Harmonica2 schreef:Dat ben ik wel met je eens maar dit blijft een filosofische uitspraak. Het wordt paradoxaal wanneer je stelt dat 'waarheid' alleen met empirische onderzoeksmethodes in kaart kan brengen.
Je maakt je begrip van filosofie wel heeeeeel erg breed op deze manier. Met deze definitie van filosofie is vrijwel alles een filosofische uitspraak.
Harmonica2 schreef:Citation needed
Ik weet niet of het zo is, het ging me erom dat de correlatie met de ouwe Joden me niet zo belangrijk lijkt.
Harmonica2 schreef:Het is niet mijn redenering maar die van Sedlacek die er ontzettend uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan. En iedereen die de Griekse filosofie bestudeerd moet erkennen dat filosofische denkbeelden wel degelijk een groot effect kunnen hebben op een volk en maatschappij, ook als die maar in kleine kringen zijn oorsprong vindt. Verder ben ik het wel eens met je laatste punt, heb het boek niet meer in huis dus kon ook even niet nagaan hoe hij dat betoogde. Misschien kom ik er nog eens op terug.
Ik vraag me ten zeerste af of de vraag of het universum eindig is ook maar enige invloed heeft op het dagelijks leven van Jan Modaal, nu of 1000 jaar geleden.
Harmonica2 schreef:Laat me dan ook benadrukken dat ik absoluut niet wil beweren dat alle onbewezen opvattingen goed zijn. En wat ik vetgedrukt heb is zo belangrijk om mijn punt te begrijpen; ja dat klopt, maar het maakt in de geschiedenis niet uit of er een transcendent wezen werd gekoppeld aan die onbewezen opvattingen. De genocide in Rwanda was net zo goed verschrikkelijk, maar daar kwam verder geen god aan te pas. Dus ja, de onbewezen opvattingen van de ISIS zijn zeker slecht en niet waar, maar datzelfde geldt in mijn opinie voor bijvoorbeeld de onbewezen opvatting van de VVD; dat je eigenbelang en hebzucht moet nastreven. Dat is net zo goed een religieuze opvatting als 'heb je naaste lief als je zelf'.
Hoe je die onbewezen opvatting van de VVD kunt scharen onder 'religie' is mij niet duidelijk. Het lijkt erop dat je net zo'n brede definitie van religie hebt als van filosofie. Tsja, dan kun je inderdaad alles wel religieus of filosofisch noemen.
Harmonica2 schreef:Haha sorry, ik weet ook niet hoe ik dit nog verder kan verduidelijken. Als ik dit opstuur naar een filosofie docent zegt ie: wat een boel filosofische uitsprakenVooral de zin: 'als je het hebt over het universum op macro- of kwantumschaal dan heb je dus helemaal niks meer aan dit menselijke denkbare,' is echt een keiharde filosofische uitspraak.
Tsja, en als ik dit naar een van mijn docenten opstuur zal hem dat aan zijn reet roesten.

Harmonica2 schreef:Je lijkt hier toch weer een onderscheid te maken die ik dus niet zie.
Je kunt niet alle positieve elementen verzamelen onder de vlag 'religie' en vervolgens het negatieve negeren.