De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan wordt)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan word

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2011 19:56

boer schreef:
mohamed schreef:Volgens de meeste christenen is alles nog niet geschied, want Jezus moet nog terugkomen om alles te herstellen, dus is het oude verbond nog van kracht. Hoe zie jij dat? Betekent het dat degenen die dit geloven de wet in alles moeten onderhouden omdat zij anders schuldig zijn (Jak 2,10) aan alle overtredingen?
mattheus werd geschreven voordat het volbracht was, en was ook aan de joden gericht, je leest verderop in mattheus 5 dat het gaat over offeren aan het altaar etc (23, 24)de verbonden zijn hunner, en eeuwig, dus nog geldig.

Lekker dan als je geboren wordt als jood. Nee, als u het zo stelt kan ik daar helemaal niks mee, maar toch bedankt voor het ophelderen! ;)

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 15 apr 2011 12:05

Riska schreef:Maar wat is Goede Vrijdag en Pasen dan????

je kunt blijkbaar niet geloven in de totale schuld van de mens. het feit dat zondige mensen alles voor God verzondigt hebben.
God is nooit onrechtvaardig en jij hebt het recht niet te spreken van een onrechtvaardige God..........wat Hij ook doet.
Als God vandaag het gehele menselijke geslacht van de aardbodem verderft,zoals in de tijd van Noach....dan zal niemand op de gehele aarde daar wat tegen kunnen inbrengen.
de schuld ligt aan de kant van de mens.
goede vrijdag en pasen is zijn de feesten die daar van getuigen. het was God zelf die Zijn Zoon heeft laten lijden en sterven voor onwaardige mensen.
dat is enkel Genade geweest, en Hij was dat aan niemand van ons verplicht. omdat nu die enige weg tot behoud van de mens door God zelf uitgedacht en uitgevoerd is, dunkt mij dat God ook zelf te bepalen heeft wie in dat offer delen mag.
het is dus niet aan ons om daar kinderen, gelovigen van allerlei Religies enz enz in te "stoppen". dat Genade verbond is door Hem zelf volbracht en Hij zal zelf instaan dat alle die daarin begrepen zijn tot Hem zullen komen,maar ook eeuwig bij Hem zullen zijn. Het past ons dus niet ons daarmee te bemoeien.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 apr 2011 13:17

Horeb schreef:je kunt blijkbaar niet geloven in de totale schuld van de mens. het feit dat zondige mensen alles voor God verzondigt hebben.
God is nooit onrechtvaardig en jij hebt het recht niet te spreken van een onrechtvaardige God..........wat Hij ook doet.
Als God vandaag het gehele menselijke geslacht van de aardbodem verderft,zoals in de tijd van Noach....dan zal niemand op de gehele aarde daar wat tegen kunnen inbrengen.
goede vrijdag en pasen is zijn de feesten die daar van getuigen. het was God zelf die Zijn Zoon heeft laten lijden en sterven voor onwaardige mensen.
dat is enkel Genade geweest, en Hij was dat aan niemand van ons verplicht. omdat nu die enige weg tot behoud van de mens door God zelf uitgedacht en uitgevoerd is, dunkt mij dat God ook zelf te bepalen heeft wie in dat offer delen mag.
het is dus niet aan ons om daar kinderen, gelovigen van allerlei Religies enz enz in te "stoppen". dat Genade verbond is door Hem zelf volbracht en Hij zal zelf instaan dat alle die daarin begrepen zijn tot Hem zullen komen,maar ook eeuwig bij Hem zullen zijn. Het past ons dus niet ons daarmee te bemoeien.

Ten eerste bepaal jij niet - die mij niet kent - of ik wel of niet de totale schuld van de mens geloof.
De schuld ligt aan de kant van de mens ja.
En ja, God heeft zelf de schuld voldaan. Tot zover ga ik mee. Zelfs dat God zelf bepaalt wie in dat offer delen mag. Dat heeft Hij duidelijk gemaakt in wat Jezus heeft gezegd dat God zo lief de wereld had dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft en dat een ieder die in Hem gelooft behouden zal zijn.
Jij legt zelfs aan Goede Vrijdag en Pasen grenzen. Maak het niet klein (en schrijf het dus ook met hoofdletters).

