Gegoochel met getallen (Gematria)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 11:27

Rozijn schreef:Ik wil vragen om te proberen even niet al te flauw te doen.
Dit is niet flauw. Dit is de ´kracht´ van Gematria. Letterlijk onbegrensd.. je verzint wat je er uit wilt halen, en vervolgens haal je het er uit. En dan zeg je heel triomfantelijk: ´zie je wel?´. Zoek anders eens op ´Koran/Quran´+´Gematria´, dan kun je zien dat het ook daar allemaal ´klopt´, en dat er geen twijfel over bestaat dat ie wel door Allah geschreven móét zijn.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 07 jul 2014 11:37

Rozijn schreef:
De volgende vragen heb ik in een ander topic gesteld:
1. Hoe wordt vanuit de Bijbel zelf bewezen dat gematria een sleutel is bij het Bijbellezen?
2. Welke regels gelden er voor het gebruik van de getallen. Wanneer mag je welk soort getal gebruiken? Wanneer moet je optellen, wanneer moet je aftrekken? Mag je ook vermenigvuldigen? Bij verschillende handschriften van een tekst, welke moet je dan gebruiken?

Voor vraag 1 verwijs ik je naar Op 13:18, daar verschaft de Schrift het precedent voor het fenomeen bijbelse gematria.
Ik ga hier niet de verhandeling neerzetten die je zomaar 1, 2, 3, hier kunt nalezen.

Zodra je met dat vertrekpunt kunt instemmen, kunnen we eventueel verder gaan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jul 2014 13:08

Is het vertrekpunt niet gewoon dat elke hebr. letter ook een getalswaarde heeft?

Waarom zou nu de 1 een Alpha zijn met tevens een betekenis?
De Beth als een dualiteit een 2, een huis, een vrouw, waarbij we toch allemaal weten dat we dat terugvinden in Beth lehem, Beth hel, Beth Shalom enz...

Hebreeuws is meer dan een communicatiemiddel van mens tot mens. Het Woord draagt in zich het geheim van de mogelijkheid tot terugkeer naar God. waardoor het herstel tussen die Eén en die twee , eigenlijk andersom een feit kan worden.

Het gaat om de Oorsprong.
Het tegenspreken van sittim en satan lijkt overtuigend, maar dat is het niet.

Nemen we de begrippen "rechts en links" uitgedrukt in Richteren 12 vers 5 en 6 in de woorden shibbolet en sibbolet.
De toevoeging door het vervangen van de shien in sibbolet door de letter samech ( 60) wat slang betekent, wordt dus niet vervangen door de letter sien.
Dus shibbolet 400-30-2-300
wordt sibbolet en dat is 400-30-2-60 en zo zie je de hang van de mens naar het zichtbare dus naar links aangeboden door de slang.

Een voorbeeld van een klein verschil met een puntje rechts of links van de letter waardoor een verschillende uitspraak ontstaat. Met de punt naar rechts is het shien en met de punt naar links is het sien.

De functie van woord en getal drukt zich uit als Goddelijke scheppingskracht.

Christus is niet alleen de alpha en de omega, dus de 1 en de 400 maar geeft gestalte en inhoud aan het woord.
Als de Eén spreekt over volkomenheid dan spreekt de Twee over de fase van het huis ( schepping)
Waarom niet andersom?
Omdat de schepping als de 2 ontstaan is nà de volkomen Eén.
De rangorde in getallen en volgorde van de letters en de betekenis vormen Geestelijke informatie, omdat zij van God afkomstig zijn. En de combinatie van letters en getallen drukt iets uit.
Het woord a b b a is het mooiste voorbeeld. 1 2 2 1
De weg terug naar de Vader wordt bepaald door verlossing en was voorzien van voor de grondlegging der wereld.

Het woord abba geeft niet alleen aan waardoor de wereld is ontstaan, maar ook waarom en waartoe.
En dan begrijp je ook hoe de drie ( éénheid) in verhouding staat wanneer het vorm krijgt of gestalte krijg.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 jul 2014 13:33

Rozijn schreef:
De volgende vragen heb ik in een ander topic gesteld:
1. Hoe wordt vanuit de Bijbel zelf bewezen dat gematria een sleutel is bij het Bijbellezen?
2. Welke regels gelden er voor het gebruik van de getallen. Wanneer mag je welk soort getal gebruiken? Wanneer moet je optellen, wanneer moet je aftrekken? Mag je ook vermenigvuldigen? Bij verschillende handschriften van een tekst, welke moet je dan gebruiken?

MaartenB schreef:Voor vraag 1 verwijs ik je naar Op 13:18, daar verschaft de Schrift het precedent voor het fenomeen bijbelse gematria.
Ik ga hier niet de verhandeling neerzetten die je zomaar 1, 2, 3, hier kunt nalezen.

Zodra je met dat vertrekpunt kunt instemmen, kunnen we eventueel verder gaan.

1. Op de pagina staat "Wat is er aan de hand? Onder inspiratie vestigt Johannes hier een precedent door gebruik te maken van de zogeheten leer der gematria, een aanpak die in zijn tijd vaak werd benut om op een cryptische wijze een naam van iemand weer te geven."
Waarop baseert men dat Johannes hier gematria gebruikt? Is dat een feit, een onderbouwde aanname, een aardige gedachte of een slag in de lucht?

2. Verder krijg ik een heel lange pagina met een heel getallenvoorbeeld te zien, waarop ook wel enkele regels voor Gematria staan, maar niet wat ik bedoel.

Ik wil heel graag een rijtje regels, hoeft niet op detailniveau, maar gewoon:
1. Elke letter vertegenwoordigt een waarde. De waarde wordt als volgt bepaald.
2. Je mag waardes optellen als ..., vermenigvuldigen als ...,
3. Naast letter- en woordwaardes mag je ook dit en dat soort getallen uit de Schrift gebruiken.

Als er een pagina bestaat waarop dit kort en concreet staat, neem ik daar ook genoegen mee, maar geen lappen tekst waarin de regels nog niet helder gepresenteerd worden.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 07 jul 2014 13:54

Rozijn schreef:
3. Naast letter- en woordwaardes mag je ook dit en dat soort getallen uit de Schrift gebruiken.

Als er een pagina bestaat waarop dit kort en concreet staat, neem ik daar ook genoegen mee, maar geen lappen tekst waarin de regels nog niet helder gepresenteerd worden.

Als alles op jouw voorwaarden moet, houdt het gewoon op!
C'est tres simple! :neeschudden:

Voor hen die (echt) meer willen weten kan ik zes studies aanbieden waarin niet alleen belangrijke bijbelse thema's worden uitgewerkt, maar waardoor men zich ook geleidelijk een denkbeeld kan vormen hoe gematria in elkaar steekt en welke diversiteit er is qua toepassingen.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 07 jul 2014 14:09

Wat mij betreft, hoewel ik geen maatfactor ben, mag je getallen gebruiken, zolang de geschreven Boodschap niet tegenspreekt. Voorspellingen en toespelingen zijn wat mij betreft fout.

Schoonheden zoals onderstaande zijn te prachtig om weg te zetten als onzin:
Brood + wijn = Pasen : Lechem (30+8+40) + Jajin (10+10+50) = Pesach (80+60+8)
Vader + moeder = kind : Av (1+2) + Em (1+40) = Jeled (10+30+4)

Het zou niet echt Hebreeuws zijn als er strakke regels zijn om met getallen te werken. Maar, zoals gezegd, moet het de geschreven Boodschap niet tegengesproken worden. Getallen zijn meer een ondersteunend middel, maar zeker geen leer op zichzelf.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 jul 2014 14:29

MaartenB schreef:

Als alles op jouw voorwaarden moet, houdt het gewoon op!
C'est tres simple! :neeschudden:

Ik vond en vindt dit een heel normale vraag - tres simple :lol:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 jul 2014 14:34

Wat vinden de joden ervan?
het is tenslotte hun taal en cultuur !?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 jul 2014 14:52

@Maarten: het is toch niet vreemd dat ik naar de regels vraag? En volgens mij stel ik ook een normale vraag over je link.

Als ik slecht wil denken, maar dat is niet mijn insteek, dan moet ik concluderen dat er geen vastomlijnde regels zijn voor gematria. Mocht dat toch zo zijn, dan kun je dat toch antwoorden? En mocht dat niet zo zijn, dan hun je de regels toch uitleggen?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 jul 2014 14:58

Rozijn schreef:Verder: is het getal van het Beest daadwerkelijk te berekenen met behulp van Gematria? Waar is de aanwijzing dat dit via die methode berekend moet worden?

Ja het is te berekenen. Het hebreeuwse Q-S-R N-R-W-N (keizer Nero) heeft in het Hebreeuws de getalswaarde 666 en het alternatief Q-S-R N-R-W heeft 616. Dit laatste getal komt ook in de handschriften van Openbaring voor. Daaruit, en uit diverse andere aanwijzingen uit de context, blijkt dat Nero waarschijnlijk is bedoeld.
Dat gematria in de historische context van Openbaring een rol spelen, blijkt bijvoorbeeld uit muurteksten uit Pergamum. Met gematria was men druk doende, zoals: "ik ben verliefd op meisje [vul maar een getal in]". Rara wie is het?

De getalswaarden van een letter zal in het Hebreeuws en Grieks niet gelijk zijn. Welke taal moet je dan hanteren, waarschijnlijk de oorspronkelijke?
Als het gaat om gematria in de bijbeltekst moet je natuurlijk de taal van de oorspronkelijke tekst nemen. Hoewel het Griekse Openbaring dan weer naar een Hebreeuws woordraadsel verwijst.

Het Hebreeuws heeft trouwens het gematriasysteem van het Grieks overgenomen. Dat heb ik in de openingspost aangetoond. Vóór de hellenistische tijd, d.w.z. voor het grootste deel van het OT, kunnen gematria per definitie niet in de tekst zijn gelegd.

Overigens blijkt uit het voorbeeld van het getal van het beest, dat je voor de tijd van de Bijbel niet de sluitletters van het Hebreeuwse alfabet een andere getalswaarde moet geven. De slot-nun heeft daar immers de waarde 50.
Laatst gewijzigd door Cicero op 07 jul 2014 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 15:01

Rozijn schreef:Als ik slecht wil denken, maar dat is niet mijn insteek, dan moet ik concluderen dat er geen vastomlijnde regels zijn voor gematria.
Die zijn er wel hoor, althans volgens de joden die zich er mee bezig houden. Het probleem is dat er ontzettend veel methoden zijn, die al naar believen gebruikt worden, op Hebreeuwse, Griekse, Spaanse, Arabische of Latijnse teksten. Volgens sommige scrhijvers zijn er maar liefst 231 (!) benoemde en uitgewerkte verschillende methoden, maar in kabbalistische literatuur kunnen ook nog tientallen andere, niet specifiek benoemde methodes worden waargenomen. Zie hier de omschrijving van enkele methoden (bron Wikipedia):

There are several methods used to calculate the numerical value for the individual words, phrases or whole sentences. More advanced methods are usually used for the most significant Biblical verses, prayers, names of God and angels etc.

