heintje schreef:Propaganda? Moet ik zwaartekracht gaan propaganderen? Wat een vreemde opmerking.
Dit is juist een vreemde opmerking

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
heintje schreef:Propaganda? Moet ik zwaartekracht gaan propaganderen? Wat een vreemde opmerking.
heintje schreef:Laat ik het algemeen houden dan en me niet beperken tot een aantal goden.
Other scholars reject the theory that the early Christian traditions related to Jesus can be explained with parallels in non-Christian sources.[82] Biblical scholarship also generally rejects the concept of homogenous dying and rising gods, the validity of which is often presupposed by advocates of the Christ myth theory, such as New Testament scholar Robert Price who are, themselves, Biblical scholars, thus illustrating that the concept is alive and well. Tryggve Mettinger, former professor of Hebrew bible at Lund University, is one of the academics who supports the "dying and rising gods" construct, but he states that Jesus does not fit the wider pattern.[83]
heintje schreef:Mar in dit opzicht zou ik zeggen. Verdiep je eens in https://en.wikipedia.org/wiki/Comparative_mythology
Hieruit voor jou geselecteerd:
Laten we hierop eens concentreren. De genoemde mensen hebben het over 'suggested similarities', 'notable parallels'. Geen plagiaat dus.En lees ook eens: https://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_in_ ... _mythology
Zal ik alleen het wijn-voorbeeld even noemen:
[i]Parallels have been drawn between Greek myths and the life of Jesus. An early example was Friedrich Hölderlin, who in his Brot und Wein (1800–1801) suggested similarities between the Greek god Dionysus and Jesus.[8]
Modern scholars such as Martin Hengel, Barry Powell, and Peter Wick, among others, argue that Dionysian religion and Christianity have notable parallels.[9][10] They point to the symbolism of wine and the importance it held in the mythology surrounding both Dionysus and Jesus Christ; although, Wick argues that the use of wine symbolism in the Gospel of John, including the story of the Marriage at Cana at which Jesus turns water into wine, was intended to show Jesus as superior to Dionysus.[11]
...
Maar goed...wiki is plempsel...
heintje schreef:Heintje wil er mee zeggen dat 1 + 1 twee is.
blabla
Net zolang totdat je antwoord geeft op mijn vragen. Zo moeilijk is dat toch niet. Dus:heintje schreef:Hoe lang kun je blijven vallen over 1 woord?
Nou, ik ken het bewijs, maar wat ik maar wil zeggen is dat jouw oordeel niet strookt met de opvattingen in de wetenschap. Wetenschappers zullen niet snel het woord plagiaat in de mond nemen. Het is namelijk bijzonder naïef te menen dat schrijvers van geschriften die later in de Bijbel zijn terecht gekomen simpelweg andere verhaaltjes overpenden. Bovendien is plagiaat een zware beschuldiging, die ook nog eens gebaseerd is op de moderne notie van intellectueel eigendom. Dat heb je waarschijnlijk niet door, en je snapt ook niet waarom het moreel onjuist is, aangezien je in deze panelen meerdere keren op plagiaat betrapt bent. Je zou dus in het geheel niet geschikt zijn voor wetenschap. Dat blijkt ook uit het feit dat je kennelijk afhankelijk bent van het internet voor je informatie. Normale mensen zullen, als ze enigszins met intellect en zelfinzicht begaafd zijn, zullen niet louter op basis van dubieuze bronnen op het internet allerlei boude beweringen als feit presenteren, met de stellige verzekering erbij dat je puur rationeel bezig bent. Dat is namelijk een teken van naïviteit, gebrek aan zelfinzicht, domheid, of zelfs narcisme. Jij mag kiezen.Ik (en jij) weten dat zondvloedverhalen niet uniek zijn in de menselijke geschiedenis. IK noem dit plagiaat, jij wilt er dan gedocumenteerd historisch wetenschappelijk bewijs van (hetgeen lastig te vinden is op de chaos die internet heet).
Niemand beweert dat ook, dus je slaat weer een zielig figuur door te suggereren dat iemand dat wel doet.Maar wij weten beiden dat het christendom geen unieke religie is, die zich volkomen onderscheid van de oudere religies.
heintje schreef:En voor de goden hadden we de geesten. En evolutionair allemaal te verklaren.
- Klopt het dat ook volgens de bronnen die je aanhaalde Paulus geloofde in een opstanding van het lichaam?
Ja dat staat erachter omdat het een bepaling is bij lichaam. Maar dan blijft het wel een lichaam. Na de opstanding zijn er volens Paulus lichamen, geestelijke lichamen. Dus geloofde Paulus in een lichamelijke opstanding (ik zou zelfs zeggen dat dat een pleonasme is; opstanding is altijd lichamelijk).heintje schreef:NEE! Soma mag dan wel lichaam betekenen, maar pneumatikon staat er niet voor niets achter. Het is een geestelijk "lichaam".
Dat maakt allemaal niet uit als we het hebben over Paulus' visie.Maar ik zie de mogelijke verwarring (ook bij Vreemdeling). Lichaam en geest zijn bij veel mensen nog 2 gescheiden 'entiteiten' terwijl geest zonder hersenen niet bestaat. M.a.w. JC gekruisigd = dood, zowel in lichaam als in geest (want ook zijn hersenen werden niet meer voorzien van voedingsstoffen en zuurstof)
Ja en dat is bekend bij iedereen die zich een beetje in de Bijbel verdiept heeft. Het is ook een kenmerk van alle literatuur, de Bijbel neemt hierbij geen bijzondere plaats in.- Klopt het dat in het wikipediastuk dat we hier net boven bespraken er geen sprake is van plagiaat?
Goed. Plagiaat klinkt erg beschuldigend en doet vermoeden dat er expres gejat is. Copyright bestond nog niet, dus plagiaat is een verkeerde woordkeus geweest. Maar het toon onomstotelijk aan dat de schrijvers zijn beïnvloed door al bekende verhalen, legenden en mythen en leentjebuur hebben gespeeld.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten