KR38 schreef:Is er een korte kernachtige Bijbeltekst waar uit blijkt dat de verbondsdoop Bijbels is?
Bij de geloofsdoop staat geschreven Indien gij van ganser harte gelooft zo is het geoorloofd.
Toen wij onze kinderen lieten dopen gingen wij van de Bijbelse huisgezinnen uit.
De nadruk ligt dan op automatisme en verbond en niet op geloven zo als geschreven staat bij Filippus.
Het is erg verwarrend dat het bij de kinderdoop wel geoorloofd is om te dopen zonder geloof.
Met het Bijbelse principe van de 'huisgezinnen' ben ik het eens, alleen volgt daar niet uit dat er dan ook meteen maar gedoopt moet worden.
Bij mijn weten kun je vanuit de Bijbel niet kort en krachtig 'bewijzen' dat de verbondsdoop een Bijbelse opdracht is.
Het staat in geen enkel verbond/testament (verbondspartner(s) en verbondsinhoud).
Het wordt vanuit de hele Bijbel her en der bij elkaar geconcludeerd en op die manier ben je dan blijkbaar onderdeel van het verbond geworden, en zijn de verbondspartners, de inhoud en het teken veranderd.

Ik gebruik "Occam's scheermes" en denk altijd maar: hoe meer woorden iemand nodig heeft hoe onwaarschijnlijker de boodschap wordt, zeker als er ook nog aannames en vooronderstellingen aan te pas komen.
KR38 schreef:In de Bijbel staat ook geschreven Want hiertoe zijt gij geroepen daar ook Christus voor u geleden heeft en u een voorbeeld heeft nagelaten opdat gij in zijn voetstappen zoudt treden.
Daar preekte onze dominee over en hier lees ik dat we hem niet moeten na apen. Dat is in tegenstrijd met wat de Bijbel leert.
Ik bedoel met na-apen het rigide opvolgen van letterlijke uitspraken/beschrijvingen/cultuur-regels/rituelen/vormen e.d.
Ik lees in de Bijbel dat het christelijke leven een kwestie is van de christelijke morele gezindheid die tegenover de immorele wereldse/vleeselijke gezindheid staat.
Daarom haalde ik de eerste brief van Johannes aan, en om tot die gedachte te komen hoef ik geen teksten bij elkaar te knutselen maar je kunt het door hele Bijbel heen vrijwel letterlijk vinden: Geliefde broeders en zusters, ik houd u in deze brief geen nieuw gebod voor maar een oud, dat u vanaf het begin bekend is. Dat oude gebod is de boodschap die u gehoord hebt.
- 1 Joh. 2 8 Toch is het ook een nieuw gebod, omdat de duisternis wijkt en het ware licht al schijnt, en dit is werkelijkheid in Jezus' leven en in uw leven. 15 Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem, want alles wat in de wereld is – begeerte, inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld.
- Filipenzen 2 maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. 3 Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle nederigheid de ander belangrijker dan uzelf. 4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had.
- Romeinen 12 En wordt deze wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing van uw gemoed.
U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar u veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God wil en wat goed, volmaakt en Hem welgevallig is.
- Galaten 5 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan zult u niet toegeven aan aardse begeerten. (lees over de vruchten van de Geest en van het vlees/wereld, dat gaat allemaal over je gezindheid).
- 1 Korinthe 2 Een mens doe de Geest bezit kan alles beoordelen ... Welnu, onze gedachten zijn die van Christus. (voor wie zijn denken/gezindheid heeft vernieuwd)
Voor na-aap gedrag heb je niet perse de Geest nodig. Als er maar geen vrouwen in het ambt zijn, geen homo's aan het H.A. zitten, wat op je hoofd hebt als vrouw enz. enz. dan leef je Bijbels!

Naar mijn mening valt de doop ook totaal niet onder de christelijke gezindheid en is ie onder de streep totaal onbelangrijk.
In de Bijbeltijd waren er nou eenmaal veel rituelen, daar past o.a. de doop prima bij. Logisch dat in die cultuur rituelen een plaats kregen.
Maar als de doop tot een splijtzwam is verworden, en je elkaar de vrijheid niet geeft, kun je hem beter afschaffen.
Laat in je levenspraktijk maar zien wie je Ggod en voorbeeld is, hij ziet je hart/gezindheid aan. De letter doodt, de Geest maakt levend.
En uiteindelijk wordt je niet geoordeeld naar de juiste doop en de juiste dogma's, maar naar wat je gedaan hebt, goed of kwaad!