Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Amos
Verkenner
Verkenner

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor Amos » 20 sep 2013 05:59

Wilsophie schreef:Jesaja was een profeet en zit de Heer nu eindeloos op de troon van David?

Het gaat niet over Jesaja, maar over koning Hezekia.

Die was in mannelijke lijn een afstammeling van koning David. Iets wat Jezus niet was.

"Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. De ijver van J-H-W-H der heerscharen zal dit doen."

Het woord voor "eeuwigheid" is "olaam", en dat betekent "lange, onbepaalde tijd", en wordt in de bijbel ook gebruikt om een gedeelte van een mensenleven aan te duiden.

Het enige woordje in Isaiah 9 dat ik niet totaal letterlijk kan nemen is “zonder eind”. Ik zeg dat die hebreeuwse uitdrukking betekent: een hele hoop, ipv oneindig, net zoals Jesaja dezelfde hebreeuwse uitdrukking gebruikt in Jesaja 2:7; “En hun land is vervuld met zilver en goud, en hunner schatten is geen einde; hun land is ook vervuld met paarden, en hunner wagenen is geen einde.”

Hetzelfde zien we in Job 22:5: “Is niet uw boosheid groot, en uwer ongerechtigheden geen einde?”

Prediker 4:8+16; “Daar is er een, en geen tweede; hij heeft ook geen kind, noch broeder; nochtans is van al zijn arbeid geen einde;”

“Er is geen einde van al het volk, van allen, die voor hen geweest zijn;"

Hezekia heerste op de troon van David, dus die past in deze profetie.

Hezekia had heerschappij op zijn schouder.

Hezekia heeft vrede gebracht.

Dus het is logisch om aan te nemen dat die profetie over Hezekia gaat.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 20 sep 2013 07:45

mohamed schreef:Natuurlijk blijf je bij wat je zegt, ik had niet anders verwacht. Het is en blijft echter een gelijkenis van niks want man en vrouw zijn weliswaar één vlees maar twee personen en God is Eén! Punt!
Hopeloos ](*,)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 20 sep 2013 07:57

Amos schreef:
Niets is voor God onmogelijk.

Ik geloof alleen niet dat Hij het gedaan heeft.

De bijbel leert helder en duidelijk dat God geen mens is.
Maar als Hij het gedaan zou hebben, dan zou je het wel geloven?

God is geen mens nee, maar Hij is wel mens geworden in de vorm van de voorspelde Messias. Het is het OT die van Christus getuigen, maar de Joden zijn gestruikeld, zodat de heidenen gered konden worden. En Rom 11:23: "En als de Israëlieten niet volharden in hun ongeloof, zullen ook zij worden geënt, want God is bij machte hen opnieuw te enten."
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2013 09:13

Wilsophie schreef:God woont nu niet in een tempel met handen gebouwd, want dat gebouw "zijt Gij" de Gemeente dus.
Dat is juist wat de Joden zo graag wensen, een huis met handen gebouwd waar ze weer kunnen offeren omdat ze het grote eenmalige offer van de Here Jezus niet erkennen.

Exact! En vele christenen met hen willen ook een huis met mensenhanden gemaakt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2013 09:14

Amos. 1+1+1 = 1 is niet wat hier gezegd wordt. Het zijn drie personen die samen een eenheid vormen.... Maar als Jezus bidt tot de Vader bidt Hij niet tot zichzelf.... Als de Vader de Zoon stuurt stuurt Hij niet zichzelf. Dan snap je het begrip drieeenheid niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 sep 2013 09:16

Die was in mannelijke lijn een afstammeling van koning David. Iets wat Jezus niet was.

Dit vind ik wel een bijzondere uitleg dat Jesaja 9 over Hiskia gaat. Dus ga ik naar het geslachtsregister in Mattheus waar 14 geslachten genoemd worden en Jezus van Nazareth die via Jozef in de lijn van troonsopvolging kwam, Ezekia ook maar hij was niet de 14e.

Als je telt kom je op 13 uit, maar dan moet je Jezus als 13e rekenenen en Christus als 14e immers.
Hij zou regeren en niet in de hoedanigheid van Jezus die stierf maar de Christus De Koning der Koningen.

