Gereformeerde gemeente en televisie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2013 11:54

Velen kunnen die vrijheid niet aan.
Nog even ter verduidelijking: ik snap die regel ook niet. Je kunt niet zover gaan dat je mensen in een wurggreep houdt, wat betrekking heeft op de privésfeer. Je kunt vrouwen ook niet verbieden dat ze een lange broek aantrekken in hun eigen huis.
Maar om deze tekst te misbruiken om een ieder het zelf maar te laten uitzoeken, is ook niet goed. De dominee (kerk) mag, nee moet, ons op zaken wijzen die tegen de Bijbel ingaan. Voor de meesten is dat wat betreft tv grote onzin, want men bepaalt zelf hoe en wanneer ze tv kijken.
Maar als je nooit hoort wanneer iets zondig is, kan het zijn dat je ongewild zonde bedrijft!
Het zit dan in de mens om meteen te stijgeren, wanneer anderen hun wetten opleggen. De fora staan er mee volgeschreven.
Als je het nu eens objectief probeert te bezien, is het dan zo gek als een k.r. grote moeite heeft met een tv?
Laat het punt verbieden dan even rusten.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 jan 2013 11:59

schelpje3 schreef:Zo onnozel is het niet, als je alleen al sommige reacties hier op het forum ziet. Velen zijn allergisch voor regels en wensen het zelf wel uit te maken.
Lang niet alle gergemmers zijn in deze kerk "geboren". Mijn kinderen zijn vanwege hun huwelijk bijv. belijdend lid in deze gemeente geworden, wij zijn het niet. Ook een broer en 2 zusters zijn daartoe overgegaan en die worden meest nog fanatieker dan de authentieke gergemmers.

Normaal gesproken verlaten mensen nooit zomaar hun kerk, dat gaat gepaard met strijd, tranen, en dan gaat het echt niet over het wel of niet hebben van tv.
Maar om er nu zo'n groot punt van te maken door een apart topic erover te openen, dat begrijp ik niet. Want het is niet alleen de gergem die een tv afwijst!

Je statement was wel degelijk onnozel.
Veel regels zijn niet eens bijbels te onderbouwen, en worden geleerd alsof je zaligheid er van af hangt.
k ben het zeer eens met wat Gravo schrijft.
Niet alleen de TV, maar de de gergem bestaat bijna bijna door de gratie van de identiteitskenmerken van haar leden.
de zondag, de kinderdoop , en o wee als je er anders over denkt, dan voel je het gebrek van liefde pas echt van je broeders en zusters.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2013 12:05

Zeg boer, kun jij je persoonlijke frustraties eens er tussenuit laten alsjeblieft?
Ik ben zelf geen gergemmer, heb niets met deze regel, maar ik probeer het nog van beide zijden te bekijken.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 25 jan 2013 12:07

Wat ik vaak in deze discussies vind over bepaalde kerken en gemeenten wat de ‘bevindingen’ zijn die niet specifiek in Gods Woord besproken worden.

Mijn inziens leiden deze ‘bevindingen’ vaak tot een op elkaar letten wat de één zonde vindt en de ander meer gematigd is, dus ‘hoedjes in de plastiek tas’ en ‘de gordijntjes dicht’- wat niet ziet wat niet deert- , maar o wee, als je betrapt wordt dan zijn de rapen gaar.

Is het niet zo, als iemand een bekering ondergaat en gaat leven naar de wil van God dat de Heilige Geest de leiding wil nemen over het leven van de kind van God die zal nog moeten groeien om bepaalde gewoonten te overwinnen, zelfs in bewuste en ook nog onbewuste tekortkomingen, want de Geest van God brengt die tekortkomingen openbaar, en geeft Zijn kind de kracht om die te overwinnen.

Dat komt tot stand in een relatie met God door de Here Jezus Die ons wil verlossen van de macht van de zonde en onze tekortkomingen en verkeerde gewoonten.

Het is jammer dat vaak de bekeerde mens naar de Here Jezus zijn toevlucht niet ziet, en zelf de problemen wil oplossen die misschien tijdelijk zijn, maar geen genezing ontvangen.

