Gereformeerde gemeente en televisie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Kvinna » 21 jan 2013 14:45

Het gebeurt ook dat de maatschappij verandert, en dat de regels niet meeveranderen.
Ik heb adviezen gezien van behoudende kerken om vooral een computer zonder geluidskaart te nemen, zodat je geen spelletjes kon doen. Of om thuis geen internet te nemen, want dat was niet nodig.
Kerken die tv 'verbieden' zijn ingehaald, omdat je via uitzendinggemist alsnog veel kunt kijken. En daar hebben ze geen antwoord op, want ze hebben de leden niet aangemoedigd om zelf een verantwoord standpunt t.o. tv in te nemen, maar hebben bevoogdend gehandeld. Dit mag wel, en dat mag niet. Wij weten wat goed voor u is.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 22 jan 2013 15:34

Kvinna: Wij weten wat goed voor u is.

Het lijkt de roomse kerk wel! Nu nog een aflaat en de boel is compleet!

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 24 jan 2013 00:48

schelpje3 schreef:Dat vind ik dus ook, dan moet je geen lid worden.
Maar veel mensen worden ergens lid van, willen dan de regels gaan veranderen, lees: versoepelen.

Klinkt logisch, maar is onnozel.

Hoeveel mensen zijn er 'lid geworden' van kerken als de Gereformeerde Gemeenten? Weinig vrees ik. Het overgrote deel is er geboren en gedoopt (dooplid geworden). Belijdend lid worden geschiedt (vaak naar naar eigen zeggen) meer uit gewoonte dan uit overtuiging of geloof. En dat is ook logisch. Het is in feite een bevestiging van de sociale en religieuze gemeenschap waarin men geboren en getogen is. De opvatting over de heersende regels is van veel minder groot belang dan deze verbondenheid aan eigen huis, familie, geloofsgemeenschap en kerkelijke traditie en gewoonte. Het gaat hier om iemands identiteit, niet om iemands opvatting over specifieke regels.

Omdat het om vrij geïsoleerde gemeenschappen gaat die veel zaken intern oplossen, hebben ze niet zoveel nodig van de buitenwereld. Daarbij hoort ook een vrij negatief beeld van die buitenwereld. Of dat nu een andere religieuze buitenwereld betreft (andere kerken worden veelal gezien als ronduit ketterse, zieke of valse kerken) of de 'wereld' als de goddeloosheid om ons heen. Met de waarschuwingen voor de buitenwereld komt de angst voor die buitenwereld. Het is doorgaans een enorme stap om dergelijke kerkverbanden bewust te verlaten. Daar hangt echt de sfeer aan van: het verkeerde pad opgaan, tegen God en gebod ingaan, het hellend vlak betreden, de erve van het verbond miskennen, gevangen worden in de listen van de duivel, het geloof vaarwel zeggen, een zondige daad, een eigenwillige keuze die naar de hel voert enz.
Daar komt ook nog eens de sociale en economische druk die zo'n vertrek met zich meebrengt. Deze gemeenschappen zorgen goed voor elkaar, zolang men gehoorzaam is aan de ongeschreven regels. Worden die echter doorbroken dan kan men keihard aan uitsluiting doen (ook de eigen familie) omdat alle aardse en geestelijke belangen dan op het spel worden gezet. Een massaal emotioneel appel, vol tranen om het voorgeslacht, de dominee, Gods handelen, het eigen zieleheil of de ware Bijbelse leer worden dan van stal gehaald om iemand van zijn voornemen af te brengen.

Om dan te zeggen: als de regels je niet aanstaan, dan moet je geen lid worden...dat is echt te onnozel. Dit soort problemen met het eigen nest gaan gepaard met lange en heftige gevechten met de kerk en met het eigen geweten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 24 jan 2013 09:55

Ben het in deze eens met gravo.

'Shoppen' is not done in refokerken; het wordt ten sterkste afgekeurd. Als je de 18 bent gepasseerd en geen belijdenis hebt gedaan, wordt daar toch wel naar geinformeerd. Met het belijdenis doen, zeg je meteen - hoe vreemd dan ook - meteen 'ja' tegen de aldaar heersende leer.
Vervolgens kom je helemaal die kerk haast niet meer uit, want als je je er niet thuis voelt, wordt er stevige druk op je uitgeoefend met (zwakke) argumenten als 'God heeft je daar geplaatst', dus moet je er nu blijven.

Nee, weggaan uit een refokerk gaat niet makkelijk. Vooral ook omdat veel refo's in een zeer klein (refo) wereldje leven.

