De RKK doop onuitwisbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Faramir » 12 okt 2012 15:06

parsifal schreef:Ik denk niet dat het probleem alleen bij de SGP ligt in deze. Ze hebben wel een punt met de theologie met betrekking tot de mis.

Juist niet. Binnen het protestantisme zijn er steeds meer geloofsgemeenschappen die erkennen dat het een antwoord is die later onder politieke druk is toegevoegd aan de catechismus en een verkeerde voorstelling van de katholieke leer weergeeft. Een stropop redenering zogezegd.
Lees ook eens de gemeenschappelijke verklaring over de rechtvaardigingsleer door de Rooms Katholieke Kerk en Lutherse Wereld Federatie, volgens mij behandelt dat document het ook: http://rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=338
Verder sluit ik me wel bij Kathleen aan. Waarom zo geharnast?

Het zou mooi zijn als dat anders kon.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 okt 2012 15:12

Begrijp wel dat veel SGP-ers sympathie hebben voor Wilders. De haat jegens anders/andere gelovigen spreekt duidelijk uit de voorbeelden uit het artikel.

Ik zou ook niet willen samenwerken met iemand die mijn geloof als "valsche godsdienst" wegzet.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 okt 2012 15:17

Wat Parsifal schreef klopt wel. Zolang de RKK blijft vasthouden aan de leer van de transsubstantiatie is er geen oecumene mogelijk. Het blijft een leer die niet in overeenstemming is met wat de Bijbel leert over het laatste diner van Christus. Het offer is éénmaal gebracht enz... zie verder de HC.
Overigens doe ik gerust mee met de eucharistie als dat zo uitkomt, alleen zonder de duiding die RKK eraan geeft. Zouden veel katholieken zelf het verschil wel weten? En de katholieken zijn in onze kerk ook van harte welkom aan de heilige dis!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 okt 2012 15:22

hubert schreef:Wat Parsifal schreef klopt wel. Zolang de RKK blijft vasthouden aan de leer van de transsubstantiatie is er geen oecumene mogelijk. Het blijft een leer die niet in overeenstemming is met wat de Bijbel leert over het laatste diner van Christus. Het offer is éénmaal gebracht enz... zie verder de HC.

Zie mijn eerdere reactie.
Overigens doe ik gerust mee met de eucharistie als dat zo uitkomt, alleen zonder de duiding die RKK eraan geeft. Zouden veel katholieken zelf het verschil wel weten?

Het lijkt me allerminst verstandig om jezelf een oordeel te eten. Daarnaast is het gewoon niet netjes het is maar de vraag of je dat als christen wil doen, zo de gastvrijheid misbruiken.

Hans61
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans61 » 12 okt 2012 15:34

Katlheen schreef:
@hans61: sterkte en ik zal een kaarsje voor je opsteken.

dank je wel Kathleen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2012 17:25

Katlheen schreef:Zullen we afspreken dat we over en weer wat christelijker gaan worden en doen?

Goed idee!

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 12 okt 2012 20:35

hubert schreef:Wat Parsifal schreef klopt wel. Zolang de RKK blijft vasthouden aan de leer van de transsubstantiatie is er geen oecumene mogelijk. Het blijft een leer die niet in overeenstemming is met wat de Bijbel leert over het laatste diner van Christus. Het offer is éénmaal gebracht enz... zie verder de HC.
Overigens doe ik gerust mee met de eucharistie als dat zo uitkomt, alleen zonder de duiding die RKK eraan geeft. Zouden veel katholieken zelf het verschil wel weten? En de katholieken zijn in onze kerk ook van harte welkom aan de heilige dis!

Lastig punt; persoonlijk zie ik het verschil wel, maar kijk ik er wat genuanceerder tegenaan, denk ik.

Daar, waar katholieken geloven dat Christus heel daadwerkelijk aanwezig is in de communie, zodat er ook daadwerkelijk gemeenschap is met Christus, zien zij de protestantse avondmaalviering meer als een herdenking van iets, dat in het verleden heeft plaatsgevonden en dus op zich weinig zegt (nb dit is dus een wat ongenuanceerd beeld van sommige katholieken tav de protestantse avondmaalviering).
Katholieken geloven niet dat de hostie fysiek in het vlees van de fysieke Jezus verandert, maar wel dat de hostie qua materie nog wel een stukje ouwel is, maar in wezen Christus is. Christus in de gedaante van een hostie dus.

Misschien heeft dit alles ook te maken met het grotere gewicht dat katholieken aan sacramenten geven; het zijn 'scharniermomenten' waarin God in leven van een mens even raakt.

Protestanten geloven wel degelijk in de aanwezigheid van Christus in de kerk; "waar 2 of 3 verenigd zijn in Mijn naam daar ben Ik in hun midden" wordt zeker beleden. Ook dat Christus in die zin aanwezig is in/bij de avondsmaalviering.

Ik hoop dat ik het op deze manier correct formuleer; ook de katholieke beleving. Want het ligt uiterst subtiel en een verkeerde nuancering kan gauw plaatsvinden.

Overigens zou ik als gast in een protestantse kerk denk ik wèl meedoen met het avondmaal (mits men daar geen problemen mee heeft natuurlijk).

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 12 okt 2012 21:15

Ten eerste; een ouwel is geheel iets anders ,ook zo,n geheide protestantse uitdrukking en daar aan kan men zien dat ze niet weten waar het over gaat.

Ten tweede; Het Kruisoffer van Jezus Christus de Verrezen Heer is maar een keer geschiedt op de Calvarieberg in de Hostie en de Wijn wordt hij present gesteld de Realis Praesentia door een Gwijd Priester in de Persona Christi.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 12 okt 2012 21:20

Overigens zou ik als gast in een protestantse kerk denk ik wèl meedoen met het avondmaal (mits men daar geen problemen mee heeft natuurlijk).-----------CITAAT

Een Katholiek zal nooit meedoen aan het protestantse Heilige Avondmaal en zeer zeker niet in NL daar de calvijnse gelovigen op opvatting hebben van Zwingli.

Ook de Reformator Calvijn leerde dat het Heilige Avondmaal niet zo maar iets is en dat er wel degelijk iets plaats vindt---Epiclese.
VERITAS VOS LIBERABIT.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 12 okt 2012 22:55

Lichtzwaard schreef:Een Katholiek zal nooit meedoen aan het protestantse Heilige Avondmaal en zeer zeker niet in NL daar de calvijnse gelovigen op opvatting hebben van Zwingli.

Ook de Reformator Calvijn leerde dat het Heilige Avondmaal niet zo maar iets is en dat er wel degelijk iets plaats vindt---Epiclese.

Ik ben katholiek en ik zou wel meedoen mits toegelaten (op zich heb ik ooit nog wel belijdenis gedaan in een gereformeerde kerk, dus het zou toch moeten kunnen?); ergo je stelling klopt niet. Het laatste deel van je eerste zin begrijp ik overigens niet.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 okt 2012 23:18

schelpje3 schreef:Op het open religiegedeelte mag er veel gezegd worden, veel te veel naar mijn mening.
Het woord kankeren alleen al :-&
En ik vind het verschrikkelijk dat mensen allerlei leugens en dwaalleren kunnen verkondigen hier.

Wie weet is jouw leer wel dwaalleer, maar een goede onderbouwing kan dat vermoeden natuurlijk wegnemen.
Een leugen is pas een leugen , wanneer het tegendeel bewezen wordt, natuurlijk.
Nou meid, doe je best, en laat eens zien, hoe solide je fundament is, wat er ongetwijfeld op vroege leeftijd al ingestampt is op de ds Kersten school ;-).
of was het de Koelman of Gomarus,Guido de Bres of calvijn College.?
De katholieken hebben 1 paus, maar de protestanten wel 100. ;)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 okt 2012 10:39

boer schreef:Wie weet is jouw leer wel dwaalleer, maar een goede onderbouwing kan dat vermoeden natuurlijk wegnemen.
Een leugen is pas een leugen , wanneer het tegendeel bewezen wordt, natuurlijk.
Nou meid, doe je best, en laat eens zien, hoe solide je fundament is, wat er ongetwijfeld op vroege leeftijd al ingestampt is op de ds Kersten school ;-).
of was het de Koelman of Gomarus,Guido de Bres of calvijn College.?
De katholieken hebben 1 paus, maar de protestanten wel 100. ;)

"Mijn" leer was ooit ook "jouw" leer. Dat jij nu in de bron spuugt waaraan je je gelaafd hebt, moet jij weten.
Ik voel geen enkele behoefte om jou te overtuigen.
Het is kennelijk niemand gelukt die in jouw leven voorkomt.
En ik zie niemand in het protestantisme als DE of EEN paus.
Ik zie wel geroepen Knechten. Dat is heel wat anders!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 okt 2012 10:43

Een goed relativerend stukje Boer, dat mag ook wel eens gezegd worden.
boer schreef:De katholieken hebben 1 paus, maar de protestanten wel 100. ;)

Alleen noemen ze het dan knechten zo te zien en dan is het schijnbaar iets heeeeeel anders. ;)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 okt 2012 11:19

Die knechten zijn geen alleenheersers!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 okt 2012 11:23

schelpje3 schreef:Die knechten zijn geen alleenheersers!

Mooi. Dan is de paus ook een knecht.
Maar evengoed heeft Boer een punt. Jij denkt schijnbaar dat de paus een alleenheerser is maar evengoed kan ik stellen met veelal dezelfde argumenten dat een willekeurige dominee binnen de reformatorische traditie ene alleenheerser is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”