elbert schreef: Dat jezelf graag een spirituele boodschap wilt horen met een aantal wijsheden erin, geeft aan dat je aan de historische kant van de zaak geen boodschap hebt, en dat je de verlossing van ons mensen enkel in spirituele zin wilt verstaan.
Die gevolgtrekking is onjuist. Ik wil helemaal niet "graag een spirituele boodschap horen met een aantal wijsheden erin". Geloof me, als ik ontdekt had dat er in de kern van Q geen spirituele wijsheden te vinden waren geweest, was mijn interesse in de historische Jezus van zeer korte duur geweest. Het verbaasde me eerlijk gezegd dat er niets in te vinden is dat a-spiritueel of dogmatisch religieus is.
Als ik vooringenomen zou zijn, zou ik, zoals zovelen, het mystieke Thomas evangelie bewierrookt hebben als belangrijker dan Q. Dat doe ik niet, integendeel, ik ben er van overtuigd (onderzoek gelezen in de bibliotheek van de UvA) dat Thomas volledig secundair is ten opzichte van de synoptische evangelien en verder geen primair historisch materiaal bevat.
Er is geen andere verlossing mogelijk dan die in spirituele zin. In het mentale vlak is geen verlossing mogelijk, hoeveel kennis je ook vergaart. Fysiek zijn de mogelijkheden al helemaal zeer beperkt. Uit jouw uitspraak hierover maak ik op dat je niet begrijpt wat Jezus bedoelt als hij het heeft over de Heerschappij ("Koninkrijk") van God. Die Heerschappij van God is wat Jezus ons leert en niet waarmee je je wilt kleden of voeden, hetzij fysiek, hetzij mentaal.
elbert schreef:
Dit terwijl het evangelie ons de verlossing van de hele mens, naar lichaam, geest en ziel voorstelt (1 Tess. 5:23). Dat betekent dat Jezus als een volkomen Verlosser wordt verkondigd.
Ik zou de brief van een onbekende christen (hij wordt als brief van Paulus sterk betwist) niet als "het" evangelie willen bestempelen, zelfs als hij wel van Paulus was trouwens. Het evangelie is voor mij dat wat de Here Jezus zelf leert, en niemand anders!
Het lichaam vergaat na de dood tot stof en de stof wordt weer hergebruikt voor andere schepselen. Mentaal blijft van een mens in het beste geval alleen een schamele erfenis over. De aanname dat de verlossing van een mens anders dan puur spiritueel is, stoelt niet op de leringen van de Here Jezus.