Het godsargumentenonderwerp van Heintje, Harmonica2 en anderen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: Het godsargumentenonderwerp van Heintje, Harmonica2 en anderen.

Berichtdoor heintje » 10 jul 2016 18:18

Harmonica2 schreef:Weet je, dit bewijst dat van de mensen op dit forum jij misschien wel het meest in je eigen wereldje leeft. Je gebruikt vaak knullige bronnen, hebt de ballen verstand van de dingen waartegen je ageert en praat met een toontje waaruit geen enkele nuance, zelfrelativering of reflectie blijkt. Was het maar zo simpel als jij het voorstelt.

Op ad hominems ga ik niet meer in. Alleen nog inhoudelijk svp! Ontkracht anders mijn bewering dat de gelovige last heeft van cognitieve dissonantie als zijn/haar geloof wordt aangevallen met redelijke argumenten.
Er IS geen godsbewijs, anders zou het bestaan van God een feit zijn. En dit blijft op "je moet het geloven" gestoeld.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 10 jul 2016 18:23

heintje schreef: Het heeft niets met atheïsme (het niet geloven in het bestaan van goden) te maken.
Lastig discussiëren als je termen/begrippen blijft misbruiken voor eigen belang.

Mijn vraag: welk type gelovige ben je? Maakt het voor mij iets gemakkelijker je "argumenten" te ontkrachten.

Dat heeft alles daarmee te maken. We hadden hier ooit een gebruiker, floppie heette hij, en die deed echt exact hetzelfde als jij alleen dan voor theisme. Die bekritiseerde alles maar als gevraagd werd naar zijn standpunten en de onderbouwing daarvan dan gaf hij niet thuis. Dat doe jij nu ook. Ik ga trouwens echt niet weer verder op een andere discussie, ik denk dat ik hele goede tegenargumenten heb gegeven tegen de stelling dat de geografie van religie bewijst dat het irrationeel is. Ga daar nu eens een keer op in want dat ontwijk je constant. Waarom is dat voor religie een goed kritiekpunt maar gaat het niet op voor atheisme? Of welke positie je ook aanhangt want daar doe je nogal vaag over.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 10 jul 2016 18:24

heintje schreef:[
Op ad hominems ga ik niet meer in.

Je deelt ze alleen zelf uit. Je bent nogal blind voor je acties en standpunten.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 10 jul 2016 19:03

Harmonica2 schreef:ik denk dat ik hele goede tegenargumenten heb gegeven tegen de stelling dat de geografie van religie bewijst dat het irrationeel is. Ga daar nu eens een keer op in want dat ontwijk je constant. Waarom is dat voor religie een goed kritiekpunt maar gaat het niet op voor atheisme? Of welke positie je ook aanhangt want daar doe je nogal vaag over.

Ik denk dat als jouw wieg in India had gestaan jij nu wellicht polytheist had geweest. Die kans is groot en ik neem aan dat je dat met me eens bent.
hetzelfde geldt voor mij. Als mijn wieg in Afghanistan had gestaan, had ik naar alle wrschl.heid moslim geweest.
Hadden wij in de tijd der Vikingen geboren geweest, hadden we nu Wodan aanbeden. Ik neem aan dat je tot zover geen moeite met mijn uitspraken hebt.

Maar dan atheïsme. Het ontbreken van geloof in goden. Een heel groot deel van mijn atheïstische visie heb ik uit de wetenschap verkregen. Ik heb les gehad van een dominee op school, heb kerken/diensten (katholiek en gereformeerd) bezocht maar heb de vrijheid van huis uit gekregen om zelf mijn keuzen te kunnen maken m.b.t. religie of politieke voorkeur. Mijn ouders hadden een zeer sterke voorkeur voor de VVD, maar hebben mij hier nooit mee 'lastig gevallen'. Ze adviseerden mij politieke programma's te lezen alvorens een stem te gaan uitbrengen.
En zo ook qua religie. Ze waren er open en tolerant in. Zo ben ik ook a-feeistisch, a-spaghettimonsterist opgevoed.

Mijn keuze voor atheïsme is eigenlijk geen keuze geweest, maar een logische gevolgtrekking uit de (wetenschappelijke) kennis die ik in de jaren heb opgedaan. De gelovigen waar ik mee omging waren van het letterlijk type gelovigen met alles erop en eraan.
Natuurlijk kwamen ze allen uit een gereformeerd nest en evolutie (en fietsen op zondag) was een vloek. En dat heeft me vanaf mijn vroege jeugd verbaast.
Evolutie was toen en is nu wereldwijd een feit en ook zichzelf respecterende gelovigen kunnen hier niet meer omheen. Wij zijn als soort niet 6000 jaar geleden geschapen. Dat vond ik steeds meer een belediging voor het intellect.
Maar tegelijkertijd zag ik ook dat deze gelovigen dusdanig overtuigd waren en overtuigd wilden blijven dat discussie geen zin had.
En hier kom ik dezelfde aversie tegen, zij het op verschillende niveau's/manieren. God is niet te rationaliseren, maar ik mag dat niet hardop roepen.