Hoe vaak roept men Jezus aan als "Jezus Gij zone Davids en jij zegt doodleuk dat Hij niet in de geslachtslijn voorkomt, die terug gaat tot Abraham, hoewel Hij geen letterlijke zoon van Abraham was, noch van David, werd Hij wel zo genoemd. Alles te maken met erfrecht.

En weer zien we de misvatting over het begrip "zoon". Al eerder legde ik dat uit t.o.v. de Zoon van God. Zoon=Ben=bouwer. En dat wil zeggen erfgenaam. ( Yarash)..
Ook Saul en DAvid noemden elkaar over en weer vader en zoon en zij hadden geen bloedbanden.

Een andere geslachtsregister gaat terug naar Adam en wel in omgekeerde volgorde en dat is in Lucas omdat Hij daar de Here Jezus als mens is.
(Overigens komen al deze namen uit de Septuagint en er dus geen klinkers zijn oorspronkelijk. Vandaar de verschillende namen voor Ezekia of Hiskia.)

Daarom een triomfantelijke opening: "Het boek des gelsachts van Jezus Christus , de Zoon van David...
Hij is de Zoon van God en daarom God, Hij is de Zoon van David en daarom David.
Alles wordt in de Zoon vervuld.
God en Vader en Heere Jezus Christus zijn in Efeze 1 vers 3 één Persoon.
Jeremia spreekt over de Heere en hun koning David en heeft het over één Persoon .

Nader uitleg geeft duidelijk aan de het register uit Mattheus dat van Maria is en het register uit Lucas is dat van Jozef.
Door dit huwelijk gingen de troonsrechten van Maria naar Jozef.

Er is geen enkele twijfel over Jesaja 9: "Want een Kind is ons geboren en een Zoon is ons GEGEVEN en de heerschappij des vredes zal geen einde zijn..." met een verwijzing naar Matth. 4 vers 16...waar het over Jezus 'bediening gaat buiten Juda dus in Gallië, of Galilea.

Dat je met de woorden "eeuw" een eeuwigheid en zonder einde gaat goochelen, ken ik van de leer van de Alverzoening en dat laat ik maar rusten. Want dan heb ik geen eeuwig leven. Daar staan dezelfde woorden hoor!

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 20 sep 2013 09:17

alexander91 schreef: Hopeloos ](*,)

Ik snap 'm wel, maar een makkelijker voorbeeld is misschien een mens, die naar Zijn beeld geschapen is:
1 geest + 1 ziel + 1 lichaam = 1 persoon.
Vader: Uw wil geschiede: Ziel
Geest van de Vader: Geest (de Heilige Geest en Jezus doen alleen de wil van de Vader, Hij is het Hoofd van Christus)
Zoon: Lichaam
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2013 09:29

Wilsophie schreef:Daarom een triomfantelijke opening: "Het boek des gelsachts van Jezus Christus , de Zoon van David...
Hij is de Zoon van God en daarom God, Hij is de Zoon van David en daarom David.
Alles wordt in de Zoon vervuld.
God en Vader en Heere Jezus Christus zijn in Efeze 1 vers 3 één Persoon.

Amen! =D>

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 20 sep 2013 09:53

*Moderator: De account Amos is niet meer actief. Deze forummer had al een ban uit het verleden.*

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 20 sep 2013 10:04

Misschien kun je beter met Messias-belijdende Joden in gesprek gaan. Die zullen je vragen in dit geval beter begrijpen dan wij.

Vind je het niet wonderlijk dat de God van jouw voorouders de hele heidense wereld doordringt en over alle natien en culturen heengaat? Hoe zie jij dat? De grootste list van het bestaan van de wereld?

En verwacht jij dat je een peiler van de christendom: de drie-eenheid, zomaar in een maand omver zou kunnen gooien? Op de een of andere manier blijft het God-zijn van Christus de steen des aanstoots.

Psalm 118
22De steen die de bouwers afkeurden
is een hoeksteen geworden.
23 Dit is het werk van de HEER,
een wonder in onze ogen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2013 10:18

mohamed schreef:Als Jezus en de Vader één zijn stuurt hij wél zichzelf en bidt hij wél tot zichzelf, want anders zijn ze niet één maar twee.

Amos schreef:Simpele onweerlegbare logica.

Dank u!

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 20 sep 2013 10:27

Amos schreef:Wat is het verschil tussen ziel en geest?

