Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Berichtdoor Wilsophie » 04 feb 2014 23:09

Ja Jaapo als je een topic opent met een typologische titel en een symbolische uitspraak van de Here Jezus dan kun je verwachten dat er veel symboliek als reactie komt.
Iedereen heeft alle recht om zijn visie hier neer te zetten, maar niemand komt met een inhoudelijk argument. Nee Hettys jij ook niet. Ik ben heel benieuwd hoe jij en de anderen die zo tekeer gaan, dit zien. Ik zal het met aandacht lezen.
Kom maar hoor. :P
Learsi, Weinreb is voor mij heel moeilijk te lezen in "de Bijbel als schepping", maar zo af en toe sla ik er wat in op. Verder weet ik niets van deze man. Er zijn meer dan genoeg boeken over de symboliek van het Hebreeuws en heel veel informatie op internet.
Ik weet niets van kabbalisme. Dat is een Joodse cultus waar ik me niet mee bezig houd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 feb 2014 23:22

Iedereen heeft alle recht om zijn visie hier neer te zetten, maar niemand komt met een inhoudelijk argument.
dan lees je wel héél selectief.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 feb 2014 23:29

Dat klopt. En wat jij inhoudelijk hebt gezegd, daar heb ik ook inhoudelijk op gereageerd, je latere post was zonder inhoud en alleen maar op de vrouw gespeeld met allerlei waardeoordelen en dat is off topic.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 feb 2014 09:22

jaapo schreef:Inderdaad, Hettys, je hebt het geprobeerd. En daar komt dan de Joodse mystiek ook nog overheen. We gaan er dus mee kappen. Maar ik wil dit nog even kwijt: Dat ws en i-k hopeloos de weg kwijt zijn, geeft ze nog niet het recht, andersdenkenden ongelovig en niet-christen te noemen. Ze zijn zo vol van zichzelf in godsdiensthoogmoedige zin, dat ze het gevoel voor normale verhoudingen helemaal kwijt zijn. Het tussen de regels door, maar soms ook openlijk afgeven op kerken en dominees, geeft aan, dat de groeperingen waarmee zij zich verwant voelen, niet anders genoemd kunnen worden dan SEKTEN, hoewel ze misschien niet als zodanig benoemd worden. En sekten zijn door hun fanatisme, hun intolerantie, hun geestelijke dwang-uitoefening erg gevaarlijk en absoluut onchristelijk. Alles "vertalen" in getallenmystiek en aangeven, dat God doelbewust in Zijn Woord de verborgen getallensymboliek heeft ingebracht, vind ik zo goed als godslastering. Alsof het Woord alleen bestemd is voor een kleine groep ingewijden, die ook als kleine groep straks bij God zullen zijn. Absoluut sektarisch. Rest nog de vraag, waarom ik als topic-opener (zonder onvertogen woord) niet de bescherming krijg die anderen wel krijgen, nl. het wissen van off-topic-postings. Ik lig er verder niet wakker van, maar het is toch raar. O, ja, dominees kunnen redelijk goed Hebreeuws lezen en soms gebruiken ze het bij de voorbereiding van de dienst. Verder hebben ze al die rim-ram rond mysterieuze woord- en letterwaarden (het bijbelse scrabblespel) echt niet nodig. Jezus, Paulus en de andere apostelen deden het ook zonder. En bij de O.T.-profeten verneem ik er ook weinig van. Jezus wendde zich met eenvoudige verhalen tot het gewone volk, waarvan er verscheidene absoluut niet geleerd waren. Voor de echte Schriftgeleerden had hij niet gek veel goede woorden. Tot in een ander, hopelijk minder chaotisch topic.

=D> =D>
Eens!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 feb 2014 10:16

Als de mensen in die tijd ongeletterd waren of Aramees spraken dan is God echt wel in staat Zich uit te drukken.

Jammer dat het zo moet want het loopt helemaal uit de hand en men stelt eigenlijk dat het toen domme mensen waren o.a.

Laat ik je zeggen dat de Heer heel vaak sprak tot de Sadduceeën en de leidslieden van het volk die de talmud en de thora goed kenden dus met die ongeletterdheid valt het wel mee.

Dat de Aramese taal nog een heel hoge waarde had, zoek maar op op internet.
Maar men weigert te geloven in de getalswaarde van de letters in de Hebr. taal en ik ben dan een kabbalist, welnu dat is een occulte uitleg van getallen waar ik mij verre van houd.

