'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor JohannesHermanus » 08 feb 2016 19:50

kinpruik schreef:maar denk je niet dat het wel heel apart is dat er werkelijk waar geen greintje objectief wetenschappelijk bewijs voor die wereldwijde zondvloed te vinden is? En dan bedoel ik heel letterlijk geen greintje bewijs.


Ja, en wat dan nog? In de Bijbel staat dat de zondvloed er geweest is. Ik stel mij de zondvloed niet voor als een lang seizoen gestadige regen... Alsof er een aquarium met beleid gevuld wordt zonder daarbij de inrichting te beschadigen. Die zondvloed is een ontzaglijk groot geweld geweest, een vreselijk cataclysme die bergen heeft verzet.

kinpruik

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor kinpruik » 08 feb 2016 19:57

JohannesHermanus schreef:
Ja, en wat dan nog? In de Bijbel staat dat de zondvloed er geweest is. Ik stel mij de zondvloed niet voor als een lang seizoen gestadige regen... Alsof er een aquarium met beleid gevuld wordt zonder daarbij de inrichting te beschadigen. Die zondvloed is een ontzaglijk groot geweld geweest, een vreselijk cataclysme die bergen heeft verzet.


Niks. Dat is prima verder.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18456
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor Mortlach » 08 feb 2016 20:47

JohannesHermanus schreef:Nu wil het geval dat ik mij niet laat leiden door wat de wetenschap dicteert. De Bijbel is bepalend voor mijn visie op de wereld om mij heen. U komt naar mij toe met uw wetenschap die in controverse zou zijn met wat de Bijbel leert. Op die manier wordt de Bijbel gedegradeerd tot een object dat onderhavig zou zijn aan wetenschappelijke studie/beoordeling en krijgt men zeer vrijblijvende toestanden waarin de mening van de een niet per definitie hoeft onder te doen voor die van de ander. Zoveel mensen zoveel wensen... Voor ieder wat wils, want wij oordelen de Bijbel. Echter ben ik van mening dat de Bijbel ons oordeelt. Daarmee is de kwestie niet zozeer: "wat" lees ik, maar "hoe" lees ik.


Hoewel ik het met Kinpruik eens ben dat je de vrijheid hebt te geloven wat je wilt, en ook ik zal die vrijheid verdedigen als het moet, krijg ik een beetje een ongemakkelijk gevoel bij de manier waarop je stelt dat de wetenschap maar een verzameling willekeurige meningen is.

Is het echt maar een mening dat materie uit atomen bestaat? Dat we ziek worden van ziektekiemen en niet van een gebrek aan balans in de lichaamssappen?

Wat mij betreft is wetenschap JUIST het instrument om meningen te wegen en te beoordelen, en sommige meningen af te doen als zijnde ongefundeerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor JohannesHermanus » 08 feb 2016 20:55

kinpruik schreef:Je hebt het volste recht dit aan te hangen en ik zal je recht om dit te geloven dan ook altijd verdedigen

Mortlach schreef:Hoewel ik het met Kinpruik eens ben dat je de vrijheid hebt te geloven wat je wilt, en ook ik zal die vrijheid verdedigen als het moet

Dit klinkt zeer nobel, bent u soldaten in het leger?

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor Harmonica2 » 28 feb 2016 20:45

kinpruik schreef:Overtuigd is wat anders dan objectief waar. Als je de objectieve waarheid van iets wilt aantonen of overbrengen dan is wetenschap de enige valide manier.


Dit is echt de crux in de discussie, de blinde epistemische vlek van jou en Mortlach. Dit is een diepgaande filosofische en religieuze uitspraak en ook nog eens een behoorlijk paradoxale ook. Dit is geen empirische uitspraak, noch heeft het voorspellende kracht of kun je dit ook maar enigszins bewijzen door de wetenschappelijke methode.

