Sinterklaas = afgoderij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Butters
Verkenner
Verkenner

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Butters » 24 okt 2012 12:58

De officiële legende is dat hij 3 kinderen, die door een slager waren gedood en in een pekelvat waren gestopt, eruit haalde en weer tot leven wekte. Dat is iets anders dan dat Klaasie kinderen doodde. Waar haal jij jouw legende vandaan? Als je wat op internet zoekt (en niet alleen in boekjes van je eigen richting) dan zul je al heel snel zien dat jouw "legende" op zijn minst zeer twijfelachtig is (en dan druk ik me nog heel netjes en rustig uit......).

Ik vind sinterklaas heel erg twijfelachtig. Die vind ik twijfelachtiger als mijn legende.

Butters
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Butters » 24 okt 2012 13:00

Waar staat dat bewijs dan?

Ik zou zeggen lees mijn berichten nog maar een keer na dan. Ik blijf niet aan de gang!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 okt 2012 14:06

mohamed schreef:Ik vind de opmerking dat hij zevendedag adventist zou zijn niet relevant voor de kwaliteit van zijn argumenten.

Bij Wodans baard, daarin heb je gelijk. Maar ik wou slechts ermee aangeven dat ik eigenlijk wel helemaal klaar ben met dit soort extremisten en dit ik geen enkele reden meer zie om ze nog serieus te nemen en om ermee in discussie te gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 okt 2012 14:10

Zo kan hij wel weer Faramir [-X
Als iemand het niet met jou eens is, wordt hij als een extremist afgeschilderd.
Butters mag zijn eigen mening hebben hierover, ik kan het best wel begrijpen, alleen ik ga hier niet in mee (als extremist)
Maar laat hem dan wel in zijn waarde!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 okt 2012 14:43

mohamed schreef:Ik vind de opmerking dat hij zevendedag adventist zou zijn niet relevant voor de kwaliteit van zijn argumenten.

Faramir schreef:Bij Wodans baard, daarin heb je gelijk.

Zo vreemd is dat niet, het komt vaker voor dat ik gelijk heb. :mrgreen:
Faramir schreef:Maar ik wou slechts ermee aangeven dat ik eigenlijk wel helemaal klaar ben met dit soort extremisten en dit ik geen enkele reden meer zie om ze nog serieus te nemen en om ermee in discussie te gaan.

Dat deze ZDAer de arme Sint er zelfs aan de haren en baard bijsleept om zijn sabbatgeloof erdoor te drukken gaat mij ook wat te gortig.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 24 okt 2012 15:30

Wacht even hoor, Nicolaas komt van de Nicolaïten. Ok, ok. Maar buiten de naam om, waarom verbindt je deze Nicolaas dan aan die van de bijbel? Dus iedereen die heden ten dagen Nico heet, heeft een probleem? Is het nicola aardappeltje nu ook verdoemd en vervloekt tot in de 7e hel? Mag je die als christen wel eten? En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Laatst gewijzigd door Katlheen op 24 okt 2012 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 okt 2012 15:38

Ach Sinterklaasavond heeft dierbare en warme herinneringen, het waren de lichtpuntjes in een arm gezin, die het hele jaar spaarde om op die avond wat gezelligs met elkaar te doen.
Destijds toen geluk nog heel gewoon was.

Nu 50 jaar later is het voor de meesten van mijn tijdgenoten uitgegroeid tot een heel commercieel en vooral hebberige activiteit.
Toch zijn er nog mogelijkheden om je niet in de massa te laten meeslepen.
En ja...dan hebben we ook nog dat halloween, waarom dat in het engels moet weet ik ook niet.
In ieder geval leert de Bijbel : "niets is in zichzelve onrein dan die acht het onrein te zijn".

Nog een paar voorbeelden?
Een jonge vrouw van 16 jaar stond voor mij met een jogging broek die half op haar billen hing.
Ik keek er verbaasd naar tot iemand mij uitlegde waar dat vandaan kwam. Schijnbaar in gevangenissen laat men zijn broek half op de billen hangen om duidelijk te maken dat....men beschikbaar was.
Ik wist het niet. Ik dacht een modegril.
Nog één? J.l. winter lag er ijs op de sloten en kon men schaatsen, en op zondagavond waren er jongelui zo uit de kerk die gingen schaatsen, maar omdat ze dichtbij mijn huis konden komen, grepen zij de walgelijke gelegenheid om stenen tegen mijn hondje te gooien en vuurwerk op mijn balkon.
Na een reprimande lieten ze hun broek zakken en toonden ze mij hun blote billen, ( wel hun kapuchon op) .

Sindsdien heb ik begrepen dat een blote billen toekeren naar iemand een vernederend gebaar is, terwijl in mijn tijd je nooit je broek naar beneden deed, want er was nog zoiets als schaamtegevoel.
En weet u, ik wenste dat men zich om bovenstaande fenomenen eens druk zou maken i.p. v. sinterklaasfeest.