Niettemin kunnen wij er nooit omheen dat de getalswaarde en de 22 letters van het Alpha Beth met de omschrijvingen een diepe dimensie heeft omdat het te taal van God is.
Ik wou dat ik het kon lezen. Ik moet met behulp van een lijstje altijd alles opzoeken.
Maar één ding is mij zeker. De kameel of de Gimmel is het getal 3 en het oog van de naald is het 100 en heet de Kof.
En de Here Jezus gebruikte juist dit voorbeeld om aan te tonen in beelden wat Hij bedoelde.
Dat je daarnaast denkt dat het een nauw poortje is waar de kameel nooit door kon is geheel tot je dienst en dat het een drommedaris is, is mij ook best, ik ga voor 2 bulten :lol: maar dat men dat goochelen noemt met getallen en alle grappen van stal haalt die er maar te maken is, maakt mij helemaal niet uit.
Maar er komt geen uitleg van de andere kant, want ik ruil de Gimmel en de Kof dus de 3 en de 100 een getal wat in de Bijbel altijd gaat over "het koninkrijk binnen gaan", graag in, mits men met een goede uitleg komt.
Hoezo de Bijbel letterlijk of overdrachtelijk nemen?
Het is de arrogantie van de nederlander ten top en vaak in grote onwetendheid.
Men kan de vastgeroeste dogma of leer niet loslaten. Heeft nog nooit van getallensymboliek gehoord, heeft nog nooit gehoord dat er zoveel getallen in de Bijbel staan met een betekenis , googlet wat en hup het is occult en ik zit in een sekte. Ook dat kan me niet schelen. Er komen op dit forum ook atheisten en allerlei richtingen, dus ik bevind me als sektelid in goed gezelschap.
De kwalificaties omtrent deze mensen zijn niet voor mijn rekening.
Natuurlijk is het één tegen honderd. Nou en?? De prijs wacht mij boven als ik Hem zal ontmoeten en dan zal ik de kroon die ik zal ontvangen terug leggen aan Zijn voeten.
Het is Zijn Werk en Zijn wijsheid, want de vreze des Heeren is het begin van alle wijsheid.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 feb 2014 10:26

Wilsophie schreef:Als de mensen in die tijd ongeletterd waren of Aramees spraken dan is God echt wel in staat Zich uit te drukken.

Jammer dat het zo moet want het loopt helemaal uit de hand en men stelt eigenlijk dat het toen domme mensen waren o.a.

Laat ik je zeggen dat de Heer heel vaak sprak tot de Sadduceeën en de leidslieden van het volk die de talmud en de thora goed kenden dus met die ongeletterdheid valt het wel mee.

Maar men weigert te geloven in de getalswaarde van de letters in de Hebr. taal en ik ben dan een kabbalist, welnu dat is een occulte uitleg van getallen waar ik mij verre van houd.

Niettemin kunnen wij er nooit omheen dat de getalswaarde en de 22 letters van het Alpha Beth met de omschrijvingen een diepe dimensie heeft omdat het te taal van God is.
Ik wou dat ik het kon lezen. Ik moet met behulp van een lijstje altijd alles opzoeken.
Maar één ding is mij zeker. De kameel of de Gimmel is het getal 3 en het oog van de naald is het 100 en heet de Kof.
En de Here Jezus gebruikte juist dit voorbeeld om aan te tonen in beelden wat Hij bedoelde.
Dat je daarnaast denkt dat het een nauw poortje is waar de kameel nooit door kon is geheel tot je dienst en dat het een drommedaris is, is mij ook best, ik ga voor 2 bulten :lol: maar dat men dat goochelen noemt met getallen en alle grappen van stal haalt die er maar te maken is, maakt mij helemaal niet uit.
Maar er komt geen uitleg van de andere kant, want ik ruil de Gimmel en de Kof dus de 3 en de 100 een getal wat in de Bijbel altijd gaat over "het koninkrijk binnen gaan", graag in, mits men met een goede uitleg komt.
Hoezo de Bijbel letterlijk of overdrachtelijk nemen?
Het is de arrogantie van de nederlander ten top en vaak in grote onwetendheid.
Men kan de vastgeroeste dogma of leer niet loslaten. Heeft nog nooit van getallensymboliek gehoord, heeft nog nooit gehoord dat er zoveel getallen in de Bijbel staan met een betekenis , googlet wat en hup het is occult en ik zit in een sekte. Ook dat kan me niet schelen. Er komen op dit forum ook atheisten en allerlei richtingen, dus ik bevind me als sektelid in goed gezelschap.
De kwalificaties omtrent deze mensen zijn niet voor mijn rekening.
Natuurlijk is het één tegen honderd. Nou en?? De prijs wacht mij boven als ik Hem zal ontmoeten en dan zal ik de kroon die ik zal ontvangen terug leggen aan Zijn voeten.
Het is Zijn Werk en Zijn wijsheid, want de vreze des Heeren is het begin van alle wijsheid.

Besef je dat het getal wat in de bijbel als 100 wordt omschreven waarschijnlijk 144 is?
de Joden gebruikten een twaalftallig stelsel, waardoor 144 dezelfde betekenis krijgt als 100 bij ons.
en 144 is prima door drie te delen... (je krijgt dan 48).

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 feb 2014 10:32

Het woord "waarschijnlijk" doet mij al afhaken. Misschien heb je een bron?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 feb 2014 10:34

Dus het getal 144.000 een letterlijk getal van 12.000 mensen uit 12 stammen is veel meer?
Waar haal je die stammen vandaan dan.
En de Tien geboden bestaan dus uit 14.4 stuks, dat is voor de "wetnastrevers" nog zwaarder dan het al is.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 feb 2014 10:41

Wilsophie schreef:Het woord "waarschijnlijk" doet mij al afhaken. Misschien heb je een bron?

De vroege telwijze van het joodse volk is waarschijnlijk afgeleid van het Mesopotamisch talstelsel, evenals de schrijfwijze.
De grote waardering voor het getal 12 zou daarop terug te voeren kunnen zijn.
De latere hebreeuwse telwijze is inderdaad vrijwel volledig decimaal geòrienteerd.
Overigens hebben wij in onze eigen maatschappij ook nog sporen van dit stelsel, in de 2x12 uren van de dag, de 5x12 minuten per uur en de 5x12 seconden per minuut.
De 12 maanden per jaar hebben een andere oorsprong.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 feb 2014 10:51

Wilsophie schreef:Als de mensen in die tijd ongeletterd waren of Aramees spraken dan is God echt wel in staat Zich uit te drukken.
Ontkent iemand dat?

De enige die dat stelt ben jij.

Dat is het punt niet. Meestal sprak Jezus tegen zijn discipelen en de schare, waarvan we zowel op basis van historisch onderzoek als op basis van de Bijbel mogen aannemen dat verreweg de meesten niet konden lezen of schrijven.

Wat bedoel je daar nu weer mee? Beweert iemand het tegenovergestelde?

Er is niemand die ontkent dat Hebreeuwse letters een getalswaarde hebben.

Geld dit ook voor het Griekse alfabet? Daar klopt het nog beter met 27 letters, en de Joden hebben het systeem van de Grieken overgenomen.

Ik ben zo benieuwd hoe je dat zeker weet. Dat heb je nog steeds niet beargumenteerd. Er is geen verband tussen de Gimel en het kameel, behalve dat de letters toevallig overeenkomen.

Natuurlijk, maar daarvoor heb je geen gegoochel met getallen nodig.
Dat is boeiend. Stel dat we elk geval in de Bijbel waar 100 staat, op een rijtje zetten, gaat het dan elke keer over "het koninkrijk binnengaan"? Hier bijvoorbeeld?

Gen. 21:5 Abraham was honderd jaar toen zijn zoon Isaak werd geboren.
Ex. 27:9 De ruimte rond de tabernakel moet worden afgeschermd. Aan de zuidkant moeten over een lengte van honderd el doeken van getwijnd linnen komen,
Ex. 38:27 Honderd talent zilver werd gebruikt voor het gieten van de voetstukken van het heiligdom en voor die van het voorhangsel: één talent per voetstuk, dus voor honderd voetstukken honderd talent.
Dt. 22:19 en hem een boete van honderd sjekel zilver laten betalen aan de vader van het meisje, omdat hij twijfel heeft gezaaid over de maagdelijkheid van een Israëlitisch meisje.
Joz. 24:32 De beenderen van Jozef, die het volk van Israël uit Egypte had meegevoerd, werden begraven in Sichem, op het stuk land dat Jakob voor honderd kesita had gekocht van de zonen van Chamor, onder wie Sichem.
1 Sam 18:25 zei hij: ‘Zeg tegen David dat de koning niet aan een bruidsprijs hecht en dat hij genoegen neemt met de voorhuiden van honderd Filistijnen, als wraak op zijn vijanden.’ Het was zijn bedoeling dat David op die manier zou sneuvelen in de strijd tegen de Filistijnen.
2 Kon 23:33 Hij werd door farao Necho gevangengezet in Ribla in het gebied van Hamat, zodat hij het koningschap niet kon uitoefenen. De farao legde het land een schatting op van honderd talent zilver en één talent goud.
Spr 17:10 Een verstandig mens wordt meer geraakt door een verwijt dan een dwaas door honderd slagen.