Ik ben het dan ook eens met Tomas Sedlacek dat dit soort uitspraken bewijst dat we in de meest ideologische tijden leven in onze geschiedenis; deze discussie is al millennia oud, maar het verschil is dat men vroeger wist dat het twee religieuze denkbeelden tegenover elkaar waren, tegenwoordig weet men het onderscheid tussen feit en religie helemaal niet meer.

Ik jat ook maar een voorbeeld van hem om te illustreren waarom dit ook niet werkt, in zijn lectures haalt hij altijd zijn favoriete roman aan (ben de naam even kwijt) waarin een supercomputer gevraagd wordt naar de zin van het leven zonder de zachte, niet empirische aspecten te gebruiken (zoals ethiek en esthetiek). Het antwoord luidt: 43. Dat is de consequentie van het wegfilteren van de zachte aspecten van het leven, dan blijft er niks anders over dan een bruut getal. De parallellen met de economie zijn ook heel groot, daar hebben we voor het (reken)gemak ook de zachte wetenschappen weggehaald. Groeicijfers waren de indicatie voor hoe goed een land het doet. En precies hetzelfde is daar gebeurd als met wetenschap, mensen dachten het werkt, we kunnen nu allemaal cijfers berekenen. En binnen no time werden groeicijfers meer dan een methode; het werd de volledige waarheid over de prestaties van een land.

Hetzelfde gebeurt in de wetenschap, we hebben gewoon besloten bepaalde dingen weg te laten (omdat ze moeilijk berekenbaar zijn) en dat was prima, niks mis mee. Maar van daaruit hebben een boel mensen zomaar geconcludeerd dat omdat je er zo makkelijk mee kunt werken en omdat we er succes mee hebben, dat dit bewijst dat de dingen die we (bewust) hebben weggelaten ook daadwerkelijk niet bestaan. Inmiddels weten we dat groeicijfers helemaal niet altijd een goede indicatie zijn voor hoe goed een land het doet, dat er veel meer economische waarheden zijn die je helemaal niet empirisch kunt meten, en is er bovendien een hoop geklaag vanuit de wetenschap omdat deze overtuiging van wetenschappers cijfermatig (financieel) nut verlangt, wat weer corruptie in de hand werkt en waarheidsvinding belemmert.

Maar het wordt allemaal nog ironischer wanneer je bedenkt dat jullie manier van denken voor het grootste gedeelte gestoeld is op en mogelijk is gemaakt door de religieuze opvattingen van de Joden. Sedlacek schrijft namelijk (in zijn internationale bestseller 'economie van goed en kwaad' die ik in een ander topic al aanhaalde) dat de religieuze opvatting van de Joden, dat er een absoluut begin en einde was van het universum, cruciaal was voor de vooruitgang. In die tijd dachten anderen volkeren dat tijd circulair was; het verhaal van Gilgamesj bijvoorbeeld eindigt waar het begint. Dit maakt vooruitgang natuurlijk onzinnig, alles herhaalt zich toch. Met de religie van de Joden was het ineens nuttig om vooruitgang na te streven, er was immers reden om te geloven dat er vooruitgang mogelijk was en het had nut kennis achter te laten voor een volgende generatie. Merk ook op dat we nu keiharde empirische bevestiging hebben gekregen voor deze destijds unieke religieuze overtuiging.

Wat hij daarnaast ook opmerkt is hoeveel de bijbel oproept tot scepticisme en tot het grondig testen van alles. Ik heb het al van een boel christelijke academici gehoord, maar dit is dus gewoon een econoom die nog maar eens even bevestigd hoe de wetenschappelijke revolutie hand in hand ging met de reformatie.

Ik ben het daarom ook niet eens met Gravo dat wetenschap naast religie staat ofzo, of dat religie slechts hetgeen is waarop wij hopen. Het is juist een wisselwerking tussen religie en wetenschap waarbij religie altijd voor wetenschap komt. Want religie is in essentie niks anders dan een subset van onbewezen opvattingen, zoals bijvoorbeeld de opvatting dat alleen theorieën met voorspellende kracht de absolute waarheid in kaart brengen. Dat bewijs je ook weer prachtig in dat andere topic:

Natuurwetenschap heeft ook meer gewicht dan filosofie op kwesties die natuurwetenschappelijk onderbouwd zijn.