Maar om bij je vraag te blijven:
1. Atheïsme zegt alleen maar dat je niet gelooft in het bestaan van goden.
2. Atheïst kun je wereldwijd worden als je je openstelt (open MAG/KAN stellen) voor de (wetenschappelijke) argumenten en bewijzen.
3. Atheïsme is mij niet met de paplepel ingegoten.

Hoop dat dit een beetje je vraag beantwoord. Wat is voormalig Rusland gebeurde keur ik af! Je moet een wereld-denkbeeld niet opleggen/opdringen.
Maar als(!) je in de gelegenheid wordt gesteld alle argumenten voor atheïsme te onderzoeken, denk ik dat deze visie zeer sterk in de schoenen staat en dan m.n. door de wetenschap, psychologie en sociologie. Het religieuze brein wordt steeds beter begrepen en het aandeel Gods verdwijnt steeds verder naarmate onze kennis vordert.

1 Vraag rest: Gaan zelfmoord terroristen naar een paradijs met 72 maagden?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 10 jul 2016 19:27

heintje schreef:Een nieuwe poging:

Uit Philipses "God in the Age of Science? A Critique of Religious Reason" de religieuze beslisboom. Leuk om zelf te doorlopen.
Misschien wel zo netjes te vermelden dat je dit van Wikipedia geplukt hebt?

Voor de belangstellende lezer verwijs ik naar wat dr. G.J. Rutten hierover heeft geschreven: Philipses religieuze beslisboom.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 10 jul 2016 19:48

Excuus. Kwam inderdaad van wiki.

Vergeet niet dat Philipse ooit gezegd zou hebben het niet- bestaan van goden te kunnen bewijzen! Maar dat terzijde.

Rutten (die in dit debat verbaal sterker was...ik vond Philipse hier tegenvallen) schrijft
Geen van de opties die Philipse de gelovige aanbiedt doet namelijk recht aan het geloof in God als cognitief-praktisch totaalkader voor het interpreteren van de wereld. Godsgeloof impliceert immers een allesomvattend wereldbeeld. Het betreft een geïntegreerde wereldbeschouwing waarbij de hele menselijke conditie in het geding is, waarbij al onze vermogens in het spel worden gebracht. Geloof omvat dus altijd tegelijkertijd leer en leven, cognitie en praktijk, en kan daarom alleen als existentieel geheel wijsgerig geëvalueerd en beoordeeld worden.

En dat is nou precies waar ik jou steeds op wijs. Godsgeloof voelt goed. Het bepaalt je wereldbeeld, het is onderdeel van je bestaan, van je identiteit etc.
Maar dat het alleen als existentieel wijsgerig beoordeeld moet worden is flauwekul zodra een gelovige een claim doet als: God verhoort gebeden, God grijpt in, God is verdrietig etc...of God zelfs maar met een hoofdletter schrijft uit eerbied. Er worden niet alleen existentiële claims door gelovigen gedaan. Jij misschien, maar zoals ik ook al eerder zei: Zoveel gelovigen, zoveel overtuigde meningen.

Een interessante link:
95 stellingen / 200 vragen aan een christen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=8382

En iedere christen zal er anders op antwoorden.
De afsluiter luidt als volgt.

Nu zijn er gelovigen die na al deze vragen tegen mij zeggen: “Ik geloof lekker door”!. Dat mag natuurlijk, geen enkel probleem. Verlaat de logica, negeer bewijs, geloof in tegenstrijdigheden en onmogelijkheden. En onderwijs uzelf en anderen dat er ergens een god klaar zit om deze planeet te vernietigen. En overwin op deze wijze de angst voor uw eigen of andermans dood. Maar zoekt u een levensbeschouwing zonder god. Met geschriften die bol staan van diepere wijsheden. Die de rede en wetenschap omarmen, progressief respect hebben voor de mensenrechten van iedereen. Die wel de voordelen hebben, maar niet de nadelen.
Dan is het boeddhisme van Pali geschikt. Ook het taoïsme van Lao Tzu of ChuangTzu. Een andere invalshoek is pantheisme, Richard Dawkins omschreef dit als “sexed-up atheïsme."
Een positief en eerbiedig gevoel voor onze planeet. Respect voor wetenschap en logica. Geen geloof in bovennatuurlijke wezens of krachten. De natuur wordt gebruikt als basis voor het omgaan met stress, verdriet en rouw. Dit klinkt heel indrukwekkend, maar atheïsme met een lidmaatschap van het Wereld Natuur Fonds komt bijna op hetzelfde neer.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 10 jul 2016 20:29

heintje schreef:

Maar om bij je vraag te blijven:
1. Atheïsme zegt alleen maar dat je niet gelooft in het bestaan van goden.
2. Atheïst kun je wereldwijd worden als je je openstelt (open MAG/KAN stellen) voor de (wetenschappelijke) argumenten en bewijzen.
3. Atheïsme is mij niet met de paplepel ingegoten.

