hubert schreef:Wat Parsifal schreef klopt wel. Zolang de RKK blijft vasthouden aan de leer van de transsubstantiatie is er geen oecumene mogelijk. Het blijft een leer die niet in overeenstemming is met wat de Bijbel leert over het laatste diner van Christus. Het offer is éénmaal gebracht enz... zie verder de HC.
Overigens doe ik gerust mee met de eucharistie als dat zo uitkomt, alleen zonder de duiding die RKK eraan geeft. Zouden veel katholieken zelf het verschil wel weten? En de katholieken zijn in onze kerk ook van harte welkom aan de heilige dis!
Lastig punt; persoonlijk zie ik het verschil wel, maar kijk ik er wat genuanceerder tegenaan, denk ik.
Daar, waar katholieken geloven dat Christus heel daadwerkelijk aanwezig is in de communie, zodat er ook daadwerkelijk gemeenschap is met Christus, zien zij de protestantse avondmaalviering meer als een herdenking van iets, dat in het verleden heeft plaatsgevonden en dus op zich weinig zegt (nb dit is dus een wat ongenuanceerd beeld van sommige katholieken tav de protestantse avondmaalviering).
Katholieken geloven niet dat de hostie fysiek in het vlees van de fysieke Jezus verandert, maar wel dat de hostie qua materie nog wel een stukje ouwel is, maar
in wezen Christus is. Christus in de gedaante van een hostie dus.
Misschien heeft dit alles ook te maken met het grotere gewicht dat katholieken aan sacramenten geven; het zijn 'scharniermomenten' waarin God in leven van een mens even raakt.
Protestanten geloven wel degelijk in de aanwezigheid van Christus in de kerk; "waar 2 of 3 verenigd zijn in Mijn naam daar ben Ik in hun midden" wordt zeker beleden. Ook dat Christus in die zin aanwezig is in/bij de avondsmaalviering.
Ik hoop dat ik het op deze manier correct formuleer; ook de katholieke beleving. Want het ligt uiterst subtiel en een verkeerde nuancering kan gauw plaatsvinden.
Overigens zou ik als gast in een protestantse kerk denk ik wèl meedoen met het avondmaal (mits men daar geen problemen mee heeft natuurlijk).