is iedereen een kind van God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: is iedereen een kind van God?

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2013 13:42

1a2b3c schreef:Dan was Paulus Arminiaans ... :-$ . O nee, Paulus leefde vóór Arminius, dus was Ariminius gewoon Bijbels.
Ik hou het erop dat lang niet alles wat Arminius leerde onbijbels was, en dat niet alles wat Calvijn, Gomarus e.a. leerden bijbels was.
Maar gelukkig hebben we zelf de Bijbel om te lezen wat God ons zegt, en om alles wat anderen ons leren daaraan te toetsen. :)

Precies.
Helemaal mee eens.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 okt 2013 14:20

mealybug schreef:Jij plaatst mij in een category, aub ophouden om zaken om te draaien.
En lees 2 Tim 2:21
Indien iemand ZICH GEREINIGD heeft, dus niet heeft ''laten reinigen'', ''door God heeft laten reinigen'', of nog passiever ''Indien God , de Pottebakker, hem gereinigd heeft'',
NEE!, indien iemand zichzelf gereinigd heeft , zal hij een voorwerp zijn met eervolle bestemming, geheiligd, wat geschikt is voor de eigenaar etc etc.

Daarmede wordt niet bedoeld dat iemand door zijn eigen kracht zich zou kunnen reinigen; want dat moet geschieden door de genade des Heiligen Geestes, die als rein water ons reinigt, Ezech. 36:25; 1 Cor. 6:11. Bovendien staat er in het vervolg van de tekst dat wij geheiligd en toebereid gemaakt zijn, een Godswerk, wat door Zijne genade geschied; 1 Cor. 4:7; Ef. 2:10.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 okt 2013 14:23

''En dit (onrechtvaardigen, JvS) waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods.´´
- Paulus, 55 n. Chr.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 okt 2013 16:16

Jvslooten schreef:Daarmede wordt niet bedoeld dat iemand door zijn eigen kracht zich zou kunnen reinigen; want dat moet geschieden door de genade des Heiligen Geestes, die als rein water ons reinigt, Ezech. 36:25; 1 Cor. 6:11. Bovendien staat er in het vervolg van de tekst dat wij geheiligd en toebereid gemaakt zijn, een Godswerk, wat door Zijne genade geschied; 1 Cor. 4:7; Ef. 2:10.
Volgens mij haal jij twee dingen door elkaar nl. de reiniging van het hart en de levensheiliging.
De reiniging van het hart (wedergeboorte) is nooit los te maken van geloof/bekering, waar de mens zelf verantwoordelijk voor is. 1 Joh.5:1.
Voor wat betreft de levensheiliging wordt de mens ook 100% ingeschakeld, al is het ook zeker waar dat gelovigen dat doen door de kracht van de Heilige Geest.
Jvslooten schreef:''En dit (onrechtvaardigen, JvS) waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods.´´
- Paulus, 55 n. Chr.
Bedoel je nou dat op het moment waarop Paulus dit schreef het over onrechtvaardigdigen gaat?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 okt 2013 16:27

Jvslooten schreef:''En dit (onrechtvaardigen, JvS) waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods.´´
- Paulus, 55 n. Chr.

1a2b3c schreef:Bedoel je nou dat op het moment waarop Paulus dit schreef het over onrechtvaardigdigen gaat?

Nee, dat bedoel ik niet. Ik geef aan wat er met het woordje ''dit'' bedoeld word. Paulus schrijft namelijk in de verzen daarvoor over de onrechtvaardigen, en vervolgens licht hij er een aantal uit: Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers. Direct hierop schrijft hij: ''en dit waart gij sommigen...'' Oftewel, onrechtvaardigen, zoals direct daarvoor omschreven.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 okt 2013 16:32

Jvslooten schreef:Nee, dat bedoel ik niet. Ik geef aan wat er met het woordje ''dit'' bedoeld word. Paulus schrijft namelijk in de verzen daarvoor over de onrechtvaardigen, en vervolgens licht hij er een aantal uit: Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers. Direct hierop schrijft hij: ''en dit waart gij sommigen...'' Oftewel, onrechtvaardigen, zoals direct daarvoor omschreven.
Oké, helder! :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”