Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ayla
Sergeant
Sergeant

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Ayla » 20 okt 2014 20:17

Anoniem_89 schreef:
Dat valt dan wel weer mee.

Hoe zie jij de rozenkrans dan?
Bidden tot Maria?

Cultuur en tijd zegt me niets.
Het gaat om het Woord en niet om cultuur uit die tijd..

*Ja cultuur speelt wel een rol, maar zegt niet alles.

De rozenkrans was voor mij ook een heel lastig onderwerp, of beter gezegd het bidden tot heiligen,
ik vond het zo bizar en onbijbels! Ik ga hier niet een ellenlang werkstuk schrijven over het leerstuk van de gemeenschap der heiligen maar waar het in het kort op neer komt is dat de RKK gelooft dat de kerk op aarde en in de hemel één is, en dat we ook voor elkaar kunnen bidden. De mensen in de hemel hebben echter ons gebed niet nodig (duh) maar zij kunnen wel voor ons op aarde bidden. Wat je doet in zo een gebed is het vragen aan een persoon in de hemel of ze voor je willen bidden. (zie ook de argumenten die ik gebruikt heb in mijn openingspost). Ook dit is een eeuwenoud christelijk gebruik, zo zie je bijvoorbeeld in de catacomben in Rome al verzoeken aan Petrus en Paulus in de stenen gekerfd staan om voor mensen te bidden!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 20 okt 2014 22:08

@moderngelovige

Begin citaat"Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met Ayla's zoektocht."Einde citaat.

Ik ben ook benieuwd :) Want wie zoekt zal vinden, en wie klopt zal worden opengedaan.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 okt 2014 22:13

Ayla schreef:De rozenkrans was voor mij ook een heel lastig onderwerp, of beter gezegd het bidden tot heiligen,
ik vond het zo bizar en onbijbels! Ik ga hier niet een ellenlang werkstuk schrijven over het leerstuk van de gemeenschap der heiligen maar waar het in het kort op neer komt is dat de RKK gelooft dat de kerk op aarde en in de hemel één is, en dat we ook voor elkaar kunnen bidden. De mensen in de hemel hebben echter ons gebed niet nodig (duh) maar zij kunnen wel voor ons op aarde bidden. Wat je doet in zo een gebed is het vragen aan een persoon in de hemel of ze voor je willen bidden. (zie ook de argumenten die ik gebruikt heb in mijn openingspost). Ook dit is een eeuwenoud christelijk gebruik, zo zie je bijvoorbeeld in de catacomben in Rome al verzoeken aan Petrus en Paulus in de stenen gekerfd staan om voor mensen te bidden!

Maar hoe weten zij of dit goed zou zijn?
Kerk in de hemel en op aarde zijn één?
In de hemel is toch toch alles goed en geen zonde meer?
Hoezo moet het één zijn, waar baseren zij dit op?
Ik leer juist dat in de bijbel staat dat we eerst het Koninkrijk van God moeten zoeken en alles ons gegeven zal worden. Waarom zou ik een persoon die op aarde is overleden, dus dood is, of levend in de hemel zoals jij zegt, vragen of diegene voor mij kan bidden? De bijbel staat vol met dat we alleen ons tot Hem moeten wenden in alles wat wij verlangen.

Het kan wel eeuwenoud zijn, maar is het ook goed wat zij doen?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 20 okt 2014 22:58

Anoniem_89 schreef:Waarom zou ik een persoon die op aarde is overleden, dus dood is, of levend in de hemel zoals jij zegt, vragen of diegene voor mij kan bidden?
Openbaringen 8 verzen 3b en 4: "Hij kreeg een grote hoeveelheid wierrook om die op het gouden altaar voor de troon te offeren, samen met de gebeden van alle heiligen. De rook van de wierook steeg met de gebeden van de heiligen (...) op naar God."
"Een libelle zweeft over het water..."