Het elkaar belasten van zaken wat mag of niet mag leiden alleen af van de Bron die ons de vrijheid heeft gegeven in keuzes van elke dag ieder persoonlijk om dichter naar Hem te groeien en daarin de overwinning te behalen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2013 12:19

marin schreef:Wat ik vaak in deze discussies vind over bepaalde kerken en gemeenten wat de ‘bevindingen’ zijn die niet specifiek in Gods Woord besproken worden.

Mijn inziens leiden deze ‘bevindingen’ vaak tot een op elkaar letten wat de één zonde vindt en de ander meer gematigd is, dus ‘hoedjes in de plastiek tas’ en ‘de gordijntjes dicht’- wat niet ziet wat niet deert- , maar o wee, als je betrapt wordt dan zijn de rapen gaar.

Is het niet zo, als iemand een bekering ondergaat en gaat leven naar de wil van God dat de Heilige Geest de leiding wil nemen over het leven van de kind van God die zal nog moeten groeien om bepaalde gewoonten te overwinnen, zelfs in bewuste en ook nog onbewuste tekortkomingen, want de Geest van God brengt die tekortkomingen openbaar, en geeft Zijn kind de kracht om die te overwinnen.

Het elkaar belasten van zaken wat mag of niet mag leiden alleen af van de Bron die ons de vrijheid heeft gegeven in keuzes van elke dag ieder persoonlijk om dichter naar Hem te groeien en daarin de overwinning te behalen.

Mee eens! Als je nl. zelf die tv je huis uitgooit, omdat je er niet meer naar kunt kijken, het je tot zonde wordt, heeft dat meer waarde dan dat je hem op zolder zet, omdat je kind anders niet gedoopt wordt.
Of hem dan toch niet in huis durft te nemen, maar wel af en toe op je laptop kijkt.
De zonde zit niet persé in die tv an sich, maar in je hart!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 25 jan 2013 12:43

schelpje3 schreef:Velen kunnen die vrijheid niet aan.
Geen reden om het dan maar op een eigen manier in te vullen en mensen weer onder eigen wetten te plaatsen. Dát gaat juist duidelijk tegen de Bijbel in.
schelpje3 schreef:Maar om deze tekst te misbruiken om een ieder het zelf maar te laten uitzoeken, is ook niet goed. De dominee (kerk) mag, nee moet, ons op zaken wijzen die tegen de Bijbel ingaan.

Waarom misbruik ik deze tekst? Ik heb het niet over dingen die tegen de Bijbel ingaan maar over eigen wetten en regels. Natuurlijk mag een dominee de zonden benoemen.
schelpje3 schreef:Maar als je nooit hoort wanneer iets zondig is, kan het zijn dat je ongewild zonde bedrijft!
Het zit dan in de mens om meteen te stijgeren, wanneer anderen hun wetten opleggen. De fora staan er mee volgeschreven.
Als je het nu eens objectief probeert te bezien, is het dan zo gek als een k.r. grote moeite heeft met een tv?
Laat het punt verbieden dan even rusten.
Tja, dan zijn er zoveel dingen. Afgezien daarvan, we weten zelf ook best wat zonden zijn. We hebben een Bijbel en een geweten.
En soms wordt je er wel eens bij bepaald dat iets zonde is wat je eerst niet als verkeerd zag, dat kan door een ds. maar net zo goed iets of iemand anders.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2013 13:09

@1a2b3c: ik bedoelde niet persé jou hoor, met de tekst. Meer in het algemeen gesproken. Er worden nogal eens hier en daar teksten misbruikt en uit het verband getrokken.
We hebben een Bijbel en een geweten. Ja, maar die eerste is voor velerlei uitleg vatbaar, dat blijkt telkens. En het 2e, ach, dat is zo rekbaar.
Als je tegen je geweten ingaat, meerdere keren, gaat het zwijgen nl.
Ik zou daar maar niet al te veel op vertrouwen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 25 jan 2013 14:18

schelpje3 schreef:@1a2b3c: ik bedoelde niet persé jou hoor, met de tekst. Meer in het algemeen gesproken. Er worden nogal eens hier en daar teksten misbruikt en uit het verband getrokken.
We hebben een Bijbel en een geweten. Ja, maar die eerste is voor velerlei uitleg vatbaar, dat blijkt telkens.
Dat is voor dominees niet anders, kijk maar hoe verschillend er gepreekt wordt. Zelfs in dezelfde denominaties.
schelpje3 schreef: En het 2e, ach, dat is zo rekbaar.
Als je tegen je geweten ingaat, meerdere keren, gaat het zwijgen nl.
Ik zou daar maar niet al te veel op vertrouwen.
Het geweten van een dominee kan ook verhard zijn, en/of verkeerd gevormd. Dominees zijn daar ook aan blootgesteld.
Als er gepreekt en geschreven wordt dat bekering nooit een waar werk van God kan zijn wanneer je een broek draagt, t.v. hebt, oorbellen, make-up e.d. dan is het geweten m.i. verkeerd gevormd. Hooguit kunnen ze zeggen dat die dingen voor henzelf niet met hun geweten overeenkomen, maar ze mogen nooit over het geweten van een ander heersen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 jan 2013 14:19

schelpje3 schreef:Zeg boer, kun jij je persoonlijke frustraties eens er tussenuit laten alsjeblieft?
Ik ben zelf geen gergemmer, heb niets met deze regel, maar ik probeer het nog van beide zijden te bekijken.

als je zelf geen gergember betn maak je dan ook niet druk en speel ook liever niet voor dr Phil.
Ik heb geen greintje frustratie inme, alleen een diep medelijden met onherstelbaar geprogrammeerde mensen die denken dat de Letter, ipv de de Geest levend maakt.
Mensen die niet weten waarom ze een hoofd deksel op hebben, b.v.,wanneer ze naar de samenkomsten gaan.
O sorry, erediensten, hoe durf ik zo nieuw testamentisch te denken..
Maar goed, das weer een ander topic :-({|=

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2013 14:22

1a2b3c schreef:Dat is voor dominees niet anders, kijk maar hoe verschillend er gepreekt wordt. Zelfs in dezelfde denominaties.
Het geweten van een dominee kan ook verhard zijn, en/of verkeerd gevormd. Dominees zijn daar ook aan blootgesteld.
Als er gepreekt en geschreven wordt dat bekering nooit een waar werk van God kan zijn wanneer je een broek draagt, t.v. hebt, oorbellen, make-up e.d. dan is het geweten m.i. verkeerd gevormd. Hooguit kunnen ze zeggen dat die dingen voor henzelf niet met hun geweten overeenkomen, maar ze mogen nooit over het geweten van een ander heersen.

Pleit jij er nu voor om niet altijd en/of geheel naar een dominee te luisteren? Of trek ik nu een kort-door-de-bocht conclusie?
Wat vind jij dat wel kan dan?
Iedere organisatie, christelijk of niet-christelijk, heeft regels, dus een kerk mag en moet die ook hebben. Tot hoever mag dat wat jou betreft gaan dan? Of noem eens een voorbeeld.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 jan 2013 14:27

De ellende, schelpje, is dat de roomsen 1 Paus hebben en de protestanten wel 100.
Geen wonder dat het steeds meer op een kippenhok begint te lijken.
Ze bakkeleien en twisten elkaar de tent uit.De arme schaapjes wordt geleerd hun dominees (''heren''!?)te eren en te respecteren, maar welke, nu ze allemaal iets anders leren?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 25 jan 2013 14:35

Nog maar is een keer.--------------als de regel in deze kerkgemeenschap is geen TV dan is dat dan ook geen TV helder en duidelijk.
VERITAS VOS LIBERABIT.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 25 jan 2013 14:41

Schelpje3: De dominee (kerk) mag, nee moet, ons op zaken wijzen die tegen de Bijbel ingaan. Voor de meesten is dat wat betreft tv grote onzin, want men bepaalt zelf hoe en wanneer ze tv kijken.

Ik waag het te betwijfelen of het juist is dat een dominee ons wijst op zaken die volgens hem/haar tegen de Bijbel ingaan. Daar krijg je juist die problemen van waarover o.a. dit topic gaat en de 'wereld' zo'n verkeerd beeld van de christelijke godsdienst krijgt. Het is toch ook lachwekkend! Door het christelijk geloof word je juist in ruimte gesteld. Het is bevrijdend!
Iedereen is m.i. verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag en de 10 Geboden en het liefdesgebod zijn voldoende als leefkader? Ook moet het maar eens gezegd worden dat 'zonde' zoals het hier aan de orde komt veelal onjuist is. Het zondebegrip in de Bijbel is namelijk (meestal) iets heel anders dan tegen door mensen verzonnen regeltjes ingaan. Jammer dat dominees dat blijkbaar (soms?)verkeerd uitleggen en daar dan vervolgens een eigen theologietje aan vastknopen.
Hoe kijk je bv aan tegen de tekst dat Jezus gekomen is voor de zonden der wereld? Dit suggereert zoiets als de hele aarde!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 25 jan 2013 15:28

schelpje3 schreef:Pleit jij er nu voor om niet altijd en/of geheel naar een dominee te luisteren? Of trek ik nu een kort-door-de-bocht conclusie?
Ja da's te kort door de bocht. We moeten alles wat we horen toetsen aan de Bijbel, net als de Bereërs. Wat klopt neem je ter harte, en wat niet klopt daarvan kijk je hoe je er het beste mee kan omgaan.
schelpje3 schreef:Wat vind jij dat wel kan dan?
Voor mij houd het op waar het in de Bijbel ophoud. En daar staat duidelijk in dat we ons geen eigen wetten en regels moeten laten opleggen. De kerk heeft niets met mijn privé te maken zo lang ik geen dingen doe die tegen Gods Woord ingaan. Wat niet wil zeggen dat ik een ander nooit tegemoet kom, maar dat is dan wel mijn eigen keuze.
schelpje3 schreef:Iedere organisatie, christelijk of niet-christelijk, heeft regels, dus een kerk mag en moet die ook hebben. Tot hoever mag dat wat jou betreft gaan dan? Of noem eens een voorbeeld.
Wanneer je jezelf geweld moet aandoen om aan de EIGEN regels te voldoen gaat het duidelijk over de schreef.
Een voorbeeld is lastig, want wat voor de één belangrijk is daar hoeft de ander geen of weinig problemen mee te hebben.
Ieder heeft z'n eigen grenzen waar een ander, ook de kerk, niet overheen mag gaan. Nogmaals, tenzij we tegen Gods Woord ingaan.
En als een kerk mag kiezen om eigen regels te maken, dan mogen gemeenteleden ook kiezen bij welke kerk ze zich aansluiten. Maar dan komen ze met: je mag niet weg, want de Heere heeft je in deze gemeente geplaatst.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2013 15:46

hubert schreef:
Ik waag het te betwijfelen of het juist is dat een dominee ons wijst op zaken die volgens hem/haar tegen de Bijbel ingaan. Daar krijg je juist die problemen van waarover o.a. dit topic gaat en de 'wereld' zo'n verkeerd beeld van de christelijke godsdienst krijgt. Het is toch ook lachwekkend! Door het christelijk geloof word je juist in ruimte gesteld. Het is bevrijdend!
Iedereen is m.i. verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag en de 10 Geboden en het liefdesgebod zijn voldoende als leefkader? Ook moet het maar eens gezegd worden dat 'zonde' zoals het hier aan de orde komt veelal onjuist is. Het zondebegrip in de Bijbel is namelijk (meestal) iets heel anders dan tegen door mensen verzonnen regeltjes ingaan. Jammer dat dominees dat blijkbaar (soms?)verkeerd uitleggen en daar dan vervolgens een eigen theologietje aan vastknopen.
Hoe kijk je bv aan tegen de tekst dat Jezus gekomen is voor de zonden der wereld? Dit suggereert zoiets als de hele aarde!

Een dominee is voor mij altijd een hem, naar haar hoef ik niet te luisteren, volgens de Bijbel.
Dat in de ruimte gesteld worden, is van een heel andere strekking, maar dat is off topic!
Nee, dominees leggen het niet verkeerd uit, maar veel kerkgangers. Want het is heel makkelijk om de Bijbel geheel naar onze hand te zetten. Er staat niet in de Bijbel dat je geen tv zou mogen hebben. Duh.
En ik ga maar niet op je laatste zin in, want dat gaat helemaal niet meer over de gg en tv :wink:
Uit dit topic begrijp ik wel dat niet-ggers zich veel drukker maken om dit onderwerp dan de ggers zelf. Jullie hoeven hen niet te overtuigen hoor, de meesten zijn volkomen happy met de regels, anders had dit kerkverband niet zoveel leden en ze groeien, met jonge leden!

Terug naar “[Religie] - Open forum”