Ik ervaar het zo - en je kan er alle dogma's van de wereld bijhalen en vele vrome woorden over zonde en ellende en dat ik niet volslagen doordrongen ben van mijn zondige staat - maar ik laat mij dat niet afnemen:
Ik ben een zondig mens met alle lek en gebrek. Maar desalniettemin, niettegenstaande dat ben ik in Zijn handpalm gegrift. Na Goede Vrijdag - het offer van de Heer, in gehoorzaamheid aan God - heeft God het "En toch...!" gesproken. Het grote Feest van Pasen - de Opstanding, waarin Christus tegen die zondige mens zegt: "sta op, ik heb je bevrijd, leef!"
Dat en niets anders is het fundament van mijn geloof - mijn enige troost in leven en in sterven - dat ik met lichaam en ziel zowel in leven als in sterven niet mijzelf toebehoor, maar het eigendom ben van mijn getrouwe Heiland, Jezus Christus; Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen voldaan en mij uit alle heerschappij van de duivel verlost.....

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 apr 2011 13:51

Horeb schreef:

je kunt blijkbaar niet geloven in de totale schuld van de mens. het feit dat zondige mensen alles voor God verzondigt hebben.
het is dus niet aan ons om daar kinderen, gelovigen van allerlei Religies enz enz in te "stoppen". dat Genade verbond is door Hem zelf volbracht en Hij zal zelf instaan dat alle die daarin begrepen zijn tot Hem zullen komen,maar ook eeuwig bij Hem zullen zijn. Het past ons dus niet ons daarmee te bemoeien.[/quote]

-omdat nu die enige weg tot behoud van de mens door God zelf uitgedacht en uitgevoerd is, dunkt mij dat God ook zelf te bepalen heeft wie in dat offer delen mag.

EN GOD HEEFT BEPAALD DAT EEN IEDER DIE GELOOFD IN DAT OFFER DELEN MAG!!!

En omdat kleine kinderen nog niet kunnen geloven vind ik 2 Kor.5:10 van belang: Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

1Joh.2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.

Jezus heeft niet alleen de zonden gedragen maar ook de zondige natuur.
Omdat een baby nog geen dadelijke zonden heeft en niet ongelovig (ook niet gelovig) kan zijn vind ik met name die twee teksten erg belangrijk en op grond daarvan denk ik dan ook dat iedereen die nog niet tot zijn verstand is gekomen behouden is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 apr 2011 13:55

Er wordt hier vaak over de kruisiging van de Heere Jezus gesproken, dat Hij alles betaald zou hebben. Maar hebben de forummers wel eens deze kruisiging ten diepste meebeleefd ? Als je 1 minuut zou inleven wat het voor de Heere Jezus betekend moet hebben, dat hij verlaten werd door Zijn Vader, praat je denk ik niet zo makkelijk over dit onderwerp. Ik vind dat er soms wel erg "makkelijk", wordt gezegd dat we ons verder niet zo de put in moeten laten praten, vooral niet door Horeb, want we zijn zeker.
Wordt deze prediking nog wel gehoord ? Of is dit onbekende kost geworden ?
Te zwaar allemaal.
Probeer nu eens goed te lezen wat Horeb schrijft, wat hij bedoelt. Hij valt niemand aan in de wijze van geloven, maar probeer in te laten zien dat God een RECHTVAARDIG God is, die niet met zich laat spotten. En gelukkig doen de meeste forummers dit niet, maar leeft een ieder in wat de staat van de mens is ? Zowel voor als na een bekering ?
Na bekering wordt het niet makkelijker, juist niet !

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 apr 2011 14:06

Er zijn van die mensen die hebben maar één boodschap; een wrekende God
Een God, die denken ze,... met tegenzin de mens zal rechtvaardigen, alsof Hij
het eigenlijk niet had willen doen. Een God die altijd de zonden van de mens
zal gedenken. In hun denken is het een onbarmhartige en veeleisende God die ver van de mens
afstaat. En als men het over een liefhebbende God heeft, die een persoonlijke relatie
met de mens wil hebben, dan vergis je je en maak je jezelf wat wijs en zal je
verloren gaan (naar de hel) omdat dat niet de juiste leer is volgens de oudvaders.
We moeten het oordeel aan God overlaten, inderdaad, maar er zijn er die al precies
lijken te weten wie er naar de hel gaan en dat ook nog regelmatig uitspreken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 apr 2011 14:22

schaapje schreef:Er zijn van die mensen die hebben maar één boodschap; een wrekende God
Een God, die denken ze,... met tegenzin de mens zal rechtvaardigen, alsof Hij
het eigenlijk niet had willen doen. Een God die altijd de zonden van de mens
zal gedenken. In hun denken is het een onbarmhartige en veeleisende God die ver van de mens
afstaat. En als men het over een liefhebbende God heeft, die een persoonlijke relatie
met de mens wil hebben, dan vergis je je en maak je jezelf wat wijs en zal je
verloren gaan (naar de hel) omdat dat niet de juiste leer is volgens de oudvaders.
We moeten het oordeel aan God overlaten, inderdaad, maar er zijn er die al precies
lijken te weten wie er naar de hel gaan en dat ook nog regelmatig uitspreken.

Die kant wil jij niet horen he ?
Er zijn ook mensen met maar 1 boodschap, de liefhebbende Jezus.
Ook dat mist die andere kant.
Ik probeerde alleen nog eens te verduidelijken wat Horeb bedoelt, dat is de schriftuurlijke prediking in de kerken waar hij en ik komen. En dat is niet dezelfde !

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 apr 2011 14:34

Hai schelpje het citeren gaat bij mij niet meer, maar een antwoord ;

Juist omdat ik die andere boodschap heb gehoord via het evangelie,
heb ik nu voor mezelf maar 1 boodschap en dat is een liefhebbende God
die ik mag kennen elke dag weer.

En mijn laatste post was niet voor jou pers.maar in het algemeen bedoeld
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 apr 2011 14:40

schelpje3 schreef:Die kant wil jij niet horen he ?
Er zijn ook mensen met maar 1 boodschap, de liefhebbende Jezus.
Ook dat mist die andere kant.
Ik probeerde alleen nog eens te verduidelijken wat Horeb bedoelt, dat is de schriftuurlijke prediking in de kerken waar hij en ik komen. En dat is niet dezelfde !

Wij willen wel horen dat God een wrekende God is, maar niet ALLEEN dat. God is zo oneindig veel rijker en groter!
Schriftuurlijke prediking is dat wij mensen het totaal verzondigd hebben, en niet verdienen dat God ooit nog naar ons omkijkt. We hebben verdiend dat God ons eeuwig van Zich zou wegdoen. We hebben dan geen enkel recht om daartegen in te gaan. Het zou rechtvaardig zijn inderdaad. Maar nu heeft Hij de wereld zo lief, dat Hij de zonden van de Zijnen op Zijn Zoon Jezus heeft gelegd! Waarom? Omdat Hij niet wil dat we verloren gaan, maar dat we tot bekering komen! (Joh 3:16)
God wil dat we Hem leren kennen. Hij wil een relatie met ons om het maar zo te zeggen. Niet dat Hij je vriendje is. Hij is en blijft de hoge en heilige God. Maar Hij wil, om Jezus wil!!!, onze genadige Vader zijn! Dat kan omdat Jezus de zonden heeft weggedragen. De barrière is weggenomen.
Wij mogen tot Gods woning gaan,
Vrijmoedig binnentreden.
Want Christus heeft de weg gebaand,
Hij heeft voor ons geleden.
Hij is het die ons volgen doet.
Verzoend door Zijn vergoten bloed,
Is AL wat wij misdeden.
In Christus ziet de Vader ons als hadden wij nooit enige zonde gedaan!

Wij: alles verzondigd.
Hij: alles gedragen, opdat wij gered kunnen worden.

Wij mensen zijn zo goed in allerlei theologisch goed klinkende dogma's, maar vaak wordt er bij die dogma's (en die zijn goed en ook nodig!) van alles bijgehaald. WIJ denken dat God zus of zo is, en WIJ vinden dat God zus of zo moet werken, want dat lijkt ons wel logisch.
God is een God van orde zegt men dan. Dat is helemaal waar. Maar in welke VOLGorde Hij werkt moeten we maar aan Hem overlaten. Hem in een schema drukken en alles wat op een andere manier gaat verdacht maken als dat dat weleens niet echt zou kunnen zijn gaat in mijn ogen al snel naar Godslastering toe. Dan is God aan het werk en ontkennen wij dat. Gods werk ontkennen is dus eigenlijk zeggen dat zo iemand nog de satan toebehoort.......
Laten we de komende Stille Week en Pasen oprecht vieren. Her- en gedenken waarom Jezus moest lijden. Maar ook her- en gedenken waarom Hij WILDE lijden. Als Jezus had gezegd: "Ja, Vader dat wil Ik niet, want ze hebben het er zelf naar gemaakt", dan was alles vergeefs geweest.
Dus: Niet alleen denken waarom hij moest lijden (hoe ernstig dat ook is, dat dat nodig was!) maar ook waarom Hij dat WILDE.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 apr 2011 14:45

Race406 schreef:
Wij willen wel horen dat God een wrekende God is, maar niet ALLEEN dat. God is zo oneindig veel rijker en groter!
Schriftuurlijke prediking is dat wij mensen het totaal verzondigd hebben, en niet verdienen dat God ooit nog naar ons omkijkt. We hebben verdiend dat God ons eeuwig van Zich zou wegdoen. We hebben dan geen enkel recht om daartegen in te gaan. Het zou rechtvaardig zijn inderdaad. Maar nu heeft Hij de wereld zo lief, dat Hij de zonden van de Zijnen op Zijn Zoon Jezus heeft gelegd! Waarom? Omdat Hij niet wil dat we verloren gaan, maar dat we tot bekering komen! (Joh 3:16)
God wil dat we Hem leren kennen. Hij wil een relatie met ons om het maar zo te zeggen. Niet dat Hij je vriendje is. Hij is en blijft de hoge en heilige God. Maar Hij wil, om Jezus wil!!!, onze genadige Vader zijn! Dat kan omdat Jezus de zonden heeft weggedragen. De barrière is weggenomen.
Wij mogen tot Gods woning gaan,
Vrijmoedig binnentreden.
Want Christus heeft de weg gebaand,
Hij heeft voor ons geleden.
Hij is het die ons volgen doet.
Verzoend door Zijn vergoten bloed,
Is AL wat wij misdeden.
In Christus ziet de Vader ons als hadden wij nooit enige zonde gedaan!

Wij: alles verzondigd.
Hij: alles gedragen, opdat wij gered kunnen worden.

Wij mensen zijn zo goed in allerlei theologisch goed klinkende dogma's, maar vaak wordt er bij die dogma's (en die zijn goed en ook nodig!) van alles bijgehaald. WIJ denken dat God zus of zo is, en WIJ vinden dat God zus of zo moet werken, want dat lijkt ons wel logisch.
God is een God van orde zegt men dan. Dat is helemaal waar. Maar in welke VOLGorde Hij werkt moeten we maar aan Hem overlaten. Hem in een schema drukken en alles wat op een andere manier gaat verdacht maken als dat dat weleens niet echt zou kunnen zijn gaat in mijn ogen al snel naar Godslastering toe. Dan is God aan het werk en ontkennen wij dat. Gods werk ontkennen is dus eigenlijk zeggen dat zo iemand nog de satan toebehoort.......
Laten we de komende Stille Week en Pasen oprecht vieren. Her- en gedenken waarom Jezus moest lijden. Maar ook her- en gedenken waarom Hij WILDE lijden. Als Jezus had gezegd: "Ja, Vader dat wil Ik niet, want ze hebben het er zelf naar gemaakt", dan was alles vergeefs geweest.
Dus: Niet alleen denken waarom hij moest lijden (hoe ernstig dat ook is, dat dat nodig was!) maar ook waarom Hij dat WILDE.

Race: ik zie hoe Horeb telkens verkeerd begrepen wordt en hoe deze kant min of meer overgeslagen wordt. Vandaar dat ik hem in deze wilde bijvallen. Ik vind die balans eerlijk gezegd hier ook niet !
Het is allemaal wel goed en vlak, maar ik mis soms zo die beleving. Net wat ik schreef, binnenkort is het Pasen, wat ga ik hier dan lezen ? Weer juichverhalen of komt men dan weer eens tot het besef hoe smartelijk het lijden was ?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 apr 2011 15:29

schelpje3 schreef:Race: ik zie hoe Horeb telkens verkeerd begrepen wordt en hoe deze kant min of meer overgeslagen wordt. Vandaar dat ik hem in deze wilde bijvallen. Ik vind die balans eerlijk gezegd hier ook niet! Het is allemaal wel goed en vlak, maar ik mis soms zo die beleving. Net wat ik schreef, binnenkort is het Pasen, wat ga ik hier dan lezen ? Weer juichverhalen of komt men dan weer eens tot het besef hoe smartelijk het lijden was ?

