Kiezen wij God of kiest God ons?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Atro

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 23:01

JHM schreef:[
Zeg ik dat dan ? #-o
Dat maak jij er van. Ik sla mezelf niet voor het hoofd hoor. Ik zei alleen dat ik voor dat soort informatie niet perse naar je kerk hoeft te komen, dit kan ook elders. Thats all.]

[Ja wel duidelijker. Maar voor zulke onderwerpen hoef je niet naar de kerk. #-o]

Dat is toch echt jouw post. Het is niet aan jou om te bepalen voor wat voor soort informatie mensen naar een kerk komen. Ik vind het niet correct op basis van 2 regels te bepalen of iemand wel of niet naar de kerk hoeft te komen voor dergelijke informatie als ik deze inhoudelijk niet ken.

Ik jullie discussie ook gevolgd. Maar JHM ... voor thema's uit het dagelijks leven ... en dat elke zondag of het overgrote deel van de zondag .. kan je naar mijn mening ook net zo goed niet gaan :? Ik weet het is verkeerd om zoiets te zeggen ... maar ik mag hopen dat er ook Wet en Evangelie gepredikt mag worden ... en dat dat de hoofdplaats heeft in de eredienst :wink:

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 19 jun 2011 08:03

Atro schreef:Ik jullie discussie ook gevolgd. Maar JHM ... voor thema's uit het dagelijks leven ... en dat elke zondag of het overgrote deel van de zondag .. kan je naar mijn mening ook net zo goed niet gaan :? Ik weet het is verkeerd om zoiets te zeggen ... maar ik mag hopen dat er ook Wet en Evangelie gepredikt mag worden ... en dat dat de hoofdplaats heeft in de eredienst :wink:

Ook jij hebt niet meer dan 2 regels informatie van mij kunnen lezen, en kan dus inhoudelijk geen conclusie trekken. Daarnaast vind ik het ook pijnlijk dat broeders en zusters zo oordelen.

Vorige week zondag was de doop bij ons. De community pastor vertelde. Als je in de trein met je Bijbel zit en iemand tegenover je vraagt je ''Die God van jou, verricht die vandaag de dag nog wonderen?''. Wat zou je dan antwoorden? Kijk maar naar de doop vandaag en luister naar de verhalen van de mensen. Dat zou mijn antwoord zijn.

Tijdens de doop heb ik 18 verhalen gehoord. Mensen die in een sleur zaten in hun leven, die door professionele hulp niet geholpen konden worden. Tot ze gingen bidden, naar de kerk gingen (onze kerk). God kon ze wel helpen. Mijn vriendin met wie ik iedere week ga moest huilen toen ze voor het eerst in onze kerk kwam. Zo mooi, zoveel liefde.

Daarnaast is het Baptisme een van de snelt groeiende religies wereldwijd. Dat komt namelijk omdat het een geweldige ongedwongen manier van geloof is. Allemaal leuk een aardig het traditionele preken, iedere mis in de kerk bladerde ik het boekje wel 10 keer door onder het mom ''zijn we bijna klaar''. Wanneer ben ik mijzelf gaan verdiepen in het geloof en de Bijbel? Toen God mij riep, en niet door de prediking in de kerk.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 jun 2011 11:56

Ik begrijp al dat commentaar op JHM niet zo goed, n.m.i. heeft het evangelie en hoe we moeten
leven juist met het dagelijks leven te maken. De Here Jezus geeft zelf vaak gelijkenissen.
En zijn we allemaal niet in zekere zin bezig om in deze wereld een evenwicht te vinden.
Wat is goed waar mogen we van genieten in dit leven? één ding is zeker het is een materialistische
wereld geworden, en we worden er ongemerkt in mee gezogen.

Zie hoe de Here Jezus in de gelijkenis van de zaaier waarschuwt voor de hang naar rijkdom.
Ik kan als ik de Bijbel lees zoveel dingen toepassen en verplaatsen in mijn persoonlijk leven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Atro

Berichtdoor Atro » 21 jun 2011 22:56

JHM schreef:Ook jij hebt niet meer dan 2 regels informatie van mij kunnen lezen, en kan dus inhoudelijk geen conclusie trekken. Daarnaast vind ik het ook pijnlijk dat broeders en zusters zo oordelen.

Vorige week zondag was de doop bij ons. De community pastor vertelde. Als je in de trein met je Bijbel zit en iemand tegenover je vraagt je ''Die God van jou, verricht die vandaag de dag nog wonderen?''. Wat zou je dan antwoorden? Kijk maar naar de doop vandaag en luister naar de verhalen van de mensen. Dat zou mijn antwoord zijn.

