Mattheus 16,28

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Mattheus 16,28

Berichtdoor hettys » 18 mar 2014 15:03

hettys schreef:het staat gewoon in elk bijbelboek van het NT.

Jvslooten schreef: De discipelen waren er anders behoorlijk zeker van dat ze de wederkomst niet meer mee zouden maken. Immers, als de schrijver van het Johannesevangelie zegt dat het gerucht was ´dat deze discipel niet zou sterven´, dan impliceert dit ook dat de overige discipelen er vrij zeker van waren dat zij wél zouden sterven. Niet voor niets verspreide het ´nieuwtje´ zich dan ook als een lopend vuurtje.

21 Toen Petrus deze zag, zei hij tegen Jezus: Heere, maar wat zal er met hem gebeuren?
22 Jezus zei tegen hem: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volgt u Mij!
23 Dit gerucht nu, dat deze discipel niet zou sterven, verspreidde zich onder de broeders. Maar Jezus had niet tegen hem gezegd dat hij niet zou sterven, maar: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan?

Het lijkt me logisch dat elke bijbelschrijver iets schrijft vanuit z'n eigen perspectief en positie binnen de groep. Als Johannes zijn evangelie schreef als oude man, na het overlijden van meerdere discipelen, kan hij gehoopt hebben dat er waarheid zat achter dit gerucht en dit op zichzelf betrok. Johannes legt veel minder de nadruk op een zeer spoedige wederkomst dan de andere 3, oudere evangeliën.

Hij houdt het voor mogelijk dat hij zal leven tot de wederkomst.

Luc 21: (tegen de discipelen)
25 En er zullen tekenen zijn aan zon en maan en sterren, en op de aarde radeloze angst onder de volken vanwege het bulderen van zee en branding, 26 terwijl de mensen bezwijmen van vrees en angst voor de dingen, die over de wereld komen. Want de machten der hemelen zullen wankelen. 27 En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen op een wolk, met grote macht en heerlijkheid. 28 Wanneer deze dingen beginnen te geschieden, richt u op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing genaakt.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2014 15:09

Hettys, wat me benieuwd is hoe jij denkt over de aard van de wederkomst. Denk jij dat het beeld wat christenen daarvan hebben klopt? Jezus zal afdalen op een wolk en alle problemen oplossen. Zo nee, wat verwacht jij er van?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 18 mar 2014 16:36

mohamed schreef:Hettys, wat me benieuwd is hoe jij denkt over de aard van de wederkomst. Denk jij dat het beeld wat christenen daarvan hebben klopt? Jezus zal afdalen op een wolk en alle problemen oplossen. Zo nee, wat verwacht jij er van?

Geen idee. Het wisselende beeld dat de evangelisten en Paulus schetsen klopt in ieder geval niet, die is m.i. ingegeven door hooggespannen verwachtingen. Soms denk ik dat dat de mens voortschrijdend inzicht heeft gekregen en dat de zaken langzamerhand, door de tijden heen, 'vanzelf' oplossen, evt van hogerhand bestuurd, zonder wereldschokkende ingrepen van bovenaf.
Het leven hoeft tenslotte niet perfect te zijn om wel heel mooi te zijn.

In mijn omgeving zijn veel mensen die de wereld zien afglijden naar een vreselijke toestand, ik zie dat niet. Ik denk dan: die zijn stiekem ook blij dat ze niet in de middeleeuwen geboren zijn,

We wachten het wel af, nietwaar?
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2014 20:14

Het leven bevalt mij ook prima, maar afwachten hoef ik niet, want mijn hoop is al vervuld. ;)

antoon

Berichtdoor antoon » 19 mar 2014 14:19

Wel, alle academici zijn eensgezind over het feit dat de NT schrijvers unaniem de wederkomst in de eerste eeuw situeerden. Steek je kop maar zo diep in het zand als je blieft hoor!

Stel dat helemaal waar is van die academici, wat zegt het dan nog, zij die het woord op de juiste waarde schatten waren in het begin al een minderheid en lang niet allemaal hoog geschoold.
Ik probeer liever het totaalbeeld, de strekking en de draden van de bijbel te lezen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2014 14:24

Neen, ik denk niet dat academici onberispelijk zijn, maar je moet wel erg stoïcijns zijn om al hun bevindingen stomweg te negeren.

antoon

Berichtdoor antoon » 19 mar 2014 14:52

Neen, ik denk niet dat academici onberispelijk zijn, maar je moet wel erg stoïcijns zijn om al hun bevindingen stomweg te negeren

Wat door de bijbel te onderbouwen is dat neem ik aan, de rest kan in de prullenbak.
Bij veel onderzoeken op het net en in boeken kom je aardig wat tegen van de academici dat goed met de schrift overeenkomt, ik geef daarin de heren en ook dames eer wat hun toekomt, maar nogmaals je komt ook zoveel prut ook tegen.
dus ik negeer niets.
.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 mar 2014 20:04

antoon schreef:Wat door de bijbel te onderbouwen is dat neem ik aan, de rest kan in de prullenbak.
Bij veel onderzoeken op het net en in boeken kom je aardig wat tegen van de academici dat goed met de schrift overeenkomt, ik geef daarin de heren en ook dames eer wat hun toekomt, maar nogmaals je komt ook zoveel prut ook tegen.
dus ik negeer niets.
.

Dat Jezus binnen enige decennia terug zou komen is prima bijbels te onderbouwen zonder academisch geschoold te zijn.

Hand 2:
14 Daarop trad Petrus naar voren, samen met de elf andere apostelen, verhief zijn stem en sprak de menigte toe: ‘U, Joden en inwoners van Jeruzalem, luister naar mijn woorden en neem ze ter harte. 15 Deze mensen zijn niet dronken, zoals u denkt; het is immers pas het derde uur na zonsopgang. 16 Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël:
17 “Aan het einde der tijden, zegt God,
zal ik over alle mensen mijn geest uitgieten.
Dan zullen jullie zonen en dochters profeteren,
jongeren zullen visioenen zien en oude mensen droomgezichten.
18 Ja, over al mijn dienaren en dienaressen
zal ik in die tijd mijn geest uitgieten,
zodat ze zullen profeteren.
19 Ik zal wonderen doen verschijnen aan de hemel boven
en tekenen geven op de aarde beneden, bloed en vuur en rook.
20 De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed
voordat de grote, stralende dag van de Heer komt.
21 Dan zal ieder die de naam van de Heer aanroept worden gered.”

Rom 13
11 U kent de huidige tijd: het moment is gekomen waarop u uit de slaap moet ontwaken, want de redding is ons meer nabij dan toen we tot geloof kwamen. 12 De nacht loopt ten einde, de dag nadert al.

1 kor 10
Wat hun overkomen is, moet ons tot voorbeeld strekken; het is geschreven om ons, voor wie de tijd ten einde loopt, te waarschuwen.

Jak 5: 3
Uw goud en zilver is verroest, en die roest zal tegen u getuigen en als een vuur uw lichaam verteren. U hebt uw schatkamers gevuld, hoewel de tijd ten einde loopt.

1 Petr 4:
7 Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest, zodat u kunt bidden.

Rom 16
20 De God van de vrede zal Satan nu spoedig vertrappen en aan u onderwerpen. De genade van onze Heer Jezus zij met u.

Jak 5:
8 Wees net zo geduldig en houd moed, want de Heer zal spoedig komen.

Op 22:
‘Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden.

1 Joh 2:
18 Kinderen, het laatste uur is aangebroken. U hebt gehoord dat de antichrist zal komen. Nu al treden er veel antichristen op, en daardoor weten we dat dit het laatste uur is.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 20 mar 2014 08:58

Rom 13
11 U kent de huidige tijd: het moment is gekomen waarop u uit de slaap moet ontwaken, want de redding is ons meer nabij dan toen we tot geloof kwamen. 12 De nacht loopt ten einde, de dag nadert al.
aldus Hetty
Om hiermee te beginnen, weet je wel wat nacht in de bijbel wil zeggen, wel een zeer zeer lange periode, een periode waarin Satan de gelegenheid krijgt namaak christenen te creëren, denk daarbij ook aan het onkruid en tarwe, de afval die na de apostelen aanvang zou nemen, enz.
Perhaps, je citeert geen aanhalingen uit handelingen en openbaring.
De nacht loopt ten einde, inderdaad maar dat krijgt nu vorm.

