De moraliteit van de Hel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2016 14:15

Arendsoog schreef:Huiselijk geweld valt niet te rechtvaardigen. (een corrigerende tik uit liefde is geen huiselijk geweld maar opvoeden)

Ik heb nu al medelijden met je (toekomstige) partner. Het idee dat de vrouw door de man zou moeten worden 'opgevoed' zegt eigenlijk alles. Beter kun je het niet samenvatten.

Misschien is dit iets voor je:
http://www.christiandomesticdiscipline.com/
http://www.thedailybeast.com/articles/2 ... pline.html

Kinderen hoor je trouwens met een stok te slaan. Ben je dat ook van plan? Spreuken 13:24
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2016 14:17

Arendsoog schreef:Huiselijk geweld valt niet te rechtvaardigen. (een corrigerende tik uit liefde is geen huiselijk geweld maar opvoeden)
:shock: :shock: :shock: Bizar!!! Kinderen voedt je op. :mrgreen: Een corrigerende tik is vernederend, ongeschikt, ontoelaatbaar ect ect.
Vindt je het wederkerig ook goed dat ze jou een corrigerende tik verkoopt? Of is het dan opeens heel iets anders?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2016 14:22

naamloos schreef: :shock: :shock: :shock: Bizar!!! Kinderen voedt je op. :mrgreen: Een corrigerende tik is vernederend, ongeschikt, ontoelaatbaar ect ect.
Vindt je het wederkerig ook goed dat ze jou een corrigerende tik verkoopt? Of is het dan opeens heel iets anders?

Dus wat in de Bijbel staat is niet waar?
Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.

Want de HEERE kastijdt dengene, dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon, in denwelken hij een welbehagen heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 23 jan 2016 14:24

Mortlach schreef:Ik geloof dat ze laatst een neuraal net hebben opgezet ter grootte van een flinke bedrijfshal wat net 1% van het menselijk brein kan simuleren. De vergelijking computer/brein gaat in zoverre op dat een houten handkar uit de bronstijd te vergelijken is met de space shuttle.

Eens en niet eens. Over de orde van grootte heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar het leuke en geniale van de Turing-machine is dat dat ding werkt onafhankelijk van de grootte van de invoer. De Turing-machine is daarmee vooral een mentaal concept wat gebruikt wordt om te beoordelen of een bepaald proces 'computable' is. Btw een ontzettend interessante figuur, die Alan Turing. Feitelijk een informaticus voordat informatica een vak was. Deze man heeft een gigantische bijdrage, misschien wel de grootste per individu, geleverd aan het winnen van de tweede wereldoorlog. Na de oorlog is hij, ironisch en verschrikkelijk genoeg, vastgezet omdat hij homoseksueel was en dat toen verboden was. Uiteindelijk heeft hij hierom zelfmoord gepleegd.

Chaya schreef:Dus wat in de Bijbel staat is niet waar?
Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.

Want de HEERE kastijdt dengene, dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon, in denwelken hij een welbehagen heeft.

Je begrijpt het denk ik verkeerd. Arendsoog suggereerde boven dat een corrigerende tik tegen de VROUW, niet tegen het kind, geen mishandeling is. Wat natuurlijk grove onzin is. Kinderen mag je van mij inderdaad disciplineren, binnen duidelijke grenzen.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 23 jan 2016 14:26

naamloos schreef:Vindt je het wederkerig ook goed dat ze jou een corrigerende tik verkoopt? Of is het dan opeens heel iets anders?

Ergens, diep van binnen, geniet ik wel van de wat meer 'kinky' omgangsvormen in de relatie... :mrgreen:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2016 14:37

Chaya schreef:us wat in de Bijbel staat is niet waar?

Ik had het over de vrouw, maar het staat er inderdaad wat onduidelijk.
Overigens ben ik niet van plan ooit een stok te gebruiken en iemand te geselen. En nu, hou ik dan niet van kinderen?
Ooit wel eens van hyperbool gehoord? Psalmen Spreuken Prediker en Hooglied zijn poëzie, rijk aan hyperbool!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2016 14:39

kinpruik schreef:
Je begrijpt het denk ik verkeerd. Arendsoog suggereerde boven dat een corrigerende tik tegen de VROUW, niet tegen het kind, geen mishandeling is. Wat natuurlijk grove onzin is. Kinderen mag je van mij inderdaad disciplineren, binnen duidelijke grenzen.

Tja, wat versta je onder een corrigerende tik en in welke omstandigheden?
Ik vind een corrigerende tik geen mishandeling.
Niettegenstaande verwacht ik op mijn volwassen leeftijd geen corrigerende tik meer, van niemand. Maar ik gedraag me dan ook voorbeeldig. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 23 jan 2016 14:41

Chaya schreef:Tja, wat versta je onder een corrigerende tik en in welke omstandigheden?
Ik vind een corrigerende tik geen mishandeling.
Niettegenstaande verwacht ik op mijn volwassen leeftijd geen corrigerende tik meer, van niemand. Maar ik gedraag me dan ook voorbeeldig. :D

Dat bedoel ik dus. Arendsoog betoogde dat een man zijn vrouw een corrigerende tik mag geven. Dat is gewoon mishandeling en valt niet recht te lullen.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 23 jan 2016 14:44

kinpruik schreef:Arendsoog suggereerde boven dat een corrigerende tik tegen de VROUW, niet tegen het kind, geen mishandeling is. Wat natuurlijk grove onzin is. Kinderen mag je van mij inderdaad disciplineren, binnen duidelijke grenzen.

Absolute onzin dat een vrouw gecorrigeerd mag of behoort te worden met een tik. Niets staat zo onterend als een man die zijn vrouw op zulks wijze meent te moeten corrigeren. Het enige waarvan ik mij kan voorstellen dat een klap op de wangen bij een volwassene zou kunnen, is als de ander (dus niet perse een vrouw) dusdanig wegschiet in de surrealiteit dat deze een gevaar vormt voor zichzelf of de omgeving.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2016 14:44

naamloos schreef:Ik had het over de vrouw, maar het staat er inderdaad wat onduidelijk.

Ah. :D
naamloos schreef:Overigens ben ik niet van plan ooit een stok te gebruiken en iemand te geselen. En nu, hou ik dan niet van kinderen?

Nee ik ook niet en volgens mij mag het niet in Nederland.
Maar ik denk wel dat er teveel doorgeslagen is in de opvoeding van sommige prinsjes en prinsesjes, nl. dat zij nimmer een corrigerende tik op hun billen hebben gehad, terwijl dat wel eens nuttig zou zijn.
naamloos schreef:Ooit wel eens van hyperbool gehoord? Psalmen Spreuken Prediker en Hooglied zijn poëzie, rijk aan hyperbool!

Jawel, maar ik denk niet dat er in de Bijbel sprake is van een hyperbool.
De Spreuken zijn van Salomo, die veel wijsheid bezat.
Spurgeon schreef een boek over het Bijbelboek Hooglied. Ik heb het helaas niet in mijn bezit.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2016 14:47

kinpruik schreef:Dat bedoel ik dus. Arendsoog betoogde dat een man zijn vrouw een corrigerende tik mag geven. Dat is gewoon mishandeling en valt niet recht te lullen.
Hmm, mishandeling lijkt me een groot woord. Althans, fysieke mishandeling dan.
Ik vind het eerder onder emotionele mishandeling vallen: kleinerend, vernederend enzo.
Wie mij dat durft te flikken kan em retour krijgen, of ik zeg =; =; =; (met zulke figuren wil ik niet onder 1 dak leven)

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 23 jan 2016 14:57

Mortlach schreef:
Oké. Ik wijs je aanname en daarmee ook je conclusie af.

Ach... wat geweldig onderbouwt ook weer. Ik had hier meer van verwacht, maar goed wel fijn dat het punt dus gewoon blijft bestaan.

De menselijke natuur?

Waar dan?

Prima.

Geef me eens één argument dat niet weerlegt kan worden waarom conformatie aan de groep tot een morele deugd maakt ALS daar niets anders dan menselijke willekeur achter zit.

De menselijke natuur en empathisch vermogen.

En dus zou willekeur heersen. Weet je, ik vind het prima dat je dat denkt, maar op basis daarvan kun je gewoon de huidige moraliteit totaal niet verklaren.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 23 jan 2016 15:02

kinpruik schreef:Je kunt het aangeven maar dat maakt het nog niet waar. Jouw argument werkt alleen als je aanneemt dat God bestaat. Ik heb geen reden om aan te nemen dat God bestaat, net zoals ik geen reden heb aan te nemen dat Wodan bestaat, of Vishnu, of welke andere godheid dan ook. Je argument is een beetje in de trend van: 'Bliksem wordt veroorzaakt door Wodan, die met zijn speer gooit.' 'Ja, maar Wodan bestaat niet.' 'Jawel, je moet aannemen dat Wodan bestaat. Jouw of mijn ongeloof doet daar niks aan af.' Sorry, maar dit is gewoon incorrecte logica. :)

Even de fouten in jouw redenering aanwijzend:

1) We praten hier niet over wetenschappelijke aannames, dat lijkt me bij het bestaan van een god per definitie onmogelijk.
2) Ik heb het over ALS god bestaat, dan..., en dat is een prima redenering. Jij maakt ervan dat ik zeg dat je MOET aannemen dat God bestaat. Dat beweer ik nergens. Als God bestaat, dan gaat de redenering keurig in werking.

Ontwikkeld in de collectieve geest van de mens omdat het evolutionair voordeel biedt. Vergeet niet dat de mens van nature al een sociaal dier is.

Ik zou niet weten waarom dat evolutionair voordeel biedt. Misschien een klein deel van de moraal, maar zeker niet alles.

Ik begrijp je niet.

Conformeren aan een groep kan puur eigenbelang zijn.

Sociaal gedrag in zijn algemeenheid. Vrijwel elke religieus geinspireerde moraal valt hierop terug te voeren.

Bewijs eerst maar eens dat dat eerder was.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 23 jan 2016 15:12

kinpruik : Dat seks zo lekker is heeft natuurlijk een gigantisch evolutionair voordeel... :-oo

Vertel.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 23 jan 2016 15:41

kinpruik schreef:Kom op. Dat is als zeggen dat slavernij eigenlijk niet zo erg was omdat de cultuur en tijd toen net ietsje anders waren. Ik ben geen cultuurrelativist, sommige dingen zijn gewoon fout.

Vanuit welk oogpunt is dit fout? Vanuit jouw oogpunt inderdaad. Bovendien vind ik nogal grote verschillen tussen slavernij en de plaats van de vrouw bij sommige christenen. Ik vind dit altijd zo ongelofelijk badinerend. Jij gaat vertellen, op basis van jouw interpretatie van bepaalde zaken of iets fout is of goed. Terwijl heel veel vrouwen er geen enkel probleem mee hadden om in die rol te verkeren. Dus, waar praat je over?

kinpruik schreef:
Sorry, maar als jij vindt dat jij als volwassen vent je volwassen vrouw een 'corrigerende tik' mag geven dan is er iets niet helemaal goed in je bovenkamer. Dat is gewoon huiselijk geweld. Je hoeft je vrouw niet op te voeden. Jij stelt dat christelijke vrouwen het over het algemeen beter hadden. Ik waag dat te betwijfelen. In het geval van huiselijk geweld helemaal omdat daar het huiselijk geweld gerechtvaardigd wordt met God en de vrouw gechanteerd wordt met een eeuwige marteling in de hel (zijn we weer mooi terug op het topiconderwerp :) ). Voor een concreet voorbeeld hiervan, zie dit topic: viewtopic.php?f=5&t=29141&start=75 Nou dit is dus iets wat bij atheisten niet voorkomt.