Ik ben benieuwd! Als je bij elk geval een bevredigende verklaring weet te vinden, ga ik je geloven.

Men kan de vastgeroeste dogma of leer niet loslaten. Heeft nog nooit van getallensymboliek gehoord, heeft nog nooit gehoord dat er zoveel getallen in de Bijbel staan met een betekenis

Zeg wil je aub niet generaliseren. Ondergetekende is goed bekend met gematria. In een enkel geval komen ze zelfs in de Bijbel voor, bijvoorbeeld bij het getal van het beest. Maar dan staat het er ook expliciet bij.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 feb 2014 11:11

Het betreft hier geen balletje balletje, maar getalletje getalletje.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 feb 2014 11:13

Dat is boeiend. Stel dat we elk geval in de Bijbel waar 100 staat, op een rijtje zetten, gaat het dan elke keer over "het koninkrijk binnengaan"? Hier bijvoorbeeld?

Gen. 21:5 Abraham was honderd jaar toen zijn zoon Isaak werd geboren.
Ex. 27:9 De ruimte rond de tabernakel moet worden afgeschermd. Aan de zuidkant moeten over een lengte van honderd el doeken van getwijnd linnen komen,
Ex. 38:27 Honderd talent zilver werd gebruikt voor het gieten van de voetstukken van het heiligdom en voor die van het voorhangsel: één talent per voetstuk, dus voor honderd voetstukken honderd talent.
Dt. 22:19 en hem een boete van honderd sjekel zilver laten betalen aan de vader van het meisje, omdat hij twijfel heeft gezaaid over de maagdelijkheid van een Israëlitisch meisje.
Joz. 24:32 De beenderen van Jozef, die het volk van Israël uit Egypte had meegevoerd, werden begraven in Sichem, op het stuk land dat Jakob voor honderd kesita had gekocht van de zonen van Chamor, onder wie Sichem.
1 Sam 18:25 zei hij: ‘Zeg tegen David dat de koning niet aan een bruidsprijs hecht en dat hij genoegen neemt met de voorhuiden van honderd Filistijnen, als wraak op zijn vijanden.’ Het was zijn bedoeling dat David op die manier zou sneuvelen in de strijd tegen de Filistijnen.
2 Kon 23:33 Hij werd door farao Necho gevangengezet in Ribla in het gebied van Hamat, zodat hij het koningschap niet kon uitoefenen. De farao legde het land een schatting op van honderd talent zilver en één talent goud.
Spr 17:10 Een verstandig mens wordt meer geraakt door een verwijt dan een dwaas door honderd slagen.

Ik ben benieuwd! Als je bij elk geval een bevredigende verklaring weet te vinden, ga ik je geloven.

Ik tel 58 teksten in de concordantie van alle tekstplaatsen in de Bijbel waar het getal 100 voorkomt en dan gaat het over naar 105 de leeftijd van Seth.
En natuurlijk gaat het over het Koninkrijk. Er zijn situaties waarbij de 100 er echt expliciet uitspringt in relatie tot het Koninkrijk en ik denk als eerste aan Abraham en de afmetingen van de tabernakel en de zilveren talenten, de mannen bij Gideon, de bruidsprijs van 100 voorhuiden ( brrr), bij Michal, de 100 schapen uiteraard, want de honderdse moest ook mee naar binnen.
Dan de 100 granaatappelen, een beeld van de Gemeente. Honderd stieren in Ezra, er worden 100 kinderen verwekt in Prediker.
De afstand van de poort tot het voorhof was 100 el.
De lengte van alle vertrekken waren 100 el,
De vruchten in Mattheus waren deels 100 voud.
Weer die 100 schapen,
Ze zaten in groepen van 50 en 100
In Lucas de 100 zakken tarwe, over tarwe valt heel veel te zeggen in relatie tot het koninkrijk van God.
In Johannes 100 pond mirre en aloë
En Romeinen waar Abraham nog eens genoemd wordt zijnde 100 jaar toe Hij vrucht voortbracht.
NIeuw Leven dus.
De afmetingen van de tabernakel spreken sowieso allemaal van het Koninkrijk of de hemel want dat is hetzelfde natuurlijk.