Steeds lees ik het einde komt, het einde is nabij, zoiets dient in het perspectief van de schrift gelezen te worden, inderdaad Jezus had de wet vervuld, de eindtijd begon, de woorden van de apostel waren niet alleen voor zijn directe toehoorders, maar ook voor de komende generaties.

Maar bekijk het eens zo, stel dat je gelijk had, het koninkrijk is in de 1e eeuw begonnen, wat merken we daarvan totaal niets, alles wijst erop dat Satan de touwtjes geheel in handen heeft, en dat het koninkrijk nog moet beginnen

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 20 mar 2014 20:28

antoon schreef:Rom 13

aldus Hetty
Om hiermee te beginnen, weet je wel wat nacht in de bijbel wil zeggen, wel een zeer zeer lange periode, een periode waarin Satan de gelegenheid krijgt namaak christenen te creëren, denk daarbij ook aan het onkruid en tarwe, de afval die na de apostelen aanvang zou nemen, enz.

- Je vergeet vers 11.
- Die nacht liep 2000 jaar geleden ten einde.

Perhaps, je citeert geen aanhalingen uit handelingen en openbaring.

Niet? In handelingen 2 worden de gebeurtenissen met Pinksteren geïnterpreteerd als zijnde de "Dag van de Heer"

De nacht loopt ten einde, inderdaad maar dat krijgt nu vorm.

Welke vorm? Wat is het verschil? Weet je dat nu al 2000 jaar mensen denken dat al deze woorden op hun eigen generatie slaan? Elke generatie ziet wéér allerlei tekenen van een snelle wederkomst, denk aan overvallen op postkoetsen, wereldoorlogen enzovoorts.

Steeds lees ik het einde komt, het einde is nabij, zoiets dient in het perspectief van de schrift gelezen te worden, inderdaad Jezus had de wet vervuld, de eindtijd begon, de woorden van de apostel waren niet alleen voor zijn directe toehoorders, maar ook voor de komende generaties
.

Dat verzin jij. Paulus zegt dat helemaal nergens. Jezus ook niet, Petrus en Jakobus ook niet. NERGENS in de hele bijbel staat dat iets geldt voor een hele andere generatie, ergens in de verre toekomst.

Waarom zou je zeggen tegen je toehoorders: "het einde is nabij" als dat helemaal niet geldt voor die toehoorders?? Als het geldt voor lezers van 1000, 2000, 3000, of 5000 jaar verder?

Paulus schrijft toch zijn brieven aan mensen? persoonlijke brieven? Als hij zijn brieven aan jou heeft geschreven, iemand die 2000 jaar later leeft, waarom staat daar dan niets van in de bijbel? Iets van: "dit geldt ook voor de volgende 8000 generaties " "of 80.000 generatie's"

Paulus schrijft aan de toen levende mensen van die gemeente:
1 kor 10
Wat hun overkomen is, moet ons tot voorbeeld strekken; het is geschreven om ons, voor wie de tijd ten einde loopt, te waarschuwen.

Maar bekijk het eens zo, stel dat je gelijk had, het koninkrijk is in de 1e eeuw begonnen, wat merken we daarvan totaal niets, alles wijst erop dat Satan de touwtjes geheel in handen heeft, en dat het koninkrijk nog moet beginnen

Ik heb al eerder gezegd dat de schrijvers van het het NT zich vergist hebben.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 apr 2014 00:15

@ Hettys, had je dit vers al gelezen over de wederkomst?

zo zal ook Christus, Die eenmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen die Hem verwachten tot zaligheid. (Heb 9,28)

Het lijkt me dat het hier gaat om de overlevenden van de ooggetuigen uit Mat 16,28 de oudsten van hen die de dood niet zouden smaken totdat ze hem zouden zien komen. De laatste overlevenden van hen moeten Jezus verwacht hebben, dat lijkt mij zeer aannemelijk

Zonder zonde wil zeggen zonder lichaam, want de zonde heeft alleen macht over hen die in het vlees zijn, zie Rom 3,20. De gelovigen uit Mat 16,28 zouden hem dus zien zonder vlees, oftewel geestelijk. Zie ook Mat 24,23.

