Johan100 schreef:(...)Ik laat je vrij te geloven in de evolutietheorie, ik geloof in het Woord van de Bijbel.
Helaas, Johan 100, alhoewel ik best de emotie begrijp in dit antwoord, heb je het toch mis volgens mij.
Wat je over het hoofd ziet is dat mensen zoals Lock&Stock geen concurrerende geloofsinhoud aan je voorhouden, maar zich als kenners van een vakgebied presenteren. Met vakmensen kun je alleen zinnig over het vakgebied spreken, wanneer je zelf voldoende vakkennis hebt.
Als voorbeeld kun je ook de automonteur nemen. Wanneer hij met jou een heel inhoudelijk en technisch gesprek wil hebben over het vervangen van de distributieriem, dan zijn er maar twee mogelijkheden: Of je weet daar genoeg van en je kunt op niveau meepraten of je geeft toe dat dat jouw vakgebied niet is en dat je dus moet afgaan op wat hij zegt.
Ik weet wel, dan kun je altijd nog zeggen dat je iemand niet vertrouwt, maar dat is een andere zaak.
Het punt blijft dat je hem vakinhoudelijk niet kunt bijbenen en dus ook niet kunt bepalen of hij gelijk heeft of niet.
In ieder geval kun je niet tegen zo iemand zeggen: jij gelooft dat die distributieriem op die manier vervangen moet worden, maar dat klopt niet, want ik geloof dat dat op een hele andere manier moet. Want vakkennis is geen zaak van geloof.
Zolang je niet vakinhoudelijk kunt uitleggen tot welke concrete aanpak jouw geloof leidt, blijft dit geloofsstandpunt voor de monteur uiteraard niet ter zake doende.
Voor sommige zaken is nu eenmaal vakkennis nodig. En geloof doet dan niets toe of af aan die vakkennis.
Jouw emotie komt van de gedachte dat de vakkennis omtrent evolutie jouw geloof in de schepping zal ondermijnen. En dat is een denkfout.
Want alles wat met geloof te maken heeft (en neem als voorbeeld gelijk maar het meest omvattende geloofsartikel, namelijk de aanwezigheid van God) wordt ten allen tijde geloochenstraft door onze waarneming. Niemand heeft ooit God gezien. En ik denk dat je dit ook zult beamen. Het staat niet alleen in de Bijbel, maar je kunt het ook elke dag zelf ontdekken: God is onzichtbaar. In zekere zin kun je dit ook vakkennis noemen. Met dit verschil dat iedereen die kennis heeft. Maar dat hoeft ons toch niet tegen te houden om niettemin te geloven in God?
Zo is het met alle geestelijke zaken. Ook met de schepping. Ook de feitelijkheid van schepping is niet aantoonbaar. Er is geen vakdeskundige die aanwijzingen heeft voor schepping. Evolutie is veel beter aantoonbaar. Toch weerhoudt die vakkennis mij er niet van om mijzelf orthodox christen te noemen die gelooft in God de vader, Schepper des hemels en der aarde.
De enige manier om deze dingen te kunnen noemen en om daar troost en heil uit te ontvangen is door ze te geloven.
Dat doe ik dan ook van harte, zonder mij op dat punt te laten remmen door de vakkennis van evolutie-biologen. Ik kan toch niet met ze in gesprek, omdat ik te weinig weet van hun vakgebied. Ik wantrouw ze overigens ook niet.
Maar hun vakkennis is niet relevant voor mijn geloof en ze is ook niet in staat om mijn geloofsinhoud te veranderen.
Als dat wel zo zou zijn, dat zou ik twijfelen of mijn geloof nog wel geloof zou zijn. Of ik van mijn geloof toch niet heimelijk een soort van wetenschappelijk aantoonbare vakkennis zou hebben gemaakt.
gravo