Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor mohamed » 15 feb 2011 21:14

Indien Jezus God is, dan is hij ook de vader want God is de vader.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 15 feb 2011 21:21

Je moet iets meer argumenten/teksten geven. Dan kan ik ze weerleggen :wink:

als het over Jesaja 9:5 gaat
Wildburger: to the ancient Near Eastern concept of kingship, according to which the king can be depicted by using the same predicates as the divinity whom he represents."
Using the same predicates used of God is not the same as calling the king God,

Dan moet je er natuurlijk wel vanuit gaan dat deze Jesaja tekst niet over Jezus, maar over een koning (Hizkia) gaat.

The four phrases in Isa 9:5(6) would then be quite unexceptionable (if still striking) descriptions of a king hoped for: a wonderful planner, a God-like warrior, a permanent father, a peaceful commander.

Wildburger stelt dat deze titels als namen moet worden gezien: bv: Israel: strijder met God, Jezus (Jesjua/Jozua): God redt

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 feb 2011 09:24

blijblij schreef:Je moet iets meer argumenten/teksten geven. Dan kan ik ze weerleggen :wink:

als het over Jesaja 9:5 gaat
Wildburger: to the ancient Near Eastern concept of kingship, according to which the king can be depicted by using the same predicates as the divinity whom he represents."
Using the same predicates used of God is not the same as calling the king God,

Dan moet je er natuurlijk wel vanuit gaan dat deze Jesaja tekst niet over Jezus, maar over een koning (Hizkia) gaat.

In de Bijbel hebben profetieën meestal meer dan een vervulling, zo leert Jezus ook dat Mozes over hem geschreven heeft (Joh 5,46) terwijl de joden dat niet geloofden. Eveneens betrekt hij het boek Daniel op zijn tijd (Mat 24,15) en daar is ook niet iedereen het mee eens. Het zal ook een kwestie van geloof zijn, want waar de wil is, is de weg!
The four phrases in Isa 9:5(6) would then be quite unexceptionable (if still striking) descriptions of a king hoped for: a wonderful planner, a God-like warrior, a permanent father, a peaceful commander.

Wildburger stelt dat deze titels als namen moet worden gezien: bv: Israel: strijder met God, Jezus (Jesjua/Jozua): God redt

Waarom werd Jezus dan nooit met vader aangesproken toen hij op aarde was?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 16 feb 2011 09:42

mohamed schreef:
In de Bijbel hebben profetieën meestal meer dan een vervulling, zo leert Jezus ook dat Mozes over hem geschreven heeft (Joh 5,46) terwijl de joden dat niet geloofden. Eveneens betrekt hij het boek Daniel op zijn tijd (Mat 24,15) en daar is ook niet iedereen het mee eens. Het zal ook een kwestie van geloof zijn, want waar de wil is, is de weg!

Joh 5:46 : gaat over Deut 18,15 :15 Hij zal in uw midden profeten laten opstaan, profeten zoals ik. Naar hen moet u luisteren.
Jezus is dus niet de Vader, hij is een profeet.

Mat 24.15/Daniel: Deze profetie is zeker niet met de komst van Jezus uitgekomen. Het is een profetie over de eindtijd.

Daarnaast speelt natuurlijk de vraag: zijn dit werkelijk woorden van Jezus? Of heeft de Evangelie schrijver geprobeerd om Jezus vanuit het OT
zaken te laten zeggen?

Omdat het koningstitels waren, en Jezus was, voor zover ik weet niet door de hogepriester tot koning gezalfd.
In NL kennen we deze titel ook: vader des vaderlands, iets minder sterk dan eeuwige vader, maar komt in de buurt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 feb 2011 10:21

blijblij schreef:
mohamed schreef:

Joh 5:46 : gaat over Deut 18,15 :15 Hij zal in uw midden profeten laten opstaan, profeten zoals ik. Naar hen moet u luisteren.
Jezus is dus niet de Vader, hij is een profeet.