Ik ken weinig buitenstaanders die, wanneer ze tot geloof komen, toetreden tot een refokerk.

sis
Mineur
Mineur

Berichtdoor sis » 24 jan 2013 11:53

nou nou @gravo en @boaz, ik vind jullie nu wel heel erg kort door de bocht gaan en generaliserend spreken.

Toevallig ben ik juist verhuisd naar een onkerkelijk gedeelte van Nederland en ben nu dus elke week aan het "shoppen". Als we de eerste keer in een kerk komen word je heel netjes ontvangen en gevraagd naar hoe en waarom je hier bent (ze zijn hier geen vakantiegangers gewend, zeker niet in januari). Vaak zijn het kleine, hechte, gemeenten die echt geen bord voor hun kop hebben.
Zo kwamen we bij de Ger. Gem. en juist daar zijn ze enorm gastvrij! Juist als wij zeggen dat we nog niet weten waar we ons aan willen sluiten begrijpen ze dat heel goed. Ze zijn heel vriendelijk en weten zeker wat er in de wereld speelt. Waarom? Omdat je als streekgemeente met 50 (!) leden in een grote Brabantse stad heus wel verder kijkt dan je neus lang is. Dan heb je geen reformatorische scholen, zorginstellingen en bedrijven.

Ik begrijp dat dat in Barneveld, Middelburg en Veenendaal ed heel anders is. Ik had in die buurt er waarschijnlijk helemaal niet aan gedacht om naar de Ger. Gem. te gaan. Maar ik vind dat we juist deze kleine gemeenten niet moeten vergeten.

En of ik me nu aansluit bij de Ger. Gem.? Geen idee! Want ik heb dan wel geen tv, maar ik kijk alles via uitzendinggemist ed wanneer ik wil. Ik heb belijdenis gedaan in de pkn en ben niet van plan dat nog een keer te doen. Ik speel gitaar en hou van opwekkingsliederen. Maar ook van psalmen.

gravo schreef:Het is doorgaans een enorme stap om dergelijke kerkverbanden bewust te verlaten. Daar hangt echt de sfeer aan van: het verkeerde pad opgaan, tegen God en gebod ingaan, het hellend vlak betreden, de erve van het verbond miskennen, gevangen worden in de listen van de duivel, het geloof vaarwel zeggen, een zondige daad, een eigenwillige keuze die naar de hel voert enz.
Daar komt ook nog eens de sociale en economische druk die zo'n vertrek met zich meebrengt. Deze gemeenschappen zorgen goed voor elkaar, zolang men gehoorzaam is aan de ongeschreven regels. Worden die echter doorbroken dan kan men keihard aan uitsluiting doen (ook de eigen familie) omdat alle aardse en geestelijke belangen dan op het spel worden gezet. Een massaal emotioneel appel, vol tranen om het voorgeslacht, de dominee, Gods handelen, het eigen zieleheil of de ware Bijbelse leer worden dan van stal gehaald om iemand van zijn voornemen af te brengen.

We wonen niet in Pennsylvania, lopen niet in donkerblauwe schorten en hebben geen baard. We fietsen gewoon en hebben een auto. We zijn geen Amish!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 jan 2013 12:10

De analyse van Gravo klopt en is beslist niet kort door de bocht of generaliserend. Integendeel het is een helder uitgewerkte analyse. De situatie die sis beschrijft is een gunstige uitzondering. Gastvrijheid op zich zegt nog niets. Bij alle sektes is dat het geval, maar owee als je andere denkbeelden hebt of krijgt. Schelpje 3 heeft ook gelijk: In Engeland kun je beter links rijden.
Ik heb het namelijk precies zo meegemaakt en ervaren. Hij lijkt sterk op de moslimwereld. Het kost heel veel energie om je daarvan los te weken. Gelukkig ben ik bijtijds in ruimte gesteld.
Sterkte sis met je keuze, maar bezint eer ge begint! "Uitzending gemist" klinkt al heel verdacht! Om over de kledingvoorschriften maar niet te spreken. Daar zijn de Amisch nog vooruitstrevend bij!

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 24 jan 2013 12:21

nou nou @gravo en @boaz, ik vind jullie nu wel heel erg kort door de bocht gaan en generaliserend spreken. ---CITAAT.

De ervaring is dat de mensen van de Gereformeerde Gemeente zeer gastvrij zijn ook voor mensen die niet tot hun kring behoren.En tevens wereldvreemd zijn ze in zijn geheel niet integendeel.

Eerder wereldvreemd zijn de figuren die hier leugens vertellen over deze mede broeders en zusters in de Heer hier op dit forum.