Mispar Hechrachi (absolute value) that uses full numerical value of the twenty-two letters. Sometimes it is also called Mispar ha-Panim (face number), as opposed to the more complicated Mispar ha-Akhor (back number).
Mispar Gadol counts the final forms (sofit) of the Hebrew letters as a continuation of the numerical sequence for the alphabet, with the final letters assigned values from 500 to 900.
The same name, Mispar ha-Gadol, is also used for another method, which spells the name of each letter and adds the standard values of the resulting string.
Mispar Katan calculates the value of each letter, but truncates all of the zeros. It is also sometimes called Mispar Me'ugal.
Mispar Siduri (ordinal value) with each of the twenty-two letters given a value from one to twenty-two.
Mispar Bone'eh (building value, also Revu'a, square[11]) is calculated by walking over each letter from the beginning to the end, adding the value of all previous letters and the value of the current letter to the running total. Therefore, the value of the word achad (one) is 1 + (1 + 8 ) + (1 + 8 + 4) = 23.
Mispar Kidmi (triangular value) uses each letter as the sum of all the standard gematria letter values preceding it. Therefore, the value of Aleph is 1, the value of Bet is 1 + 2 = 3, the value of Gimmel is 1+2+3=6, etc. It's also known as Mispar Meshulash (triangular or tripled number).
Mispar P'rati calculates the value of each letter as the square of its standard gematria value. Therefore, the value of Aleph is 1 × 1 = 1, the value of Bet is 2 × 2 = 4, the value of gimmel is 3 × 3 = 9, etc. It's also known as Mispar ha-Merubah ha-Prati'.
Mispar ha-Merubah ha-Klali is the square of the standard absolute value of each word.
Mispar Meshulash calculates the value of each letter as the cube of their standard value. The same term is more often used for Mispar Kidmi.
Mispar ha-Akhor – The value of each letter is its standard value multiplied by the position of the letter in a word or a phrase in either ascending or descending order. This method is particularly interesting, because the result is sensitive to the order of letters. It is also sometimes called Mispar Meshulash (triangular number).
Mispar Mispari spells out the standard values of each letter by their Hebrew names ("Achad" (one) is 1+8+4=13 etc.), and then adds up the standard values of the resulting string.
Mispar Shemi (also Millui letter "filling"), uses the value of each letter as equal to the value of its name.[12] For example, the value of the letter Aleph is (1 + 30 + 80) = 111, Bet is (2 + 10 + 400) = 412, etc. Sometimes the same operation is applied two or more times recursively.
Mispar Ne'elam (hidden number) spells out the name of each letter without the letter itself (e.g. "Leph" for "Aleph") and adds up the value of the resulting string.
Mispar Katan Mispari (integral reduced value) is used where the total numerical value of a word is reduced to a single digit. If the sum of the value exceeds 9, the integer values of the total are repeatedly added to produce a single-digit number. The same value will be arrived at regardless of whether it is the absolute values, the ordinal values, or the reduced values that are being counted by methods above.
Mispar Misafi adds the number of the letters in the word or phrase to their gematria.
Kolel is the number of words, which is often added to the gematria. In case of one word, the standard value is incremented by one.
Within the wider topic of Gematria are included the various alphabet transformations where one letter is substituted by another based on a logical scheme:

Atbash exchanges each letter in a word or a phrase by opposite letters. Opposite letters are determined by substituting the first letter of the Hebrew alphabet (Aleph) with the last letter (Tav), the second letter (Bet) with the next to last (Shin), etc. The result can be interpreted as a secret message or calculated by the standard gematria methods. A few instances of Atbash are found already in the Hebrew Bible. For example, see Jeremiah 25:26, and 51:41, with Targum and Rashi.[13]
Albam – the alphabet is divided in half, eleven letters in each section. The first letter of the first series is exchanged for the first letter of the second series, the second letter of the first series for the second letter of the second series and so forth.
Achbi divides the alphabet into two equal groups of eleven letters. Within each group, the first letter is replaced by the last, the second by the tenth, etc.
Ayak Bakar replaces each letter by another one that has a 10-times-greater value. The final letters usually signify the numbers from 500 to 900. Thousands is reduced to ones (1000 becomes 1, 2000 becomes 2 etc.)
Ofanim replaces each letter by the last letter of its name (e.g. "Fe" for "Aleph").
Akhas Beta divides the alphabet into three groups of 7, 7 and 8 letters. Each letter is replaced cyclically by the corresponding letter of the next group. The letter Tav remains the same.
Avgad replaces each letter by the next one. Tav becomes Aleph. The opposite operation is also used.
Most of the above mentioned methods and ciphers are listed by Rabbi Moshe Cordevero.[14]

