Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor mealybug » 22 okt 2014 20:28

jaapo schreef:In Nederland wordt in steeds meer Protestantse kerken ook aan Allerzielen gedaan. Er is niks mis mee, vind ik. En in de kern van de zaak is het ook niet iets typisch rooms-katholieks. En dan de laatste zondag voor 1e Advent ook weer de gedachtenisdienst voor de gestorvenen in het afgelopen kerkelijk jaar. Waarom niet? Natuurlijk hebben alle kerken en niet alleen de rk-kerk iets met de dood. Immers dood en leven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en het geloof rond leven en sterven en het geloof in wat er na de dood is, behoort tot de kernpunten van het christelijk geloof. De vraag: wat heeft de rk-kerk toch met de dood, is een vreemde, overbodige vraag.

En omdat iets steeds meer geedaan wordt, is het wel okay?
Wat de RKK met de dood heeft is geen overbodige vraag, De dood is overwonnen.
Vind je dit ook wel okay?:
http://nos.nl/artikel/602743-buisje-blo ... tolen.html

Nogmaals, waar is die obsessie met de dood op gebaseerd ?
En was het gebod voor ons heidenen niet om ons te onthouden van bloed en afgodendienst?
Nou, daar heb je het, als je het mij vraagt.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 okt 2014 20:31

mealybug schreef:Allerzielen en andere dodenfeesten allemaal weg ermee.
Net als al die roomse beenderen kapelletjes.
Wat heeft de RKK toch met de dood?

Ja goeie vraag..

Of deze;
http://www.hetkatholiekegeloof.nl/pages ... paus_.html

Alleen al dat ze dat durven te zeggen;

Tot op vandaag is iedere bisschop van Rome, net als Petrus, opperste herder van de kerk, waarvan het eigenlijke hoofd Christus is.
Alleen in die functie is de paus 'plaatsvervanger van Christus op aarde'

(dus hier wordt eigenlijk gezegd, 'ik heb nu de functie van de Heilige Geest overgenomen, want Hij zou eigenlijk de Plaatsvervanger zijn'.)
Ik had al moeite met dit te typen

@jaapo,
Waarom zou ik de gestorvenen herdenken?
Zij zijn in de hemel, en zij die niet in de hemel zijn, tja, het was hun eigen keuze, hoe erg ik het ook zal blijven vinden.

Ben je gelovig = naar de hemel
Ben je niet gelovig = naar de hel.
Hoe moeilijk moet het zijn? :roll:

Waarom dan nog een keer herdenken? Ik zou niet weten waarom eigenlijk..

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 okt 2014 07:12

Anoniem_89 schreef:Hoe moeilijk moet het zijn? :roll:
Waarom dan nog een keer herdenken? Ik zou niet weten waarom eigenlijk..

Waarom ge- en herdenken ?

Hebr. 13 vers 7; Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2014 08:50

rotterdam schreef:Hebr. 13 vers 7; Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

Dat was het geloof van hen die de zuivere leer nog predikten, vvoordat en tijdens het schrijven van de brief aan de Hebreers.
Daar kwam sinds de Traditores, Augustinus en Constantijn verandering in.
Maar inderdaad, we gedenken nu hen, die verraders toelieten tot de gemeente en een zogenaamde bekeerde Keizer, die vrouw en kind iet ombrengen en zich op zijn sterfbed nog even liet ''dopen'' door een ariaanse priester.
En dan te bedenken dat het woord traditie afstamt van die Traditores. :roll:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 okt 2014 09:46

mealybug schreef:
Rotterdam ; Hebr. 13 vers 7; Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt [color=#FF0000]hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.[/color]

Dat was het geloof van hen die de zuivere leer nog predikten, vvoordat en tijdens het schrijven van de brief aan de Hebreers.

Dit heeft niets te maken met het feit dat de gemeente jaarlijks, respectvol hun overleden zusters en broeders gedenkt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2014 10:14

rotterdam schreef:

Dit heeft niets te maken met het feit dat de gemeente jaarlijks, respectvol hun overleden zusters en broeders gedenkt.

Het heeft er alles mee te maken.
Allerzielen is een hoogtijdag uit de westerse rooms-katholieke traditie. Hij wordt gevierd op 2 november, de dag na Allerheiligen, waarmee deze dag nauw verbonden is. Met Allerzielen worden de overledenen herdacht en wordt een requiemmis opgedragen. De nabestaanden plaatsen bloemen op het graf. Er worden in familiekring soms ook nog wafels of pannenkoeken gebakken. In veel parochies is het gebruikelijk dat als er een parochiaan uit de kerk wordt begraven er een kruisje wordt opgehangen met daarop de naam van de overledene. Op de eerstvolgende Allerzielen komt de familie van de overledene naar de mis om het kruisje in ontvangst te nemen. Allerzielen is een dag om speciaal te bidden voor alle zielen die nog niet in de hemel zijn, maar in het vagevuur.
(Bron WIKIPEDIA)

Bovendien is het pas sinds het jaar 998 een roomse inzetting, bijna 10 eeuwen na de oproep in Hebreeen om te blijven bij het geloof van de voorgangers.

Maar ik geloof dat het vagevuur weer is afgeschaft door de vorige overste.
Of nee, dat was het limbo...
Waren Augustinus en Origenes ook niet medearchitekten van deze begrippen?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 okt 2014 11:47

mealybug schreef:
Het heeft er alles mee te maken.
Allerzielen is een hoogtijdag uit de westerse rooms-katholieke traditie. Hij wordt gevierd op 2 november, de dag na Allerheiligen, waarmee deze dag nauw verbonden is. Met Allerzielen worden de overledenen herdacht en wordt een requiemmis opgedragen. De nabestaanden plaatsen bloemen op het graf. Er worden in familiekring soms ook nog wafels of pannenkoeken gebakken. In veel parochies is het gebruikelijk dat als er een parochiaan uit de kerk wordt begraven er een kruisje wordt opgehangen met daarop de naam van de overledene. Op de eerstvolgende Allerzielen komt de familie van de overledene naar de mis om het kruisje in ontvangst te nemen. Allerzielen is een dag om speciaal te bidden voor alle zielen die nog niet in de hemel zijn, maar in het vagevuur.
(Bron WIKIPEDIA)

Bovendien is het pas sinds het jaar 998 een roomse inzetting, bijna 10 eeuwen na de oproep in Hebreeen om te blijven bij het geloof van de voorgangers.

Maar ik geloof dat het vagevuur weer is afgeschaft door de vorige overste.
Of nee, dat was het limbo...
Waren Augustinus en Origenes ook niet medearchitekten van deze begrippen?

Voor zover ik kan beoordelen geef je hier een redelijke beschrijving van Allerzielen.
Maar, nogmaals, dit heeft niets te maken met een protestante gemeente die jaarlijks tijdens de eredienst hun overleden zusters en broeder gedenken.

De gemeente gaat staan, de predikant leest de namen van de in dat jaar overleden gemeenteleden, de geloofsbelijdenis wordt gelezen en er wordt een psalm of lied gezongen.
Wat is daar fout aan ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2014 13:51

rotterdam schreef:
Voor zover ik kan beoordelen geef je hier een redelijke beschrijving van Allerzielen.
Maar, nogmaals, dit heeft niets te maken met een protestante gemeente die jaarlijks tijdens de eredienst hun overleden zusters en broeder gedenken.

De gemeente gaat staan, de predikant leest de namen van de in dat jaar overleden gemeenteleden, de geloofsbelijdenis wordt gelezen en er wordt een psalm of lied gezongen.
Wat is daar fout aan ?

dat het in navolging is van de RKK , zoals je eerder al zei, dat er steeds meer deze gewoonten van de RKK, ook in protestantse gemeentes plaatsvinden.
De tekst uit hebreeen legt trouwens de nadruk op het geloof van de voorganger, niet het leven van een gemeentelid.
Dan wordt het een heel slap aftreksel

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 okt 2014 15:02

mealybug schreef:gewoonten van de RKK, ook in protestantse gemeentes plaatsvinden.

Waarom zouden wij goede RK gebruiken niet overnemen ?
Of is binnen jouw visie alles fout wat/omdat het een RK oorsprong heeft ?
De canon ? De apostolische geloofsbelijdenis ? Ook maar afwijzen ?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 okt 2014 20:02

mealybug schreef:gewoonten van de RKK, ook in protestantse gemeentes plaatsvinden.

rotterdam schreef:Waarom zouden wij goede RK gebruiken niet overnemen ?
Of is binnen jouw visie alles fout wat/omdat het een RK oorsprong heeft ?
De canon ? De apostolische geloofsbelijdenis ? Ook maar afwijzen ?

Omdat de RK naar mijn mening gewoon niet goed bezig is, dan wil ik me niet inlaten met hun rituelen. Ik heb het lange tijd als dwaalleer gezien, nog steeds eigenlijk..
Ik ga toch niet mediteren zoals in het boeddhisme als het gaat om dingen overnemen.
Klinkt vreemd, maar zo zie ik het wel.

De apostolische geloofsbelijdenis.. Tja.. die Mealybug aanhaalde vond ik zelf een heel stuk mooier;

Galaten 2:20 ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven.
Laatst gewijzigd door Anoniem_89 op 23 okt 2014 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2014 20:05

rotterdam schreef:
Waarom zouden wij goede RK gebruiken niet overnemen ?Omdat Ik nog steeds zelf bepaal of ik iets uberhaupt wel een goede gewoonte vind, misschien?
Of is binnen jouw visie alles fout wat/omdat het een RK oorsprong heeft ?Vlei jezelf of de RKK niet, de canon Muratori uit de tweede eeuw na Chr. is de oudst bekende canonlijst van het Nieuwe Testament.
Toen bestond het Instituut RKK met haar gestolen vervalste authoriteit nog helemaal niet.