Nee atheïsme zegt dat je meent te weten dat er geen goden bestaan. Als je slechts de overtuiging hebt dat je niet kan weten of goden wel of niet bestaan dan ben je slechts agnost. Dus je doet je voor als agnost maar discussieert als atheist wat je een hele makkelijke positie geeft in deze discussie. Als je slechts agnost bent hoef je ook niet emotioneel te doen en kan je gewoon zeggen: ik weet het niet, ik vermoed dat er geen goden zijn maar ik denk dat niet te weten. Dan is dat gewoon voor iedereen duidelijk.

En over je verklaringen: over de hele wereld zijn ook christenen, je hebt christenen die zelfs bekeren in landen waar ze onderdrukt zijn en dit streng verboden is. Dus het is echt niet zo dat atheïsme altijd een intellectuele keuze is en theïsme altijd te maken heeft met opvoeding. Of wou je soms beweren dat Rusland het intellectuele Mekka van deze wereld is?

En je maakt de hele tijd die tweedeling: atheïsme heeft goede bewijzen en theïsme moet je maar geloven. Waarom blijf je dat doen? Ik heb je argumenten getoond die heel wat intellectuelen heeft beziggehouden en bovendien zijn het keurige argumenten waaruit, als je de premissen accepteert, de conclusie noodzakelijk volgt. Het maakt niet uit of jij ze accepteert maar het zijn wel argumenten op basis waarvan wereldwijd mensen theïst worden. Jij doet net alsof atheïsme wereldwijd is vertegenwoordigd maar jouw kaartje toont nu net aan dat dit niet het geval is. Bovendien wacht ik nog steeds op een goed geformuleerd argument waaruit noodzakelijk de conclusie volgt dat bewustzijn buiten het universum of als oorzaak van het universum niet KAN bestaan.
Laatst gewijzigd door Harmonica2 op 10 jul 2016 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 10 jul 2016 20:32

Cicero schreef:Voor de belangstellende lezer verwijs ik naar wat dr. G.J. Rutten hierover heeft geschreven: Philipses religieuze beslisboom.

Heb deze link hier ook al eens gedeeld :wink: Goed om te zien dat de christelijke gemeenschap de waarde van de werken van dit soort coryfeeën steeds meer begint te waarderen.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 10 jul 2016 20:50

Harmonica2 schreef:Nee atheïsme zegt dat je meent te weten dat er geen goden bestaan. Als je slechts de overtuiging hebt dat je niet kan weten of goden wel of niet bestaan dan ben je slechts agnost. Dus je doet je voor als agnost maar discussieert als atheist wat je een hele makkelijke positie geeft in deze discussie. Als je slechts agnost bent hoef je ook niet emotioneel te doen en kan je gewoon zeggen: ik weet het niet, ik vermoed dat er geen goden zijn maar ik denk dat niet te weten. Dan is dat gewoon voor iedereen duidelijk.

Maak NIET je eigen definities aub: Atheïsme is simpelweg de afwezigheid van het geloof in god(en). Niets meer niets minder.
Verder wijs ik dit bestaan van goden af op grond van waarschijnlijkheid. Ik dacht dat ik hierin zo onderhand wel duidelijk was. Natuurlijk weet ik niet absoluut zeker dat goden/elfjes niet bestaan. Buiten de wiskunde en strikte logica is niets te bewijzen in absolute zin.
En over je verklaringen: over de hele wereld zijn ook christenen, je hebt christenen die zelfs bekeren in landen waar ze onderdrukt zijn en dit streng verboden is. Dus het is echt niet zo dat atheïsme altijd een intellectuele keuze is en theïsme altijd te maken heeft met opvoeding. Of wou je soms beweren dat Rusland het intellectuele Mekka van deze wereld is?

Ja en het moslimgeloof neemt ook hand over hand toe. Wat zegt dit? Dat het moslimgeloof waar is? Nee, dat er bekeerd wordt!! Dat ze een paradijs wordt belooft in een uitzichtloze situatie. Waarom wordt er zoveel in arme landen geevangeliseerd? Omdat daar zieltjes te winnen zijn!
Waarom word je geen moslim? Heeft dat wellicht iets met je opvoeding te maken? Rusland is een vreemd land: http://newsmonkey.be/article/64296?utm_ ... ostContent
en Stalin moordde niet uit naam van atheïsme. Zou ook een beetje vreemd zijn als je de JUISTE definitie hanteert. Het is waar dat het Russische communisme het atheïsme aanhing, en het is waar dat het tegen religie was en het onderdrukte, en het is waar dat het Russisch regime de geestelijkheid vervolgde en de kerken bestookte, en het is waar dat Stalin miljoenen liet doden. Maar het is zeker dat deze moorden om politieke redenen waren, en niets te maken hadden met religie of atheïsme.

En je maakt de hele tijd die tweedeling: atheïsme heeft goede bewijzen en theïsme moet je maar geloven. Waarom blijf je dat doen?

Omdat theisme niets met bewijzen of goede argumenten heeft. Atheïsme wel. Wat ik al eerder opmerkte: JE wordt als je rationeel de wereld kunt bekijken bijna gedwongen aan atheïstische houding aan te nemen. Want stel dat je blanco bent (een buitenaardse Einstein) en op deze aarde wordt gezet. Ga dan maar eens een rationele keuze maken uit alle overtuigingen en godsdiensten. Of bekijk de bewijzen zoals we die nu wereldwijd algemeen accepteren. Een geloof dat evolutie afwijst zou je al moeten negeren. Want evolutie is een feit. Een geloof dat gebaseerd is op oudere mythen en hier vele onderdelen van bevat (o.a. de opstanding) zou je moeten doen twijfelen aan de authenticiteit van dit geloof. En dan leer je dat christenen volgens de moslims naar de hel gaan en vice versa.
Ik heb je argumenten getoond die heel wat intellectuelen heeft beziggehouden en bovendien zijn het keurige argumenten waaruit, als je de premissen accepteert, de conclusie noodzakelijk volgt. Het maakt niet uit of jij ze accepteert maar het zijn wel argumenten op basis waarvan wereldwijd mensen theïst worden. Jij doet net alsof atheïsme wereldwijd is vertegenwoordigd maar jouw kaartje toont nu net aan dat dit niet het geval is.
en al die argumenten zijn weer ontkracht. Wat overblijft: je moet het geloven. Want de argumenten waar jij het over hebt, gelden ook voor moslims en hindoes en laat deze godsdiensten elkaar nu onderling uitsluiten.
Bovendien wacht ik nog steeds op een goed geformuleerd argument waarin noodzakelijk de conclusie volgt dat bewustzijn buiten het universum of als oorzaak van het universum niet KAN bestaan.
We zijn niet bekend met iets buiten ons universum. Ik kan er dus geen uitspraak over doen. En JIJ ook niet.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 10 jul 2016 20:56

En nog een linkje voor Cicero
http://www.positief-atheisme.nl/atheist ... -vaak.html

WAAROM HET GELOOF VAAK STERKER IS DAN DE LOGICA

Want dat is hier uitermate opvallend.

En nogmaals, de meeste gelovigen hier zijn wel bijbelvast gelovigen. En dan blijf ik met vragen zitten.

Als een alwetend, almachtig, perfect wezen het meesterbrein achter de Bijbel is, waarom weerspiegelt het boek dan uitsluitend de cultuur, wetenschap, geschiedenis, literatuur, technologie, moraal en waarden van het tijdperk waarin het geschreven werd? En waarom bestaan er zo veel verschillende versies van? En waarom bevat het zo veel onnauwkeurigheden en inconsistenties? En waarom staat het open voor zo veel verschillende interpretaties? En waarom gaat het over stenigingen, martelingen, moorden, verbrandingen, slavernij, homofobie, onverdraagzaamheid en chauvinisme? En waarom zou iemand zo veel vragen over de Bijbel moeten stellen als die verondersteld wordt de richtlijn voor waarheid te zijn en het ultieme instructieboek voor ethiek?
Uit: http://www.positief-atheisme.nl/knipsels.html

Wederom een argument om atheïst te zijn.

En nog een argument:
Wetenschap wordt door iedereen op alle fronten serieus genomen, behalve als het aan de eigen religie komt. En zijn gelovigen dat sceptisch (zoals je hoort te zijn?)--> Mormonen blijven geloven dat ze afstammen van volken uit het midden oosten, terwijl genetisch is vast komen te staan dat dit niet zo is. Het mag geen effect op geloof hebben.
"Converts" is ook ter sprake gekomen. Waarom zou dit werken denk je? Evangelisatie in arme landen? Zou het een rationele afweging van de religies zijn of een emotionele keuze gebaseerd op mooie verhalen van de evangelisten?

Mijn advies: Blijf sceptisch en probeer dit ook naar je eigen overtuiging toe te zijn. Scepticisme is DE manier om waarheids-claims te benaderen. Durf je dat aan bij je eigen religie?

Ook krijg ik wel het verwijt dat atheisme/scepticisme ook een soort (aangeleerde) geloofsovertuiging is. Maar als dat zo is, is NIET postzegels verzamelen een hobby! En vertel me dan welke andere manieren we hebben om aan te tonen wat wel of niet bewezen is? Want anders hebben de mormonen en moslims ook gelijk. Maar dat gaat de christen dan weer te ver.

Kijk naar de inleiding van dit filmpje en je weet dat het mormoonse geloof niet waar kan zijn. https://www.youtube.com/watch?v=31Eee8- ... BAE00EC437
Magic underwear....Maar t wordt geloofd! En zo geloven mensen ook in pratende slangen. Echt waar.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 11 jul 2016 13:26

heintje schreef:Maak NIET je eigen definities aub: Atheïsme is simpelweg de afwezigheid van het geloof in god(en). Niets meer niets minder.
Verder wijs ik dit bestaan van goden af op grond van waarschijnlijkheid. Ik dacht dat ik hierin zo onderhand wel duidelijk was. Natuurlijk weet ik niet absoluut zeker dat goden/elfjes niet bestaan. Buiten de wiskunde en strikte logica is niets te bewijzen in absolute zin.