antoon

Berichtdoor antoon » 18 apr 2014 08:53

Ik heb al eerder gezegd dat de schrijvers van het het NT zich vergist hebben

Jezus was blijkbaar ook in de war met het geven van een modelgebed.. Uw koninkrijk kome...
Ik vertrouw de inspiratie van Godswege, niemand was van het padje af, de woorden betreffen het visioen, Gods echte daadwerkelijke koninkrijk moet nog komen, zie ook openbaring. Gods wil op aarde, daar is nog geen sprake van op dit moment.

Je kan van de bijbel geen potje maken of verzen anders interpreteren dan zij zijn.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 apr 2014 19:20

antoon schreef:
Jezus was blijkbaar ook in de war met het geven van een modelgebed.. Uw koninkrijk kome...

Wat heeft dat te maken met Matt 16? Jezus vergiste zich. en daardoor misschien ook Paulus en andere apostelen. Het hele NT staat vol van de zeer spoedige wederkomst. (en het einde van de tijd) Vindt jij 2000 jaar 'spoedig'?

Ik vertrouw de inspiratie van Godswege, niemand was van het padje af, de woorden betreffen het visioen, Gods echte daadwerkelijke koninkrijk moet nog komen, zie ook openbaring. Gods wil op aarde, daar is nog geen sprake van op dit moment.

Je kan van de bijbel geen potje maken of verzen anders interpreteren dan zij zijn.

Dat doe jij dus: Er staat iets wat er niet mag staan, of wat jij niet begrijpt, en dan maak jij er zelf iets anders van.

Er staat:

27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Maar nee. dat kan niet. Dus moeten we ons in allerlei bochten wringen om deze tekst niet letterlijk op te vatten.
Geen enkele bijbelschrijver MAG zich ooit vergissen.

Waarom niet?
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 mei 2014 16:01

'Jezus komt niet terug zoals het er naar uitziet,' geeft het Vaticaan toe. Kardinaal Giorgio Salvadore vertelde dat het 1,981ste jubileum van dit jaar de laatste is van het Vaticaan met betrekking tot het wachten op de Heer zijn terugkomst op aarde.

'De gave hebben om water in wijn te veranderen heeft zijn voor- en nadelen,' voegde Kardinaal Salvadore toe. 'We maken allemaal beloftes die we niet kunnen houden als we dronken zijn en Jezus was niet anders.'

-Bron-

Kennelijk ben je niet de enige die denkt dat Jezus zich vergistte Hettys, is het katholicisme misschien iets voor je? :P

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 mei 2014 17:27

Een vertaalfout, zoals er zoveel staan in de bijbel. Is dat erg? Nee, maar je moet wel de moeite nemen, alles goed te overdenken en het in de context te lezen. En als het geen vertaalfout is, dan weten we ook, dat de bijbelschrijvers af en toe dingen hebben toegevoegd of weggelaten. Soms met een bepaalde bedoeling, soms, omdat zij het een beetje vergeten waren. De evangelisten schreven hun verhaal tientallen jaren na Jezus' leven op aarde. Ik weet, dat ik dat van sommige gelovigen niet zeggen mag. Volgens hen kan de bijbel geen fouten bevatten of tegenstrijdigheden. Die mening mag je hebben, mijn geloof heeft niets te lijden van deze veronderstellingen. Integendeel, het is juist heel leerzaam, om te bestuderen, waarom de ene bijbelschrijver heel andere dingen schrijft dan de ander. En Paulus had weer een heel andere visie op Christus. Daar dan nog slechte vertalingen bovenop en je komt steeds weer tot strijdpunten. Er zijn er, ook hier, die hun halve leven bezig zijn met allerlei bijbelinterpretaties en daar steeds weer over bekvechten. Van een persoonlijk geloofsgetuigenis lees je weinig bij deze internetjunks. Het mag allemaal, maar ik wil in deze forums liever iets leren of begrijpen van de ander en mijn geloof verdiepen. Discussies over Bijbelteksten zonder meer, is een leuke populaire wetenschap, maar heeft met geloof niet veel te maken.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”