De ziel is de verbinding tussen het lichaam en de geest. Emoties, wil, verstand. De geest is eeuwig, de levensadem die God in het lichaam van Adam blies en toen werd hij een levende ziel. Met je geest prijs je God, intuitie etc. David (zijn geest) zei bijvoorbeeld tegen zijn ziel: waak op, want ik zal Hem nog loven.
Dat van die Drieeenheid heb ik hier vandaan, want ik zat ook altijd met die 3 Personen en had het idee dat het 3 echt verschillende Personen waren, bij elk had ik weer een totaal ander beeld, dat is het gevaar als ze je die Drieeenheid niet goed uitleggen.
https://sites.google.com/site/messiaansestudies/visie
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2013 10:48

Zoals eerder opgemerkt zijn een eenheid en één niet hetzelfde. Het woord eenheid komt alleen maar voor in het NT en slechts twee keer. Het is vertaald van henotēs en één is in het Grieks heis. Twee verschillende woorden dus. Ze lijken niet eens op elkaar en heis is numeriek. In het omstreden vers 1 Joh 5,7 staat niet dat God een drie-eenheid (henotēs) is, maar wél het volgende:

'Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één (heis).' (1 Joh 5,7)

Andere handschriften lezen de verkorte versie: Er zijn dus drie getuigen

Er wordt beweerd dat de lange versie een christelijke interpolatie zou zijn, maar zoals jullie kunnen zien geloven christenen niet dat drie één zijn, maar in de drie-eenheid. De drie-eenheid en drie zijn één zijn twee totaal verschillende begrippen, afkomstig van verschillende Griekse woorden, dat heb ik bij deze academisch aangetoond. De vermeende interpolatie is dus niet christelijk maar joods, want joden aanbidden de enige God en christenen aanbidden een eenheid.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 sep 2013 11:35

Is dat niet dat gedoe met die Johanna komma?

1 joh. 5 vers 7 "want ( dus er ging iets aan vooraf) dus lees je ook vers 6 en 5 waar gewoon duidelijk staat dat Jezus is de Zoon van God,( maar let op dat dit na de opstanding is geschreven.) Deze is gekomen door water en bloed namelijk Jezus. Water is een beeld van het Woord van God en bloed is een beeld van Leven. En het Woord is Leven, dus allemaal synoniemen en geen verschillen en de Geest is het Die daarvan getuigt en waarvan getuigt Hij dan? Dat het de Geest der Waarheid is.
Want,.,...en nu wordt het omschreven nog nader aangeduid dat het om de Vader, gaat en om het Woord ( hetwelke is Christus en de Heilige Geest en deze zijn Eén en moeilijker is het niet.

Dan komt het advies: "Indien wij deze getuigenis DER MENSEN aannemen welnu de getuigenis van God is meerder omdat Hij van de Zoon getuigt." Het gaat dus om het getuigenis van de Vader over de Zoon. en dat dat getuigenis gaat over het eeuwig leven in de Zoon dus in Christus zeggen de volgende verzen.

En ja..dat men op een concilie ging goochelen met komma's om een leer te staven zal me helemaal worst zijn. De Schrift is helemaal duidelijk.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 sep 2013 12:11

coby schreef:Wat is het verschil tussen ziel en geest?
De ziel is de verbinding tussen het lichaam en de geest. Emoties, wil, verstand. De geest is eeuwig, de levensadem die God in het lichaam van Adam blies en toen werd hij een levende ziel. Met je geest prijs je God, intuitie etc. David (zijn geest) zei bijvoorbeeld tegen zijn ziel: waak op, want ik zal Hem nog loven.
Dat van die Drieeenheid heb ik hier vandaan, want ik zat ook altijd met die 3 Personen en had het idee dat het 3 echt verschillende Personen waren, bij elk had ik weer een totaal ander beeld, dat is het gevaar als ze je die Drieeenheid niet goed uitleggen.
https://sites.google.com/site/messiaansestudies/visie

Het moeilijk van deze meneer vind ik dat Hij Gods Wezen in delen uitdrukt, terwijl de Bijbel toch duidelijk spreekt over de gevoelens van de Here Jezus en de gevoelens van de Heilige Geest, en ik noem maar 1 voorbeeld, "men kan Hem bedroeven". En daar komt hij niet goed mee uit de verf. God is geen Wezen met "delen" . Als ik als moeder, oma, echtgenoot mijn beroep uitoefende, dan deed ik dat toch met heel mijn wezen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”