Waar het natuurlijk om gaat is of je intellectueel gezien in deze discussie atheïst bent. Een agnost die gewoon zich niet interesseert in de discussie kan ook prima een afwezigheid van een geloof in goden hebben. Maar die doet dan ook niet mee aan de discussie en beweert niet dat het irrationeel is om in goden te geloven. Jij doet wel mee in de discussie, jouw opmerkingen suggereren dat je het wel irrationeel vindt om in goden te geloven. Je verschaft jezelf dus een oneerlijke positie waarin je alleen aanvalt en niet hoeft te verdedigen.

Ja en het moslimgeloof neemt ook hand over hand toe. Wat zegt dit? Dat het moslimgeloof waar is? Nee, dat er bekeerd wordt!! Dat ze een paradijs wordt belooft in een uitzichtloze situatie. Waarom wordt er zoveel in arme landen geevangeliseerd? Omdat daar zieltjes te winnen zijn!
Waarom word je geen moslim? Heeft dat wellicht iets met je opvoeding te maken? Rusland is een vreemd land: http://newsmonkey.be/article/64296?utm_ ... ostContent
en Stalin moordde niet uit naam van atheïsme. Zou ook een beetje vreemd zijn als je de JUISTE definitie hanteert. Het is waar dat het Russische communisme het atheïsme aanhing, en het is waar dat het tegen religie was en het onderdrukte, en het is waar dat het Russisch regime de geestelijkheid vervolgde en de kerken bestookte, en het is waar dat Stalin miljoenen liet doden. Maar het is zeker dat deze moorden om politieke redenen waren, en niets te maken hadden met religie of atheïsme.

Je bent de draad van de discussie totaal kwijt. Jij beweerde juist dat atheïsme wereldwijd wordt aangenomen en suggereerde dat dit bewijst dat het niet geografisch gebonden is. Vervolgens laat ik aan de hand van jouw kaartje zien dat dit onzin is en dat dit eerder zou gelden voor theïsme (hoewel ik het überhaupt geen sterk argument vond) en nu schuif je ineens JOUW argument in mijn schoenen. Ik heb continu gesteld dat de oorsprong of geografie van een overtuiging niks zegt over het waarheidsgehalte ervan, het enige dat ik heb gezegd is dat de argumenten die JIJ gebruikt daaromtrent niet eens kloppen.

[quote}
Omdat theisme niets met bewijzen of goede argumenten heeft. Atheïsme wel. [/quote]

Het feit dat jij de bewijzen niet overtuigend vindt maakt totaal niet dat het dus maar lukraak geloof is. Overal over de hele wereld raken mensen overtuigd op basis van argumenten van de waarheid van theïsme. Het maakt geen bal uit wat JIJ van die argumenten vindt, je kan dan niet meer doen alsof het te maken heeft met opvoeding. Een heleboel intellectuelen die atheïstisch zijn opgevoed zijn op basis van argumenten theïst geworden. Het vraagstuk of die argumenten overtuigend zijn is iets heel anders.

Wat ik al eerder opmerkte: JE wordt als je rationeel de wereld kunt bekijken bijna gedwongen aan atheïstische houding aan te nemen. Want stel dat je blanco bent (een buitenaardse Einstein) en op deze aarde wordt gezet. Ga dan maar eens een rationele keuze maken uit alle overtuigingen en godsdiensten.

Nee, helemaal niet, je wordt niet geboren met de overtuiging dat bepaalde zaken niet bestaan. Wat een onzin. Je wordt geboren ZONDER overtuigingen. Op basis van wat je leert en ervaart vorm je vervolgens overtuigingen. Je toont hiermee dus ook aan dat atheïsme dus helemaal niet gestoeld is op argumenten maar een soort a priori epistemische houding moet zijn. Dat is een bijzonder religieuze overtuiging.

Of bekijk de bewijzen zoals we die nu wereldwijd algemeen accepteren. Een geloof dat evolutie afwijst zou je al moeten negeren. Want evolutie is een feit. Een geloof dat gebaseerd is op oudere mythen en hier vele onderdelen van bevat (o.a. de opstanding) zou je moeten doen twijfelen aan de authenticiteit van dit geloof. En dan leer je dat christenen volgens de moslims naar de hel gaan en vice versa.

Niemand wijst dan ook evolutie af. Sommige mensen wijzen de evolutietheorie af, en dat is geen feit maar een wetenschappelijke theorie die probeert een verzameling van feiten te verklaren en te beschrijven. Een theorie kan zeer overtuigend zijn maar is zeker niet hetzelfde als een feit want anders zouden alle theorieën nog bestaan en dat is niet het geval.

en al die argumenten zijn weer ontkracht. Wat overblijft: je moet het geloven. Want de argumenten waar jij het over hebt, gelden ook voor moslims en hindoes en laat deze godsdiensten elkaar nu onderling uitsluiten.