Tijdens de doop heb ik 18 verhalen gehoord. Mensen die in een sleur zaten in hun leven, die door professionele hulp niet geholpen konden worden. Tot ze gingen bidden, naar de kerk gingen (onze kerk). God kon ze wel helpen. Mijn vriendin met wie ik iedere week ga moest huilen toen ze voor het eerst in onze kerk kwam. Zo mooi, zoveel liefde.

Daarnaast is het Baptisme een van de snelt groeiende religies wereldwijd. Dat komt namelijk omdat het een geweldige ongedwongen manier van geloof is. Allemaal leuk een aardig het traditionele preken, iedere mis in de kerk bladerde ik het boekje wel 10 keer door onder het mom ''zijn we bijna klaar''. Wanneer ben ik mijzelf gaan verdiepen in het geloof en de Bijbel? Toen God mij riep, en niet door de prediking in de kerk.

En jij hebt het over het pijnlijk vinden dat broeders en zusters zo oordelen? 'het traditionele preken' dat deugt natuurlijk weer niet. Ik zou niets liever willen behouden dan dat. Want O wat een grote boodschap ligt daar pas in! Want het traditionele preken is wel dat God door middel van Zijn Woord en door middel van Zijn dienstknecht nog wilt spreken tot zondaren die HEM verlaten hebben. En ja God wil door zoveel middelen tot zegen zijn, maar zeker door de prediking in de kerk. Maar waarvoor zit je nu onder de prediking? Om handjeklap te spelen? Om een nietszeggend verhaaltje te horen? Om vooral heel veel te zingen en te springen? ... Nee toch? Tenminste het lijkt mij dat je onder de prediking zit om onderwijs te ontvangen van God! Maar tegenwoordig is de liturgie en het dingetje eromheen vaak belangrijker dan het Woord zelf. En inderdaad ik weet voor de rest niks van het baptisme af ... maar weet jij wel wat van de bevindelijke prediking af? Dat is dus een vraag die ik me nu af vraag. Want ik zit niet iedere dienst 10 keer me Bijbeltje door te bladeren of we nu eindelijk een keer klaar zijn. Maar luistert elke keer weer wat God te vertellen heeft voor mij als zondaar.

En wat versta je onder de ongedwongen manier van geloof? Liefde is een groot goed ja! maar dan trekken we de lijn ook even door ... God is Liefde Ja! Maar wat zovelen vergeten God is ook een Rechtvaardige God! En inderdaad door God alleen ga je zoeken en zal je vinden!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 22 jun 2011 06:18

Atro schreef:En jij hebt het over het pijnlijk vinden dat broeders en zusters zo oordelen? 'het traditionele preken' dat deugt natuurlijk weer niet. Ik zou niets liever willen behouden dan dat. Want O wat een grote boodschap ligt daar pas in! Want het traditionele preken is wel dat God door middel van Zijn Woord en door middel van Zijn dienstknecht nog wilt spreken tot zondaren die HEM verlaten hebben. En ja God wil door zoveel middelen tot zegen zijn, maar zeker door de prediking in de kerk. Maar waarvoor zit je nu onder de prediking? Om handjeklap te spelen? Om een nietszeggend verhaaltje te horen? Om vooral heel veel te zingen en te springen? ... Nee toch? Tenminste het lijkt mij dat je onder de prediking zit om onderwijs te ontvangen van God! Maar tegenwoordig is de liturgie en het dingetje eromheen vaak belangrijker dan het Woord zelf. En inderdaad ik weet voor de rest niks van het baptisme af ... maar weet jij wel wat van de bevindelijke prediking af? Dat is dus een vraag die ik me nu af vraag. Want ik zit niet iedere dienst 10 keer me Bijbeltje door te bladeren of we nu eindelijk een keer klaar zijn. Maar luistert elke keer weer wat God te vertellen heeft voor mij als zondaar.

En wat versta je onder de ongedwongen manier van geloof? Liefde is een groot goed ja! maar dan trekken we de lijn ook even door ... God is Liefde Ja! Maar wat zovelen vergeten God is ook een Rechtvaardige God! En inderdaad door God alleen ga je zoeken en zal je vinden!