Dit is een filosofische en ook religieuze uitspraak om de rol van filosofie te devalueren. Jullie bouwen een epistemische grot waaruit het gewoon onmogelijk wordt om nog bij je eigen theorie uit te komen en het is zo onnodig, want het opgeven van naturalisme betekent helemaal niet dat je ineens alles maar moet geloven of dat empirie ineens geen waarde meer heeft. Er zijn alleen zoveel belangrijke wijsheden die wij als maatschappij door die epistemische houding missen; al lang voordat een geniale Franse econoom (Pikkety) aantoonde dat wanneer kapitaal overgeërfd wordt door een volgende generatie er grote ongelijkheid ontstaat, hadden de Joden al uitstekende wetgeving voor dit probleem. Iedereen die de geschiedenis van rente analyseert weet hoe gevaarlijk rente is voor monetaire systemen (de grote depressie van de jaren 30 werd mede door slecht rentebeleid verergerd) en in de bijbel wordt hiervoor al expliciet gewaarschuwd. En er zijn zoveel meer voorbeelden van religieuze denkbeelden die ontzettend veel praktische waarde hadden, die overboord zijn gegooid vanwege het * verwijderd door moderator: hou het netjes * op empirie, en waar er nu een complete chaos is ontstaan.

Het is niet het evolutie topic maar om toch maar even te eindigen met iemand die jullie aanspreekt (Charles Darwin) die een brief kreeg van zijn vrouw Emma:

Zou het kunnen zijn dat de wetenschappelijke gewoonte om niets te geloven voordat het bewezen is, jouw geest te veel beïnvloedt in andere dingen die niet op dezelfde manier bewezen kunnen worden, en die, als ze waar zijn, ons begrip hoogstwaarschijnlijk te boven gaat?


En hierop schreef:

Als ik dood ben, weet dan dat ik deze brief vaak gekust heb en er veel om heb gehuild.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2030
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor gravo » 29 feb 2016 00:12

Harmonica2 schreef:(...)Ik ben het daarom ook niet eens met Gravo dat wetenschap naast religie staat ofzo, of dat religie slechts hetgeen is waarop wij hopen. Het is juist een wisselwerking tussen religie en wetenschap waarbij religie altijd voor wetenschap komt. Want religie is in essentie niks anders dan een subset van onbewezen opvattingen, zoals bijvoorbeeld de opvatting dat alleen theorieën met voorspellende kracht de absolute waarheid in kaart brengen.(...)


Omdat ik hier met name wordt genoemd toch even wat vragen over bovenstaande citaat uit je overigens prachtige bijdrage.

Allereerst: mijn visie is dat wetenschap en religie verschillende domeinen zijn die elk op eigen wijze de waarheid zoeken en vinden.
Wetenschap is de methodische uitkomst van onze eeuwenlange activiteit van aanschouwen, religie is de geritualiseerde uitkomst van onze eeuwenlange zoektocht naar alles wat we ondanks ons aanschouwen niet begrijpen, maar toch moeten begrijpen om te kunnen leven.

Ik snap alleen niet wie je nu het volgende laat zeggen: "het is juist een wisselwerking tussen religie en wetenschap waarbij religie altijd voor wetenschap komt". Is dit jou opvatting? En als dat zo is wat bedoel je daar dan mee? Dat onze geloofsvoorstellingen altijd onze blik stuurt en ook onze wetenschappelijke methodes en uitkomsten bepaalt?
De volgende vraag gaat over dit citaat:" Want religie is in essentie niks anders dan een subset......brengen"
Moet hier in plaats van "religie" niet staan "wetenschap".
Nu begrijp ik je opmerking namelijk niet.
De kern van je kritiek richt zich toch op de reductie die wetenschappers toepassen? Dan zou het logischer zijn om in dit citaat de wetenschap te beschrijven als een subset van onbewezen opvattingen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18456
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor Mortlach » 29 feb 2016 10:23

Harmonica2 schreef:Dit is echt de crux in de discussie, de blinde epistemische vlek van jou en Mortlach. Dit is een diepgaande filosofische en religieuze uitspraak en ook nog eens een behoorlijk paradoxale ook. Dit is geen empirische uitspraak, noch heeft het voorspellende kracht of kun je dit ook maar enigszins bewijzen door de wetenschappelijke methode.

Ik ben het dan ook eens met Tomas Sedlacek dat dit soort uitspraken bewijst dat we in de meest ideologische tijden leven in onze geschiedenis; deze discussie is al millennia oud, maar het verschil is dat men vroeger wist dat het twee religieuze denkbeelden tegenover elkaar waren, tegenwoordig weet men het onderscheid tussen feit en religie helemaal niet meer.


Ik begrijp niet goed wat je met 'ideologische tijd' bedoeld. Verder accepteer ik uiteraard niet dat evolutie een religieus denkbeeld is en daarop blijven hameren zal niet bevorderlijk zijn voor het gesprek, vermoed ik zo.

Ik jat ook maar een voorbeeld van hem om te illustreren waarom dit ook niet werkt, in zijn lectures haalt hij altijd zijn favoriete roman aan (ben de naam even kwijt) waarin een supercomputer gevraagd wordt naar de zin van het leven zonder de zachte, niet empirische aspecten te gebruiken (zoals ethiek en esthetiek). Het antwoord luidt: 43.


The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Douglas Adams.

Wat hij daarnaast ook opmerkt is hoeveel de bijbel oproept tot scepticisme en tot het grondig testen van alles. Ik heb het al van een boel christelijke academici gehoord, maar dit is dus gewoon een econoom die nog maar eens even bevestigd hoe de wetenschappelijke revolutie hand in hand ging met de reformatie.


Zolang de antwoorden maar de vooraf bepaalde conclusies volgen, toch? Want wat je zegt is misschien wel waar, maar er is momenteel toch een stroming gaande (Amerikaans evangelisme) dat dat scepticisme toch behoorlijk links laat liggen.

Dit is een filosofische en ook religieuze uitspraak om de rol van filosofie te devalueren. Jullie bouwen een epistemische grot waaruit het gewoon onmogelijk wordt om nog bij je eigen theorie uit te komen en het is zo onnodig, want het opgeven van naturalisme betekent helemaal niet dat je ineens alles maar moet geloven of dat empirie ineens geen waarde meer heeft. Er zijn alleen zoveel belangrijke wijsheden die wij als maatschappij door die epistemische houding missen; al lang voordat een geniale Franse econoom (Pikkety) aantoonde dat wanneer kapitaal overgeërfd wordt door een volgende generatie er grote ongelijkheid ontstaat, hadden de Joden al uitstekende wetgeving voor dit probleem. Iedereen die de geschiedenis van rente analyseert weet hoe gevaarlijk rente is voor monetaire systemen (de grote depressie van de jaren 30 werd mede door slecht rentebeleid verergerd) en in de bijbel wordt hiervoor al expliciet gewaarschuwd. En er zijn zoveel meer voorbeelden van religieuze denkbeelden die ontzettend veel praktische waarde hadden, die overboord zijn gegooid vanwege het * verwijderd door moderator: hou het netjes * op empirie, en waar er nu een complete chaos is ontstaan.


* verwijderd door moderator: hou het netjes *
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor JohannesHermanus » 29 feb 2016 13:34

Mortlach schreef:Verder accepteer ik uiteraard niet dat evolutie een religieus denkbeeld is en daarop blijven hameren zal niet bevorderlijk zijn voor het gesprek, vermoed ik zo.

