hettys schreef:het staat gewoon in elk bijbelboek van het NT.
Jvslooten schreef: De discipelen waren er anders behoorlijk zeker van dat ze de wederkomst niet meer mee zouden maken. Immers, als de schrijver van het Johannesevangelie zegt dat het gerucht was ´dat deze discipel niet zou sterven´, dan impliceert dit ook dat de overige discipelen er vrij zeker van waren dat zij wél zouden sterven. Niet voor niets verspreide het ´nieuwtje´ zich dan ook als een lopend vuurtje.
21 Toen Petrus deze zag, zei hij tegen Jezus: Heere, maar wat zal er met hem gebeuren?
22 Jezus zei tegen hem: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volgt u Mij!
23 Dit gerucht nu, dat deze discipel niet zou sterven, verspreidde zich onder de broeders. Maar Jezus had niet tegen hem gezegd dat hij niet zou sterven, maar: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan?
Het lijkt me logisch dat elke bijbelschrijver iets schrijft vanuit z'n eigen perspectief en positie binnen de groep. Als Johannes zijn evangelie schreef als oude man, na het overlijden van meerdere discipelen, kan hij gehoopt hebben dat er waarheid zat achter dit gerucht en dit op zichzelf betrok. Johannes legt veel minder de nadruk op een zeer spoedige wederkomst dan de andere 3, oudere evangeliën.
Hij houdt het voor mogelijk dat hij zal leven tot de wederkomst.
Luc 21: (tegen de discipelen)
25 En er zullen tekenen zijn aan zon en maan en sterren, en op de aarde radeloze angst onder de volken vanwege het bulderen van zee en branding, 26 terwijl de mensen bezwijmen van vrees en angst voor de dingen, die over de wereld komen. Want de machten der hemelen zullen wankelen. 27 En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen op een wolk, met grote macht en heerlijkheid. 28 Wanneer deze dingen beginnen te geschieden, richt u op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing genaakt.