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 okt 2014 23:50

Ayla schreef:Beste naamloos, het punt is juist dat je dat wel doet, zonder het te beseffen. Het feit dat jij gelooft dat de bijbel het woord van God is, komt omdat de Katholieke Kerk dit heeft vastgesteld
Hmm, ik ben er niet zeker of de Katholieke kerk daar geen fouten in gemaakt heeft. :-k :-k :-k
Ayla schreef:De manier waarop jij omgaat met het geloof, dus dat je de goede dingen uit elke richting haalt, heeft als nadeel dat je daar een soort mix&match geloof mee creëert: Dit klinkt aannemelijk dus dit geloof ik maar. Dat de persoon in mijn kerk naast mij iets anders gelooft maakt niet uit... maar God heeft maar één waarheid naamloos! Het is niet zo dat wij door de puinhopen van 20 eeuwen christendom hoeven te kruipen op onze knieën op zoek naar dat ene stukje waarheid in dat ene boek, en een ander stukje waarheid in een ander boek. En ik begrijp dat je zegt dat je geleid wordt door de Heilige Geest, maar dat zal de protestantse persoon naast jou ook zeggen. En toch kunnen twee mensen totaal verschillende, soms tegenovergestelde visies hebben. De Heilige Geest zal zichzelf toch zeker niet tegenspreken?
Joh. 3:16 vind ik een goede samenvatting van het evangelie, en daar zijn alle christenen het toch wel over eens, dacht ik.
Inderdaad zal de H.G. zichzelf niet tegenspreken, ik denk dat wij hem regelmatig verkeerd verstaan.
En met wij bedoel ik iedereen incl. de paus, we zijn allemaal feilbare mensen.
Ik ga er vanuit dat dat niet expres gebeurt, en dan is het resultaat inderdaad verschillende meningen.
Maar ik ga echt niet een paus, dominee of voorganger geloven alleen omdat hij het zegt.
Dat zou ik niet eens kunnen wanneer ik zelf in mn hart overtuigt ben van iets anders dan wat ze me willen laten geloven.
Ayla schreef:Wat nu als de Galaten die jij aanhaalt in deze tijd leefden en hadden gezegd: wij geloven dat wij worden geleid door de Heilige Geest? Hoe had jij ze dan terecht kunnen wijzen? Welke autoriteit had jij gehad? Juist om dit soort tegenstrijdigheden te voorkomen is een uiteindelijk autoriteit nodig, zoals de RKK wél had en heeft. Dáárom konden zij dwaalleren zoals dat Jezus géén God is, of een demi-god of andere dwaalleren verwerpen. Dit mist bij protestanten, en daarom zijn er zoveel protestantse gemeentes waarbij de dwalingen welig tieren.
De dwaalleraren in Galaten verdraaiden Paulus' evangelie.
Als dat in deze tijd zou gebeuren (en dat gebeurd) dan zou ik gewoon naar de bron terug verwijzen, net zoals Paulus naar zijn eigen eerdere woorden terug verwees. (woorden die hij van God gekregen had)
De H.G. is er niet alleen voor autoriteiten, hij woont in iedere gelovige.
Ik loop liever het risico dat ik de H.G. een keer verkeerd begrijp, dan dat ik als een kuddedier de autoriteiten volg. Die slaan de plank ook regelmatig mis is uit het verleden ook wel gebleken.
Iedereen heeft z'n persoonlijke verantwoordelijkheid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 okt 2014 00:58

Anoniem_89 schreef:Waarom zou ik een persoon die op aarde is overleden, dus dood is, of levend in de hemel zoals jij zegt, vragen of diegene voor mij kan bidden?
Pcrtje schreef:Openbaringen 8 verzen 3b en 4: "Hij kreeg een grote hoeveelheid wierrook om die op het gouden altaar voor de troon te offeren, samen met de gebeden van alle heiligen. De rook van de wierook steeg met de gebeden van de heiligen (...) op naar God."

Als ik hoofdstuk 7 lees, gaat het niet daarover?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 okt 2014 14:59

Ayla schreef:Hi naamloos dat is dus mijn punt! Protestanten hebben zoveel verschillende richtingen, ontzettend veel denominaties, die het nergens over eens kunnen worden, behalve één ding: de RKK is fout. Echter de RKK is één. En ja er zullen onderling absoluut verschillende visies zijn, maar over de belangrijkste zaken (doop, eucharistie etc) zijn ze het eens.

Ik verbaas me er overigens niet over dát er dwalingen zijn, of dat er langdurige dwalingen zijn, maar dat als je in de protestantse visie gelooft je moet geloven dat letterlijk vanaf dag één de HELE kerk dwaalde. Je noemt nu de Galaten. Dit was één gemeente waarin dwalingen voorkwamen. Deze werden zeer duidelijk terecht gewezen door Paulus (die dus die autoriteit had, hieruit blijkt ook weer dat er autoriteiten waren die boven de gemeenten stond en de leer bewaakten, dit is iets wat mist bij protestanten, dat is de reden dat er zoveel denominaties zijn). Je kan niet de dwaling van de Galaten op één lijn zetten met een dwaling van de gehele kerk 16 eeuwen lang!
De RKK is één zeg je. Dat zal waar zijn, echter denk ik dat de PKN ook zegt dat die één is, en de GG enz.
En die zullen het over een aantal belangrijke zaken ook roerend met elkaar eens zijn, net als in de RKK.
Ik geloof niet in de eenheid van het instituut kerk, wel in de eenheid van het lichaam van Christus.
De leden daarvan vinden we in alle kerkinstituten, en daarom kies ik een gemeente die naar mijn inzicht het dichtst bij de waarheid staat.