Van de Gimmel dus van de 3 zijn nog veel meer teksten te vinden.
Dan ben ik nog wel even bezig.
=;

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 feb 2014 11:45

Wilsophie schreef:Ik tel 58 teksten in de concordantie van alle tekstplaatsen in de Bijbel waar het getal 100 voorkomt en dan gaat het over naar 105 de leeftijd van Seth.
En natuurlijk gaat het over het Koninkrijk. Er zijn situaties waarbij de 100 er echt expliciet uitspringt in relatie tot het Koninkrijk en ik denk als eerste aan Abraham en de afmetingen van de tabernakel en de zilveren talenten, de mannen bij Gideon, de bruidsprijs van 100 voorhuiden ( brrr), bij Michal, de 100 schapen uiteraard, want de honderdse moest ook mee naar binnen.
Dan de 100 granaatappelen, een beeld van de Gemeente. Honderd stieren in Ezra, er worden 100 kinderen verwekt in Prediker.
De afstand van de poort tot het voorhof was 100 el.
De lengte van alle vertrekken waren 100 el,
De vruchten in Mattheus waren deels 100 voud.
Weer die 100 schapen,
Ze zaten in groepen van 50 en 100
In Lucas de 100 zakken tarwe, over tarwe valt heel veel te zeggen in relatie tot het koninkrijk van God.
In Johannes 100 pond mirre en aloë
En Romeinen waar Abraham nog eens genoemd wordt zijnde 100 jaar toe Hij vrucht voortbracht.
NIeuw Leven dus.
De afmetingen van de tabernakel spreken sowieso allemaal van het Koninkrijk of de hemel want dat is hetzelfde natuurlijk.

Van de Gimmel dus van de 3 zijn nog veel meer teksten te vinden.
Dan ben ik nog wel even bezig.
=;

Had Gideon geen 300 man bij zich? of waren dat er honderd met gimmel-kamelen?
God sloot het verbond met Abraham op zijn 99e. Telfoutje?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 05 feb 2014 12:13

Cicero: " de joden hebben het systeem van de grieken overgenomen"

Dat is natuurlijk grote onzin. Het is precies andersom, want de Hebreeuwse taal is de 1e taal die er maar bestond..
Dat ook in het Grieks en in het Latijn elke letter [ en ook de sluitletters] een getalswaarde heeft, bewijst helemaal niet dat de joden het systeem van de Grieken heeft overgenomen.

Het is niets anders dat het verdraaien van de waarheid.

De Romaanse taal [ Latijn] is een uitbeelding van de taal van de duivel [ het beest; de antichrist].
De roomse kerk maakt van deze taal nog steeds gebruik, en bewust gebruikt zij deze taal, waardoor de "ongeletterden" niet begrijpen [ wat de kerk, via het Latijn], hen uit de Bijbel voorleest of voorzingt.

De Hebreeuwse taal is de taal van God, en DAAR zouden wij waarde aan hechten; niet aan de Griekse of Romaanse taal.
Ons "Griekse" denken zou zich aanpassen, danwel conformeren aan het Woord en DUS aan God Zelf.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 feb 2014 12:22

Had Gideon geen 300 man bij zich? of waren dat er honderd met gimmel-kamelen?
God sloot het verbond met Abraham op zijn 99e. Telfoutje?

Leuke grapjes hoor maar erg dom.

Noem je dat "Stille Awake? "

Richteren 7 vers 19 ..."alzo nam Gideon en honderd mannen die met hem waren in het uiterste der legers.

Genesis 21 vers 5.."en Abraham was honderd jaren oud toen Izak geboren werd. Het ging toch niet om een verbond, maar om het Koninkrijk binnen gaan en dus kwam er Nieuw Leven tot stand.

Heb je zelf geen Bijbel?

Terug naar “[Religie] - Open forum”