Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
blijblij schreef:Je moet iets meer argumenten/teksten geven. Dan kan ik ze weerleggen
als het over Jesaja 9:5 gaat
Wildburger: to the ancient Near Eastern concept of kingship, according to which the king can be depicted by using the same predicates as the divinity whom he represents."
Using the same predicates used of God is not the same as calling the king God,
Dan moet je er natuurlijk wel vanuit gaan dat deze Jesaja tekst niet over Jezus, maar over een koning (Hizkia) gaat.
The four phrases in Isa 9:5(6) would then be quite unexceptionable (if still striking) descriptions of a king hoped for: a wonderful planner, a God-like warrior, a permanent father, a peaceful commander.
Wildburger stelt dat deze titels als namen moet worden gezien: bv: Israel: strijder met God, Jezus (Jesjua/Jozua): God redt
mohamed schreef:
In de Bijbel hebben profetieën meestal meer dan een vervulling, zo leert Jezus ook dat Mozes over hem geschreven heeft (Joh 5,46) terwijl de joden dat niet geloofden. Eveneens betrekt hij het boek Daniel op zijn tijd (Mat 24,15) en daar is ook niet iedereen het mee eens. Het zal ook een kwestie van geloof zijn, want waar de wil is, is de weg!
Waarom werd Jezus dan nooit met vader aangesproken toen hij op aarde was?
blijblij schreef:mohamed schreef:
In de Bijbel hebben profetieën meestal meer dan een vervulling, zo leert Jezus ook dat Mozes over hem geschreven heeft (Joh 5,46) terwijl de joden dat niet geloofden. Eveneens betrekt hij het boek Daniel op zijn tijd (Mat 24,15) en daar is ook niet iedereen het mee eens. Het zal ook een kwestie van geloof zijn, want waar de wil is, is de weg!
Waarom werd Jezus dan nooit met vader aangesproken toen hij op aarde was?
Joh 5:46 : gaat over Deut 18,15 :15 Hij zal in uw midden profeten laten opstaan, profeten zoals ik. Naar hen moet u luisteren.
Jezus is dus niet de Vader, hij is een profeet.
Mat 24.15/Daniel: Deze profetie is zeker niet met de komst van Jezus uitgekomen. Het is een profetie over de eindtijd.
Daarnaast speelt natuurlijk de vraag: zijn dit werkelijk woorden van Jezus? Of heeft de Evangelie schrijver geprobeerd om Jezus vanuit het OT
zaken te laten zeggen?
Omdat het koningstitels waren, en Jezus was, voor zover ik weet niet door de hogepriester tot koning gezalfd.
In NL kennen we deze titel ook: vader des vaderlands, iets minder sterk dan eeuwige vader, maar komt in de buurt.
blijblij schreef:Ik zeg dus niet dat het een van de namen voor Jezus is.
Deze profetie slaat niet op Jezus, maar op Hizkia.
Een koning wordt geassocieerd met zijn God: God stelt die bepaalde koning aan om in zijn plaats recht te doen en te heersen.
En de daarbij behorende namen slaan op de God van die koning, niet direct op de koning: de koning is zijn afgezant.
In het wereldbeeld van die tijd gebruikelijk.
profetie Daniël: hij lijkt me in elk geval niet uitgekomen! het hoe, wanneer en wat aan het eventuele eind der tijden is zelfs voor
de Zoon onbekend.
Klopt en de joden hadden er ook grote problemen mee dat Pilatus hem koning van de joden noemde (Joh 19,21) en nog steeds is dit een gevoelig punt, wat misschien wel het beste bewijs is dat het waar is!
Berjan schreef:Dus omdat het in de bijbel staat is het precies waar gebeurd? Of hadden de Joden toentertijd (ongeveer 100 nC) het Christendom al geweigerd en schreef men daarom dingen over de joden? En het liefst zo slecht mogelijk?
Modbreak: dat is je mening, maar dit topic gaat over de vraag of de bijbel zegt dat Jezus God is. Dus niet de vraag wat we denken van de bijbel, maar wat de bijbel zelf zegt is in dit topic aan de orde.Berjan schreef:Ik geloof namelijk niet dat Jezus precies zei wat de evangelieen beweren.
Pauline schreef:roept u maar.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten