Ayla schreef:Beste naamloos, het punt is juist dat je dat wel doet, zonder het te beseffen. Het feit dat jij gelooft dat de bijbel het woord van God is, komt omdat de Katholieke Kerk dit heeft vastgesteld
Hmm, ik ben er niet zeker of de Katholieke kerk daar geen fouten in gemaakt heeft.
Ayla schreef:De manier waarop jij omgaat met het geloof, dus dat je de goede dingen uit elke richting haalt, heeft als nadeel dat je daar een soort mix&match geloof mee creëert: Dit klinkt aannemelijk dus dit geloof ik maar. Dat de persoon in mijn kerk naast mij iets anders gelooft maakt niet uit... maar God heeft maar één waarheid naamloos! Het is niet zo dat wij door de puinhopen van 20 eeuwen christendom hoeven te kruipen op onze knieën op zoek naar dat ene stukje waarheid in dat ene boek, en een ander stukje waarheid in een ander boek. En ik begrijp dat je zegt dat je geleid wordt door de Heilige Geest, maar dat zal de protestantse persoon naast jou ook zeggen. En toch kunnen twee mensen totaal verschillende, soms tegenovergestelde visies hebben. De Heilige Geest zal zichzelf toch zeker niet tegenspreken?
Joh. 3:16 vind ik een goede samenvatting van het evangelie, en daar zijn alle christenen het toch wel over eens, dacht ik.
Inderdaad zal de H.G. zichzelf niet tegenspreken, ik denk dat wij hem regelmatig verkeerd verstaan.
En met wij bedoel ik iedereen incl. de paus, we zijn allemaal feilbare mensen.
Ik ga er vanuit dat dat niet expres gebeurt, en dan is het resultaat inderdaad verschillende meningen.
Maar ik ga echt niet een paus, dominee of voorganger geloven alleen omdat hij het zegt.
Dat zou ik niet eens kunnen wanneer ik zelf in mn hart overtuigt ben van iets anders dan wat ze me willen laten geloven.
Ayla schreef:Wat nu als de Galaten die jij aanhaalt in deze tijd leefden en hadden gezegd: wij geloven dat wij worden geleid door de Heilige Geest? Hoe had jij ze dan terecht kunnen wijzen? Welke autoriteit had jij gehad? Juist om dit soort tegenstrijdigheden te voorkomen is een uiteindelijk autoriteit nodig, zoals de RKK wél had en heeft. Dáárom konden zij dwaalleren zoals dat Jezus géén God is, of een demi-god of andere dwaalleren verwerpen. Dit mist bij protestanten, en daarom zijn er zoveel protestantse gemeentes waarbij de dwalingen welig tieren.
De dwaalleraren in Galaten verdraaiden Paulus' evangelie.
Als dat in deze tijd zou gebeuren (en dat gebeurd) dan zou ik gewoon naar de bron terug verwijzen, net zoals Paulus naar zijn eigen eerdere woorden terug verwees. (woorden die hij van God gekregen had)
De H.G. is er niet alleen voor autoriteiten, hij woont in iedere gelovige.
Ik loop liever het risico dat ik de H.G. een keer verkeerd begrijp, dan dat ik als een kuddedier de autoriteiten volg. Die slaan de plank ook regelmatig mis is uit het verleden ook wel gebleken.
Iedereen heeft z'n persoonlijke verantwoordelijkheid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)