Ook al zou je daarvan overtuigd zijn, dat was niet de discussie. Het ging erom of mensen geloofden door hun opvoeding of dat er ook mensen die geloofden op basis van argumenten. Dat jij die argumenten niet overtuigend vindt boeit niet zoveel mensen, want jij bent niet de standaard voor wanneer iets door mag gaan als een argument. Je hebt bovendien de argumenten niet ontkracht maar gesteld dat ze misschien ooit nog ontkracht worden. Maar hopelijk begrijp je nu ook eindelijk dat dat irrelevant is voor het punt waarover we discussiëren.

We zijn niet bekend met iets buiten ons universum. Ik kan er dus geen uitspraak over doen. En JIJ ook niet.

En eerder beweerde je nog dat het ridicuul was dat God niet kenbaar zou zijn! En nu beweer je dus dat alles buiten het universum niet kenbaar is. Je bent echt continu inconsistent en je roept maar gewoon wat. Bovendien doe je nu een uitspraak over iets buiten het universum, namelijk dat je er geen uitspraak over kunt doen. Daarnaast, als je gelooft dat je daar geen uitspraak over kunt doen, hoe kom je dan bij de stellige overtuiging dat er geen bewustzijn is buiten het universum?

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 11 jul 2016 13:29

heintje schreef:
Wederom een argument om atheïst te zijn.

.

Nee, hooguit een argument om geen christen te zijn. Het neersabelen van een specifiek geloof maakt de likelihood van atheïsme niet of nauwelijks groter, maar dat lijk je domweg niet te snappen.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 11 jul 2016 14:11

Harmonica2 schreef:Waar het natuurlijk om gaat is of je intellectueel gezien in deze discussie atheïst bent. Een agnost die gewoon zich niet interesseert in de discussie kan ook prima een afwezigheid van een geloof in goden hebben. Maar die doet dan ook niet mee aan de discussie en beweert niet dat het irrationeel is om in goden te geloven. Jij doet wel mee in de discussie, jouw opmerkingen suggereren dat je het wel irrationeel vindt om in goden te geloven. Je verschaft jezelf dus een oneerlijke positie waarin je alleen aanvalt en niet hoeft te verdedigen.
De gelovige beweert het bestaan van iets, dus de gelovige gaat aantonen dat dit zo is. De bewijslast omdraaien is een oude oneerlijke truc. M.a.w. Toon mij dat het rationeel is om te geloven in een god. Ik hoef jou ook niet te gaan uitleggen waarom het irrationeel is om in de Grote Hatseflats te gaan geloven. Als ik hier in geloof, zal ik dit geloof moeten gaan rationaliseren. Ik doe dan een claim en jij vraagt mij terecht deze claim te onderbouwen. Ik kan dan niet zeggen: "Toon mij maar aan dat de Grote Hatseflats niet bestaat". Dat is oneerlijk.

Je bent de draad van de discussie totaal kwijt. Jij beweerde juist dat atheïsme wereldwijd wordt aangenomen en suggereerde dat dit bewijst dat het niet geografisch gebonden is. Vervolgens laat ik aan de hand van jouw kaartje zien dat dit onzin is en dat dit eerder zou gelden voor theïsme (hoewel ik het überhaupt geen sterk argument vond) en nu schuif je ineens JOUW argument in mijn schoenen. Ik heb continu gesteld dat de oorsprong of geografie van een overtuiging niks zegt over het waarheidsgehalte ervan, het enige dat ik heb gezegd is dat de argumenten die JIJ gebruikt daaromtrent niet eens kloppen.
Ik ben geen enkele draad kwijt. Ik beweer dat atheïsme niet bestaat uit 100.000 denominaties en dat (exliciet) atheïsme wereldwijd gebaseerd is op rede, logica, wetenschap en gezond verstand. Stel, dat een buitenaardse intelligente beschaving naar de aarde wordt gestuurd en tot een standpunt zou moeten komen. Het enige waar ze de beschikking toe krijgen is alle informatie die beschikbaar is. Deze beschaving heeft een computerbrein en is dus niet belast met welk vooroordeel of geloof/overtuiging dan ook. Blanco zogezegd.
Dan denk ik, dat deze beschaving niet zal uitkomen bij 1 bepaalde christelijke of moslim of hindoe of oudere goden-denominatie omdat ze ook inzage hebben in de oudere mythen, sagen en verhalen van voor onze bekende heilige geschriften. Een outsiders test for faith zogezegd.
En dan denk ik dat ze op atheïsme uitkomen en niet toevallig op die ene religie waar jij in opgegroeid bent. Want kijk eens even objectief naar je eigen geloof als je naar de andere religies kijkt. Als atheïst kan ik maar 1 kant opkijken. Die van het scepticisme en de logica.
Iedereen weet dat zijn of haar religie de juiste is en 9 van de 10 keer denken je ouders er exact hetzelfde over. religie IS plaats-en tijdgebonden. Een atheïst kijkt hier van buiten tegenaan en is dan in mijn optiek ook de enige die er objectief naar kan kijken. Want kun jij objectief naar de maagdelijke geboorte, pratende slangen kijken? Of de opstanding? Zoals je objectief naar het vliegende paard van Mohammed kan kijken?
Beide claims zijn van exact eenzelfde gehalte (uit een ver achterdochtig naïef verleden) en je hoeft niet atheïstisch opgevoed te worden om dit allemaal op 1 hoop te kunnen gooien. logisch verstand is het enige dat je nodig hebt.
Het feit dat jij de bewijzen niet overtuigend vindt maakt totaal niet dat het dus maar lukraak geloof is. Overal over de hele wereld raken mensen overtuigd op basis van argumenten van de waarheid van theïsme. Het maakt geen bal uit wat JIJ van die argumenten vindt, je kan dan niet meer doen alsof het te maken heeft met opvoeding. Een heleboel intellectuelen die atheïstisch zijn opgevoed zijn op basis van argumenten theïst geworden. Het vraagstuk of die argumenten overtuigend zijn is iets heel anders.