Misschien leer je hier nog wat van, Schelpjes 3's favouriete site:

http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... -kerk.html

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 okt 2014 07:26

[quote="mealybug"]Omdat Ik nog steeds zelf bepaal of ik iets uberhaupt wel een goede gewoonte vind, misschien?

Vreemde reactie, ik zeg toch niet dat jij deze gewoonte moet overnemen?
Het is ook geen antwoord op mijn vraag "is voor jou - ALLES - fout in de RKK?"

Vlei jezelf of de RKK niet, de canon Muratori uit de tweede eeuw na Chr. is de oudst bekende canonlijst van het Nieuwe Testament.

Ik neem aan dat jij deze versie van de canon in je kast heb staan en er dagelijks uit leest ?

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 24 okt 2014 10:17

Anoniem_89 schreef:
Maar hoe weten zij of dit goed zou zijn?
Kerk in de hemel en op aarde zijn één?
In de hemel is toch toch alles goed en geen zonde meer?
Hoezo moet het één zijn, waar baseren zij dit op?
Ik leer juist dat in de bijbel staat dat we eerst het Koninkrijk van God moeten zoeken en alles ons gegeven zal worden. Waarom zou ik een persoon die op aarde is overleden, dus dood is, of levend in de hemel zoals jij zegt, vragen of diegene voor mij kan bidden? De bijbel staat vol met dat we alleen ons tot Hem moeten wenden in alles wat wij verlangen.

Het kan wel eeuwenoud zijn, maar is het ook goed wat zij doen?

Als je gelooft dat Jezus daadwerkelijk de dood heeft overwonnen, dat Hij ons het leven heeft geschonken, dan mag je geloven dat ook degenen die in Hem 'ontslapen' zijn niet dood zijn maar zeker leven. De dood is geen muur tussen de gelovigen in de Kerk. Daarom mag je ze vragen om voor je te bidden. Júist omdat in de hemel alles goed is en er geen zonde is kunnen zij, de rechtvaardigen, voor ons bidden, voor zichzelf hoeft dat namelijk niet meer. Wat je zegt klopt helemaal: we moeten vooraleerst het koninkrijk van God zoeken, ons tot Hem wenden in alles, al onze hoop op Hem vestigen, dit geloven katholieken ook! Maar dit betekent niet dat je je medechristenen in de gemeente niet mag vragen om voor je te bidden, en katholieken zien de mensen die ontslapen zijn in Christus ook als medechristenen.

Het is natuurlijk niet zo dat ómdat iets eeuwenoud is het goed is, maar mijn punt met die opmerking was dat ik geloof dat als iets al vanaf het begin zo geloofd werd en zo gepraktiseerd werd, ik meer vertrouw op de eerste christenen dan op mensen die 16 eeuwen later zeggen dat men het vanaf het begin fout had. :)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2014 10:49

Ayla schreef:De dood is geen muur tussen de gelovigen in de Kerk. Daarom mag je ze vragen om voor je te bidden. Júist omdat in de hemel alles goed is en er geen zonde is kunnen zij, de rechtvaardigen, voor ons bidden, voor zichzelf hoeft dat namelijk niet meer.
Prekiker 9: 5 Want de levenden weten dat zij sterven zullen, maar de doden weten helemaal niets. Zij hebben ook geen loon meer, maar hun nagedachtenis is vergeten. 6 Ook hun liefde, ook hun haat, ook hun afgunst is al vergaan. Zij hebben geen deel meer, voor eeuwig, aan alles wat er onder de zon plaatsvindt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 okt 2014 11:40

Aangezien er niemand is doie reageeert op de gegeven link, iets hierboven, zal ik het even gedeelt elijk copy/pasten..

''De Katholieke Kerk erkent dat een groot gedeelte van haar geloofsovertuigingen en gebruiken volledig vreemd zijn aan de Schrift en ziet zich daarom gedwongen om de autoriteit en de volledigheid van de Schrift te ontkennen.

De oorsprong van de Katholieke Kerk bestaat uit de tragische compromis tussen het Christendom en de heidense religies waarmee het Christendom omgeven was. In plaats van het verkondigen van het Evangelie en het bekeren van de heidenen werden de heidense religies door de Katholieke Kerk “verchristend” en werd het Christendom “verheidend”. Door de verschillen te vervagen en de details uit te wissen wist de Katholieke Kerk zich inderdaad aantrekkelijk te maken voor het volk van het Romeinse Rijk. Een gevolg hiervan was dat de Katholieke Kerk eeuwenlang de oppermachtige religie in de “Romeinse wereld” was. Maar, een ander gevolg was dat de meest dominante vorm van het Christendom ontrouw werd aan het ware Evangelie van Jezus Christus en aan de ware verkondiging van God’s Woord."

2 Timoteüs 4:3-4 verkondigt: “Want er komt een tijd dat men de gezonde leer niet meer zal verdragen, maar naar zijn eigen smaak leraren om zich heen zal verzamelen die de oren strelen. En ze zullen hun oren sluiten voor de waarheid, om te luisteren naar allerlei mythen.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”