Some authors provide lists of as many as 231 various replacement ciphers, related to the 231 mystical Gates of the Sefer Yetzirah.[15]

Dozens of other far more advanced methods are used in Kabbalistic literature, without any particular names. In Ms. Oxford 1,822, one article lists 75 different forms of gematria.[16] Some known methods are recursive in nature and are reminiscent of the graph theory or use heavily combinatorics. Rabbi Elazar Rokeach often used multiplication, instead of addition, for the above-mentioned methods. For example, spelling out the letters of a word and then multiplying the squares of each letter value in the resulting string produces very large numbers, in orders of trillions. The spelling process can be applied recursively, until a certain pattern (e.g. all the letters of the word "Talmud") is found; the gematria of the resulting string is then calculated. The same author also used sums of all possible unique letter combinations, which add up to the value of a given letter. For example, the letter Hei, which has the standard value of 5, can be produced by combining 1 + 1 + 1 + 1 + 1, 2 + 1 + 1 + 1, 3 + 1 + 1, 4 + 1, 2 + 2 + 1 or 2 + 3, which adds up to 30. Sometimes combinations of repeating letters are not allowed (e.g. 2 + 3 is valid, but 3 + 1 + 1 is not). The original letter itself can also be viewed as a valid combination.[15]

Variant spellings of some letters can be used to produce sets of different numbers, which can be added up or analyzed separately. Many various complex formal systems and recursive algorithms, based on graph-like structural analysis of the letter names and their relations to each other, modular arithmetic, pattern search and other highly advanced techniques, are found in the "Sefer ha-Malchuth" by Rabbi David ha-Levi of Draa Valley, a Spanish-Moroccan Kabbalist of the 15–16th century.[10] Rabbi David ha-Levi's methods take into consideration the numerical values and other properties of the vowels as well.

Kabbalistic astrology uses some specific methods to determine the astrological influences on a particular person. According to one method, the gematria of the person's name is added to the gematria of his of her mother's name; the result is then divided by 7 and 12. The remainders signify a particular planet and Zodiac sign.[17]

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jul 2014 16:54

Er is m.i. geen sprake van cultuurhistorisch overzicht in verband met volk en taal van Israël, het gaat om totaal andere normen en waarden. Waarden die, door het Woord als verbindende functie tussen het onzienlijke en het zienlijke de mens iets pogen mee te delen over wat God in dat Woord over de mens heeft verborgen.

Zolang men de Schepper als oorsprong ontkent zal men die verborgenheden niet zien, anders waren alle Joden via de Gematria of Kabbala of dat soort "dingen" tot geloof gekomen, maar het tegendeel is waar.

De Bijbel is de weergave van Gods Wezen door middel van de vormen van letters en getal en de betekenis van die letter en de erdoor gevormde woorden.

Daarom is de vleeswording van de Zoon zo belangrijk voor verlossing.
Aleph is in opbouw een a+l+ph en dat is de som van 111. Hoe beter wil je de Eénwording of Eénheid uitdrukken in 3 x 1. 80-30-1.
Vader, Zoon , Heilige Geest.;
Twee elkaar spiegelende jods verbonden door de waw waarvan de som 26 is.

Twee handen verbonden aan elkaar.
Joh. 1 vers 1 en 14. ( dat kennen de Joden niet) maar is zeer belangrijk omdat het Woord vlees is geworden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jul 2014 17:18

Als je dus de aleph weglaat , de letter en het getal voor God en het begin van de vormwording van de stoffelijke wereld waar God Zich via de rest van de 22 lettertekens verder uitdrukt, de alpeh die enerzijds rust uitbeeldt, anderzijds beweging en kracht dan krijg je een andere betekenis. Bijna tegengesteld.

