Wilsophie schreef:Als de mensen in die tijd ongeletterd waren of Aramees spraken dan is God echt wel in staat Zich uit te drukken.
Ontkent iemand dat?
Jammer dat het zo moet want het loopt helemaal uit de hand en men stelt eigenlijk dat het toen domme mensen waren o.a.
De enige die dat stelt ben jij.
Laat ik je zeggen dat de Heer heel vaak sprak tot de Sadduceeën en de leidslieden van het volk die de talmud en de thora goed kenden dus met die ongeletterdheid valt het wel mee.
Dat is het punt niet. Meestal sprak Jezus tegen zijn discipelen en de schare, waarvan we zowel op basis van historisch onderzoek als op basis van de Bijbel mogen aannemen dat verreweg de meesten niet konden lezen of schrijven.
Dat de Aramese taal nog een heel hoge waarde had, zoek maar op op internet.
Wat bedoel je daar nu weer mee? Beweert iemand het tegenovergestelde?
Maar men weigert te geloven in de getalswaarde van de letters in de Hebr. taal en ik ben dan een kabbalist, welnu dat is een occulte uitleg van getallen waar ik mij verre van houd.
Er is niemand die ontkent dat Hebreeuwse letters een getalswaarde hebben.
Niettemin kunnen wij er nooit omheen dat de getalswaarde en de 22 letters van het Alpha Beth met de omschrijvingen een diepe dimensie heeft omdat het te taal van God is.
Geld dit ook voor het Griekse alfabet? Daar klopt het nog beter met 27 letters, en de Joden hebben het systeem van de Grieken overgenomen.
Maar één ding is mij zeker. De kameel of de Gimmel is het getal 3 en het oog van de naald is het 100 en heet de Kof.
Ik ben zo benieuwd hoe je dat zeker weet. Dat heb je nog steeds niet beargumenteerd. Er is geen verband tussen de Gimel en het kameel, behalve dat de letters toevallig overeenkomen.
En de Here Jezus gebruikte juist dit voorbeeld om aan te tonen in beelden wat Hij bedoelde.
Natuurlijk, maar daarvoor heb je geen gegoochel met getallen nodig.
Maar er komt geen uitleg van de andere kant, want ik ruil de Gimmel en de Kof dus de 3 en de 100 een getal wat in de Bijbel altijd gaat over "het koninkrijk binnen gaan", graag in, mits men met een goede uitleg komt.
Dat is boeiend. Stel dat we elk geval in de Bijbel waar 100 staat, op een rijtje zetten, gaat het dan elke keer over "het koninkrijk binnengaan"? Hier bijvoorbeeld?
Gen. 21:5 Abraham was honderd jaar toen zijn zoon Isaak werd geboren.
Ex. 27:9 De ruimte rond de tabernakel moet worden afgeschermd. Aan de zuidkant moeten over een lengte van honderd el doeken van getwijnd linnen komen,
Ex. 38:27 Honderd talent zilver werd gebruikt voor het gieten van de voetstukken van het heiligdom en voor die van het voorhangsel: één talent per voetstuk, dus voor honderd voetstukken honderd talent.
Dt. 22:19 en hem een boete van honderd sjekel zilver laten betalen aan de vader van het meisje, omdat hij twijfel heeft gezaaid over de maagdelijkheid van een Israëlitisch meisje.
Joz. 24:32 De beenderen van Jozef, die het volk van Israël uit Egypte had meegevoerd, werden begraven in Sichem, op het stuk land dat Jakob voor honderd kesita had gekocht van de zonen van Chamor, onder wie Sichem.
1 Sam 18:25 zei hij: ‘Zeg tegen David dat de koning niet aan een bruidsprijs hecht en dat hij genoegen neemt met de voorhuiden van honderd Filistijnen, als wraak op zijn vijanden.’ Het was zijn bedoeling dat David op die manier zou sneuvelen in de strijd tegen de Filistijnen.
2 Kon 23:33 Hij werd door farao Necho gevangengezet in Ribla in het gebied van Hamat, zodat hij het koningschap niet kon uitoefenen. De farao legde het land een schatting op van honderd talent zilver en één talent goud.
Spr 17:10 Een verstandig mens wordt meer geraakt door een verwijt dan een dwaas door honderd slagen.
Ik ben benieuwd! Als je bij elk geval een bevredigende verklaring weet te vinden, ga ik je geloven.
Men kan de vastgeroeste dogma of leer niet loslaten. Heeft nog nooit van getallensymboliek gehoord, heeft nog nooit gehoord dat er zoveel getallen in de Bijbel staan met een betekenis
Zeg wil je aub niet generaliseren. Ondergetekende is goed bekend met gematria. In een enkel geval komen ze zelfs in de Bijbel voor, bijvoorbeeld bij het getal van het beest. Maar dan staat het er ook expliciet bij.