Dat de HELE kerk vanaf dag 1 gedwaald heeft neem ik niet voor mijn rekening. Misschien wel, misschien niet. kZou het niet weten.
Misschien ben ik daar niet protestants genoeg voor :D Ik verwerp de RKK niet in zn geheel.

Even er van uitgaande dat de mensen die de bijbel hebben samengesteld geen fouten gemaakt hebben, garandeert dat in tgeheel niet dat ze in latere geschriften ook foutloos waren.
David was vervuld met de H.G. echter heeft hij in zijn leven ook dingen gedaan en gezegd die van een heel andere geest getuigden.

De autoriteit van Paulus zou ik toch niet door willen trekken danwel gelijk stellen met de kerkelijke autoriteiten van nu.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 okt 2014 14:51

Tja, er kunnen hele boeken over geschreven worden. Maar iemand die biddend zo'n weg gaat, heeft dat geen waarde?
Overigens, toen ik voor het eerst met een oud-katholieke priester in gesprek ging, kreeg ik ook wel door dat de protestantse visie op de katholieke kerken nogal wat verschilt van wat deze kerken zelf vinden. De nuance is vaak zoek.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 okt 2014 15:28

Dat verwerpelijke Halloween staat weer voor de deur bij jullie.
Dat, en Carnaval zijn ook katholieke inventies die duivels zijn van karakter, en niets te maken hebben met een "rein, christelijk" leven.

http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... r_1_863827

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 22 okt 2014 17:46

#Mealbug

Ja, dat verwerpelijke haloween inderdaad. De boze geesten zouden op die datum het sterkst, aanwezig zijn op aarde.

Ik veracht het feest.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 okt 2014 17:53

xsidd schreef:Ja, dat verwerpelijke haloween inderdaad. De boze geesten zouden op die datum het sterkst, aanwezig zijn op aarde.
Ik veracht het feest.
Ik ook, en carnaval veracht ik ook. Eén grote, goddeloze poppenkast is het, en het heeft vandaag de dag niets meer met geloof te maken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 22 okt 2014 18:09

#Mona

Inderdaad!!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 okt 2014 18:40

mealybug schreef:Dat verwerpelijke Halloween staat weer voor de deur bij jullie.
Dat, en Carnaval zijn ook katholieke inventies die duivels zijn van karakter, en niets te maken hebben met een "rein, christelijk" leven.

http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... r_1_863827

Onjuist - Halloween heeft een Keltische oorsprong en wordt m.n. in protestante landen t.w. het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada gevierd.

31 Oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, het Ierse woord voor de maand november).

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. De Kelten geloofden namelijk dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar.

Pas in de negende eeuw van de huidige tijdrekening steekt een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengt zich met het Halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden zielencake (brood met krenten).

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 okt 2014 19:44

rotterdam schreef:
Onjuist - Halloween heeft een Keltische oorsprong en wordt m.n. in protestante landen t.w. het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada gevierd.

31 Oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, het Ierse woord voor de maand november).

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. De Kelten geloofden namelijk dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar.

Pas in de negende eeuw van de huidige tijdrekening steekt een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengt zich met het Halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden zielencake (brood met krenten).

Allerzielen en andere dodenfeesten allemaal weg ermee.
Net als al die roomse beenderen kapelletjes.
Wat heeft de RKK toch met de dood?

Afbeelding

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 22 okt 2014 20:12

In Nederland wordt in steeds meer Protestantse kerken ook aan Allerzielen gedaan. Er is niks mis mee, vind ik. En in de kern van de zaak is het ook niet iets typisch rooms-katholieks. En dan de laatste zondag voor 1e Advent ook weer de gedachtenisdienst voor de gestorvenen in het afgelopen kerkelijk jaar. Waarom niet? Natuurlijk hebben alle kerken en niet alleen de rk-kerk iets met de dood. Immers dood en leven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en het geloof rond leven en sterven en het geloof in wat er na de dood is, behoort tot de kernpunten van het christelijk geloof. De vraag: wat heeft de rk-kerk toch met de dood, is een vreemde, overbodige vraag.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”