Corrigerende tik lijkt me meer een tik voor de kinderen, maar goed, ik weet niet zeker hoe Arendsoog dit bedoelt. Heb jij bewijs van de grote hoeveelheid aannames die je continue doet?

Je hoeft het ook niet te verdedigen, je kunt op z'n minst erkennen dat het Christendom vrouwonvriendelijke roots en elementen heeft.

Het lijkt me nogal logisch dat Arendsoog niet op jouw aannames gaat erkennen dat het christendom vrouwonvriendelijke roots en elementen heeft. Op het moment dat een christen steelt, heeft het christendom dan diefachtige elementen? Natuurlijk niet. Die christen maakt een fout. Daarmee is het christendom nog niet fout.

kinpruik schreef:
Je kunt niet ontkennen dat in naam van ook jouw religie al dit soort walgelijkheden gebeurd zijn. In naam van atheisme is dit nog nooit gebeurd. Waarom is het zo lastig te bekennen dat er gewoon patriarchale elementen in zitten?

Waarbij in de Bijbel ook helemaal niet wordt ontkent dat er walgelijkheden gebeuren. Maar dat wil dus niet zeggen dat dat dus het christelijk geloof in de schoenen te schuiven is.

kinpruik schreef:Nou. Je kunt heel goed beargumenteren dat alle monotheïstische religies bijzonder vrouwonvriendelijk waren en zijn. Het Christendom behoort hier ook toe en heeft ook vrouwonvriendelijke elementen. Ik verwijs nog even naar het topic hierboven. Leg mij maar eens uit wat er moreel is aan het aanmoedigen van vrouwen om te blijven bij hun mishandelaar? Zoiets komt alleen voor bij religieuzen, niet bij atheisten.

Je verwijt mij elders dat ik verkeerde logica gebruik. Als er één is in deze discussie die de heleboel verhaspelt en terecht van Arendsoog de opmerking krijgt dat je niet zomaar kunt inzoomen en uitzoomen, dan ben jij dat. Hierboven heb ik al proberen te beargumenteren dat de praktische uitwerking van een religie niets hoeft te zeggen over het de religie zelf. Het zegt wel wat over de mensen die beweren tot die religie te horen. Bovendien wordt er aan karikatuurvorming gedaan als je beweert dat er wordt aangemoedigd door kerken bijvoorbeeld om vrouwen bij hun mishandelaar te blijven. Dan doe je namelijk chronisch tekort aan alle inspanningen die worden gedaan om een huwelijk weer goed te krijgen. En dan wordt geprobeerd beide partijen zover te krijgen dat het weer goed komt. Ik ben de eerste die zal toegeven dat dit lang niet altijd lukt, maar het is veel te simpel om dit op deze manier af te doen.

kinpruik schreef:Het punt wat ik vooral probeerde te maken is dat ik dat typische gezeur over de 'seksualisering' van de vrouw zo ontzettend zwak vindt. De vrouw is niet enkel een lustobject in onze cultuur, dat is ze nog veel meer in de theocratische culturen, waar ze vrijwel niks meer is dan een couveuse met een hartslag. De positie van de vrouw is volgens mij nergens sterker dan in onze westerse cultuur.

Dat punt is dan helaas mislukt. Want wat je stelt geldt namelijk totaal niet voor het christendom. En het is wel erg simpel om uitwassen die gedaan worden in naam van een religie tot die religie te laten behoren. Er zijn weinig plekken in de wereld waar zo makkelijk seks kan worden bedreven in het openbaar als in Nederland. Het lastige is dat we het alleen normaal zijn gaan vinden. En dus lijkt het wel alsof het meevalt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”