Nee, ik vroeg je waarom Jezus dan nooit met vader werd aangesproken als het een van zijn namen was. Dat hij waarlijk de profeet was is me bekend.
Mat 24.15/Daniel: Deze profetie is zeker niet met de komst van Jezus uitgekomen. Het is een profetie over de eindtijd.

Dus dat zit nog in het vat wil je zeggen? :D
Daarnaast speelt natuurlijk de vraag: zijn dit werkelijk woorden van Jezus? Of heeft de Evangelie schrijver geprobeerd om Jezus vanuit het OT
zaken te laten zeggen?

Omdat het koningstitels waren, en Jezus was, voor zover ik weet niet door de hogepriester tot koning gezalfd.

Klopt en de joden hadden er ook grote problemen mee dat Pilatus hem koning van de joden noemde (Joh 19,21) en nog steeds is dit een gevoelig punt, wat misschien wel het beste bewijs is dat het waar is!
In NL kennen we deze titel ook: vader des vaderlands, iets minder sterk dan eeuwige vader, maar komt in de buurt.

Wim Lex is op zijn best een tijdelijke vader en dat is in mijn beleving het tegenovergestelde van eeuwig.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 16 feb 2011 10:28

Ik zeg dus niet dat het een van de namen voor Jezus is.
Deze profetie slaat niet op Jezus, maar op Hizkia.
Een koning wordt geassocieerd met zijn God: God stelt die bepaalde koning aan om in zijn plaats recht te doen en te heersen.
En de daarbij behorende namen slaan op de God van die koning, niet direct op de koning: de koning is zijn afgezant.

In het wereldbeeld van die tijd gebruikelijk.

profetie Daniël: hij lijkt me in elk geval niet uitgekomen! het hoe, wanneer en wat aan het eventuele eind der tijden is zelfs voor
de Zoon onbekend.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 feb 2011 11:41

blijblij schreef:Ik zeg dus niet dat het een van de namen voor Jezus is.
Deze profetie slaat niet op Jezus, maar op Hizkia.
Een koning wordt geassocieerd met zijn God: God stelt die bepaalde koning aan om in zijn plaats recht te doen en te heersen.
En de daarbij behorende namen slaan op de God van die koning, niet direct op de koning: de koning is zijn afgezant.

In het wereldbeeld van die tijd gebruikelijk.

profetie Daniël: hij lijkt me in elk geval niet uitgekomen! het hoe, wanneer en wat aan het eventuele eind der tijden is zelfs voor
de Zoon onbekend.

Ja Jezus zei dat inderdaad, maar ook:

Johannes 16,15
Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft.

Berjan

Berichtdoor Berjan » 16 feb 2011 17:18

Jezus leert dat, of wilden de evangelie schrijvers dat laten geloven? Ik geloof namelijk niet dat Jezus precies zei wat de evangelieen beweren. Dat is allemaal als een VERHAAL opgeschreven, en mijns inziens moet je dit ook zo zien. En zeker niet als geschiedenis.

Klopt en de joden hadden er ook grote problemen mee dat Pilatus hem koning van de joden noemde (Joh 19,21) en nog steeds is dit een gevoelig punt, wat misschien wel het beste bewijs is dat het waar is!

Dus omdat het in de bijbel staat is het precies waar gebeurd? Of hadden de Joden toentertijd (ongeveer 100 nC) het Christendom al geweigerd en schreef men daarom dingen over de joden? En het liefst zo slecht mogelijk?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 feb 2011 20:12

Berjan schreef:Dus omdat het in de bijbel staat is het precies waar gebeurd? Of hadden de Joden toentertijd (ongeveer 100 nC) het Christendom al geweigerd en schreef men daarom dingen over de joden? En het liefst zo slecht mogelijk?

De eerste christenen waren bijna alleen maar joden en of jij dat nou leuk vindt of niet verandert daar bijzonder weinig aan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 feb 2011 22:54

Berjan schreef:Ik geloof namelijk niet dat Jezus precies zei wat de evangelieen beweren.
Modbreak: dat is je mening, maar dit topic gaat over de vraag of de bijbel zegt dat Jezus God is. Dus niet de vraag wat we denken van de bijbel, maar wat de bijbel zelf zegt is in dit topic aan de orde.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 feb 2011 12:22

Jezus wordt in het NT alleen in Hebr, Joh en 1 Joh met zekerheid θεος genoemd. Dat is al eerder gezegd in de discussie volgens mij.

In het Grieks betekent θεος niet altijd 'de (ene) god', maar kan ook een titel voor heersers zijn, of een metafoor voor abstracte dingen:

Euripides, Helena 60:
ὦ θεοί: θεὸς γὰρ καὶ τὸ γιγνώσκειν φίλους.

"Goden#@! Het herkennen van vrienden is namelijk ook een god."

Hier noemt Helena iets abstracts en wat ze heel fijn vindt, een 'god'.

Conclusie: als Jezus in het NT met θεος wordt aangeduid, betekent dat niet noodzakelijk dat hij wezenlijk wordt geïdentificeerd met God zelf.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 feb 2011 18:10

In het boek openbaring wordt Jezus voortdurend met God geassocieerd.

Openbaring 1
12 En ik keerde mij om, ten einde de stem te zien, die met mij sprak. En toen ik mij omkeerde, zag ik zeven gouden kandelaren, 13 en te midden van de kandelaren iemand als eens mensen zoon, bekleed met een tot de voeten reikend gewaad, en aan de borsten omgord met een gouden gordel; 14 en zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol, als sneeuw, en zijn ogen als een vuurvlam; 15 en zijn voeten waren gelijk koperbrons, als in een oven gloeiend gemaakt, en zijn stem was als een geluid van vele wateren. 16 En Hij had zeven sterren in zijn rechterhand en uit zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard; en zijn aanzien was gelijk de zon schijnt in haar kracht.
17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, 18 en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.

Openbaring 2
18 En schrijf aan de engel der gemeente te Tyatira:
Dit zegt de Zoon Gods, die ogen heeft als een vuurvlam en zijn voeten zijn als koperbrons: 19 Ik weet uw werken en liefde, en geloof en dienstbetoon, en uw volharding en uw laatste werken, die meer zijn dan de eerste. 20 Maar Ik heb tegen u, dat gij de vrouw Izebel laat begaan, die zegt, dat zij een profetes is, en zij leert en verleidt mijn knechten om te hoereren en afgodenoffers te eten. 21 En Ik heb haar tijd gegeven om zich te bekeren, maar zij wil zich niet bekeren van haar hoererij.

'En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf.' (Op 19,12)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 24 feb 2011 01:14

Pauline schreef:roept u maar.

De vraag is: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Dat kan, de Heere kan uw God zijn.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 24 feb 2011 08:19

johannes 12 :
37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;
38 Opdat het woord van Jesaja, den profeet, vervuld werd, dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd, en wien is de arm des Heeren geopenbaard?
39 [u]Daarom konden zij niet geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft:
40 Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze.
41 Dit zeide Jesaja, toen hij Zijn heerlijkheid zag, en van Hem sprak.[/u]
42 Nochtans geloofden ook zelfs velen uit de oversten in Hem; maar om der farizeeën wil beleden zij het niet; opdat zij uit de synagoge niet zouden geworpen worden.
43 Want zij hadden de eer der mensen lief, meer dan de eer van God.
44 En Jezus riep, en zeide: Die in Mij gelooft, gelooft in Mij niet, maar in Dengene, Die Mij gezonden heeft.
45 En die Mij ziet, die ziet Dengene, Die Mij gezonden heeft.
46 Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve.
47 En indien iemand Mijn woorden gehoord, en niet geloofd zal hebben, Ik oordeel hem niet; want Ik ben niet gekomen, opdat Ik de wereld oordele, maar opdat Ik de wereld zalig make.
48 Die Mij verwerpt, en Mijn woorden niet ontvangt, heeft, die hem oordeelt; het woord, dat Ik gesproken heb, dat zal hem oordelen ten laatsten dage.
49 Want Ik heb uit Mijzelven niet gesproken; maar de Vader, Die Mij gezonden heeft, Die heeft Mij een gebod gegeven, wat Ik zeggen zal, en wat Ik spreken zal.
50 En Ik weet, dat Zijn gebod het eeuwige leven is. Hetgeen Ik dan spreek, dat spreek Ik alzo, gelijk Mij de Vader gezegd heeft.