Hoe smartelijk het lijden was mogen en moeten we inderdaad beseffen. En ook waarom dat moest gebeuren. Dat wordt ook herdacht met Goede Vrijdag.
Maar het herdenken moet en mag hier niet bij blijven staan! Het waarom van het lijden is dat wij het hebben verzondigd. WaarTOE was het lijden en waarOM wilde Hij lijden? Om ons het leven weer te geven!
Op Goede Vrijdag is er bij ons een sobere dienst. Na de zegen verlaten we in stilte de kerk en komen op Paasmorgen weer bij elkaar.
Goede Vrijdag is er de herdenking, op Paasmorgen is er het vieren. Gedenken van het waarom van het lijden en het waartoe ervan. En daarna vieren we Pasen. Met Pasen MAG je toch ook vieren? We hoeven dan toch niet smartelijk bij elkaar te zitten hoe erg het is? Dan mag je vieren dat je bevrijd bent! En als je dat nog niet weet van jezelf: Dan mag je vieren dat er bevrijding mogelijk is!
Als iemand ernstig ziek is heb je verdriet en heb je je vragen. Maar als iemand genezen is verklaard dan ga je toch niet meer zitten chagrijnen dat het zo erg was dat hij ziek was? Dan ben je blij en dankbaar en vier je dat toch met elkaar! In dankbaarheid dat God genezing gaf.
Zoals de "rechtsere hoek" (rotterm, maar ik duid het maar ff zo aan) bang is dat het alleen maar blijblij is, zo ben ik (middenmoter) weleens bang dat de "rechtse hoek" teveel blijft hangen in het erge en vreselijke van het lijden en zo niet komt tot de waarachtige dankbaarheid en vreugde van Pasen. En derhalve ook maar niet komt/durft te komen tot de vrijheid die God wil schenken.
Als er in een kerk van 2.000 mensen slechts 20 aan het Avondmaal zitten is er iets grondig mis..... :(
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 apr 2011 15:34

Maar ik hoor van jou ook nog steeds geen inleving, sorry. Ik bedoel dit niet aanvallend, maar ik mis bij jou dat stukje "beleving". Je weet het uitstekend te verwoorden, maar zoals ieder dat zou doen. Vooral niet te lang stilstaan bij Goede Vrijdag.
Maar wat gebeurde er eerst? Men was bedroefd, ze kwamen bij een leeg graf. Ontzetting. Ongeloof.
De Heere Jezus verscheen NA 8 dagen !! bij Zijn discipelen, terwijl deze bijeen zaten bij gesloten deuren.
Pas toen Thomas de wonden zag, geloofde hij !! En hij had erbij gestaan.
Is ons geloof dan zoveel groter en beter dan dat van Petrus en Thomas ?
Begrijp je nu echt niet wat ik bedoel ? :?
En jammer dat ik bij jou ook weer die hekel (zo zal ik het dan maar noemen, ik hoop niet dat het erger is) naar de rechterkant. :(

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 apr 2011 15:39

schelpje3 schreef:ik zie hoe Horeb telkens verkeerd begrepen wordt en hoe deze kant min of meer overgeslagen wordt. Vandaar dat ik hem in deze wilde bijvallen. Ik vind die balans eerlijk gezegd hier ook niet !
Het is allemaal wel goed en vlak, maar ik mis soms zo die beleving. Net wat ik schreef, binnenkort is het Pasen, wat ga ik hier dan lezen ? Weer juichverhalen of komt men dan weer eens tot het besef hoe smartelijk het lijden was ?

Het punt is: dit topic gaat over "de doop in de knoop ....enz".
Als je het dan over de geloofsdoop hebt, dan hebben we het in dit verband uiteraard over het levend geloof.
Het is voor dit onderwerp dan niet van toepassing dat je er elke keer bij zegt dat het onverdiend is en het een gave is en dat God niets verplicht is enz. enz. Ook niet in verband met het sterven van kleine kinderen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 apr 2011 15:41

Maar zoals op zoveel topics, sla je toch af en toe met zn allen af :wink:
De 1 geeft antwoord op de ander, net als een gewoon gesprek.
Maar voor mij zit de doop niet in de knoop hoor.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 apr 2011 16:02

schelpje3 schreef:Maar zoals op zoveel topics, sla je toch af en toe met zn allen af :wink:
De 1 geeft antwoord op de ander, net als een gewoon gesprek.
Maar voor mij zit de doop niet in de knoop hoor.

Nou da's waar schelpje, ik dwaal ook wel eens af. :wink:
Maar m.b.t. het sterven van jonge kinderen zei Horeb: ...omdat nu die enige weg tot behoud van de mens door God zelf uitgedacht en uitgevoerd is, dunkt mij dat God ook zelf te bepalen heeft wie in dat offer delen mag.

Waarop ik zei dat God bepaald heeft dat een ieder die geloofd in dat offer deelt.
En in verband met het sterven van kleine kinderen haalde ik 2 Kor.5:10 en 1 Joh.2:2 aan, en dat vond jij denk ik niet 'rechts' genoeg klinken.
Maar van baby's kunnen we geen ootmoed e.d. verwachten en met het geloof bedoel ik een levend geloof waarbij aan Gods rechtvaardigheid niets tekort wordt gedaan.
Door Hem NIET te geloven zouden we Hem juist tekort doen!

Terug naar “[Religie] - Open forum”