Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Trajecto » 04 apr 2012 18:26

Cicero schreef:
Je moet altijd voorzichtig zijn met het projecteren van huidige joodse gewoonten op het verleden.
(...)

Ja, daar heb je denk ik wel gelijk in. Onderzoeken waar mogelijk.

Nou ja, ik kan er nu verder eventjes weinig over zeggen. De idee van het wisselen van dag niet bij zonsondergang maar bij zonsopgang als gepraktiseerd door joden is nieuw voor mij. Ik ga dat nog verder bekijken of ik daarvoor aanwijzingen vind.
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 apr 2012 18:36

="Cicero"Een voorbeeld: Mt. 28:1 "Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloord"

In de SV staat: "en laat na de sabbat als het begon te lichten tegen de eerste ( zondag) dag der week, bleek de Here Jezus al te zijn opgestaan.
Tegen de eerste dag der week en die dag begon om 6 uur in de ochtend.
Vanaf 6 uur was het al zondag terwijl het bij ons al om 12 uur PM zondag is.
Hier moesten de kroegjes op oudejaarsavond al om 12 uur dicht, omdat het zondag was, maar in de bijbel hebben we dan nog 6 uur te gaan.
Daarom geloof ik om een vraag van iemand te beantwoorden dat de Here Jezus in de nacht van zaterdag op zondag opstond tegen de morgen voor 6 uur, maar officieel begon de dag pas om 6 uur.
Sommigen laten op zaterdagavond om 20.00 uur de zondag inluiden, want dan gaan alle spullen zoals de auto en kinderspeelgoed naar binnen en hoor ik de klokken luiden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 apr 2012 19:10

Wilsophie schreef:Tegen de eerste dag der week en die dag begon om 6 uur in de ochtend.
Vanaf 6 uur was het al zondag terwijl het bij ons al om 12 uur PM zondag is.
Een etmaal begint in de Bijbel bij de avond (zie o.a. Gen. 1: "Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag"). Daarom begint de joodse sabbat bij het invallen van de avond en eindigt die bij het invallen van de volgende avond.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 04 apr 2012 19:11

Cicero schreef:Nee hoor, in de 1e eeuw begon bij de Joden niet de dag met de schemer, maar bij zonsopgang.

Onzin, in Israel én voor joden begint de sabbath nog steeds 's avonds bij zonsondergang.
Somebody up there likes you

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 apr 2012 19:18

@elbert: Nee, in Gen. 1 duurt de dag van morgen tot morgen. Dus de dag vangt aan met de morgen.

@ewan: huidige gebruiken zeggen heel weinig over de 1e eeuw. De bronnen uit de 1e eeuw die ik heb aangevoerd zeggen allemaal iets anders, namelijk dat de sabbat duurde van zaterdagochtend tot zaterdagavond.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 apr 2012 19:20

="elbert Een etmaal begint in de Bijbel bij de avond (zie o.a. Gen. 1: "Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag"). Daarom begint de joodse sabbat bij het invallen van de avond en eindigt die bij het invallen van de volgende avond.

Nee dat is niet "daarom."
De 2e dag begint gewoon in de Bijbel om 06.00 uur.
Nogmaals de dag begint dus om 6 uur, en de sabbath wijkt af.

Een eenvoudige vraag nog maar eens. Als het de derde ure is of de 9e ure wanneer de Here Jezus stierf dan is het resp. 9.OO uur en 15.00 uur

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 04 apr 2012 19:25

Trajecto schreef:Ja, daar heb je denk ik wel gelijk in. Onderzoeken waar mogelijk.

Nou ja, ik kan er nu verder eventjes weinig over zeggen. De idee van het wisselen van dag niet bij zonsondergang maar bij zonsopgang als gepraktiseerd door joden is nieuw voor mij. Ik ga dat nog verder bekijken of ik daarvoor aanwijzingen vind.
De dag Rosj chodesj of Rosh chodesh (Hebreeuws:ראש חודש, "hoofd van de maand") is in het jodendom de eerste dag van iedere maand in de joodse jaartelling.
De joodse maanden zijn gebaseerd op de maancyclus en iedere nieuwe maand begint de verschijning van "nieuwe maan", dat wil zeggen dat de maan dan precies tussen de aarde en de zon staat en alleen de schaduwkant van de maan valt te zien. Rosj chodesj valt typisch op een van de twee dagen dat de "nieuwe maan" te zien is.
Hoewel de joodse kalender op de maan gebaseerd is, is het niet een absolute maankalender, gezien het feit dat de kalender aan de zon wordt aangepast door middel van verdubbeling van de twaalfde maand adar. Deze toevoeging van een schrikkelmaand geschiedt 7 keer in de 19 maanden volgens een zeer precieze berekening. De reden voor de aanpassing aan het zonnestelsel is gelegen in het feit dat de chagiem (joodse feestdagen) seizoensgebonden zijn. Zo vallen de chaĝiem altijd in dezelfde periode, zoals is voorgeschreven.
In sommige maanden duurt Rosj chodesj twee dagen: zowel de laatste dag van de voorgaande maand als de eerste dag van de nieuwe maand. Rosj chodesj begint, ZOALS ALLE JOODSE DAGEN, met zonsondergang en eindigt de volgende avond.

BRON WIKIPEDIA

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 apr 2012 19:37

Het staat op wikipedia dus is het waar. :roll:

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 04 apr 2012 19:40

Dat de dag bij donker begon zou zijn begin kunnen hebben gehad met de eerste scheppingsdag, die ook met donker begon.

Gen.1:1 en 2
1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.

