef:Ik geloof niet in reïncarnatie. We hebben allemaal één leven gekregen. Waarbij we niet exact weten wat de eindbestemming zal zijn. Met dat éne leven komen baby’s in aanraking op het moment van ontstaan/wording. Dus in die zin hebben ze hun eigen ‘nieuwe’ leven te leven,
en kunnen ze geen oud/vorig leven geleefd hebben.

Ik had het ook niet over reincarnatie. Omdat baby's geen oud zondig leven hebben gehad kunnen ze dat ook niet achter zich laten.
Maar in de doop gaat het wel over het achterlaten van het oude zondige leven, dat is m'n punt.

Huisje_op_de_hei schreef:Ik ben blij dat er in de Bijbel zoiets staat als Ezechiël 18! Ik heb maar even jouw aantekeningen nagekeken en het opgezocht.
Ezechiël 18 vers 20. De mens die zondigt, die zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.
Klinkt mij heel rechtvaardig in mijn oren en ik wil dit graag aannemen.

De doop als afwassing zie ik als een symbool.
Volgens mij zal iedereen het wel met me eens zijn dat je in dit leven blijft zondigen. Dat je gewassen moet worden is dan meer een teken oftewel het verwijst ergens naar. Dus letterlijk vallen er geen zonden van je af.
Romeinen 7 vers 18: Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet.
Die inwendige strijd hebben we allemaal. Trouwens, wat me te binnen schiet: als wij geen strijd hebben dan kennen wij ook geen zonden. En juist als je strijd hebt ken je de zonde wel!
Zonde is een deel van je. Dat voel je toch gewoon?

Dit beantwoord niet mijn vraag welke door baby's begane zonden er afgewassen moeten worden.
Ze zijn zich nergens van bewust, en hebben niets goeds noch verkeerds gedaan.

Huisje_op_de_hei schreef:Jij zegt: een baby heeft nog niets gedaan, geen goed en geen kwaad. Naar mijn interpretatie zijn zonden niet alleen de dingen die je doet maar is zonde ook wat je bent. Jij gelooft niet in een erfzonde. Ik wel. Dat vind ik niet zo moeilijk. Of je er om veroordeeld wordt (omdat je zonde bent) is stap twee. Toen Adam en Eva van de verboden vrucht hadden gegeten van de boom van de kennis van goed en kwaad veranderde hun natuur. Je leest in Genesis drie de gevolgen van de zondeval. Die gevolgen zijn er nog steeds en daar lijden we allemaal onder. Romeinen 3 geeft aan dat alle mensen zondaars ZIJN. Dus we zijn zonde en lijden aan de zonde en doen zonden.

Ik vind het ook stom/moeilijk dat we allemaal lijden aan de zonden van een verrrrrrrrrre voorouder (zoals je ergens schreef). Daar kan ik lang op gaan mopperen maar het is nu eenmaal zo. Er is een weg uit! Dat wel!!!

Ik blijf bij de realiteit. Ik zie dat mensen (gelovig of niet) zowel goede als verkeerde dingen doen, de 1 meer goed of fout dan de ander.
Er komt uit wat erin zit, dus als je alleen maar slecht/zonde bent kan er geen goed uitkomen.
Een zonde-natuur ... wat vindt je dan van het voorbeeld wat ik noemde, ik citeer mezelf even: do jan 16, 2025 3:34 pm "En wat dacht je van Jezus zelf die zei ''als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet ingaan.''
En dan bedoelt hij natuurlijk niet dat ze moeten gaan knikkeren en verstoppertje spelen.
Het gaat om hun gezindheid. Ze zijn nog onschuldig en puur. Ze veinzen niet, ze vertrouwen, geloven, zijn ontvankelijk en tonen hun emoties.
Die gezindheid zie je bij Jezus ook, en Paulus roept ook op tot die gezindheid: Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.
Zou Jezus een kind met een verdorven natuur als voorbeeld nemen en zeggen dat we moeten worden als zij?
Bekering gaat gewoon over je gezindheid zoals ik op pagina 14 ma dec 23, 2024 12:18 pm tegen je zei en een aantal Bijbelse voorbeelden gaf."

En er is ook nog Romeinen 12 vers 3 Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden, maar verstandig over uzelf moet denken. Denk overeenkomstig het geloof, dat is de maatstaf die God u heeft gegeven.