Oja; als de regel in deze kerkgemeenschap is geen TV dan is dat dan ook geen TV helder en duidelijk.
VERITAS VOS LIBERABIT.

sis
Mineur
Mineur

Berichtdoor sis » 24 jan 2013 13:03

hubert schreef: De situatie die sis beschrijft is een gunstige uitzondering. Gastvrijheid op zich zegt nog niets. Bij alle sektes is dat het geval, maar owee als je andere denkbeelden hebt of krijgt.

Je moet ook weer niet gaan overdrijven. Een sekte??

hubert schreef:Sterkte sis met je keuze, maar bezint eer ge begint! "Uitzending gemist" klinkt al heel verdacht! Om over de kledingvoorschriften maar niet te spreken. Daar zijn de Amisch nog vooruitstrevend bij!

Dank voor je meeleven. Het is een moeilijke keuze, maar we nemen de tijd. Ik zou wel graag lid willen worden van deze kerk, maar ik krijg altijd wat rillingen om lid te worden van de Ger.Gem!

Wat ik vooral moeilijk vind (misschien kunnen jullie hier wat gedachten bij geven, tenzij het offtopic is)
Moet je het met alle regels eens zijn als je ergens lid word? En dan heb ik het niet over de wezelijke dingen, maar bv: je moet verplicht een rok aan in de kerk. Best, geen probleem. Maar eigenlijk vinden ze dat een vrouw altijd een rok/jurk aan moet. Moet ik me daar dan thuis ook aan houden? Ik zou zelf dan een rok aantrekken als ik bij iemand op bezoek ga, naar de bijbelstudie etc. Maar als ik thuis ben en ik heb zin om een broek aan te doen, dan ga ik daar gewoon boodschappen in doen.
Of: ze lezen daar SV. Ik neem mijn HSV mee. Maar doen we bijbelstudie neem ik de SV mee, zodat ik niemand tegen het hoofd stoot.
Zo kan je het hebben over tv, doordeweekse diensten, sporten, zwemmen, whatever.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2013 13:14

gravo schreef:
Klinkt logisch, maar is onnozel.

Hoeveel mensen zijn er 'lid geworden' van kerken als de Gereformeerde Gemeenten? Weinig vrees ik. Het overgrote deel is er geboren en gedoopt (dooplid geworden). Belijdend lid worden geschiedt (vaak naar naar eigen zeggen) meer uit gewoonte dan uit overtuiging of geloof. En dat is ook logisch. Het is in feite een bevestiging van de sociale en religieuze gemeenschap waarin men geboren en getogen is. De opvatting over de heersende regels is van veel minder groot belang dan deze verbondenheid aan eigen huis, familie, geloofsgemeenschap en kerkelijke traditie en gewoonte. Het gaat hier om iemands identiteit, niet om iemands opvatting over specifieke regels.

Omdat het om vrij geïsoleerde gemeenschappen gaat die veel zaken intern oplossen, hebben ze niet zoveel nodig van de buitenwereld. Daarbij hoort ook een vrij negatief beeld van die buitenwereld. Of dat nu een andere religieuze buitenwereld betreft (andere kerken worden veelal gezien als ronduit ketterse, zieke of valse kerken) of de 'wereld' als de goddeloosheid om ons heen. Met de waarschuwingen voor de buitenwereld komt de angst voor die buitenwereld. Het is doorgaans een enorme stap om dergelijke kerkverbanden bewust te verlaten. Daar hangt echt de sfeer aan van: het verkeerde pad opgaan, tegen God en gebod ingaan, het hellend vlak betreden, de erve van het verbond miskennen, gevangen worden in de listen van de duivel, het geloof vaarwel zeggen, een zondige daad, een eigenwillige keuze die naar de hel voert enz.

Om dan te zeggen: als de regels je niet aanstaan, dan moet je geen lid worden...dat is echt te onnozel. Dit soort problemen met het eigen nest gaan gepaard met lange en heftige gevechten met de kerk en met het eigen geweten.

gravo

Zo onnozel is het niet, als je alleen al sommige reacties hier op het forum ziet. Velen zijn allergisch voor regels en wensen het zelf wel uit te maken.
Lang niet alle gergemmers zijn in deze kerk "geboren". Mijn kinderen zijn vanwege hun huwelijk bijv. belijdend lid in deze gemeente geworden, wij zijn het niet. Ook een broer en 2 zusters zijn daartoe overgegaan en die worden meest nog fanatieker dan de authentieke gergemmers.

Normaal gesproken verlaten mensen nooit zomaar hun kerk, dat gaat gepaard met strijd, tranen, en dan gaat het echt niet over het wel of niet hebben van tv.
Maar om er nu zo'n groot punt van te maken door een apart topic erover te openen, dat begrijp ik niet. Want het is niet alleen de gergem die een tv afwijst!

