Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
MrSokkie schreef:Yael schreef:@moslimgirl: geloven soennieten ook in de verborgen imam of zijn dat alleen de shia's?
Dat zijn toch de Sjiiten?
@moslimgirl: geloven soennieten ook in de verborgen imam of zijn dat alleen de shia's?
Dat zijn toch de Sjiiten?
Ook wel opmerkelijk is dat aan de ene kant in Iraq de soennieten en de sjieten elkaar bevechten en als het om Israel gaat ze de krachten toch lijken te verenigen.
Yael schreef:Ook wel opmerkelijk is dat aan de ene kant in Iraq de soennieten en de sjieten elkaar bevechten en als het om Israel gaat ze de krachten toch lijken te verenigen.
ZO werkt het wel vaker he? intern tot op het bot verdeelt, maar een front naar een buitenstaander. Hebben wel meer groepen last van.
MrSokkie schreef:Yael schreef:Trouwens weet iemand of met Ishaaq en Ibrahiem, Izaak en Abraham bedoeld worden?
Ja.
Wat is er trouwens mis met voorwaarde 4 en 5? behalve dat de beeldspraak misschien wat vreemd aandoet.
Yael schreef:In punt 5 kan ik nog wel enigszins inkomen als christen, maar in punt 4 niet.
In de Islam is het nl. belangrijk dat je goede daden doet, voor verdienste, zoals nu met de Ramadan. Het Christendom kent dat ook wel van goede werken doen, maar dat is in wezen toch anders, omdat het geen verdienste is zeg maar. Het levert je geen punten op.
Yael schreef:Al denk ik niet dat het om de Bijbelse Izaak en Abraham gaat [die ook in de Qoran voorkomen]. Dat lijkt mij niet echt logisch eigelijk.
In punt 5 kan ik nog wel enigszins inkomen als christen, maar in punt 4 niet.
In de Islam is het nl. belangrijk dat je goede daden doet, voor verdienste, zoals nu met de Ramadan. Het Christendom kent dat ook wel van goede werken doen, maar dat is in wezen toch anders, omdat het geen verdienste is zeg maar. Het levert je geen punten op.
wateengedoe2 schreef:Ik ben de koran ook aan het lezen (ben nu ong. op 2/5e, denk ik, en heb al vele malen de vermaning gezien, dat je moet geloven en goede werken doen. Er stond ook een keer, dat mensen die goede werken doen, maar niet geloven, alsnog de hel ingeknikkerd worden. Ff zoeken hoor ...
Zeg: "Besteedt vrijwillig of onwillig, het zal van u niet worden aangenomen. U bent inderdaad een ongehoorzaam volk."
En niets verhindert, dat hun gaven worden aangenomen behalve dat zij in God en de boodschapper niet geloven. En zij komen slechts in luiheid tot het gebed en zij geven niet, dan onwillig.
Laat daarom hun rijkdommen noch hun kinderen uw verwondering opwekken. God wenst hen er slechts mee te straffen en hun ziel zal heengaan, terwijl zij ongelovigen zijn.
Soera 9:53-55
Overigens is daarmee natuurlijk de (zwarte) kous nog niet af, want 1. Jezus is nergens in the picture, beh. als profeet,
en 2. God hanteert volgens de islam toch wel een héél ander puntensysteem dan volgens het christendom (islam: elke goede daad levert 10x zoveel op, en elke slechte daad 1x dezelfde vergelding, en dan maar kijken hoe de weegschaal doorslaat aan 't eind van je leven -
MrSokkie schreef:Dit had toch ook zo in de Bijbel kunnen staan. Ongelovigen worden toch volgens het christendom ook gewoon de hel ingeknikkerd?
Even een zijspoortje. Wat is het nut van geloof als het niet uitmondt in goede daden?
MrSokkie schreef:wateengedoe2 schreef:Overigens is daarmee natuurlijk de (zwarte) kous nog niet af, want 1. Jezus is nergens in the picture, beh. als profeet,
Islam is dan ook geen Christendom.
MrSokkie schreef:wateengedoe2 schreef:en 2. God hanteert volgens de islam toch wel een héél ander puntensysteem dan volgens het christendom (islam: elke goede daad levert 10x zoveel op, en elke slechte daad 1x dezelfde vergelding, en dan maar kijken hoe de weegschaal doorslaat aan 't eind van je leven -
Heb je hier ook een bronnetje van? Want dit komt wel heel erg op mij over als boekhouden met goede daden en zonden.
MrSokkie schreef:Als je dood bent kun je niet zo veel meer doen voor je naasten.
wateengedoe2 schreef:Nou, 'gewoon'. God is nogal almachtig enzo en kan doen zo Hem goeddunkt. Maar vanuit de mens bezien is het heilsnoodzakelijk dat je gelooft in Hem en het offer van Zijn Zoon.
Wat zo opvallend is, is dat in de islam geloof ook noodzakelijk is, i.t.t. wat zo vaak wordt beweerd: nl. dat het een 'zelfverlossingsgodsdienst' is, waarin het alleen maar om je goede daden zou draaien. Dat laatste is dus aantoonbaar niet waar. Islam gaat zelfs uit van een sterke predestinatieleer, waarin God er ten alle tijden voor kan kiezen of Hij iemand gelovig of ongelovig laat zijn (met in het laatste geval als gevolg dat diegene voor eeuwig zal branden in de hel).
Zeg, ben jij katholiek, ofzo?![]()
MrSokkie schreef:
Islam is dan ook geen Christendom.
... lijkt me nogal een open deur![]()
Ja, dit is boekhouden van het zuiverste soort. Blijkbaar is God volgens de islam compatibel met zonden, aangezien je best nog wel in de hemel kunt komen als je gezondigd hebt (en dat zonder de noodzaak van Jezus' offer), als er maar genoeg goede daden tegenover staan. Dat is blasfemie van het ergste soort, als je 't mij vraagt :S
De koran zelf is de bron:
Zij wier weegschalen [van goede daden] dan [op de Dag des Oordeels] zwaar zijn, dat zijn de wél-varenden. Maar zij wier weegschalen licht zijn dat zijn zij die zichzelf te loor hebben doen gaan, eeuwig-levend in Gahannam [de hel]
soera 23:102-103
En dat een goede daad 10x gewogen wordt en een slechte daad slechts 1x:
Wie een goede daad verricht zal tienmaal zoveel ontvangen, maar wie een slechte daad verricht zal alleen een daaraan gelijke vergelding ontvangen; hun zal geen onrecht worden aangedaan.
soera 6:160
MrSokkie schreef:Nou, ik ben blij dat ik niet meer de enige ben die dat door heeft
MrSokkie schreef:wateengedoe2 schreef:Zeg, ben jij katholiek, ofzo?![]()
Officieel nog wel geloof ik. Ik moet me nog steeds een keer laten excommuniceren. De laatste paar jaar identificeer ik mij vooral met het Boeddhisme.
MrSokkie schreef:wateengedoe2 schreef:... lijkt me nogal een open deur![]()
Is het ook, en toch maken sommige mensen de fout Islam af te keuren enkel en alleen omdat het geen christendom is.
MrSokkie schreef:wateengedoe2 schreef:Ja, dit is boekhouden van het zuiverste soort. Blijkbaar is God volgens de islam compatibel met zonden, aangezien je best nog wel in de hemel kunt komen als je gezondigd hebt (en dat zonder de noodzaak van Jezus' offer), als er maar genoeg goede daden tegenover staan. Dat is blasfemie van het ergste soort, als je 't mij vraagt :S
Hoezo? God stuurt iemand om de prijs te betalen en vergeeft de zonden, of God vergeeft de zonden sowieso... Ik zie het probleem niet.
Maar dat zal het refomatorisch zonde-besef wel zijn dan.
MrSokkie schreef:wateengedoe2 schreef:De koran zelf is de bron:
Eerst even de vraag: kun je er zomaar van uitgaan dat die twee citaten op
elkaar terugslaan?
Verder lees ik vooral in die stukjes de nadruk op het doen van goede daden, lijkt me helemaal niet verkeerd. Altruisme mag best gestimuleerd worden. En verder gelijke vergelding voor een slechte daad, kan ik me ook wel in vinden, geen excessieve vergelding (want dat is onrecht, daarentegen schijnen bepaalde vormen van christendom daar weer wat minder moeite mee te hebben: je hebt zelfs nog niks gedaan, maar je bent automatisch al verdoemd te branden in de hel. Okee, dan zijn er een hoop mitsen en maren, en redding is mogelijk, maar het uitgangspunt vind ik behoorlijk excessief).
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 64 gasten