Ik heb geen geloof in de erfzonde, dus sla ik mezelf niet hoger aan en gebruik m'n boerenverstand.
Ik ga geen dingen voor waar aannemen (geloven) die ik van harte verafschuw en onrechtvaardig vind.
Daarbij vind rust de erfzondeleer op 1 of anderhalve tekst die ook nog eens anders vertaald kan worden.
Flinterdun bewijs (met een Augustinessmaakje) wat je uit de rest van de Bijbel makkelijk kan tegenspreken.
Huisje_op_de_hei schreef:i.i.g. Naamloos. Oprecht bedankt voor jouw vragen want ik heb een aardig potje zitten studeren. Wat ik best nuttig vind. Ik heb niet altijd tijd voor discussies en het kan zijn dat we in een patstelling blijven waarin de een dit blijft vinden en de ander dat.
Toch bedankt!

Graag gedaan. Ik vermoed dat we het niet eens gaan worden, maar ik vind je wel een prettige gesprekspartner! :wink:

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 01 feb 2025 13:11

Graag gedaan. Ik vermoed dat we het niet eens gaan worden, maar ik vind je wel een prettige gesprekspartner! :wink:

Dat vind ik nou leuk om te horen :D . Maar het is maar goed dat je niet recht tegenover me zit en mijn brein 'hoort' piepen en kraken om antwoorden te vinden.
Jij kunt binnen no-time(?) een regiment aan woorden neerzetten (die inhoudelijk nog wat voorstellen ook) en dan denk ik wel eens: 'hoe krijgt ze het voor elkaar'. I.i.g. niets mis met je nuchtere boerenverstand.

Toch hebben die levensvragen mijn interesse, altijd zo geweest.
In jouw antwoord zie ik ook weer dingen voorbij komen.
*de aanwezigheid van Jezus in het N.T.
*is het Oude Verbond alleen gebaseerd op regeltjes en wetten?

Volgens mij heb ik je een beetje op het verkeerde been gezet want echt gereformeerd (wat is dat?) ben ik niet.
Kerkelijk PKN en hier op het dorp is dat wat behoudender. Waar ik wel achter sta.
Verder ben ik gewoon mezelf hoop ik.

Tot horens weer

KR38
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor KR38 » 22 feb 2025 14:00

naamloos schreef:En er is ook nog Romeinen 12 vers 3 Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden, maar verstandig over uzelf moet denken. Denk overeenkomstig het geloof, dat is de maatstaf die God u heeft gegeven.

Ik heb geen geloof in de erfzonde, dus sla ik mezelf niet hoger aan en gebruik m'n boerenverstand.
Ik ga geen dingen voor waar aannemen (geloven) die ik van harte verafschuw en onrechtvaardig vind.
Daarbij vind rust de erfzondeleer op 1 of anderhalve tekst die ook nog eens anders vertaald kan worden.
Flinterdun bewijs (met een Augustinessmaakje) wat je uit de rest van de Bijbel makkelijk kan tegenspreken.

Ik heb hier over nagedacht maar het komt er op neer dat je uit de Bijbel kan halen wat je aanstaat en kan negeren wat je niet aanstaat.
En dat is niet Bijbels. Het is alles of niets.

Huisje_op_de_hei schreef:Jij kunt binnen no-time(?) een regiment aan woorden neerzetten

Het is niet de veelheid aan woorden wat iets waar maakt.
Het kan juist verwarring veroorzaken.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 22 feb 2025 22:32

naamloos schreef:
Dit beantwoord niet mijn vraag welke door baby's begane zonden er afgewassen moeten worden.
Ze zijn zich nergens van bewust, en hebben niets goeds noch verkeerds gedaan.

Een baby heeft inderdaad in de dagelijkse praktijk geen zonden gedaan. Maar als het groter wordt komt naar buiten wat in ons allemaal zit. Je hoeft een kind echt niet te leren liegen, dat kan het al. Zit ingebakken, aangeboren, overge-erft.