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 24 jan 2013 15:30

Gastvrijheid op zich zegt nog niets

Nee, gastvrijheid zegt me in dit geval helemaal niets, het probleem is juist de andere kant op: het is niet moeilijk binnenkomen, het is moeizaam vertrekken.
Voordat iemand wil vertrekken naar een andere gemeenschap, wordt er heel wat emotionele druk uitgeoefend, waar velen niet tegen bestand zijn.

Maar om er nu zo'n groot punt van te maken door een apart topic erover te openen, dat begrijp ik niet. Want het is niet alleen de gergem die een tv afwijst!

Het gaat niet zozeer om de tv, als wel het gegeven dat een kerk (eraad) meent voor jou uit te moeten maken wat christelijk verantwoord is of niet. Dat gaat toch echt een stapje te ver!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 jan 2013 16:13

Beste sis,

Ik zou zeggen probeer het eens een poosje. Praat met de mensen. Je kunt je natuurlijk aan van alles willen conformeren. Ik zou mij eerst de vraag stellen: welke ge- en verboden en gebruiken gelden in mijn nieuwe kerk? Ben ik het daarmee eens en kan ik mij daaraan houden. Zing ik graag alleen psalmen? Neem ik graag deel aan het Avondmaal? Kunnen mijn kinderen hier aarden?

De belangrijkste vraag voor mij zou zijn: komt de liefde van God voldoende aan bod in prediking en leven van de gemeente, of is het allemaal hel en verdoemenis. Is er sprake van een royaal aanbod van genade. Is de Bijbeluitleg theologisch verantwoord of eenzijdig? Is er ruimte voor eigen opvattingen. Is iedereen welkom in mijn kerk?

secundair: positie vrouw, homo's, zondagsheiliging, randprogramma, media etc. etc.

Ps het stuk van Gravo bevat ook veel juiste informatie. Zo is het echt!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 25 jan 2013 10:54

In verschillende kerken maken ze, net als de farizeërs, eigen wetten en regels die ze anderen opleggen. Ik lees dat Jezus Zich daar niet veel van aantrok, Hij genas mensen op de sabbat en Zijn dicipelen plukten aren op de sabbat. Lees Kol.2:18-23.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2013 11:25

1a2b3c schreef:In verschillende kerken maken ze, net als de farizeërs, eigen wetten en regels die ze anderen opleggen. Ik lees dat Jezus Zich daar niet veel van aantrok, Hij genas mensen op de sabbat en Zijn dicipelen plukten aren op de sabbat. Lees Kol.2:18-23.

Dat heet "werken van noodzakelijkheid". Er is niemand in de genoemde kerken die verbiedt om op zondag te werken als verpleegkundige, agent, brandweer etc.
En ik denk dat het punt tv in feite allang gepasseerd is. Ik vraag me af hoeveel % van de gergemleden ECHT NOOIT tv kijken.
Als ik zie in mijn familie hoe ze gewoon over veel programma's kunnen meepraten.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 25 jan 2013 11:28

In deel 1 van een documentaire eerder deze week uitgezonden door de BBC over de ontwikkeling van de spoorwegen in Groot-Brittannië in de 19e eeuw kwam naar voren dat treinen in het prille begin ook door sommigen als instrumenten van de duivel werden gezien en dat men vanuit sommige kerken destijds opriep dat een goed christen dan ook niet met de trein hoorde te reizen. Tegenwoordig is de trein ook onder christenen geaccepteerd als vervoersmiddel. Ooit zal de tv ook wel gewoon geaccepteerd worden.

In reactie op een eerdere post van mij hier enkele pagina's terug werd mij nog gevraagd of ik een verbod op televisie wel zou accepteren als dat verbod van God zelf afkomstig was. Dat is echter een flauwekul vraag. Zou een tv wel geaccepteerd worden als in de bijbel iets had gestaan als "gebruik alle middelen om kennis op te doen."?
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 25 jan 2013 11:39

schelpje3 schreef:Dat heet "werken van noodzakelijkheid". Er is niemand in de genoemde kerken die verbiedt om op zondag te werken als verpleegkundige, agent, brandweer etc.
En ik denk dat het punt tv in feite allang gepasseerd is. Ik vraag me af hoeveel % van de gergemleden ECHT NOOIT tv kijken.
Als ik zie in mijn familie hoe ze gewoon over veel programma's kunnen meepraten.

De aren werden geplukt omdat ze honger hadden, niet echt noodzakelijk dus. Ze hadden ook kunnen vasten. Kol.2 is duidelijk genoeg en Gal.5 ook.
De kerk zit fout, die moet zich aanpassen aan de Bijbel zodat de gemeenteleden in vrijheid kunnen leven zonder de eigengemaakte wetten en regels die ze hen opleggen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”