A: Het overgrote deel van de wetenschappelijke elite is atheïstisch. Volgens mij 98% van de evolutiebiologen. En B: Argumenten m.b.t. de waarheid van een geloof. Ik heb al eerder gezegd dat die argumenten voor de persoon duidelijk en overtuigend zijn, maar de argumenten spreken elkaar tussen de religies en denominaties (en wetenschappelijk) onderling tegen en dus zijn het slechte argumenten. Dat heeft niets te maken met wat ik er van vind...

...je wordt niet geboren met de overtuiging dat bepaalde zaken niet bestaan. Wat een onzin. Je wordt geboren ZONDER overtuigingen. Op basis van wat je leert en ervaart vorm je vervolgens overtuigingen. Je toont hiermee dus ook aan dat atheïsme dus helemaal niet gestoeld is op argumenten maar een soort a priori epistemische houding moet zijn. Dat is een bijzonder religieuze overtuiging.

Klopt. Je wordt als atheïst geboren. Eigenlijk meer totaal leeg/blanco. Religieus word je echter gemaakt. De eerste woordjes zijn: "Mama", "papa" en "amen". Atheïsme komt doorgaans in de opvoeding van kleine kinderen niet ter sprake. Er zijn geen atheïstische scholen, geen atheïstische bijeenkomsten voor kinderen, geen atheïstische vakantiereisjes etc. En laat dat voor religie nu wel gelden. Atheïsme gaat later, als je zelf in staat bent te denken, pas een rol spelen. Het enige dat "atheïstische kinderen" wordt onthouden is het geloof in het bovennatuurlijke in de opvoeding van kinds af aan. Ma.w. Atheïsme is een cognitieve, rationele overtuiging die niet opgelegd is. Denk je nl. echt dat ik (super-atheist) mijn kinderen lastig val met mijn overtuigingen? Ze merken er alleen iets van als er een JG voor de deur staat. (Hoewel ik deze vandaag beleefd heb afgewezen omdat ik aan het schilderen ben)
Niemand wijst dan ook evolutie af.
??? Micro-evolutie willen ze mondjesmaat soms nog wel slikken, maar macro-evolutie (hetgeen ze doorgaans niet eens begrijpen) wijzen de meesten die-hard reli's grondig af.

Sommige mensen wijzen de evolutietheorie af, en dat is geen feit maar een wetenschappelijke theorie die probeert een verzameling van feiten te verklaren en te beschrijven. Een theorie kan zeer overtuigend zijn maar is zeker niet hetzelfde als een feit want anders zouden alle theorieën nog bestaan en dat is niet het geval.
Exact hetzelfde verhaal geldt voor de zwaartekrachtstheorie. Maar dit is doorgaans geen aanval op iemand geloofsovertuiging en dus laten ze deze theorie met rust en accepteren ze deze gewoon.

Het ging erom of mensen geloofden door hun opvoeding of dat er ook mensen die geloofden op basis van argumenten.
De "argumenten" worden met de paplepel ingegoten. Natuurlijk beargumenteert mijn buurvrouw dat de gereformeerde gemeente waartoe zij behoort de juiste gemeente is. Ook de 3-eenheid weet ze te beargumenteren. Maar zijn het werkelijk redelijke argumenten terwijl andere denominaties 180 graden links-om argumenteren en ook menen gelijk te hebben dankzij deze argumenten?

En eerder beweerde je nog dat het ridicuul was dat God niet kenbaar zou zijn! En nu beweer je dus dat alles buiten het universum niet kenbaar is. Je bent echt continu inconsistent en je roept maar gewoon wat. Bovendien doe je nu een uitspraak over iets buiten het universum, namelijk dat je er geen uitspraak over kunt doen. Daarnaast, als je gelooft dat je daar geen uitspraak over kunt doen, hoe kom je dan bij de stellige overtuiging dat er geen bewustzijn is buiten het universum?