Een voorbeeld: emmet 400-40-1 is opgebouwd uit aleph, mem , tav. wordt de Goddelijke letter weggehaald dan houden we de mem - tav over en dan staat er het Hebr. woord "dood" .
Maar het woord betekent inclusief de Aleph "Waarheid".

meet 400-40 spreekt over de stoffelijke wereld en staat voor tijdelijkheid, wat eindigt met de dood. Voegen we de Aleph toe dan hebben we Johannes 5 vers 24 gebonden aan de Waarheid en dat eindigt niet want dan ben je overgegaan uit de dood in het leven.
De Aleph verbindt namelijk ook in de Hebr. letter de verbinding tussen zienlijk en onzienlijk en de betekenis reikt dus verder over dit leven.
Zonder die Aleph staat er dam 40-4 en dat betekent "bloed".

Misschien heb ik het voorbeeld al eens gegeven, maar de Kof of de 100 staat voor ingaan in het koninkrijk. Methusalem werd 969 jaar en hij kwam het woord God tekort a.h.w. namelijk de lamed en de Aleph, de 30 en de 1, de getalswaarde van het woord God. ( allah) hij ging dus niet het koninkrijk binnen, maar moet nog wachten tot de 10x100 aan zal breken. Het koninkrijk dus.

In de tekst, Hoor Israël de Heere is onze God , de Here is één staat het woord "echad".
4-8-1.
Echad is een samengestelde eenheid en opgebouwd uit genoemde getallen en dus eigenlijk 12 + 1.
Zoals de kinderen van Jacob zijn ingedeeld: 8 zonen via Lea en 8 via Rachel maar de werkelijke betekenis komt pas bij de 13. De 12 uitgebeeld in het stoffelijke wat tijdelijke is wordt allesomvattend in de Eén, de Aleph.
Echad geeft de verbondenheid weer met het Wezen in tijd en stof ( 12)
De hele zin luidt: "shemo jisraël adonaï elohenoe adonaï echad".
Haal je de Aleph weg in het woord echad dan ontstaat het woord "chad"4-8 wat "éénzijdig" betekent.
Dan blijft een éénzijdige kant over en dat is de zichtbare kant.
Geen samengestelde eenheid.

Ik geloof ook dat de 2 stenen tafelen beschreven zijn aan 2 kanten, 2 keer 5.
Dan vormen 2 keer genade de woorden Gods.

12 zegt alles over de tijd. Over de dierenriem, over 12 geslachten, 12 discipelen waar juist de dertien een omslag bracht. Marcus 3 vers 14.
Willen we nog een mooi woord als voorbeeld nemen met 5-2-5-1 dus 13 dan hebben we het woord "ahavah" het hebr.. woord voor ...liefde"".

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jul 2014 17:33

1. Gematria
Gematria is een vorm van numerologie. Het gaat om een geheime leer van kabbalisten die woorden in getallen en getallen in woorden omzetten met de bedoeling verborgen verbanden tussen verschillende be [..]
Bron: nl.wikipedia.org

2.
gematria [getalsymboliek van de kabbalisten] {gematrie 1832} < hebreeuws gimaṭrijjā.
Bron: etymologiebank.

Voor de goede orde, ik heb niets met een geheime leer of numerologie of met de kabbalisten.
Gewoon de getallen symboliek in de Bijbel in de brontaal het Hebreeuws. Meer kennis wil ik niet hebben van mystieke zaken.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 07 jul 2014 18:26

Arco schreef: Getallen zijn meer een ondersteunend middel,
Wat ondersteunen ze dan precies?
Ik heb absoluut niets met getallen. Ik ben zelfs slecht in gewoon hoofdrekenen. Wat mis ik dan als ik de Bijbel lees, zonder inzicht in de getallen te hebben? Past de Heilge Geest ook de getallen, of de ondersteuning toe aan het hart?
Wordt ik een betere christen als ik me ga verdiepen in getallen? Waarom zou er een diepere/andere laag in de Bijbel zitten, die ik niet zou kunnen begrijpen? Wat heeft God daar voor bedoeling mee, dat mensen die getallen moeten weten? Is het schadelijk, of anders gezegt: mis je iets belangrijks als je hiervan geen kennis hebt?

Zomaar even wat vragen die naar boven komen. Bekijk ik het misschien verkeerd? Wie kan er wat over zeggen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “[Religie] - Open forum”