Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:Dat heeft u inderdaad niet beweerd, maar dat is de consequentie van uw analyse en dat probeer ik u duidelijk te maken met veel geduld. Vergelijk wat Jezus heeft gezegd in Mattheus 16,28 eens met Marcus 9,1, dan ziet u dat de wederkomst en de komst van het koninkrijk tegelijk zouden plaatsvinden. Die verzen zijn nagenoeg gelijk, het is zo'n spelletje van 'zoek de verschillen' nietwaar? Dus, als Mattheus zich heeft vergist, dan ook Marcus en tevens Lukas (zie Luk 9:27) en daarom schreef ik u: het wordt een kaarthuis wat instort als uw conclusie juist is.
De door u aangedragen oplossing voor de probleemstelling is niet afdoende, want nogmaals: u kunt het niet aan een tekst ophangen en deze in quarantaine plaatsen. Lees ook 1 Johannes 2,18, die vergistte zich dan ook en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is alsof u een vuurtje wilt blussen met olie en ik wil het wel van de daken schreeuwen dat dat niet kan. Of vindt u mij onredelijk?
mohamed schreef:Graag wil ik dit vers bespreken omdat het zo vaak voorbijkomt tijdens discussies. Mattheus stelt in hoofdstuk 16 vers 28 dat Jezus gezegd heeft dat sommige van zijn toehoorders/discipelen de wederkomst nog zouden meemaken.
'Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk' (Mat 16,28)
Mattheus zijn tijdgenoten Markus en Lukas hebben beide een soortgelijk vers in hun evangelie:
'En Hij zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat er sommigen zijn van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij gezien zullen hebben dat het Koninkrijk van God met kracht gekomen is.' (Mar 9,1)
'En Ik zeg u in waarheid: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven, voordat zij het Koninkrijk van God gezien hebben.' (Luk 9,27)
De strekking van de verzen is wel duidelijk: Jezus plaatste zowel de wederkomst, als de komst van het koninkrijk in de eerste eeuw.
Echter is dat niet waar hedendaagse christenen die plaatsen. Hoe kan dat?
hettys schreef:Op de één of andere manier is het hele NT doordrongen van de verwachting dat 'spoedig' Jezus terug zou komen. Binnen hun eigen generatie.
hettys schreef:Eerlijk gezegd vindt ik het vrij bizar dat mensen nu al 2000 jaar geloven dat Jezus binnen hun generatie zal terugkomen, per 100 jaar een flink aantal, (en tijdens millennia wisselingen heeel veel)
dus dat de rk daarop terugkomt is wel mooi.
Maar ik wordt er geen katholiek van.
jaapo schreef:Ik wilde uit eerbied voor Jezus en allen die in Jezus Christus geloven, niet zomaar zeggen, dat Jezus hier iets beweert, wat niet uitgekomen is. Als het wel zo is, dan moeten we dus een deel van zijn uitspraken niet al te ernstig nemen
jaapo schreef:Vergelijk ook de discussies over de kameel door het oog van de naald en de tekst: Velen zijn geroepen , maar weinigen uitverkoren. En ik wil het nog steeds niet zeggen. Anders staat de kern van je geloof op losse schroeven.
jaapo schreef:Ervan uitgaande, dat de bijbelschrijvers gewoon mensen waren met mensenwerk (stel je voor, dat God Zelf onware dingen zou opschrijven), komen we dus uit op een menselijke fout, al dan niet met opzet.
jaapo schreef:Vertaalfout lijkt inderdaad dubieus, omdat die fout dan ook bij de andere schrijvers zit. Toevoeging dus, met de allerbeste bedoelingen. Marcus lijkt het oudste te zijn, waarvan Mattheüs nogal wat heeft overgenomen, al of niet uitgebreider. Hoe Lucas eraan kwam, weten we niet (of misschien bijbelwetenschappers wel). Bij Johannes komt deze uitspraak niet voor. Toch? Over de apocriefe evangeliën weet ik weinig, wel dat er verscheidene zijn. Staat het daar ook? Wie helpt?
jaapo schreef:Dat het heenwijst naar de Verheerlijking op de berg, lijkt mij niet, maar het zou kunnen. Dan is het onhandig opgeschreven of onhandig vertaald. Wat mij betreft, ben ik mijn ei wel kwijt. Wat er ook staat/stond, het is niet van invloed op mijn geloof.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 411 gasten