Noch de creationistische noch de evolutionistische verklaring kan getoetst worden in het heden. Dus beiden berusten op aannames zonder hard bewijs. Wegens het ontbreken van dit bewijs, mag men gerust stellen dat evolutieleer religie is. Wat we wel hebben is de Bijbel; een betrouwbaar historisch document waar veel antwoorden op levensvragen in gevonden kunnen worden. Een aanrader om te lezen!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18456
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor Mortlach » 29 feb 2016 13:50

JohannesHermanus schreef:Noch de creationistische noch de evolutionistische verklaring kan getoetst worden in het heden. Dus beiden berusten op aannames zonder hard bewijs.


Inderdaad, want fossielen* bestaan niet.

* en genetica, en embryologie en morfologie en...


Wat we wel hebben is de Bijbel; een betrouwbaar historisch document waar veel antwoorden op levensvragen in gevonden kunnen worden. Een aanrader om te lezen!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8731
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor elbert » 29 feb 2016 14:51

Moderatoropmerking: we gaan in dit topic niet verder over evolutie versus creationisme. Daar is een ander topic voor.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bambi

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor Bambi » 29 feb 2016 16:17

Een positief bericht dan.
Deze man werd door de Heere Jezus zelf bewogen, om Christen te worden


http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/mo ... 50-kerken/

kinpruik

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor kinpruik » 29 feb 2016 20:08

Harmonica2 schreef:Dit is echt de crux in de discussie, de blinde epistemische vlek van jou en Mortlach. Dit is een diepgaande filosofische en religieuze uitspraak en ook nog eens een behoorlijk paradoxale ook. Dit is geen empirische uitspraak, noch heeft het voorspellende kracht of kun je dit ook maar enigszins bewijzen door de wetenschappelijke methode.


Het is een praktische noodzakelijkheid. Als de empirische werkelijkheid jouw filosofie tegen spreekt, dan klopt jouw filosofie niet.

Harmonica2 schreef:Maar het wordt allemaal nog ironischer wanneer je bedenkt dat jullie manier van denken voor het grootste gedeelte gestoeld is op en mogelijk is gemaakt door de religieuze opvattingen van de Joden. Sedlacek schrijft namelijk (in zijn internationale bestseller 'economie van goed en kwaad' die ik in een ander topic al aanhaalde) dat de religieuze opvatting van de Joden, dat er een absoluut begin en einde was van het universum, cruciaal was voor de vooruitgang. In die tijd dachten anderen volkeren dat tijd circulair was; het verhaal van Gilgamesj bijvoorbeeld eindigt waar het begint. Dit maakt vooruitgang natuurlijk onzinnig, alles herhaalt zich toch. Met de religie van de Joden was het ineens nuttig om vooruitgang na te streven, er was immers reden om te geloven dat er vooruitgang mogelijk was en het had nut kennis achter te laten voor een volgende generatie. Merk ook op dat we nu keiharde empirische bevestiging hebben gekregen voor deze destijds unieke religieuze overtuiging.


Tsja, er zullen vast nog wel meer oudere volken zijn die er ongeveer hetzelfde over dachten. Je maakt wel een fout in je redenering, namelijk dat je er vanuit gaat dat de gedachte dat het universum eindig zou zijn direct invloed heeft op de vooruitgang. In de praktijk maakt dit natuurlijk helemaal geen klap uit, er zijn letterlijk maar een handjevol mensen die zich hier serieus druk over maken en de rest van de wereld is voornamelijk geïnteresseerd in het verbeteren van de eigen situatie. Je doet bovendien alsof vooruitgang pas kwam met de Joden, ook dat is natuurlijk niet waar. Er zijn meerdere volken die ten tijde van het Oude Testament veel machtiger en veel moderner waren dan de toenmalige Joden.