Want niets is in zichzelf onrein, dan die acht het onrein te zijn, maar dergelijk vertoon van kerkelijke jongelui die op zondag blijkbaar mogen schaatsen vind ik meer een zonde waard.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 24 okt 2012 15:40

Wilsophie: Tip voor de volgende keer: vuurwerk terugschieten als ze met hun blote billen naar jou gericht staan. Is het gelijk de laatste keer geweest.... :mrgreen:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 okt 2012 15:41

Katlheen schreef:Wacht even hoor, Nicolaas komt van de Nicolaïten. Ok, ok. Maar buiten de naam om, waarom verbindt je deze Nicolaas dan aan die van de bijbel? Dus iedereen die heden ten dagen Nico heet, heeft een probleem? Is het nicola aardappeltje nu ook verdoemd en vervloekt tot in de 7e hel? Mag je die als christen wel eten? En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Trouwens, de figuur Jezus is ook louter gebaseerd op de figuur Mithras. Zoon van God, geboren uit een Maagd. Instelling van het avondmaal, gestorven en weer opgestaan. Grappig dat je die legende dan weer wel geloofd.... :-oo

De leer der NIcolaïten heeft niets met die Sint uit Myra te maken, verdiep je daar maar eens in.
En Nico was die man die De Mus heette en in de nacht de Heere Jezus in Zijn huis uitnodigde.
Nico wist niets van wedergeboorte.
Nicola zijn lekker frites aardappelen, want niet alles is wat het lijkt Katlheen [-(

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 okt 2012 15:43

Katlheen schreef:Wilsophie: Tip voor de volgende keer: vuurwerk terugschieten als ze met hun blote billen naar jou gericht staan. Is het gelijk de laatste keer geweest.... :mrgreen:

Had ik dat maar in huis lieverd! Ik heb ze wel op de foto gezet, maar ja....blote billen hebben geen gezicht.
Alhoewel ....er zijn mensen..... :-oo

Butters
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Butters » 24 okt 2012 16:04

Dat deze ZDAer de arme Sint er zelfs aan de haren en baard bijsleept om zijn sabbatgeloof erdoor te drukken gaat mij ook wat te gortig.

Ik probeer mijn geloof helemaal niet door jouw neus te drukken. Hoe kom je erbij Mohammed. En als je dat dan wel denkt dan daag ik je nu uit om die citaat te plakken waaruit blijkt dat ik jouw mijn Sabbatgeloof door je neus wil drukken. Want gij zult geen valse getuigenis afleggen. En verder lees ik nog weinig inhoudelijks in dit draadje. Een beetje op de man spelen en meer niet. Zielig als je het mij vraagt.

Ik vind sinterklaas een heidens feest en het heeft dan ook niets met het Christendom te maken omdat de wortel van deze traditie namelijk uit een heidense gnostische sekte voortkomt. En daar heb ik inmiddels bewijzen genoeg voor gegeven. Maar het enige wat ik dan lees is dat ik sektarisch ben, En dat de ZDA een sekte is. Notabene door mensen die zelf het sektarische sinterklaas vieren. En nu ben ik ook al een extremist omdat ik sinterklaas een heidens feest vind? En dat zijn Christenen? In mijn ogen zijn dat soort mensen ver verwijderd van het Christendom en zijn ze zelf aan het radicaliseren.
Dus mag je niet zeggen dat sinterklaas afgoderij is want dan ben je extremist? Wat een gezwets zeg!
Want dat is het nu eenmaal.

Ik geloof in Christus en in niemand anders, En ik volg Christus en niemand anders. Mijn autoriteit ligt bij de Bijbel en de Bijbel alleen en niet bij de traditie of bij de consensus van de meerderheid.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 24 okt 2012 16:18

Je claimt dat het sinterklaasfeest voortkomt uit een heidense traditie, en dat het voortkomt uit de nicolaïten. De argumentatie komt alleen niet verder dan de overeenkomst van naam. Dat is geen bewijs, hoewel het wellicht in jouw kringen genoeg is om dit als waterproof bewijs aan te dragen. Zo lust ik, en met mij velen hier, er nog wel tien. Dit is niets anders dan: "ik ben ergens op tegen, nu nog even een bijbels argument erbij pakken".

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 okt 2012 16:29

Butters schreef:Dus mag je niet zeggen dat sinterklaas afgoderij is want dan ben je extremist? Wat een gezwets zeg! Want dat is het nu eenmaal.

Als jij anderen heidens noemt moet je niet raar opkijken dat zij jou de bal terugkaatsen. Nu je de bal weer hebt niet beginnen te huilen. Dat het gezwets was is mij al lang duidelijk.
Laatst gewijzigd door mohamed op 24 okt 2012 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Butters
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Butters » 24 okt 2012 16:30

kathleen dat was een titel snap dat nu eens een keer. de Sint-Nikolaas was de heilge van de Nikolaiten. want dat is wat het betekend. en inderdaad daarom heb je dus ook die naamsovereenkomst. Omdat het het zelfde is en daarom lijkt het op elkaar. dat is geen toeval natuurlijk!!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 okt 2012 16:31

Butters schreef:kathleen dat was een titel snap dat nu eens een keer. de Sint-Nikolaas was de heilge van de Nikolaiten. want dat is wat het betekend. en inderdaad daarom heb je dus ook die naamsovereenkomst. Omdat het het zelfde is en daarom lijkt het op elkaar. dat is geen toeval natuurlijk!!

Stel je toch niet zo aan, als je geen pepernoten lust ga dan een Matser eten.
Laatst gewijzigd door mohamed op 24 okt 2012 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”