Immers, reken je die eerste nacht niet met de schepping mee, zou het betekenen dat de schepping niet zeven, maar zes en een halve dag in beslag had genomen.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 04 apr 2012 20:52

Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest Gen. 1

Lijkt het niet dat God in de scheppingsweek elk dagduur of etmaal afsloot met ‘toen was het avond geweest, en het was morgen geweest’, betekend dat niet dat de nieuwe dag begint bij zonsondergang en eindigt bij zonsondergang, dus zonsondergang avond - zonsopkomst morgen.

Daarom verschillen de wekelijkse sabbatstijden in de zomer anders dan in de winter.

De 24 uur aankondiging van de nieuwe dag is dan verwarrend bij een Bijbelse dagduur indeling.

De week en haar 7 dagen zoals wij die nu hebben is de planetenweek, wat een wezenlijk andere instelling is dan de zevendaagse week van Israël.
Beide weken tellen weliswaar 7 dagen.
De saturnus dag valt in de planetenweek samen met de Sabbat van Israël (ten onrechte dikwijls de “joodse” sabbat genoemd).

De Romeinen kenden de marktweek om de 8 dagen, de nundinae. De sabbat of 7e dag vormt in Israël de afsluiting van de week.

De zevendaagse week kan nooit haar oorsprong vinden in de vier maanfasen, die tezamen 29 dagen vormen. De reeks van 7 dagen kreeg in Israël de naam van het getal zeven (sjabbat).

De heiligheid van het getal zeven heeft in Israël aanleiding gegeven zeven dagen tot één week samen te voegen. De zevendaagse week is wel uniek op aarde, en was alleen in Israël de toen bekende tijdmeter.
Alle pogingen om de oorsprong van de sabbat uit buiten Israëlitische instellingen of gebruiken te verklaren, moeten als mislukt gelden.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 apr 2012 20:55

Israel ligt natuurlijk wel in een andere tijdzone... :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 04 apr 2012 21:18

Mortlach schreef:Israel ligt natuurlijk wel in een andere tijdzone... :-oo

Leuk hé, begint de sabbat 6 uur in Florida later dan in the Netherlands, grappig of niet, vliegen we daarheen vrijdags om 14,00 uur kunnen we daar de sabbat nog openen met gebed.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 04 apr 2012 22:37

Cicero schreef:Het staat op wikipedia dus is het waar. :roll:

:lol: Haha nee...!

Maar..., gelukkig is het toch ook niet waar, dat alles wat er staat helemaal niet klopt.
Veel klopt natuurlijk toch wel!

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 04 apr 2012 22:57

Mortlach schreef:
Israel ligt natuurlijk wel in een andere tijdzone... :-oo

marin schreef:
Leuk hé, begint de sabbat 6 uur in Florida later dan in the Netherlands, grappig of niet, vliegen we daarheen vrijdags om 14,00 uur kunnen we daar de sabbat nog openen met gebed.

Tja tijdzone...
Nee hoor. Pas in de tijd dat men snel naar andere plaatsen kon gaan reizen is het allemaal gebracht op kloktijden die voor grote streken en landelijk gelden (met uitzondering van een paar hele grote landen waar ook nu nog een aantal verschillende tijden geldt, afhankelijk van waar men zich bevindt.)

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 04 apr 2012 23:06

marin schreef:Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest Gen. 1

Lijkt het niet dat God in de scheppingsweek elk dagduur of etmaal afsloot met ‘toen was het avond geweest, en het was morgen geweest’, betekend dat niet dat de nieuwe dag begint bij zonsondergang en eindigt bij zonsondergang, dus zonsondergang avond - zonsopkomst morgen.

Daarom verschillen de wekelijkse sabbatstijden in de zomer anders dan in de winter.

De 24 uur aankondiging van de nieuwe dag is dan verwarrend bij een Bijbelse dagduur indeling.

De week en haar 7 dagen zoals wij die nu hebben is de planetenweek, wat een wezenlijk andere instelling is dan de zevendaagse week van Israël.
Beide weken tellen weliswaar 7 dagen.
De saturnus dag valt in de planetenweek samen met de Sabbat van Israël (ten onrechte dikwijls de “joodse” sabbat genoemd).

De Romeinen kenden de marktweek om de 8 dagen, de nundinae. De sabbat of 7e dag vormt in Israël de afsluiting van de week.

De zevendaagse week kan nooit haar oorsprong vinden in de vier maanfasen, die tezamen 29 dagen vormen. De reeks van 7 dagen kreeg in Israël de naam van het getal zeven (sjabbat).

De heiligheid van het getal zeven heeft in Israël aanleiding gegeven zeven dagen tot één week samen te voegen. De zevendaagse week is wel uniek op aarde, en was alleen in Israël de toen bekende tijdmeter.
Alle pogingen om de oorsprong van de sabbat uit buiten Israëlitische instellingen of gebruiken te verklaren, moeten als mislukt gelden.

maar hoe verklaar je die 7x7=49 PLUS 1 = 50 dagen dan, zowel voor het shavuot, Pinksteren als een jubeljaar, wat altijd het 50ste jaar is.?
Dat zinnebeeldige is ten einde gekomen in Christus , wij leven nu in die nieuwe, geestelijke bedeling.
de volgorde van avonden en dagen idem dito, de tijd begon met duisternis, daaran komt het licht.
De apostelen moesten niet langer 's nachts vissen, maar overdag.
"s avonds NA de sabbath , (oude bedeling) tegen het lichten van de ''eerste dag der week''(nieuwe bedeling) is anders toch ook een contradictie als je dat letterlijk neemt, daar zit wel nl.12 uur tussen!

Terug naar “[Religie] - Open forum”