Harmonica2 schreef:Ik ben het daarom ook niet eens met Gravo dat wetenschap naast religie staat ofzo, of dat religie slechts hetgeen is waarop wij hopen. Het is juist een wisselwerking tussen religie en wetenschap waarbij religie altijd voor wetenschap komt. Want religie is in essentie niks anders dan een subset van onbewezen opvattingen, zoals bijvoorbeeld de opvatting dat alleen theorieën met voorspellende kracht de absolute waarheid in kaart brengen. Dat bewijs je ook weer prachtig in dat andere topic:


Je gooit hier het containerbegrip 'religie' op 1 hoop met jouw eigen religie. Onder religie vallen ook organisaties als ISIS en praktijken als genitale mutilatie van kinderen. Het is juist vrijwel altijd een subset van onbewezen opvattingen wat tot de meest bizarre uitingen van geweld en haat leidt.

Harmonica2 schreef:Dit is een filosofische en ook religieuze uitspraak om de rol van filosofie te devalueren. Jullie bouwen een epistemische grot waaruit het gewoon onmogelijk wordt om nog bij je eigen theorie uit te komen en het is zo onnodig, want het opgeven van naturalisme betekent helemaal niet dat je ineens alles maar moet geloven of dat empirie ineens geen waarde meer heeft. Er zijn alleen zoveel belangrijke wijsheden die wij als maatschappij door die epistemische houding missen; al lang voordat een geniale Franse econoom (Pikkety) aantoonde dat wanneer kapitaal overgeërfd wordt door een volgende generatie er grote ongelijkheid ontstaat, hadden de Joden al uitstekende wetgeving voor dit probleem. Iedereen die de geschiedenis van rente analyseert weet hoe gevaarlijk rente is voor monetaire systemen (de grote depressie van de jaren 30 werd mede door slecht rentebeleid verergerd) en in de bijbel wordt hiervoor al expliciet gewaarschuwd. En er zijn zoveel meer voorbeelden van religieuze denkbeelden die ontzettend veel praktische waarde hadden, die overboord zijn gegooid vanwege het * verwijderd door moderator: hou het netjes * op empirie, en waar er nu een complete chaos is ontstaan.


Nee, dat is het niet. Ik heb het al eerder uitgelegd maar omdat ik uw tegel zo goed geschreven vond doe ik het graag nog een keer. :)

Het gaat in deze om de toepassing van de werktuigen. Filosofie en wetenschap zijn beiden (deels overlappende) werktuigen die worden gebruikt voor waarheidsbevinding. Filosofie zoekt heel effectief de grenzen van het menselijk denkbare op, maar let wel, het MENSELIJK denkbare. Als je het hebt over het universum op macro- of kwantumschaal dan heb je dus helemaal niks meer aan dit menselijk denkbare. Daarnaast zullen er vast wel een aantal handige religieuze dingen afgeschaft zijn, maar gelukkig zijn er nog veel meer nogal gruwelijke religieuze dingen afgeschaft. Jammer genoeg zijn er nog genoeg echt walgelijke praktijken die strikt religieus zijn, denk aan de genitale mutilatie van kinderen.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor Harmonica2 » 29 feb 2016 20:23

gravo schreef:Omdat ik hier met name wordt genoemd toch even wat vragen over bovenstaande citaat uit je overigens prachtige bijdrage.

Allereerst: mijn visie is dat wetenschap en religie verschillende domeinen zijn die elk op eigen wijze de waarheid zoeken en vinden.
Wetenschap is de methodische uitkomst van onze eeuwenlange activiteit van aanschouwen, religie is de geritualiseerde uitkomst van onze eeuwenlange zoektocht naar alles wat we ondanks ons aanschouwen niet begrijpen, maar toch moeten begrijpen om te kunnen leven.


Ik heb dit even vetgedrukt, want in mijn opinie ligt hier ons verschil. We hebben het nodig om te kunnen leven dat klopt, maar ik betoog dus dat het veel meer is dan dat, het zijn onze religieuze denkbeelden geweest die ons überhaupt hebben aangezet tot het bedrijven van wetenschap en die ons ervan overtuigen dat het 'goed' is om kennis te vergaren.