Jesaja tot het profetenambt geroepen
6
1 In het jaar, toen de koning Uzzia stierf, zo zag ik den Heere, zittende op een hogen en verheven troon, en Zijn zomen vervullende den tempel.
2 De serafs stonden boven Hem; een iegelijk had zes vleugelen; met twee bedekte ieder zijn aangezicht, en met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog hij.
3 En de een riep tot den ander, en zeide: Heilig, heilig, heilig is de HEERE der heirscharen! De ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol!
4 Zodat de posten der dorpels zich bewogen van de stem des roependen; en het huis werd vervuld met rook.
5 Toen zeide ik: Wee mij, want ik verga! dewijl ik een man van onreine lippen ben, en ik woon in het midden eens volks, dat onrein van lippen is; want mijn ogen hebben den Koning, den HEERE der heirscharen gezien.
6 Maar een van de serafs vloog tot mij, en had een gloeiende kool in zijn hand, die hij met de tang van het altaar genomen had.
7 En hij roerde mijn mond daarmede aan, en zeide: Zie, deze heeft uw lippen aangeroerd; alzo is uw misdaad van u geweken, en uw zonde is verzoend.
8 Daarna hoorde ik de stem des Heeren, dewelke zeide: Wien zal Ik zenden, en wie zal voor Ons henengaan? Toen zeide ik: Zie, hier ben ik, zend mij henen.
9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.
11 Toen zeide ik: Hoe lang, Heere? En Hij zeide: Totdat de steden verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land met verwoesting verstrooid worde.
12 Want de HEERE zal die mensen verre wegdoen, en de verlating zal groot wezen in het binnenste des lands.
13 Doch nog een tiende deel zal daarin zijn, en het zal wederkeren, en zijn om af te weiden; maar gelijk de eik, en gelijk de haageik, in dewelke na de afwerping der bladeren nog steunsel is, alzo zal het heilige zaad het steunsel daarvan zijn.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 feb 2011 09:08

Blijft toch altijd knap hoe die evangelieschrijvers Jezus allerlei dingen uit het OT laten zeggen! Maar het OT christologisch lezen
kan natuurlijk niet. Je moet eerst onderzoeken wat de profeet met zijn voorspelling op de korte termijn wilde zeggen. En dan is het goed mogelijk dat je een profetie als vervuld moet zien ver voor de komst van Jezus.

Ook Joh 12:
44 En Jezus riep, en zeide: Die in Mij gelooft, gelooft in Mij niet, maar in Dengene, Die Mij gezonden heeft.
45 En die Mij ziet, die ziet Dengene, Die Mij gezonden heeft.

Jezus is niet iets waar je in moet geloven en dan is het klaar. Als je in Jezus gelooft gaat het verder, dan geloof je dat God hem heeft gezonden als een mens die vervuld is met de geest van God/ zijn representant / zoon van God om de mensheid op te roepen zich te bekeren en met God te verzoenen.
In Jezus kun je God zien, hij is zijn boodschapper/afgezant
Maar je moet Jezus en God niet gaan vermengen. (Kuitert noemt dit Jezusvroomheid) Dat lees je nergens in de Bijbel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”