Door de doop beloofd de Heere aan het kind, wat nog van niets weet, dat Hij alles wil en kan geven wat nodig is om voor eeuwig te leven. In Zijn naam, en dát wil wat zeggen.
En dat beloofd Hij dus terwijl Hij weet welke zonden het kind in zijn of haar leven nog zal doen, hoe vaak hij of zij zich van Hem af zal keren en in Zijn gezicht zal slaan.
Altijd blijft die belofte staan, bij God terug te mogen keren. Wat we ook gedaan hebben of wie we ook zijn. Hij begint. Dat is toch juist groot? Wij kiezen niet voor Hem door zelf te beslissen of we gedoopt willen worden of willen gaan geloven. Dat hoeft ook niet. Hij kiest voor ons. En altijd blijft de weg open.
Ik kan geen groter belofte bedenken.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 23 feb 2025 10:43

Dorpeling schreef:Een baby heeft inderdaad in de dagelijkse praktijk geen zonden gedaan. Maar als het groter wordt komt naar buiten wat in ons allemaal zit. Je hoeft een kind echt niet te leren liegen, dat kan het al. Zit ingebakken, aangeboren, overge-erft.

Serieus? Als een kind tijdens de opvoeding 'liegt' is dat vooral uit zelfbescherming, omdat hij/zij ontdekt heeft dat er op bepaalde dingen negatief gereageerd wordt, waarop hij/zij afgewezn wordt. Wat is er zondig aan zelfbescherming?
Het kan ook dat hij/zij 'liegt' om een ander juist een plezier te doen, omdat ie ontdekt heeft dat daar positieve reacties op volgen.
Is zulk 'liegen' moreel verwerpelijk/zondig? Dat vind ik echt bizar!!
Een kind moet alles nog leren, en waar geleerd wordt worden 'fouten' gemaakt, dat zegt niks over de intenties van kleine kinderen!!
Dan kun je zeggen dat de wet leert: ''gij zult geen vals getuigenis geven'' maar ja, de wet leert ook dat je 6 dagen moet werken, maar ik neem aan dat je van een baby/kind niet verwacht dat ie 6 dagen aan het werk is (om in het zweet des aanschijns zijn/haar brood te verrdienen).
En wat er verder uit de mens komt, daar zijn wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan, over het algemeen komt er meer goeds dan slechts uit: https://kiind.nl/van-nature-goed/

Dorpeling schreef:Door de doop beloofd de Heere aan het kind, wat nog van niets weet, dat Hij alles wil en kan geven wat nodig is om voor eeuwig te leven.

O ja? Waar staat dat? Het is een theologisch dogma wat 'de kerk' leert (met teksten knippen/plakken en verbondsfraude),
in de Bijbel kan ik het niet vinden.
Daarmee zeg ik NIET dat die belofte niet uit de Bijbel te halen is, maar de belofte zelf is nergens verbonden met de doop.
Dorpeling schreef:In Zijn naam, en dát wil wat zeggen.
Zeker! Wie pretendeert uit iemands naam te spreken moet dat kunnen bewijzen.
En dan kom je niet weg met tradities en theorieen die aan elkaar geregen zijn van een aantal losse teksten om daar je eigen verhaal van te maken.

Dorpeling schreef:En dat beloofd Hij dus terwijl Hij weet welke zonden het kind in zijn of haar leven nog zal doen, hoe vaak hij of zij zich van Hem af zal keren en in Zijn gezicht zal slaan.

Dat heeft niets met de doop te maken, en bovendien is dat niet wat de Bijbel leert. Zonder heiligmaking zal niemand God zien.
Dorpeling schreef:Altijd blijft die belofte staan, bij God terug te mogen keren

Dat dan weer wel, maar daar zal wel wat op moeten volgen, goede werken (waarmee ik niet zeg dat genade verdiend moet worden).

Dorpeling schreef:Dat is toch juist groot? Wij kiezen niet voor Hem door zelf te beslissen of we gedoopt willen worden of willen gaan geloven. Dat hoeft ook niet. Hij kiest voor ons. En altijd blijft de weg open.

Zeker kiezen mensen wel voor hem. Het is nog eens nog Bijbels ook: Kies wie je dienen wilt zegt o.a. Jozua!
Dat sluit uiteraard niet uit dat God niet ook voor mensen/gelovigen kiest, maar wie zich laat dopen kiest/verbindt zich officieel aan het volgen van Jezus.

Terug naar “[Religie] - Open forum”