Ik snap alleen niet wie je nu het volgende laat zeggen: "het is juist een wisselwerking tussen religie en wetenschap waarbij religie altijd voor wetenschap komt". Is dit jou opvatting? En als dat zo is wat bedoel je daar dan mee? Dat onze geloofsvoorstellingen altijd onze blik stuurt en ook onze wetenschappelijke methodes en uitkomsten bepaalt?


Ja, dat de overtuiging dat je alles grondig moet testen bijvoorbeeld een cruciale overtuiging is voor de opkomst van wetenschap.

De volgende vraag gaat over dit citaat:" Want religie is in essentie niks anders dan een subset......brengen"
Moet hier in plaats van "religie" niet staan "wetenschap".
Nu begrijp ik je opmerking namelijk niet.
De kern van je kritiek richt zich toch op de reductie die wetenschappers toepassen? Dan zou het logischer zijn om in dit citaat de wetenschap te beschrijven als een subset van onbewezen opvattingen.

gravo


Ik had twee zinnen in mijn hoofd, ik bedoelde dat religie in essentie een set is van onbewezen opvattingen idd.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor Harmonica2 » 29 feb 2016 20:32

Mortlach schreef:Ik begrijp niet goed wat je met 'ideologische tijd' bedoeld. Verder accepteer ik uiteraard niet dat evolutie een religieus denkbeeld is en daarop blijven hameren zal niet bevorderlijk zijn voor het gesprek, vermoed ik zo.


Een tijd waarin we veel dogmatischer dan eerst, juist omdat mensen nu nog minder begrijpen dat ze dogmatisch zijn. Wanneer ik naar een kerk ga zullen een boel mensen direct toegeven dat ze dingen gewoon maar 'geloven' en dat ze er eigenlijk geen bewijs voor hebben. Terwijl mensen nu denken dat de stelling 'alleen theorieën met voorspellende kracht vertellen de absolute waarheid' geen religieuze uitspraak is. Dat is de ultieme vorm van dogmatiek, denken dat je dogmatische opvattingen feiten zijn.

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Douglas Adams.


Ik had al wel zo'n vermoeden dat jij er wel op kon komen :)

Zolang de antwoorden maar de vooraf bepaalde conclusies volgen, toch? Want wat je zegt is misschien wel waar, maar er is momenteel toch een stroming gaande (Amerikaans evangelisme) dat dat scepticisme toch behoorlijk links laat liggen..


Waar ik net zo erg tegen ageer als jij. Maar ik geef daar de religie niet de schuld van.


* verwijderd door moderator: hou het netjes *


Puriteinse praktijken hier :p Maar mijn punt is helemaal niet dat we nu alles aan moeten hangen wat Joods is. Er zijn genoeg dingen uit de Joodse cultuur die helemaal niet goed zijn. Mijn punt is juist dat we niks volledig moeten zijn, niet volledig empirisch, niet volledig religieus, laten we beide disciplines nou eens serieus nemen.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor Harmonica2 » 29 feb 2016 21:00

kinpruik schreef:Het is een praktische noodzakelijkheid. Als de empirische werkelijkheid jouw filosofie tegen spreekt, dan klopt jouw filosofie niet.


Dat ben ik wel met je eens maar dit blijft een filosofische uitspraak. Het wordt paradoxaal wanneer je stelt dat 'waarheid' alleen met empirische onderzoeksmethodes in kaart kan brengen.

Tsja, er zullen vast nog wel meer oudere volken zijn die er ongeveer hetzelfde over dachten. .


Citation needed

Je maakt wel een fout in je redenering, namelijk dat je er vanuit gaat dat de gedachte dat het universum eindig zou zijn direct invloed heeft op de vooruitgang. In de praktijk maakt dit natuurlijk helemaal geen klap uit, er zijn letterlijk maar een handjevol mensen die zich hier serieus druk over maken en de rest van de wereld is voornamelijk geïnteresseerd in het verbeteren van de eigen situatie. Je doet bovendien alsof vooruitgang pas kwam met de Joden, ook dat is natuurlijk niet waar. Er zijn meerdere volken die ten tijde van het Oude Testament veel machtiger en veel moderner waren dan de toenmalige Joden.