Mij zie je nergens schrijven dat het traditionele preken niet deugt. Enkel dat ik er mijn aandacht altijd moeilijk bij kan / kon houden. Ik was toen ook niet geroepen door God, dus zat met een heel andere instelling in de kerk dan nu Hij mij geroepen heeft. Helaas is de katholieke kerk waar ik heen ging gesloten. De pastoor welke mij gedoopt heeft is ondertussen 80+. Heel soms doen ze het kerk gebouw nog wel eens open en preekt hij. Ik heb mijn moeder al gezegd dat ik graag nog eens mee zou gaan omdat de pastoor daar zo geweldig kan preken. Maar thuis voel ik me in de baptotosche gemeenschap, vanwege de vreugde. En de prediking is anders, minder statisch. Vorige week heb ik er bewust op gelet. Het woord duurde ca. 45 min waarvan het grootste deel Bijbeltekst.

Ongedwongen geloof begint voor mij als je vrij gelaten wordt in je geloof. Natuurlijk wordt er bij ons ook een leer verkondigd. Echter hoor je wel binnen bepaalde gemeenschappen dat men de kinderen en elkaar aan banden en regels legt wat wel en niet mag. Mijn zusje sprak 2 weken geleden een man in de kerk, nu een vrouw. Geestelijk gehandicapt. Ouders dood, verstoten door zijn broeders en in de meeste kerken verstoten omdat hij graag vrouw wilde zijn en dat geworden is. Bij crossroads is hij wel welkom als ieder ander.

Het mooie aan de verschillende manieren van geloof die Heere Jezus volgen vind ik dat er voor ieder een gemeenschap is waar hij of zij zich thuis voelt.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Atro

Berichtdoor Atro » 22 jun 2011 22:37

JHM schreef:Mij zie je nergens schrijven dat het traditionele preken niet deugt. Enkel dat ik er mijn aandacht altijd moeilijk bij kan / kon houden. Ik was toen ook niet geroepen door God, dus zat met een heel andere instelling in de kerk dan nu Hij mij geroepen heeft. Helaas is de katholieke kerk waar ik heen ging gesloten. De pastoor welke mij gedoopt heeft is ondertussen 80+. Heel soms doen ze het kerk gebouw nog wel eens open en preekt hij. Ik heb mijn moeder al gezegd dat ik graag nog eens mee zou gaan omdat de pastoor daar zo geweldig kan preken. Maar thuis voel ik me in de baptotosche gemeenschap, vanwege de vreugde. En de prediking is anders, minder statisch. Vorige week heb ik er bewust op gelet. Het woord duurde ca. 45 min waarvan het grootste deel Bijbeltekst.

Ongedwongen geloof begint voor mij als je vrij gelaten wordt in je geloof. Natuurlijk wordt er bij ons ook een leer verkondigd. Echter hoor je wel binnen bepaalde gemeenschappen dat men de kinderen en elkaar aan banden en regels legt wat wel en niet mag. Mijn zusje sprak 2 weken geleden een man in de kerk, nu een vrouw. Geestelijk gehandicapt. Ouders dood, verstoten door zijn broeders en in de meeste kerken verstoten omdat hij graag vrouw wilde zijn en dat geworden is. Bij crossroads is hij wel welkom als ieder ander.

Het mooie aan de verschillende manieren van geloof die Heere Jezus volgen vind ik dat er voor ieder een gemeenschap is waar hij of zij zich thuis voelt.

Sorry voor mijn snelle conclusie! Dat als eerste. Het is inderdaad mooi dat er verschillende manieren van geloof zijn die Jezus Christus volgen en dat in zoveel denominaties! Maar het zou nog mooi'er zijn als alle kerken één zouden zijn in allen dingen, maar bovenal onder dezelfde noemer God groot te maken. Maar het verhaal van die man die vrouw wilde worden .. daar zou ik een hele grote moeite mee hebben en waarschijnlijk zou ik het ook niet accepteren. Hoe verkeerd dat ook is, maar ik denk dat het niet erg Bijbels is als je dat laat doen :roll:

Ik ben en wordt ook opgevoed met regels en banden, maar voor mij zijn ze niet zichtbaar omdat ik de grenzen niet wil gaan op gaan zoeken. Als ik later kinderen zou mogen krijgen dan zou ik ze net zo opvoeden, want de 'grote boze wereld' is inderdaad heel bar en boos! En daar mag je ze best voor beschermen met regeltjes en banden. al moeten ze niet wereldvreemd worden :wink: want die zijn er ook te noemen :P

Terug naar “[Religie] - Open forum”