naamloos schreef:
Het wordt keurig uitgelegd in de linken die ik gegeven heb.
http://www.biblicalstudies.org.uk/pdf/t ... grudem.pdfIk krijg de indruk dat bovenstaand adres niet werk als link. Maar met kopiëren en plakken kun je het bestand prima vinden.
Daarin wordt eigenlijk gehakt gemaakt met de bewering dat het woord hoofd ook 'bron' kan betekenen: het is een verzinsel.
Als het woord 'hoofd' in de hele literatuur uit die tijd helemaal nooit wordt vertaald met 'bron' weet je al genoeg.
Jij mag er anders over denken, maar ik doe niet mee!
Het gaat er niet echt om wat ik erover denk, maar meer wat waar is en wat niet. Zou ik zeggen.
hettys schreef:Het lijkt me niet zo'n goed idee om op dit punt de bijbel letterlijk op te vaten, omdat in Genesis 1 ook de vrouw werd geschapen, op de 6e dag. Mensen in het meervoud. en dat pas na de dieren.
Mij lijkt het dat nou juist wél een goed idee.
Het sluit heel niet uit dat God Eva via Adam gemaakt heeft zoals in Gen. 2:23 staat: Deze zal mannin+ genoemd worden, want uit de man is zij genomen.
Jij vat die tekst dus ook niet letterlijk op. In Genesis 1 wordt de vrouw geschapen, samen met de man. Jij zegt dan, ze was alleen nog een rib van de man.. Maar dat staat er niet natuurlijk. De vrouw werd gewoon geschapen.
Wat je zegt is trouwens in tegenstelling met Genesis 2 waar staat dat de dieren geschapen werden om iemand te zoeken die bij Adam zou passen. En dat terwijl God de vrouw al had ingeschapen??
hettys schreef:Er staat in de bijbel dat we Christus moeten gehoorzamen. We moeten daar dus, (volgens sommige mensen de bron gehoorzamen) (Kor 2 ver 9 en 10)
De vrouw moet onderdanig zijn aan de man, die dan weer haar 'bron' is, volgens jou.
Dat betekent dus gehoorzaamheid. Ook volgens jouw eigen redenatie.
Efeziers 5:15
Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente.
Jah, we moeten Christus gehoorzamen (leer hen te onderhouden alles wat ik u geboden heb)
En Jezus heeft nergens geboden dat vrouwen hun mannen moeten gehoorzamen.
De vrouw moet onderdanig zijn en het gezag van de man erkennen. Nou. dat vereist heel wat gehoorzaamheid, ben ik bang.
Verder heb ik niet gezegd dat iemand gehoorzaam moet zijn aan zijn-haar bron, dat is je eigen foute conclusie.
Nee, dat was JOUW conclusie. Als Christus de bron is van de man, en die moet gehoorzaamd worden, zoals in de bijbel staat, moet DUS de bron gehoorzaamd worden.
De mensen moeten gehoorzaam zijn aan hun 'bron', Jezus. Dat staat duidelijk in de bijbel.
Uit jouw bron:
http://www.biblicalstudies.org.uk/pdf/t ... grudem.pdfAls wij verder het gebruik van kephalè in het Nieuwe Testament bekijken, ontdekken we, dat het meestal in de gebruikelijke Hebreeuwse betekenis van ‘bron, oorsprong’ wordt gebruikt en niet in de zin van autoriteit. Dit geldt ook voor Sha’uls opmerkingen in dit vers. Als we dit vers vanuit rabbijns standpunt lezen, wordt de drievoudige 'hiërarchie' begrijpelijk; als wij het met Griekse ogen lezen niet. Waarom is dat zo?
Dus als bron geen autoriteit is, is Jezus ook geen autoriteit, volgens de normale logica. Maar TOCH moet de bron gehoorzaamd worden.
Iedere man (behalve Adam) is op zijn beurt weer uit de vrouw voortgekomen, dus moeten mannen vrouwen dan gehoorzamen?
Dat punt wordt door Paulus overgeslagen. en het gaat hier over wat Paulus ervan vindt.
Grappig trouwens dat mensen altijd vers 21 vergeten: Wees elkaar onderdanig in de vreze Gods. Efz. 5.
vers 21 heeft geen betrekking op vrouwen, maar op mannen onder elkaar. Daarna gaat het pas over vrouwen.
hettys schreef:Dan zal ik het niet goed begrijpen als Paulus zegt dat een vrouw onderdanig moet zijn.
Dat denk ik ook!
Dan geloof jij blijkbaar niet wat er in de bijbel staat. (vrouw, wees onderdanig..)
Trouwens, Paulus zegt zelf dat wij onder de wet van Christus staan.
En zoals gezegd is er geen enkele wet die zegt dat vrouwen hun mannen moeten gehoorzamen.
Onderdanigheid en gezag erkennen sluit ongehoorzaamheid uit. Als jij onderdanig bent aan je man, zoals in de bijbel staat, en zijn gezag erkent, zoals in de bijbel staat, dan ben je dus gehoorzaam. anders erken je zijn gezag niet.
Ook gif is geschapen.