Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby
Kapitein
Kapitein

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor coby » 19 sep 2013 18:54

Amos schreef:Jesaja 9 spreekt over koning Hezekia.

men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. 6 Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. De ijver van de HERE der heerscharen zal dit doen.

Hizkia werd Sterke God genoemd?
Ik wist wel dat we allen goden zijn, maar ik dacht dat God Zijn eer niet met een ander
deelde en Hij alleen God is.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 19 sep 2013 18:55

mohamed schreef:Waar zegt hij dat ze een eenheid zijn?

En hou in de gaten dat een eenheid niet hetzelfde is als één.

'Ik en de Vader zijn één.' (Joh 10,30)

Voor de zoveelste keer: Eén is geen "eenheid".

En hier wordt dus gewoon geclaimd dat 1 + 1 = 1.

Wat sommige trinitariërs hier ook schijnen te geloven.

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 19 sep 2013 18:58

coby schreef:Jesaja 9 spreekt over koning Hezekia.

men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. 6 Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. De ijver van de HERE der heerscharen zal dit doen.

Of "God is sterk", beide zijn mogelijke vertalingen.

Vanwege het feit dat de naam van de boreling "God is machtig" en "Eeuwige Vader" was, leiden de christenen af dat het kind God zelf geweest moet zijn. MAAR, een naam is slechts dat: Een naam. Het is geen beschrijving van de drager van de naam. Een voorbeeld hiervan: Buffalo Bill was geen buffel. Het indianen opperhoofd Sitting Bull was geen stier. Vele malen in de bijbel hebben mensen in hun naam het woord God, of de naam van God, maar dat betekent dan niet dat die mensen God zijn. Bijvoorbeeld, in Exodus 6:23 wordt gesproken over een man genaamd "Elazar". Dat betekent "God is een helper", of "Helpende God". Maar dat betekent dus niet dat die man ook God was. Exodus 6:24, "Elkanah", dat betekent "God verworf", of "Verwervende God". II Samuel 22:19; Elchanan, "God is genadig", of "Genadige God". Maar deze mannen waren niet God, net zoals het kind in Jesaja 9 niet God was.

Afgezien daarvan, de hebreeuwse woorden: "El gibor", hier vertaald met "Machtige God", kunnen ook een andere betekenis hebben. "El" kan "God" betekenen, maar het kan ook "rechter", "leider", of "machtige man" betekenen. In Exodus 4:16 zegt God tegen Mozes dat hij zal zijn voor een Elohiem voor zijn broer Aharon. (Elohiem is de langere vorm van "El") Dit betekent niet dat Mozes voor een God zou zijn voor Aharon, maar het betekend dat Mozes zijn leider zou zijn. In Exodus 21:1-6wordt gesproken over een slaaf die nadat de normale periode van slavernij afgelopen is niet weg wil bij zijn meester. De eigenaar moet hem dan naar de rechtbank brengen waar de slaaf een verklaring aflegt dat hij niet weg wil bij zijn meester e n hij zijn meester blijft dienen tot aan zijn dood. De nederlandse vertalingen zeggen vrijwel allemaal dat de meester hem dan naar "God" moet brengen, omdat er "elohiem" staat in de grondtekst. Alleen de Lutherse vertaling zegt: "zo brenge hem zijn heer voor de goden [rechters], en stelle hem aan de deur" En de King James Vertaling zegt daar gewoon "rechters". Dus ook in Jesaja 9 hoeft het woord "El" niet noodzakelijkerwijs "God" te betekenen. Dus de tekst in Jesaja 9 is absoluut geen bewijs dat het kind God was.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 sep 2013 19:03

Amos schreef:Voor de zoveelste keer: Eén is geen "eenheid".

Kan wel voor de zoveelste keer zijn maar waar staat dat God een eenheid is?

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 19 sep 2013 19:12

Maar Amos, geloof je wel dat Jezus de Messias is of ook niet?
Zo niet, hoe leg je dan Maleachi en Haggai uit?

Maleachi 3:1
Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de HERE der heerscharen.

Haggai 2:10
De toekomstige heerlijkheid van dit huis zal groter zijn dan de vorige, zegt de HERE der heerscharen; op deze plaats zal Ik heil geven, luidt het woord van de HERE der heerscharen.

De tweede tempel staat er niet meer.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 sep 2013 19:14

Mooie verzen Coby, dank je.

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 19 sep 2013 20:31

mohamed schreef:Kan wel voor de zoveelste keer zijn maar waar staat dat God een eenheid is?

Bs'd

Dat staat er nou juist niet.

Maar dat beweren jij en anderen nou net wel.

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 19 sep 2013 20:32

coby schreef:Maar Amos, geloof je wel dat Jezus de Messias is of ook niet?
Zo niet, hoe leg je dan Maleachi en Haggai uit?

Maleachi 3:1
Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de HERE der heerscharen.

Haggai 2:10
De toekomstige heerlijkheid van dit huis zal groter zijn dan de vorige, zegt de HERE der heerscharen; op deze plaats zal Ik heil geven, luidt het woord van de HERE der heerscharen.

De tweede tempel staat er niet meer.

Wat valt er uit te leggen aan die verzen?

De derde tempel zal gebouwd worden.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 19 sep 2013 21:04

Amos schreef:
Wat valt er uit te leggen aan die verzen?

De derde tempel zal gebouwd worden.

Ja, maar er staat van dit huis, de tweede tempel dus.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 sep 2013 21:08

coby schreef:Jesaja 9 spreekt over koning Hezekia.

Ik wist wel dat we allen goden zijn, maar ik dacht dat God Zijn eer niet met een ander
deelde en Hij alleen God is.

Jesaja was een profeet en zit de Heer nu eindeloos op de troon van David? Ik dacht het niet. Kortom dit gedeelte gaat niet uitsluitend over Zijn eerste komst, maar ook over de wederkomst in heerlijkheid. En bij de opstanding werd de Christus weer.. Wie Hij was.." eer de wereld was".

Kortom de bediening van ruim 3 jaar op aarde waar de Bijbel over schrijft (want een groot gedeelte staat niet in de Bijbel en is wel bekend waar Hij was, maar niet in Israël , maar dat doet niet terzake,) die ruim 3 jaar wordt uitgelegd door de profeten en door Paulus was Hij op aarde als de Knecht des Heeren, om verzoening met God tot stand te brengen. En het gevraag van tot Wie bad Hij vind ik zo kinderachtig naief. Natuurlijk was Hij Eén met Zijn Vader en natuurlijk handelde Hij in gehoorzaamheid aan de Vader, maar dat bewijst toch niets over een Drie-éénheid zijnde 3 Personen?

Dat leert de Bijbel nergens. Je haalt zelf het Hogepriesterlijk gebed aan waar helemaal niet staat dat Ik en de Vader een Eénheid vormen, maar waar staat : "Ik en de Vader zijn één."

Hij is het vleesgeworden Woord en is tot vlees gemaakt omdat Geest niet kan sterven.
Ik lees weer overal dezelfde cliché's met vragen als Wie heeft Hem dan verlaten aan het kruis?
Tot Wie riep Hij dan?
Als men nu eens eerst zou leren begrijpen Wie Hij was op aarde, Wie stierf aan het kruis en Wie stond op uit de dood (en doden) en door Wiens KRACHT gebeurde dat.

De Heer nam hoe danook een positie aan beneden de engelen, dus kan Hij ook geen verklede engel zijn, maar ook geen verklede God in alle eerbied, gezegd, want dat gelooft men eigenlijk.
Het was een toneelstukje dus....en dat vind ik dus de heiligheid van God aantasten.
Er is geen sprake van drie, er is sprake van Eén met veel verschillende verschijningsvormen waarvan Melchizédek en de Engel des HEEREN een goed voorbeeld zijn onder het oude verbond.

Onder het Nieuwe Verbond is de verschijning als DE Heilige Geest en dat is geen Heilige Geest, maar de Persoon van de Heilige Geest die inwoning kan nemen in het leven en lichaam van de gelovige dat was onder het oude verbond niet mogelijk er was toen nooit sprake van wedergeboorte.

Wel was er sprake van de Geest die op de afgrond zwierf en Die het volk begeleidde in de vorm van een vuurkolom en later in beeld van vuurtongen, maar daarna niet meer als Geest maar als de Trooster Die kwam in de plaats van Jezus Christus, en nog steeds kom ik niet tot drie Personen, Die een éénheid vormen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 sep 2013 21:15

God woont nu niet in een tempel met handen gebouwd, want dat gebouw "zijt Gij" de Gemeente dus.
Dat is juist wat de Joden zo graag wensen, een huis met handen gebouwd waar ze weer kunnen offeren omdat ze het grote eenmalige offer van de Here Jezus niet erkennen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 sep 2013 21:24

n netzoals man en vrouw 1 vlees is, zijn de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, 1 God.

Man en vrouw 1 vlees? Vertel dat maar eens aan al die gescheiden echtparen.
Adam en Eva waren voordat Eva uit Adam genomen waren 1 vlees, namelijk het vlees van Adam de man als type van DE MAN, of noem het de Schepper of noem het Hoofd want uit Hem wordt de Gemeente Zijn LIchaam geboren en die zullen tot één Geest zijn, want het is een hoger niveau dan Adam en Eva.
Het is puur typologie.

Je kunt ook zeggen dat de schepping vrouwelijk staat tegenover de Schepper want uit Hem en tot Hem zijn alle dingen. En de schepping zal ooit weer met de Schepper één zijn.
En dan hebben we te maken met de Aleph, de Beth, de Beth en weer de Aleph die dus ABBA zullen vormen. God alles in allen. En dan hebben we wel drie, want dan hebben we de A, de 1 die verbonden wordt met Zijn huis, Zijn Beth, de 2 en als je die lijnen trekt heb je de Davidsster. De Magen David.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 sep 2013 21:35

Amos schreef:Voor de zoveelste keer: Eén is geen "eenheid".

mohamed schreef:Kan wel voor de zoveelste keer zijn maar waar staat dat God een eenheid is?

Amos schreef:Bs'd

Dat staat er nou juist niet.

Maar dat beweren jij en anderen nou net wel.

Als je het vervelend vindt in herhaling te vallen helpt nauwkeurig lezen dat voorkomen. Ik heb nooit beweerd dat God een eenheid is anders zou ik niet vragen waar dat staat.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 19 sep 2013 21:49

Wilsophie schreef:God woont nu niet in een tempel met handen gebouwd, want dat gebouw "zijt Gij" de Gemeente dus.

Nu wel ja, toen nog niet en de Heerlijkheid van de tweede tempel was groter, omdat Jezus daar Zelf kwam.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 19 sep 2013 22:19

Terug naar “[Religie] - Open forum”