Het is niet mijn redenering maar die van Sedlacek die er ontzettend uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan. En iedereen die de Griekse filosofie bestudeerd moet erkennen dat filosofische denkbeelden wel degelijk een groot effect kunnen hebben op een volk en maatschappij, ook als die maar in kleine kringen zijn oorsprong vindt. Verder ben ik het wel eens met je laatste punt, heb het boek niet meer in huis dus kon ook even niet nagaan hoe hij dat betoogde. Misschien kom ik er nog eens op terug.


Je gooit hier het containerbegrip 'religie' op 1 hoop met jouw eigen religie. Onder religie vallen ook organisaties als ISIS en praktijken als genitale mutilatie van kinderen. Het is juist vrijwel altijd een subset van onbewezen opvattingen wat tot de meest bizarre uitingen van geweld en haat leidt.


Laat me dan ook benadrukken dat ik absoluut niet wil beweren dat alle onbewezen opvattingen goed zijn. En wat ik vetgedrukt heb is zo belangrijk om mijn punt te begrijpen; ja dat klopt, maar het maakt in de geschiedenis niet uit of er een transcendent wezen werd gekoppeld aan die onbewezen opvattingen. De genocide in Rwanda was net zo goed verschrikkelijk, maar daar kwam verder geen god aan te pas. Dus ja, de onbewezen opvattingen van de ISIS zijn zeker slecht en niet waar, maar datzelfde geldt in mijn opinie voor bijvoorbeeld de onbewezen opvatting van de VVD; dat je eigenbelang en hebzucht moet nastreven. Dat is net zo goed een religieuze opvatting als 'heb je naaste lief als je zelf'.


Nee, dat is het niet. Ik heb het al eerder uitgelegd maar omdat ik uw tegel zo goed geschreven vond doe ik het graag nog een keer. :)


Haha ik ben 26 en ik heb nooit wat met vousvoyeren gehad ;)

Het gaat in deze om de toepassing van de werktuigen. Filosofie en wetenschap zijn beiden (deels overlappende) werktuigen die worden gebruikt voor waarheidsbevinding. Filosofie zoekt heel effectief de grenzen van het menselijk denkbare op, maar let wel, het MENSELIJK denkbare. Als je het hebt over het universum op macro- of kwantumschaal dan heb je dus helemaal niks meer aan dit menselijk denkbare. Daarnaast zullen er vast wel een aantal handige religieuze dingen afgeschaft zijn, maar gelukkig zijn er nog veel meer nogal gruwelijke religieuze dingen afgeschaft.


Haha sorry, ik weet ook niet hoe ik dit nog verder kan verduidelijken. Als ik dit opstuur naar een filosofie docent zegt ie: wat een boel filosofische uitspraken :mrgreen: Vooral de zin: 'als je het hebt over het universum op macro- of kwantumschaal dan heb je dus helemaal niks meer aan dit menselijke denkbare,' is echt een keiharde filosofische uitspraak.

Het gaat in deze om de toepassing van de werktuigen. Filosofie en wetenschap zijn beiden (deels overlappende) werktuigen die worden gebruikt voor waarheidsbevinding. Filosofie zoekt heel effectief de grenzen van het menselijk denkbare op, maar let wel, het MENSELIJK denkbare. Als je het hebt over het universum op macro- of kwantumschaal dan heb je dus helemaal niks meer aan dit menselijk denkbare. Daarnaast zullen er vast wel een aantal handige religieuze dingen afgeschaft zijn, maar gelukkig zijn er nog veel meer nogal gruwelijke religieuze dingen afgeschaft.

Jammer genoeg zijn er nog genoeg echt walgelijke praktijken die strikt religieus zijn, denk aan de genitale mutilatie van kinderen.


Je lijkt hier toch weer een onderscheid te maken die ik dus niet zie.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 432 gasten

cron