Occam's razor
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 11 jul 2016 14:21

Even 1 "argument" eruit gepikt (Voor Cicero)> De logica van het fine tuning argument.
https://www.youtube.com/watch?v=z1xWikoa6Dc
Kortom: Wees krtisch en sceptisch en kijk van buitenaf naar je God. Is het dan nog steeds een argument om te geloven. En zo is ieder argument ge-debunked. Waarom? Omdat er geen valide argumenten zijn die globaal/universeel geldig zijn.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 11 jul 2016 14:31

heintje schreef:De gelovige beweert het bestaan van iets, dus de gelovige gaat aantonen dat dit zo is. De bewijslast omdraaien is een oude oneerlijke truc. M.a.w. Toon mij dat het rationeel is om te geloven in een god. Ik hoef jou ook niet te gaan uitleggen waarom het irrationeel is om in de Grote Hatseflats te gaan geloven. Als ik hier in geloof, zal ik dit geloof moeten gaan rationaliseren. Ik doe dan een claim en jij vraagt mij terecht deze claim te onderbouwen. Ik kan dan niet zeggen: "Toon mij maar aan dat de Grote Hatseflats niet bestaat". Dat is oneerlijk.

Jij doet ook een claim: namelijk beweren dat goden niet bestaan. Als ik beweer dat er geen oneindig aantal priemgetallen bestaat moet ik dat alsnog bewijzen.

k ben geen enkele draad kwijt. Ik beweer dat atheïsme niet bestaat uit 100.000 denominaties en dat (exliciet) atheïsme wereldwijd gebaseerd is op rede, logica, wetenschap en gezond verstand. Stel, dat een buitenaardse intelligente beschaving naar de aarde wordt gestuurd en tot een standpunt zou moeten komen. Het enige waar ze de beschikking toe krijgen is alle informatie die beschikbaar is. Deze beschaving heeft een computerbrein en is dus niet belast met welk vooroordeel of geloof/overtuiging dan ook. Blanco zogezegd.
Dan denk ik, dat deze beschaving niet zal uitkomen bij 1 bepaalde christelijke of moslim of hindoe of oudere goden-denominatie omdat ze ook inzage hebben in de oudere mythen, sagen en verhalen van voor onze bekende heilige geschriften. Een outsiders test for faith zogezegd.
En dan denk ik dat ze op atheïsme uitkomen en niet toevallig op die ene religie waar jij in opgegroeid bent. Want kijk eens even objectief naar je eigen geloof als je naar de andere religies kijkt. Als atheïst kan ik maar 1 kant opkijken. Die van het scepticisme en de logica.
Iedereen weet dat zijn of haar religie de juiste is en 9 van de 10 keer denken je ouders er exact hetzelfde over. religie IS plaats-en tijdgebonden. Een atheïst kijkt hier van buiten tegenaan en is dan in mijn optiek ook de enige die er objectief naar kan kijken. Want kun jij objectief naar de maagdelijke geboorte, pratende slangen kijken? Of de opstanding? Zoals je objectief naar het vliegende paard van Mohammed kan kijken?
Beide claims zijn van exact eenzelfde gehalte (uit een ver achterdochtig naïef verleden) en je hoeft niet atheïstisch opgevoed te worden om dit allemaal op 1 hoop te kunnen gooien. logisch verstand is het enige dat je nodig hebt.

Ik ga niet weer in op hetzelfde riedeltje. Atheïsme is ook plaats en tijdsgebonden, volgens jouw kaartje nog meer dan religie. Daar ben je gewoon totaal blind voor.

Klopt. Je wordt als atheïst geboren.

Helemaal niet! Niemand wordt als atheïst geboren en als dat wel zo is dan is atheïsme per definitie niet gestoeld op argumenten. ](*,)

Occam's razor

Dan zeg je A) alsnog wat over wat buiten het universum ligt en B) doe je net alsof het ontstaan van het universum geen verklaring vereist. Als dat het verschil is tussen jou en mij, dat je ervan overtuigd bent dat dingen spontaan beginnen te ontstaan en dat 'niks' het afdoende verklaard, dan heb ik daar totaal vrede mee, want dat vind ik gewoon geen overtuigende positie. Maar de discussie loopt ook wel ten einde, je bent in mijn ogen continu eenzelfde riedeltje aan het herhalen, hebt een dogmatisch geloof dat jij het toonbeeld bent van rede en logica en dat ALLE gelovigen dat zijn door hun opvoeding. Dat is feitelijk onjuist en als ik dat zeg ga je gewoon weer verder: "ja maar geloof is met de paplepel ingegoten". Dan zeg ik nee want niet alle gelovigen zijn religieus opgevoed. "ja maar geloof is met de paplepel ingegoten" etc. etc. Succes met de verdere discussie daarom :wink: Het was interessant maar ik denk dat het nu wel op is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”